Právní úprava hospodaření územních samospráv
Právní úprava pravidel hospodaření územních samosprávných celků
Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů z. č. 250/2000 Sb., v platném znění, řeší především problematiku rozpočtového hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků, tj. obcí a krajů, dobrovolných svazků obcí, regionálních rad regionů soudržnosti, zřizování nebo zakládání právnických osob územními samosprávnými celky a dále rozpočty statutárních měst, městských částí, obvodů, včetně ustanovení o obsahu rozpočtu, tj. příjmové a výdajové stránce. V případě, kdy obce budou zřizovat dobrovolné svazky obcí, a to jakožto právnické osoby, tak by neměly mít odlišná pravidla svého hospodaření, než mají jejich členské obce. Současně ještě jsou na tomto místě zákonem řešeny finance městských částí nebo statutárních měst a také hlavního města Prahy a to proto, že nejsou důvody k tomu, aby pro ně platila odlišná práva hospodařit s těmi finančními prostředky, které pro ně vyplynou z jejich zvláštního postavení. Obsah jejich rozpočtu musí město řešit samo podle vlastních podmínek, čímž se ve své podstatě potvrzuje, že tyto části nejsou právnickou osobou, ale jen svébytnou organizační jednotkou obce, která je zřídila.
Základní princip rozpočtového hospodaření je spatřován v prvku finančního vztahu mezi rozpočtem státním a rozpočty obcí a krajů, kde se zaručuje, že z rozpočtů územních samospráv nelze odčerpávat „nad“ zdroje, a že každý územní samosprávný celek odpovídá za výsledky svého hospodaření. Dále je nutno poukázat i na zvláštní vztah státu k územním samosprávným celkům, který je v tom, že stát jim přenechává část svých příjmů na státních daních, přičemž tyto příjmy již nemají charakter dotace ze státního rozpočtu.
Problematika ekonomického základu samosprávy obcí a krajů patří k nejdůležitějším a také nejsložitějším otázkám místní samosprávy, neboť bez jejího odpovídajícího řešení by obce a kraje vůbec nemohly plnit vlastní samosprávné funkce. Majetek a vlastní hospodaření obcí a krajů včetně zajišťování dalších finančních zdrojů upravuje zákon č. 250/2000 Sb., zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění. Hovořím-li o obcích, mám samozřejmě na mysli i územně členěná statutární města, kde se vychází ze stejné právní konstrukce postavení obcí jako právnických osob. Toto postavení právnické osoby má statutární město jako celek a nikoli jen jeho jednotlivé městské obvody či městské části. Proto je nutno ekonomický základ samosprávy obcí i v případě územně členěných statutárních měst především vztahovat ke statutárnímu městu jako takovému.
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění
Mrkývka, P. a kolektiv autorů: Finanční právo a finanční správa, Masarykova univerzita, Brno, 2004.
Marková, H.: Finanční hospodaření územních samosprávných celků, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Praha, 2008