Vnější ekonomické vztahy EU 2.0

Společná pravidla EU pro dovoz - obecný režim

Nařízení (EU) 2015/478 o společných pravidlech dovozu

CO JE ÚKOLEM TOHOTO NAŘÍZENÍ?

EU funguje na základě zásady, že výrobky by se měly volně dovážet, aniž by podléhaly nějakému množstevnímu omezení (např. kvótám), pokud nejsou zavedena ochranná opatření*. Z důvodu transparentnosti vydala EU v roce 2015 kodifikované znění* svých společných pravidel dovozu s cílem zahrnout do jednoho právního předpisu různé nedávné změny.

Nařízení stanoví:

  • společná pravidla dovozu výrobků do EU z jiných zemí,
  • postup šetření EU před uplatněním ochranných opatření a postup kontroly produktů, které mohou způsobit vážnou újmu výrobcům EU.

KLÍČOVÉ BODY

Nařízení se vztahuje na dovoz produktů pocházejících ze třetích zemí, s výjimkou:

  • textilních výrobků, na které se vztahují zvláštní pravidla dovozu podle nařízení (EU) 2015/936,
  • produktů pocházejících z některých třetích zemí uvedených v nařízení Rady (EU) 2015/755.

Pokud by vývoj dovozu vyžadoval zavedení kontrolních a ochranných opatření, sdělí to země EU Evropské komisi.

Šetření EU

Cílem šetření je zjistit, zda dovozem určitého produktu vzniká (nebo hrozí) vážná újma* příslušným výrobcům v EU. Šetření musí být dokončeno do devíti měsíců, ale v určitých případech může být prodlouženo na jedenáct měsíců.

Zkoumá vývoj dovozu, dovozní podmínky a to, zda z takových dovozů vzniká nebo hrozí vážná újma výrobcům EU.

Bere v úvahu tyto činitele:

  • objem dovozu,
  • cenu dovážených výrobků,
  • účinky na evropské výrobce podobných nebo přímo konkurenčních produktů, jak to naznačují trendy ve výrobě, využití kapacity (tedy míra, v níž je využívána produkční kapacita), zásoby, prodej, podíl na trhu, ceny, zisk, kapitálový výnos, peněžní toky a zaměstnanost.

Pokud šetření ukáže, že dovoz vzrostl natolik, že vzniká (nebo hrozí) vážná újma výrobcům EU, může Komise zavést ochranná opatření.

Ochranná opatření

Šetření EU může vést k množstevním omezením dovozu produktů ze země mimo EU. Dovozové kvóty by měly být nižší než průměr dovozu za tříleté reprezentativní období, pro které jsou statistiky k dispozici.

  • Prozatímní opatření (po dobu maximálně 200 dnů) mohou být uložena v kritických situacích, a jestliže bylo předběžně stanoveno, že je jasně prokázána újma nebo hrozící újma.
  • Konečná opatření nesmí překročit čtyři roky (včetně doby trvání prozatímních opatření) — pokud doba platnosti není prodloužena na maximálně osm let.

Ochranná opatření platí na všechny dovozy příslušného produktu ze všech zemí.

Kontrolní opatření

Šetření může vést k předchozí nebo zpětné kontrole produktu provedené EU. Kontrola je systém automatických dovozních licencí po určité období. Neomezuje dovoz ani zpětně, ani předem. Produkty podléhající předchozí kontrole mohou být uvedeny do volného oběhu, ale pouze po předložení dovozního dokladu schváleného příslušným orgánem určeným zemí EU a platným v celé EU.

Informační a konzultační postup

Před šetřením EU a v jeho průběhu Komise konzultuje Výbor pro ochranná opatření (zástupci každé země EU). Komise musí všechny země EU informovat o jakémkoli rozhodnutí přijatém v souvislosti s ochrannými opatřeními. Obecně platí, že ochranná opatření lze použít v případě, že toto rozhodnutí bude zeměmi EU podpořeno kvalifikovanou většinou. Nařízení také zaručuje další konkrétní hlasovací podmínky.

Rozvojové země

Ochranná opatření se nesmějí vztahovat na produkt pocházející z rozvojové země, která je členem Světové obchodní organizace, pokud její podíl na dovozu daného produktu do Unie nepřekračuje 3 % a podíl dovozu všech rozvojových zemí netvoří více než 9 %.