1 BM605Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III 3. přednáška 1.3.2024 Právní záruky ve veřejné správě - systém Veřejný ochránce práv Soudní kontrola veřejné správy doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Osnova přednášky a její cíl §Systém právních záruk ve veřejné správě §Veřejný ochránce práv §Soudní kontrola veřejné správy § §Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to přiblížit systém právních záruk ve veřejné správě a vymezit kontrolu vykonávanou prostřednictvím veřejného ochránce práv a soudní kontrolu veřejné správy, potažmo prezentovat jejich obsah a formy, jimiž se uskutečňují. § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 2 Systém právních záruk ve veřejné správě §Záruky zákonnosti ve VS §právní prostředky či „mechanismy“ k zajištění zákonnosti VS §tvoří určitý vzájemně provázaný systém (co to znamená ?) §Dominantní je postavení kontroly VS. § §Systém záruk zákonnosti (právnosti): §kontrola ( směřuje dovnitř i navenek, má vlastní systém) §právo na informace (směřuje jen dovnitř), + stížnosti, petice, §rušení, změna a sistace správnmích aktů a jiných opatření (směřuje jen dovnitř - různé prostředky, presumpce platnosti, sistace u NSA) §uplatňování odpovědnosti (směřuje dovnitř i navenek, správněprávní odpovědnost + odpovědnost za škodu - vizte 5. přednáška) §přímé donucení ke splnění právní povinnosti (směruje dovnitř i navenek typicky správní exekuce) § POZN.: Existují také odlišná členění. § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Systém právních záruk ve veřejné správě §Zásada zákonnosti (legality) ve VS (tj. východisko, základ) § má dvě základní dimenze: §obecný požadavek na dodržování obsahu právních norem subjekty správního práva ( tedy ze strany SO, ale také adresátů působení) a současně: §respektování zákonných práv a svobod občanů v rámci VS + poskytování ochrany těmto právům (svobodám). § §Vyjádřena v § 2 odst. 1 správního řádu. §„dosah“: jde o respektování jak právních předpisů, tak také správních rozhodnutí či soudní judikatury § §v praxi není předpoklad zákonnosti vždy naplňován (oběma stranami – s rozdílným postavením, a tedy režimy řešení). BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 4 Veřejný ochránce práv §ombudsmanská instituce = specifický státní orgán § §obecná charakteristika ombudsmana: §ochrana jednotlivců před úřady, byrokracií… §případně „stížnostní místo“ §nezávislost §neformálnost, rychlost, „lidskost“,… §zaměřuje se (také) na drobnější pochybení §jen určité vyšetřovací pravomoci (nerozhoduje, nenařizuje…) §spíše „mediátor“ mezi úřadem a stěžovatelem §tedy předpoklad autority představitele instituce. BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 5 Veřejný ochránce práv §hlavní působnost VOP §šetření pochybení státních orgánů (nikoli všech) §uplatňuje hledisko souladu s právem, ale také s principy dobré správy §provádí šetření a komunikuje s úřadem a stěžovatelem. § §„vedlejší“ působnost VOP §přidány zejména tzv. systematické návštěvy zařízení § (s osobami zbavenými svobody nebo závislými na poskytované péči) §má některá zvláštní oprávnění (viz např. možnost podat žalobu k ochraně veřejného zájmu) §není upraven v Ústavě, ale „pouze“ v zákoně č. 349/1999 Sb. §sídlí v Brně („Kancelář VOP“). BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 6 Soudní kontrola VS §plyne z principu dělby moci §kontrola VS prováděná soudy § (zde rovněž - prvek systémovosti, resp. subsidiarity) § §jde o provázaný systém s více prvky: §správní soudnictví (zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní) §obecné (civilní) soudnictví (zákon č . 99/1963 Sb., občanský soudní řád - část V.) §/V této koncepci projeven právní dualismus – rozlišení mezi soukromým a veřejným právem/. § §případně ústavní soudnictví, došlo-li k porušení základních práv (zákon č. 182/1993 Sb., zákon o Ústavním soudu) § §či na mezinárodní úrovni event. také ESLP či SDEU BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 7 Soudní kontrola VS §Správní soudnictví §ochrana veřejných subjektivních práv § (z hlediska zákonnosti; soud nenahrazuje rozhodnutí správního orgánu – „SO“) §organizační soustava: NSS a specializované senáty KS (tzv. smíšený model) §princip subsidiarity (nutnost vyčerpat jiné /opravné/ prostředky před podáním příslušného druhu návrhu k soudu) § §základní řízení: §řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu §ochrana proti nečinnosti správního orgánu §řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu §plus řada dalších řízení: např. o zrušení OOP, ve volebních věcech, ve věcech politických stran či kompetenční spory mezi správními orgány. BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 8 Soudní kontrola VS §Civilní soudnictví: § §ochrana před civilními soudy je poskytována v případech, kdy správní orgány rozhodují o soukromých subjektivních právech („nesprávné“ rozhodnutí, soud rozhodne). §Úprava - obsažena v části V. občanského soudního řádu („řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem“). § §Režim přezkumu - závisí na povaze subjektivního práva. §Případný kompetenční spor mezi civilními a správními soudy řeší tzv. zvláštní senát podle zákona č. 131/2002 Sb. § BM505Zk Základy správní vědy - Kontrola veřejné správy 9 Prameny ke studiu -Hendrych, D. Správní věda. 4. vyd. Wolters Kluwer: 2014, § s. 192-193 -Skulová, S. a kol. Základy správní vědy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 178-180 -Kadečka, S., Průcha, P. Správní právo - obecná část : multimediální učební text. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008, s. 60-62 - § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10