Prameny a subjekty FÚS
Vnitřní struktura místních rozpočtů
Rozpočet obce a kraje tím, že je hlavním nástrojem
finančního hospodaření územních samospráv, musí vyjadřovat všechny finanční
vztahy, které má obec a kraj navenek i dovnitř svého vlastního
hospodaření, a to jak jde-li o příjmy, tak i pokud jde o výdaje.[1]
Příjmy a výdaje obecního a krajského rozpočtu
se člení podle určitých hledisek. Třídění příjmů a výdajů v podobě
závazného, jednotného, přehledného systému pro všechny subjekty, kterých se
tyto příjmy a výdaje týkají, je označováno jako
rozpočtová skladba neboli klasifikace.
Rozpočtová skladba má být jasná,
přehledná, jednoduchá a má umožnit srovnatelnost časových řad. Pro všechny
veřejné rozpočty platí jednotná skladba.
Je tomu tak proto, aby bylo možné přehledně zjistit
potřebné informace v jednotlivých etapách rozpočtového procesu, aby se
zajistila jednotnost a přehlednost všech veřejných rozpočtů. Závazná
rozpočtová skladba umožňuje porovnávat jednotlivé rozpočty, a to
v čase i v prostoru (mezi obcemi, případně mezi regiony,
a to i v delším časovém období).
Rozpočtová skladba upravuje způsob třídění údajů všech
peněžních operací rozpočtů a fondů obcí i krajů, dobrovolných svazků
obcí, organizačních složek, příspěvkových organizací, stejně jako státního
rozpočtu, státních účelových fondů, státních finančních aktiv.[2]
Peněžními operacemi tříděnými rozpočtovou skladbou se
rozumí příjem peněžních prostředků na bankovní účty (tzv. inkasa)
a výdaj peněžních prostředků z bankovních účtů (tzn. platby) zřízené
u peněžních ústavů,[3] mimo peněžní operace fondu
kulturních a sociálních potřeb, peněžní operace účtů hospodářské činnosti
a peněžní operace účtů cizích prostředků. Nesleduje se tedy zvlášť příjem
a vydání peněz z pokladny. Sledují se pouze převody mezi pokladnou
a vlastním bankovním účtem. Peněžní operace mají tudíž vztah
k pokladnímu plnění rozpočtu.[4]
Rozpočtová
skladba územních rozpočtů
Rozpočtová skladba
je tak jako u státního rozpočtu upravena vyhláškou Ministerstva financí
č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších
předpisů, a umožňuje analyzovat příjmy a výdaje za celou rozpočtovou
soustavu pomocí využití třídění z těchto hledisek:
1. Odpovědnostní – kapitolní
hledisko
Podle odpovědnostního
hlediska se člení rozpočet do kapitol, ale jak bylo již popsáno
v kapitole o skladbě státního rozpočtu, třídění kapitolní se u místních rozpočtů neuplatňuje, protože kapitoly
platí pouze pro ministerstva a ústřední orgány státní správy, jak uvádějí
velká rozpočtová pravidla.
2. Druhové hledisko
Druhové členění se dělí
do tří základních okruhů, tj.:
• příjmy (inkasa),
• výdaje (platby),
• financování.
Druhovým členěním se
třídí všechny příjmy a výdaje podle příjmových a výdajových druhů,
přičemž výdajovým druhem se rozumí výdaj na pořízení věcí, služeb, prací,
výkonů a práv, což je výdaj na nákupy, druh
těchto věcí, služeb, prací, výkonů a práv u výdajů, proti kterým
nestojí přímá proti-hodnota – transfery a druh
podpory, kterou transfer představuje, a druh příjemce této podpory.
Příjmovým druhem se rozumí právní důvod platby, která organizaci plyne,
a v jeho rámci u příjmů za poskytnutí věcí, služeb, prací,
výkonů a práv případně druh těchto věcí, služeb, prací, výkonů
a práv, a u příjmů z transferů druh přijímané podpory nebo
zdroj z transferu.
Druhové třídění rozpočtové skladby:
• daňové příjmy,
• nedaňové příjmy,
• kapitálové příjmy,
• přijaté dotace,
• běžné výdaje,
• kapitálové výdaje,
• financování.[5]
3. Odvětvové hledisko
Z tohoto hlediska se třídí příjmy a výdaje
podle odvětví. Výdaje se třídí u všech veřejných rozpočtů, příjmy pouze
na nedaňové a kapitálové, a to u obcí, krajů
a dobrovolných svazků obcí s výjimkou příjmů ze splátek půjčených
prostředků. Pro účely rozpočtové skladby se odvětvím rozumí druh činností, ze
kterých plynou příjmy, nebo na kterou se výdaje vynakládají, anebo
zaměření právního subjektu, který finanční prostředky, jež organizace získává
jako příjmy, organizaci poukazuje nebo odevzdává nebo jemuž je organizace
poskytuje za účelem jeho podpory.[6]
Odvětvové třídění rozpočtové skladby:
• zemědělství
a lesní hospodářství,
• průmyslová
a ostatní odvětví hospodářství,
• služby pro
obyvatelstvo,
• sociální věci
a politika zaměstnanosti,
• bezpečnost státu
a právní ochrana,
• všeobecná veřejná
správa a služby.[7]
4. Konsolidační hledisko
Z hlediska konsolidačního se třídí výdaje
vynakládané uvnitř soustavy veřejných rozpočtů a ostatních veřejných
peněžních fondů a příjmy vznikající uvnitř této soustavy, a to
v případě, že skutečnost, že jde o tyto příjmy a výdaje, není
vyjádřena již v druhovém třídění. Příjmy a výdaje se třídí podle
stupňů konsolidace, kde za stupeň konsolidace se považuje okruh veřejných
rozpočtů a ostatních veřejných peněžních fondů, mezi nimiž peněžní převody
představující na jedné straně výdaje těchto rozpočtů a fondů
a na druhé straně jejich příjmy, určené podle toho, jak se údaje
o těchto příjmech a výdajích sumarizují.
Konsolidační
třídění – záznamové jednotky:
• převody uvnitř
peněžního fondu,
• dotace přijaté
z území jiného okresu,
• splátky půjčených
prostředků přijatých z území jiného okresu,
• dotace poskytnuté
na území jiného okresu,
• půjčené prostředky
poskytnuté na území jiného okresu,
• dotace přijaté
z území jiného kraje,
• splátky půjčených
prostředků přijaté z území jiného kraje,
• dotace poskytnuté
na území jiného kraje,
• půjčené prostředky
poskytnuté na území jiného kraje.[8]
Další třídění je u místních rozpočtů následující
(stejně jako u státního rozpočtu):
zdrojové,
doplňkové,
programové,
účelové,
strukturní,
transferové.
[1] PEKOVÁ, J. Hospodaření
obcí a rozpočet. Praha: Codex Bohemia, 1997. 289 s. ISBN
80-85963-34-5.
[2] Srov. VYBÍHAL, V. Veřejné
finance. Hradec Králové: E.I.A., 1995. 218 s. ISBN 80-85490-45-5.
[3] PEKOVÁ, J. Finance
územní samosprávy, územní aspekty veřejných financí. Praha: Victoria
Publishing, 1995. 268 s. ISBN 80-7187-024-2.
[4] Srov. VYBÍHAL, V. Veřejné
finance. Hradec Králové: E.I.A., 1995. 218 s. ISBN 80-85490-45-5.
[5] Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.,
o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů.
[6] Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.,
o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů.
[7] Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.,
o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů.
[8] Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.,
o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů.