DOPRAVNÍ KRIMINALITA DRUHY DOPRAVY •doprava v obecném pojetí je soubor činností, kterými se uskutečňuje pohyb (jízda, plavba, let apod.) dopravních prostředků po dopravních cestách (v obecném pojmu) a přemisťování osob a materiálu dopravními prostředky nebo dopravními zařízeními •dělení dle způsobu dopravy: •letecká / vodní / železniční / silniční / potrubní • •dělení silniční dopravy: •osobní / nákladní •dálková / místní / městská / v objektech firem (závodní / firemní) • • • TRESTNÉ ČINY V SILNIČNÍ DOPRAVĚ •v našich podmínkách je nejrozšířenější, a proto je nejvyšší počet dopravních trestných činů spáchaných právě v rámci ní •trestné činy v silniční dopravě jsou takové trestné činy, které vyplývají z aktivní účasti osob v silničním provozu na pozemních komunikacích •společným znakem této trestné činnosti je, že prostředkem, resp. předmětem útoku je motorové vozidlo, nebo pachatelem je účastník silničního provozu PRÁVNÍ PŘEDPISY UPRAVUJÍCÍ PRAVIDLA SILNIČNÍ DOPRAVY • •zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ve znění pozdějších předpisů (zákon o silničním provozu) •novela zákona o silničním provozu č. 411/2005 Sb. • OBJEKT TRESTNÉ ČINNOSTI V DOPRAVĚ •společným objektem trestných činu v silniční dopravě je chráněný zájem na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu •jednotlivé trestné činy ale můžou mít i jiné objekty – například zájem na ochraně zdraví, života, majetku, zájem na dodržování pravomocných rozhodnutí orgánů veřejné moci a pod. SUBJEKTIVNÍ STRÁNKA SKUTKOVÝCH PODSTAT TRESTNÉ ČINNOSTI V DOPRAVĚ •obecně platí, že k trestnosti jakéhokoliv činu třeba úmyslné zavinění, pokud zákon výslovně nestanoví, že postačuje i zavinění z nedbalosti •dopravní trestná činnost zahrnuje jak úmyslné trestné činy, tak ty nedbalostní •co se týče dopravních nehod, většinou jde o nedbalostní zavinění (z nepozornosti, nesprávného vyhodnocení situace a pod.); jen malé procento dopravních nehod je způsobeno úmyslně (např. jízda v protisměru se sebevražedným úmyslem) PRINCIP OMEZENÉ DŮVĚRY •řidič se muže spoléhat na to, že ostatní účastníci silničního provozu budou dodržovat dopravní předpisy, pokud z konkrétní situace nevyplyne obava, že tomu tak nebude •tento princip však není absolutní, jelikož zvýšené opatrnosti mají řidiči dbát při dětech, starších lidech apod., kteří nejsou schopni řádně a včas vyhodnotit situace v silničním provozu, také při objíždění vozidel hromadní dopravy v místech zastávky apod. •k tomu viz usnesení Nejvyššího soudu sp. zn. 3 Tz 182/2001 - je třeba vycházet vždy z existujících objektivních okolností určité dopravní situace, tedy charakteru komunikace, povětrnostních podmínek, technického stavu vozovky atd. -> u nedbalostního zavinění se tedy krom míry povinné opatrnosti hledí i na její subjektivní vymezení (míra opatrnosti, kterou bylo možné vynaložit v konkrétním případě) PRINCIP GRADACE PŘÍČINNÉ SOUVISLOSTI •jednotlivé příčiny a podmínky nemají pro způsobení následku stejný význam – je zásadní, aby jednání pachatele bylo z hlediska způsobení následku příčinou dostatečně významnou •zásada velice často využívaná při dopravních trestných činech •příčinná souvislosti mezi jednáním pachatele a následkem se nepřerušuje, jestliže k jednání pachatele přistoupí další skutečnost, jež spolupůsobí při vzniku následku, avšak jednání pachatele zůstává takovou skutečností, bez níž by k následku nebylo došlo (srov. rozhodnutí č. 37/1975 Sb. rozh. tr.) •jestliže při vzniku následku spolupůsobilo více příčin (velice často jednání poškozeného v podobě nepřipoutání se bezpečnostním pásem), je třeba hodnotit každou