Adobe Systems 1 Právotvorná pravomoc veřejné správy – 2. část David Hejč Adobe Systems 2 Osnova: ̶pojmové znaky právních předpisů územních samosprávných celků (ÚSC) ̶pravomoc vydávat obecně závazné vyhlášky ̶pravomoc vydávat nařízení ̶procedura vydání právního předpisu ÚSC, platnost, účinnost ̶dozor nad právními předpisy ÚSC Adobe Systems 3 Právní předpisy územní samosprávy •formální prameny práva/součást právního řádu/obecná závaznost/normativní správní akty Adobe Systems 4 OZV - obecně ̶právní předpis = obecný předmět regulace definičním znakem pojmu právní předpis je jeho obecnost, resp. všeobecnost (srov. např. nález ze dne 16. 1. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 36/05). ̶u OZV běžně konkrétní místa (čtvrti, ulice a jejich částí či návsi, nebo konce v malé vesnici), nutno požadavek obecnosti regulace interpretovat tak, že vymezení míst se musí opírat o racionální důvody, neutrální a nediskriminační ve vztahu ke konkrétním osobám, na něž regulace při aplikaci dopadá (nález ÚS 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10). ̶dokonce z OZV k ochraně veřejného pořádku se vymezení konkrétního území vyžaduje (k tomu viz dále) ̶přípustná i velká míra individualizace „výherní zařízení mohou být na území města provozována pouze v objektu č. p. 1 na st. p. č. 32 v k. ú. a obci Františkovy Lázně v ulici Národní 1.“ (nález ÚS ze dne 7. 9. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 56/10) -Pokračuje v nálezu Pl.ÚS 24/23 ze dne 18. 7. 2023 – daně Koeficient pro jednotlivé pozemky Adobe Systems 5 OZV – pravomoc vydávat Čl. 104 odst. 3 Ústavy Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. ̶přímé zmocnění tvořit právo ve formě vydávání OZV ̶pokud jí mají být regulovány záležitosti spadající do samostatné působnosti (§ 35 ZoO, § 14 ZoK), již obce ani kraje žádné další zákonné zmocnění nepotřebují (nález ÚS ze dne 11. 12. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 45/06) ̶překonána předchozí judikatura ÚS, požadující výslovné zákonné s ohledem na čl. 4 odst. 1 Listiny (srov. nález ÚS ze dne 19. 1. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 5/93). ̶ Adobe Systems 6 OZV – pravomoc vydávat •oblast tvorby OZV krajů bez výslovného zákonného zmocnění (v porovnání s obcemi) minimální – subsidiarita působností obcí vůči působnosti krajů (§ 35 odst. 1 ZoO) •Ve zvláštních zákonech se vyskytují i specifická zmocnění k vydání OZV - bez dalšího je nezbytné v případech daní a poplatků s ohledem na čl. 11 odst. 5 LZPS - § 14 odst. 2 MístPop ̶§ 12 odst. 1 HazH – omezení nebo zákaz některých hazardních her. ̶§ 24 odst. 2 TýrZv – stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezení prostor pro volné pobíhání psů ̶§ 12 DNemZ – místní koeficient daně z nemovitých věcí, Adobe Systems 7 OZV – pravomoc vydávat § 10 ZoO Povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou a)… b)… c)… d)… ̶vzniklo vlivem již překonané judikatury ÚS - výslovně stanoví okruhy oblastí samostatné působnosti, v jejichž rámci mohou být obecně závaznou vyhláškou ukládány povinnosti. ̶nejsou vymezeny jako konkrétní činnosti, nýbrž spíše obecněji jako okruh aktivit spadajících do samostatné působnosti obce Adobe Systems 8 § 10 písm. a) ZoO k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranstvích v obci jsou takové činnosti zakázány, ̶demonstrativní + relativní neurčitost = obcím široký prostor k normotvorbě ̶společná podmínka - místní záležitost veřejného pořádku, nikoli krajského nebo celostátního významu ̶veřejný pořádek? - NSS ze dne 16. 5. 2007, sp. zn. 2 As 78/2006, nebo ze dne 30. 7. 2009, sp. zn. 2 As 65/2008 Adobe Systems 9 OZV – příklady podle § 10 písm. a) ̶regulace prostituce (nález ÚS ze dne 8. 3. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 69/04) ̶regulace hlučných činností (nález ÚS ze dne 22. 4. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 35/06) ̶regulace užívání zábavní pyrotechniky (nález ÚS ze dne 13. 9. 2006, sp. zn. Pl. ÚS 57/05) ̶regulace konzumace alkoholických nápojů (nálezu ze dne 7. 9. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 11/09) ̶regulace provozní doby hostinských zařízení (nálezy ÚS ze dne 2. 11. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 28/09, a ze dne 25. 1. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 13/09) Adobe Systems Místa regulace ̶regulace činností odehrávajících se nejen na veřejných prostranstvích, ale rovněž i na jiných místech ̶projevují se na veřejných prostranstvích nebo ̶jsou způsobilé narušit veřejný pořádek v obci (nález ÚS ze dne 22. 4. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 35/06). ̶Podle písm. a) věty za středníkem se omezení výkonu určitých činností či jejich zákaz mají vztahovat pouze na určitá místa v obci; ̶a contrario tedy nikoliv na celé její území. Uvedené však neplatí absolutně. Pokud činnosti narušující veřejný pořádek zasahují do ústavně chráněných právních statků (jako je např. zdraví a život nebo majetek) nikoliv jen na některých veřejných prostranstvích, ale na celém území obce, lze dané povinnosti stanovit pro celé území obce [např. zákaz nabízení sexuálních služeb (prostituce) na všech veřejných prostranstvích obce - nález Ústavního soudu ze dne 8. 3. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 69/04]. ̶ Adobe Systems Veřejné prostranství § 34 Veřejným prostranstvím jsou všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru. -obecné užívání: užívání, které odpovídá povaze a účelu daného prostoru, a které nevylučuje z obdobného užívání téhož prostoru jiné, byť i jen potenciální uživatele (nález ÚS ze dne 22. 3. 2005, sp. zn. Pl. ÚS 21/02) -ipso facto - Adobe Systems ̶.„Řada aspektů této veřejnoprávní regulace ostatně vlastníka nijak nezatěžuje, ale naopak mu jeho právní postavení, jako vlastníka takovéhoto pozemku, zlepšuje [například veřejnoprávní ochranou proti znečišťování veřejných prostranství podle § 10 písm. c) a § 58, zajišťováním veřejného pořádku podle § 10 písm. a) atd.]“ (nález ÚS ze dne 14. 6. 2005, sp. zn. Pl. ÚS 1/05). ̶Nicméně na druhou z judikatury NS a ÚS vyplývá, že „pokud dochází k omezení ústavně zaručeného vlastnického práva k nemovitému majetku tím, že nemovitost je užívána jako veřejné prostranství, přísluší jeho vlastníku náhrada ze strany obce, a není-li poskytnuta, lze ji po obci vymáhat jakožto nárok z titulu bezdůvodného obohacení“ (srov. například usnesení NS sp. zn. 32 Odo 872/2003, sp. zn. 33 Odo 1253/2005 a sp. zn. 28 Cdo 3382/2010 a nálezy ÚS sp. zn. III. ÚS 3735/11 nebo sp. zn. I. ÚS 1607/11). Veřejné prostranství Adobe Systems Regulace tzv. „předpolí“ ̶záležitostí, které samy o sobě nejsou způsobilé veřejný pořádek narušit, ale mohou být pouze přípravným jednáním, vytvářejícím předpoklady pro narušování veřejného pořádku ̶„je-li aprobovatelné regulovat konzumaci alkoholu na veřejných prostranstvích, a tato ospravedlnitelná regulace zahrnuje právem i jednání vlastní konzumaci ‚přípravná' (její ‚předpolí'), pak je stejně tak - logicky i věcně - udržitelné, aby postihla činnosti obdobně přípravné (konzumaci alkoholických nápojů nutně předcházející), resp. činnosti, jež zakázanou "veřejnou" konzumaci svým účelem umožňují." (sp. zn. Pl. ÚS 11/09) - zákaz zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem lze subsumovat pod zákaz konzumace alkoholu na veřejném prostranství Adobe Systems 14 Regulace tzv. „předpolí“ ̶rovněž regulace provozní doby hostinských