1 Bezpečnostní správa, správa policie BM406K Vybrané otázky veřejné správy a správního práva I 4. přednáška 26. 4. 2024 David Hejč 2 Bezpečnostní správa §bezpečnostní správa = účelově vybudovaný systém orgánů veřejné správy pověřených zajišťováním bezpečnosti a veřejného pořádku, popř. obrany státu, a jejich činnost § §bezpečnost = ochrana společnosti a jednotlivců před nebezpečím ohrožujícím §bezpečnost státu, jeho institucí, jakož i nerušený výkon funkcí státu (vnitřní pořádek a bezpečnost ve státě) §život, zdraví, svobodu, lidskou důstojnost a čest jednotlivce §veřejný pořádek = ochrana pravidel chování lidí na veřejnosti, jejichž zachování je nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití §obrana státu = souhrn opatření k zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, principů demokracie a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před vnějším napadením (2/2 Z o zajišťování obrany státu) § § Bezpečnostní správa § §bezpečnost státu = zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, ochrany demokratických základů státu, ochrany životů, zdraví a majetkových hodnot § §svrchovanost (suverenita) státu znamená nezávislost státní moci na jakékoli jiné moci, a to v mezinárodních i vnitřních vztazích; předpokládá, že stát ovládá své území a obyvatelstvo, a to aniž by měl „nad sebou“ někoho vyššího § §územní celistvost předpokládá, že stát disponuje jednotnou a jedinou soustavou státních orgánů (moci zákonodárné, výkonné a soudní) a nečlení se na územní jednotky, která by sami měly charakter státu X federace § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Bezpečnostní správa §Vnitřní bezpečnost §správa policie §integrovaný záchranný systém (IZS) a krizové řízení §zpravodajské služby §ochrana utajovaných informací a bezpečn. způsobilost §ochrana pořádku a bezpečnosti při správě soudnictví §ochrana přírody §ochrana bezpečnosti práce §požární ochrana § §Vnější bezpečnost §správa obrany § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Vybrané orgány §Parlament §vyhlášení stavu ohrožení a válečného stavu §souhlas s pobytem cizích vojsk a s vysláním českých vojsk do zahraničí §Prezident ČR §vrchní velitel ozbrojených sil, s kontrasignací předsedy (nebo pověřeného člena) vlády, zejm. se podílí se na vydávání (specifických) normativních právních aktů a stanoví způsob propouštění vojáků ze základní nebo náhradní služby §Vláda §nejvyšším ústředním orgánem bezpečnostní správy §Bezpečnostní rada státu §zvláštní bezpečnostní orgán, složený z předsedy vlády a dalších členů vlády – jednání se může zúčastnit i prezident §připravuje vládě podklady, návrhy opatření k zajištění bez. Vybrané orgány §Ústřední orgány státní správy (2/1969) a další §Ministerstvo vnitra §ústředním orgánem st. správy pro veřejný pořádek a další věci vnitřního pořádku a bezpečnosti ve vymezeném rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu §zajišťuje komunikační sítě pro Policii České republiky, složky integrovaného záchranného systému a územní orgány státní správy a provozuje informační systém pro nakládání s utajovanými informacemi mezi orgány veřejné moci §Ministerstvo obrany §ústředním orgánem státní správy zejména pro zabezpečování obrany České republiky a řízení Armády České republiky a správu vojenských újezdů §Policie ČR – jednotný ozbrojený bezpečn. sbor §Bezpečnostní informační služba – ozbrojená zpravodajská služba §Armáda – základ ozbrojených sil (+ vojenská stráž prezidenta a hradní stráž) §Obce a kraje – mají úkoly v oblasti zajišťování bezp. a veřejného pořádku a obrany na svém území § 6 Prameny právní úpravy bezpečnostní správy §Ústavní Z č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR §Vnitřní bezpečnost (zejména) §Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky §Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů §Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii §Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) §Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů §Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů §Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR §Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti §Zák. č. 229/2013 Sb. o nakládání s bezpečnostním materiálem. § 7 Prameny právní úpravy bezpečnostní správy §Vnější bezpečnost - obrana (zejména) §Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky §Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání §Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky §Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) §Zákon č. 332/2014 Sb., kterým se mění zákon o vojácích z povolání § 8 Bezpečnostní správa §ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR § §vymezuje základní povinnost státu zajišťovat bezpečnost § (tj. svrchovanost, územní celistvost a ochranu demokratických § základů státu, životů, zdraví a majetkových hodnot) § §konstatuje, že bezpečnost státu zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby §+ státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon. § §vymezuje tzv. „mimořádné stavy“ a jejich základní souvislosti § §zakotvuje Bezpečnostní radu státu 9 Ústavní Z ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR §Bezpečnostní rada státu §Zvláštní orgán složený z předsedy vlády a dalších členů vlády (dle rozhodnutí vlády), který v rozsahu vládního pověření připravuje vládě návrhy opatření k zajišťování bezpečnosti ČR § §Prezident ČR má právo účastnit se jejích schůzí, vyžadovat od ní a jejích členů zprávy a projednávat s ní nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působnosti § Vybrané mimořádné stavy § §nouzový stav §připadá v úvahu při živelních pohromách, ekologických nebo průmyslových haváriích, nehodách nebo jiném nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožuje životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost §lze vyhlásit jen s uvedením důvodů, na určitém území a na dobu určitou §vyhlašuje vláda §pravomoci orgánů veřejné správy a možné povinnosti právnických a fyzických osob při nouzovém stavu stanoví krizový zákon; která práva se omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají stanoví vláda § §stav ohrožení státu §připadá v úvahu při bezprostředním ohrožení svrchovanosti státu nebo územní celistvosti státu anebo jeho demokratických základů §vyhlašuje parlament na návrh vlády § 11 Vybrané mimořádné stavy § §stav nebezpečí (krizový zákon) §se vyhlašuje jako bezodkladné opatření, jsou-li ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu, a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů, orgánů krajů a obcí, složek integrovaného záchranného systému nebo subjektů kritické infrastruktury §vyhlašuje hejtman kraje (v Praze primátor hlavního města Prahy); hejtman, který stav nebezpečí vyhlásil, o tom neprodleně informuje vládu, Ministerstvo vnitra, sousední kraje a pokud mohou být krizovou situací dotčeny, též další kraje §lze vyhlásit na dobu nejvýše 30 dnů; tuto dobu může hejtman prodloužit jen se souhlasem vlády §rozhodnutí o stavu nebezpečí se vyhlašuje ve Věstníku právních předpisů kraje; rozhodnutí nabývá účinnosti okamžikem, který se v něm stanoví §nelze vyhlásit z důvodu stávky vedené na ochranu práv a oprávněných hospodářských a sociálních zájmů §končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud hejtman nebo vláda nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby; vláda stav nebezpečí zruší též, pokud nejsou splněny podmínky pro jeho vyhlášení § 12 Krizové řízení Formy realizace bezpečnostní správy §správní akty §veřejnoprávní smlouvy §faktické úkony (formy typické právě pro bezpečnostní správu) §neformální správní úkony s bezprostředními právními následky pro adresáty veřejnosprávního působení (fyzické, popř. právnické osoby) §druhy: §faktické pokyny - zpravidla ústní správní úkony mající podobu na místě uděleného příkazu nebo zákazu (např. pokyn dopravního policisty) §bezprostřední zásahy - správní úkony spočívající v reálné činnosti vyvolané naléhavostí situace (zejm. slouží k odvracení nebezpečí, resp. jsou podmíněny ohrožením nebo poškozením právem chráněného zájmu); možné pouze na základě výslovného zákonného zmocnění (např. služební zákrok policie s použitím tzv. donucovacích prostředků) §exekuční úkony - vynucují se jimi již existující právní povinnosti adresátů veřejnosprávního působení, které nebyly (v rozporu se zákonem) splněny dobrovolně (viz exekuce podle správního řádu) •zajišťovací úkony - úkony zajišťující nějaký správní proces (předvolání, předvedení atd.) § 14 Krizová opatření vlády § 5 a § 6 krizového zákona § §Podmínkou je vyhlášený nouzový stav (popř. stav ohrožení státu v některých případech) §Z důvodu pandemie vyhlášen celkem