příčinu pro vznik následku zvlášť a určit její důležitost pro následek, který z jednání obviněného nastal TRESTNÉ ČINY V DOPRAVĚ •Trestné činy proti životu a zdraví •§ 143 TZ – usmrcení z nedbalosti •§ 145/146 TZ – těžké ublížení na zdraví/ublížení na zdraví •§ 147/148 TZ - těžké ublížení na zdraví z nedbalosti/ublížení na zdraví z nedbalosti •§ 150 TZ – neposkytnutí pomoci •§ 151 TZ – neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku TRESTNÉ ČINY V DOPRAVĚ •Trestné činy obecně nebezpečné •§ 272 TZ – obecné ohrožení •§ 273 TZ – obecné ohrožení z nedbalosti •§ 274TZ – ohrožení pod vlivem návykové látky •§ 276 TZ – poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení •§ 277 TZ – poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti TRESTNÉ ČINY V DOPRAVĚ •Trestné činy proti životnímu prostředí •§ 293 TZ – poškození a ohrožení životního prostředí •§ 294 TZ – poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti • •Trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných •§ 337 TZ – maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání • • SPECIFIKA NĚKTERÝCH TRESTNÝCH ČINŮ V SILNIČNÍ DOPRAVĚ •trestný čin obecného ohrožení podle § 272 TZ •k obecnému ohrožení může nastat i jízdou řidiče, který bude svým jednáním postupně ohrožovat více lidí (nemusí tedy být ohroženo vice lidi ve stejný moment) – viz rozhodnutí č. R 46/2014 Sb, rozh. tr. •trestný čin usmrcení z nedbalosti podle § 143 TZ •vždy se musí zkoumat spoluzavinění poškozeného (to nemá následně vliv pouze na trest, jenž bude uložen obžalovanému, ale i na náhradu nemajetkové újmy, která může být přiznána pozůstalým) •trestný čin neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku podle § 151 TZ •když pachatel neposkytne pomoc člověku v situaci, kterou on sám zavinil, některé soudy to považují za projev obrovské bezohlednosti a bezcharakternosti, která musí být rázně potrestána nepodmíněným trestem odnětí svobody • • • • • • SPECIFIKA TRESTNÝCH ČINŮ V DOPRAVĚ •trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky podle § 274 TZ •míra ovlivnění alkoholem = 1 promile •míra ovlivnění jinými látkami než alkoholem – rozhodnutí č. R 42/2020 Sb. s. r. •10 ng/ml 9-THC •150 ng/ml methamfetaminu •150 ng/ amfetaminu •150 ng/ml MDMA •150 ng/ml MDA •75 ng/ml kokainu •200 ng/ml morfinu • • PREVENCE NEHODOVOSTI A TRESTNÝCH ČINŮ V DOPRAVĚ •situační prevence = zkomplikování podmínek porušování dopravních předpisů •dohled policie, řádné postihování porušování předpisů a celkově technické opatření vedoucí k ochraně lidských životů •technické opatření situační prevence = donucení řidičů k respektování předepsané rychlosti •zpomalovače instalované na rizikové místa pozemních komunikací, kruhové objezdy, optické brzdy, osvětlení přechodů pro chodce, umístění dopravních značek viditelně atd. •ostatní preventivní opatření •bodový systém hodnocení řidičů, dopravně-psychologické testy, dopravní výchova, prvky pasivní bezpečnosti motorových vozidel NÁRODNÍ STRATEGIE BEZPEČNOSTI SILNIČNÍ DOPRAVY •www.czrso.cz •Strategie BESIP 2021-2030 navazuje na Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2011-2020, resp. bílou knihu Evropské komise 2002-2010 (je také v souladu s cíli stanovenými členskými státy Evropské unie a Organizace spojených národů) •snížení počet usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích na polovinu •zásadním faktorem je bezpečné chování (rychlost, mladí řidiči, alkohol a jiné návykové látky za volantem) •zlepšení silniční infrastruktury – odstraňování nehodových lokalit, zvyšovat zabezpečení na silnicích atd. • DĚKUJI ZA POZORNOST