zařízení - i když samo o sobě provozování hostinské činnosti veřejný pořádek nenarušuje, je možno tuto činnost v kontextu citovaného nálezu rovněž v určitých lokalitách považovat za „předpolí“ vytvářející předpoklady pro narušování veřejného pořádku, a obec má proto možnost stanovit povinnosti subjektům tuto činnost provozujícím, a to včetně povinnosti spočívající v omezení provozní doby v nočních hodinách. ̶ ̶Tento původní závěr ohledně předpolí však ÚS následně ve věci tzv. „sedacích vyhlášek“ (zakazujících sezení na veřejném prostranství na místech k tomu neurčených) korigoval tak, že „na základě § 10 písm. a) nelze… stanovit povinnosti k regulaci místních záležitostí, které mohou být nanejvýš pouze přípravou k narušení veřejného pořádku, aniž by samy mohly veřejný pořádek narušit“ (nález ÚS ze dne 13. 6. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 34/15). ̶ Adobe Systems § 10 písm. b) pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku, ̶Obsah písm. b) je ve své podstatě pokračováním ve výčtu oblastí, které lze regulovat za účelem zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku Příklady: ̶stanovení časového omezení konání veřejnosti přístupné akce ̶ uložení povinnosti zajištění pořadatelské služby ̶ Adobe Systems § 10 písm. c) k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně3) (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti, ̶lze např. regulovat údržbu veřejné zeleně formou pravidelných sečí. Stanovení povinnosti údržby zeleně formou sečí i na jiných než veřejných prostranstvích je však vyloučeno (nález ÚS dne 19. 9. 2006, Pl. ÚS 38/05, nebo ze dne 3. 4. 2007, Pl. ÚS 44/06). ̶ ̶dále lze stanovenými povinnostmi, chránit estetickou kvalitu veřejné zeleně prostřednictvím např. zákazů na plochách veřejné zeleně stát, zastavit či jezdit motorovými vozidly; rozdělávat oheň, stanovat nebo nocovat mimo místa k tomu určená; či zajistit, aby nedocházelo k jejich znečišťování psy (srov. nález ÚS ze dne 19. 9. 2006, Pl. ÚS 38/05). Adobe Systems § 10 písm. d) - stanoví-li tak zvláštní zákon ̶§ 29 odst. 1 písm. o) bod 1 zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. 1 písm. o) bod 1 - požární řád obce, ̶zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů - § 29 odst. 1 písm. o) bod 2 - podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, ̶zák. č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách - § 12 odst. 1 - omezení nebo zákaz některých hazardních her, ̶zák. č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů - § 1 odst. 1 -zřízení a zrušení obecní policie,, ̶zák. č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů - § 13b odst. 2 - stanovení trvalého označování psů a evidence jejich chovatelů ̶zák. č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů - § 24 odst. 2 - stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezení prostor pro volné pobíhání psů,, ̶zák. č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých - věcí, ve znění pozdějších předpisů - § 4 odst. 1 písm. v) - osvobození orné půdy, chmelnic, vinic, ovocných sadů a trvalých travních porostů od daně z pozemků, ̶zák. č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů - § 6 odst. 4 písm. b) a § 11 odst. 3 písm. a) úprava zákonem stanovené výše koeficientů, kterými se násobí sazba daně z nemovitých věcí, ̶zák. č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů - § 11 odst. 3 písm. b) koeficienty daně ze zdanitelných staveb a zdanitelných jednotek, ̶zák. č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů - § 12 místní koeficient daně z nemovitých věcí, Adobe Systems ̶zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů - § 17 odst. 2 a 5 systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů včetně systému nakládání se stavebním odpadem, ̶zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů - § 17a odst. 1 poplatek za komunální odpad, ̶zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech systém komunitního kompostování a způsob a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů - § 10a odst. 2 využití zeleného kompostu k údržbě a obnově veřejné zeleně na území obce, ̶zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, ̶§ 26 odst. 1 písm. b) a § 9 odst. 11 náhradní zásobování vodou a náhradní odvádění odpadních vod, ̶zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, ̶§ 26 odst. 1 písm. b) a § 20 odst. 4 úhrada vodného a stočného ve dvousložkové formě, ̶zák. č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů - § 16 odst. 5 podmínky pro spalování nebo zákaz spalování suchých rostlinných materiálů, ̶zák. č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů - § 178 odst. 2 písm. b) a c) stanovení školských obvodů základních škol, ̶zák. č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů - § 178 odst. 2 písm. b) a § 179 odst. 3 stanovení školských obvodů mateřských škol, ̶zák. č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - § 17 odst. 1 zákaz kouření a zákaz používání elektronických cigaret na veřejném prostranství, které se nachází v blízkosti školy, školského zařízení nebo jiného prostoru vyhrazeného pro aktivity osob mladších 18 let, ̶zák. č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - § 17 odst. 2 písm. a) a b) zákaz konzumace alkoholických nápojů na veřejně přístupném místě nebo veřejnosti přístupné akci, pokud je toto místo nebo akce přístupná osobám mladším 18 let; omezení nebo zákaz v určitých dnech nebo hodinách nebo na určitém místě prodeje, podávání a konzumace alkoholických nápojů v případě konání kulturní, sportovní nebo jiné společenské akce přístupné veřejnosti Adobe Systems 19 Podzákonnost jako významný limit ̶na první pohled široký prostor obcí stanovit povinnosti prostřednictvím OZV je významně limitován požadavkem souladu obecně závazných vyhlášek se zákonem - § 35 odst. 3 písm. a) ZoO (pouze se zákonem) ̶požadavek zákonodárce k zamezení kolize obecně závazných vyhlášek s normou vyšší právní síly. ̶je třeba identifikovat předmět a cíl regulace zákona na straně jedné a obecně závazné vyhlášky na straně druhé - pokud se překrývají, lze mít bez dalšího za to, že obec nesmí normovat určitou místní záležitost z důvodu, že je již regulována na úrovni zákona (nález ÚS ze dne 11. 4. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 3/17) např. stanovení zákazu ponechávat autovraky na veřejném prostranství, což je upraveno již v PozKom (§ 19), ProvPoz (§ 25 až 27) a OdpZ (§ 36 až 37e) – nález ÚS ze dne 21. 10. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 46/06. Adobe Systems 20 Nařízení – pravomoc vydávat Čl. 79 odst. 3 Ústavy ̶Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶vždy jen na základě a v mezích konkrétního zákona, resp. za předpokladu jeho výslovného zmocnění ̶ ̶vázanost nejen zákony, ale i jinými právními předpisy - § 61 odst. 2 písm. a) ZoO; § 30 písm. a) ZoK ̶ ̶Stanoví-li tak zákon, může obec vydat nařízení i pro svůj správní obvod mimo své území – např. § 19 odst. 3 LesZ ̶ Adobe Systems 21 Nařízení – příklady ̶obecní ̶nařízení vydávající tzv. tržní řád (§ 18 zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání), ̶nařízením zakazující reklamu šířenou na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení [§ 2 odst. 1 písm. f) a odst. 6 (zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy)], ̶nařízení stanovující tzv. parkovací zóny (§ 23 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích) - (Pl. ÚS 