v délce více než 250 dnů §usnesení vlády o vyhlášení nouzového stavu = primárně aktem aplikace ústavního práva; představuje "akt vládnutí„ (neukládá povinnosti– Pl. ÚS 8/20 §Soudně přezkoumán jen byl-li by v rozporu se základními principy demokratického právního státu § § § Krizová opatření vlády § 5 a § 6 krizového zákona § §Některé příklady krizových opatření vlády: § §zákaz maloobchodního prodeje a prodeje a poskytování služeb v provozovnách, s výjimkou vybraných provozoven: §zákaz osobní přítomnost žáků a studentů na vzdělávání ve školách a školních zařízeních §zákaz přítomnosti veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb (např. restaurace, hospody a bary), §zákaz koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových a jiná uměleckých představení § § § Krizová opatření vlády § 5 a § 6 krizového zákona § § §krizový zákon nestanoví, jakou mají právní formu (přitom řešení této otázky představuje významné právní důsledky). §Ustanovení § 5 a § 6 krizového zákona poskytují vládě široký prostor k vymezení povinností či omezení tvořících obsah krizového opatření, jakož i osob a území, jichž se toto krizové opatření má týkat. Může jít o stanovení obecného pravidla chování adresovaného neurčitému počtu osob. Není ale vyloučeno, aby se krizové opatření týkalo i jen určité konkrétní věci nebo dopadalo na určitý konkrétně vymezený okruh adresátů. Nemusí nutně jít o normativní právní akt, ale v úvahu přicházejí nejrůznější varianty právních aktů. Pojem krizového opatření prostě zahrnuje vše, co musí vláda činit na základě ústavního zmocnění ke zvládnutí krizové situace. (Pl. ÚS 11/20) §materiální přístup - praxi jde o normativní právní akty § § § § § § Krizová opatření vlády § 5 a § 6 krizového zákona § § §Jaký normativní právní akt? – právní síla ? sui generis § §přímý přístup k soudu jen zvláštní skupiny osob – Ústavní soud X dotčené osoby nepřímo skrze akt aplikace – problematické § §rozdíl v případě mimořádných opatření obecné povahy podle zákona o ochraně veřejného zdraví a pandemického zákona § § § § § § Policie ČR §Policejní správa = souhrn činností policejních orgánů, jimž zákon ukládá úkoly ochrany ve věcech (vnitřní) bezpečnosti a veřejného pořádku (dříve širší pojem) § §Policie ČR §jednotný ozbrojený bezpečnostní sbor sloužící veřejnosti (zásadně) na celém území ČR §jejím úkolem je chránit bezpečnost osob a majetku a veřejný pořádek, předcházet trestné činnosti, plnit úkoly podle trestního řádu a další úkoly na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti svěřené jí zákony, přímo použitelnými předpisy EU a mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu ČR §Obecní policie §orgán obce, který zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud mu je svěří zákon o obecní policii nebo zvláštní zákon § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Organizace správy policie §Ministerstvo vnitra §vytváří podmínky pro plnění úkolů policie §je nadřízeno Policii ČR § §Policie ČR = jednotný ozbrojený bezpečnostní sbor, který zásadně působí na území celé ČR § §orgány Policie ČR § §Policejní prezidium ČR §v jeho čele stojí policejní prezident, který odpovídá za činnost policie ministrovi §řídí činnost policie § §útvary policie s celostátní působností (např. národní protidrogová centrála, URNA) §zřizuje ministr § §krajská ředitelství policie § §útvary zřízené v rámci krajského ředitelství §zřizuje policejní prezident § § 20 Správa policie §úkoly Policie ČR vykonávají: §(zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky) § §policisté (příslušníci policie) §vykonávají službu ve služebním poměru podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů (zákon č. 361/2003 Sb.), a to ve služebním stejnokroji nebo v občanském oděvu v závislosti na povaze konkrétní činnosti a potřebě efektivního plnění úkolů policie §zaměstnanci policie §tito tzv civilní zaměstnanci jsou v pracovním poměru podle zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.) §povinnosti policistů §Zdvořilost - Policista a zaměstnanec policie jsou při plnění úkolů policie povinni dodržovat pravidla zdvořilosti a dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní § § § § 21 Správa policie §Policista §zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů upravuje právní poměry fyzických osob, které v bezpečnostním sboru vykonávají službu (dále jen "příslušník"), jejich odměňování, řízení ve věcech služebního poměru a organizační věci služby §konkrétně zejména: §předpoklady k přijetí do služebního poměru §skončení služebního poměru §odpovědnost §trestněprávní §podle ustanovení o trestných činech vojenských §správněprávní §disciplinární, tj. za kázeňské přestupky §za jednání, která mají znaky („běžného“) přestupku – § § § § § 22 Policie ČR §Předpoklady k přijetí do služebního poměru §písemná žádost §občanství ČR, 18 let, plná svéprávnost, bezúhonnost §stupeň vzdělání stanovený pro dané služební místo, popř. oprávnění seznamovat se s utajovanými informacemi §zdravotní, osobnostní a fyzická způs. k výkonu služby §neexistence členství v politické straně nebo politickém hnutí, u příslušníka zpravodajské služby ani odborové organizace §nevykonávání živn. či jiné výdělečné činnost, neexistence členství v řídících nebo kontrolních orgánů podnik. PO § §Skončení služebního poměru §uplynutím doby určité, §propuštěním (musí) §sankce §nesplňování podmínek §žádost o propuštění §+ org. změny, zánik osvědčení, neuspokojivé výsledky (u poměru na dobu určitou) §úmrtím nebo prohlášením za mrtvého, §dnem 31. prosince kalendářního roku, v němž příslušník dovršil věku 65 let Policie ČR Policie ČR §Odpovědnost §Trestněprávní § §Správněprávní §za jednání, které má znaky přestupky §disciplinární - za kázeňské přestupky § §disciplinárním deliktem, resp. kázeňským přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje služební povinnost, ale nejde o TČ nebo o jednání, které má znaky přestupku nebo jiného správního deliktu, též dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby uvedené v závěru služebního hodnocení Správa policie §povinnosti policistů (zejména) §dodržovat zákony a další obecně závazné právní předpisy §plnit §úkoly uložené právními předpisy a §rozkazy a pokyny nadřízených (vedoucích příslušníků), nejsou-li protiprávní §provést služební zákrok nebo služební úkon, popřípadě provést jiná opatření (zejména vyrozumět nejbližší policejní útvar), jestliže je spáchán trestný čin nebo přestupek mimo službu, je-li bezprostředně ohrožen život, zdraví nebo svoboda osob anebo majetek nebo došlo-li k útoku na tyto hodnoty §při provádění služebního zákroku nebo služebního úkonu spojeného se zásahem do práv nebo svobod je povinen poučit osoby a užít odpovídající výzvy §prokázat stanoveným způsobem svou příslušnost ke sboru §dodržovat pravidla služební zdvořilosti §zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl při plnění úkolů § 26 Správa policie §oprávnění policistů (zejména) §požadovat §vysvětlení §prokázání totožnosti §omezit možnost volného pohybu osoby §zajistit osobu §odejmout věc §odebrat zbraň a provést osobní prohlídku §použít technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla §zajistit, odstranit a zničit věc §vstoupit do obydlí, jiného prostoru nebo na pozemek §zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku §vykázat osobu ze společného obydlí §činit úkony související s řízením o přestupcích §použít donucovací prostředky §použít zbraň § § § 27 Policie ČR Prokázání totožnosti §Oprávnění požadovat prokázání totožnosti podle § 63 zákona o policii (srov. § 12 zákona o obecní policii) §Prokázáním totožnosti se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti (§ 63 odst. 1 ZoP) =) lze prokázat i jinými doklady či způsoby, než je OP. §K tomu viz rozsudek NSS ze dne 28. 1. 2016, čj. 10 As 236/2015-36 § 29 Prokázání totožnosti §§ 63 (2) Policista je oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu: §a) podezřelou ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu, §b) zdržující se v prostoru, o kterém lze důvodně předpokládat, že se v něm zdržují cizinci bez povolení opravňujícího k pobytu na území České republiky, §… §e) odpovídající popisu hledané nebo pohřešované osoby, §f) vstupující do policií chráněného objektu nebo prostoru anebo do místa, kam je policistou zakázán vstup, nebo z tohoto objektu, prostoru anebo místa vycházející…. § 30 Obecní/městská policie §je orgánem obce, který slouží k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plnění dalších úkolů, pokud jí je svěří zákon o obecní policii nebo zvláštní zákon §je fakultativním orgánem, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou §řídí ji starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce §přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku §dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití §dohlíží na dodržování obecně závazných vyhlášek obce a nařízení obce §podílí se (ve stanoveném rozsahu) na dohledu, který je zaměřen na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích §podílí se na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku a v rozsahu svých povinností a oprávnění činí opatření k jeho obnovení §podílí se na prevenci kriminality v obci §provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci §odhaluje přestupky, jejichž projednávání je v působnosti obce §poskytuje za účelem zpracování statistických údajů ministerstvu vnitra na požádání údaje o obecní policii 31 Obecní/městská policie §obecní policii tvoří zaměstnanci obce, tedy osoby v pracovním poměru k obci, zařazení do obecní policie, tj. §strážníci §čekatelé („na strážníka“) §osoby, které nejsou čekatelem nebo strážníkem § §strážník §musí být občanem ČR, který je §bezúhonný §spolehlivý §starší 18 let §zdravotně způsobilý §dosáhl středního vzdělání s maturitní zkouškou a §má osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů §prokazuje se stejnokrojem a odznakem obecní policie, mimo pracovní dobu odznakem; popř. prohlášením „obecní (městská) policie“, nelze-li krátkodobě jinak 32 Obecní/městská policie §povinnosti strážníka §při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie je povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného zákrokem nebo úkonem §je povinen poučit osoby o jejich právech, provádí-li zákrok nebo úkon spojený se zásahem do jejich práv nebo svobod, pokud to povaha a okolnosti zákroku nebo úkonu dovolují; v opačném případě je poučí okamžitě, jakmile to okolnosti dovolí §je povinen poskytnout pomoc v rozsahu svých oprávnění a povinností podle zákona o obecní policii nebo zvláštního zákona každému, kdo o ni požádá §v pracovní době je povinen v mezích zákona o obecní policii nebo zvláštního zákona provést zákrok nebo úkon, nebo učinit jiné opatření, je-li páchán trestný čin nebo přestupek anebo je-li důvodné podezření z jejich páchání §mimo pracovní dobu je povinen v mezích zákona o obecní policii provést zákrok, popřípadě učinit jiné opatření (zejména vyrozumět nejbližší útvar policie), je-li páchán trestný čin nebo přestupek, kterým je bezprostředně ohrožen život, zdraví nebo majetek 33 Integrovaný záchranný systém §IZS se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací; § základní složky IZS §Hasičský záchranný sbor ČR §jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje §poskytovatelé zdravotnické záchranné služby §Policie ČR §ostatní složky IZS §vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil; ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory; ostatní záchranné sbory; orgány ochrany veřejného zdraví; havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby; zařízení civilní ochrany; neziskové organizace a sdružení občanů, která lze využít k záchranným a likvidačním pracím § 34 Integrovaný záchranný systém §orgány spjaté s fungováním IZS (zejména) § §operační a informační střediska IZS §jsou to stálé orgány pro koordinaci složek IZS § §Ministerstvo vnitra §řídí, koordinuje, kontroluje a vytváří koncepce na daném úseku § §orgány obcí a krajů § §Pomoc od složek systému může vyžadovat §MV, hejtman, starosta obce III a velitel zásahu § 35 Zpravodajské služby §BIS = ozbrojená zpravodajská služba §státní orgán pro získávání, shrom. a vyhodnocování informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekon. zájmů, bezpečnost a obranu ČR §odpovídá vládě, která ji koordinuje (jmenuje ředitele po projednání ve výboru PS) §úkoluje ji vládá a prezident §Úřad pro zahraniční styky a informace §zabezpečuje info mající původ v zahraničí důl. pro bezpečnost a ochr. zahr. politických a ekon. zájmů ČR §Vojenské zpravodajství § zabezpečuje info mající původ v zahraničí důl. pro obranu a bezpečnost ČR Správa obrany §K zajišťování své bezpečnosti vytváří Česká republika ozbrojené síly § §Vnitřní struktura ozbrojených sil: §Armáda ČR – základ ozbrojených sil, organizačně členěná na vojenské útvary, vojenská zařízení a vojenské záchranné útvary. §Vojenská kancelář prezidenta republiky, řídí náčelník přímo podřízený prezidentovi ČR. §Hradní stráž – podřízená náčelníkovi vojenské kanceláře. §