14/08) ̶krajská ̶nařízení kraje, kterým se vymezí úseky silnic, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí (podle § 27 odst. 5 ProvPoz) ̶nařízením kraje, kterým mohou být stanoveny podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru [podle § 27 odst. 2 písm. b) bod. 3 PožOchr]. Adobe Systems 22 Schválení/vydání/přijetí OZV: ̶zastupitelstvo obce § 84 odst. 2 písm. h) ZoO] kraje (§ 35 odst. 2 písm. c) ZoK) a hl. m Prahy (§ 44 odst. 1 a § 59 odst. 2 písm. f) HlPrah) Nařízení: ̶rada obce [§ 102 odst. 2 písm. d)] a v obcích bez rady zastupitelstvo obce (§ 84 odst. 3); rada kraje (§ 7 ZoK); Rada hl. m Praha (§ 68 odst. 4 HlPrah) ̶usnesení o přijetí nadpoloviční většinou všech členů příslušného orgánu obce Adobe Systems 23 Vyhlášení - platnost Zákon o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů ̶vyhlašují se jejich zveřejněním ve Sbírce právních předpisů – tím nabývají platnosti ̶zveřejnění se provede zasláním datové schránky zřízené správcem Sbírky – Ministerstvo vnitra ̶oznámení o vyhlášení právního předpisu ve Sbírce se zveřejní na úřední desce po dobu alespoň 15 dnů ode dne, kdy byl o vyhlášení správcem ÚSC vyrozuměn + fakultativně způsobem v obci obvyklým (posiluje se právní vědomí) Adobe Systems 24 Účinnost ̶obecně účinnost patnáctým dnem po jejich vyhlášení, není-li v nich stanoven pozdější počátek. ̶z důvodu naléhavého obecného zájmu může být výjimečně stanoven dřívější počátek účinnosti, než po uplynutí patnácti dnů, nejdříve však dnem po dni vyhlášení. ̶je-li pro to důvod spočívající v ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, lze stanovit, že právní předpis nabude účinnosti vyhlášením. ̶ ̶ Adobe Systems 25 OZV a nařízení – dozor Předmět dozoru – akt Kritéria dozoru – soulad s Dozorový orgán Orgán oprávněný zrušit akt obecně závazná vyhláška zákon Ministerstvo vnitra ÚS nařízení obce zákon a jiný právní předpis krajský úřad ÚS nařízení kraje/hl. m. Prahy zákon a jiný právní předpis věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad ÚS [USEMAP] Adobe Systems 26 OZV a nařízení – dozor ̶je-li některý z právních předpisů územně samosprávného celku shledán příslušným dozorovým orgánem jako rozporný se zákonem, popř. jiným právním předpisem, dozorový orgán nejprve vyzve k nápravě, poté pozastaví účinnost takového předpisu, a pokud takový postup nepovede k nápravě, podá Ústavnímu soudu návrh na jeho zrušení ̶princip oficiality - dozor je prováděn z vlastního podnětu dozorčího orgánu nezávisle na podnětech jiných osob ̶neslouží v prvé řadě k ochraně subjektivních práv a zájmů dotčených osob, ale je vykonáván především ve veřejném zájmu [USEMAP] Adobe Systems 27 Přezkum ÚS ̶dozorový orgán aktivně legitimován k podání návrhu ̶projednatelný jen v případech, kdy byly podniknuty kroky předchozího dozoru – výjimkou je nahrazení obecně závaznou vyhláškou novou v zásadě stejného obsahu. ̶dále může podat vláda; skupina nejméně 25 poslanců nebo skupina nejméně 10 senátorů; Veřejný ochránce práv; senát ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti; ten, kdo podal ústavní stížnost za podmínek uvedených v § 74 ZÚS ̶ Adobe Systems 28 Přezkum ÚS – algoritmus ̶OZV: test čtyř kroků, 1) pravomoc k vydání obecně závazné vyhlášky, 2) zda při jejím vydání nebylo vykročeno z mezí zákonného zmocnění (ultra vires), 3) zda nedošlo k zneužití působnosti či porušení zákona, a 4) kritérium "rozumnosti„ ̶nařízení: 1) pravomoc k vydání a zda tak učinil ústavně konformním způsobem; 2) zda v mezích zákonného zmocnění, a nikoliv mimo zákonem stanovenou působnost (ultra vires); a 3) zda není dán obsahový nesoulad podzákonného právního předpisu s ústavním pořádkem nebo se zákonem Adobe Systems 29 Konec