Adobe Systems 1 Subjekty správního práva, správně právní vztahy David Hejč Adobe Systems 2 Pojmy ̶Subjekty správního práva: nositelé práv a povinností stanovených normami správního práva ̶Subjekty správněprávních vztahů: nositelé konkrétních práv a povinností ̶ Adobe Systems 3 Subjekty správního práva Rozlišujeme: a) subjekty, které vykonávají veřejnou správu = subjekty veřejné správy ̶vykonavatel veřejné správy = orgán nebo oprávněný zástupce subjektu veřejné správy ̶ b) subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána = adresáti veřejnosprávního působení ̶ Adobe Systems 4 Subjekty veřejné správy ̶Nositelé pravomocí: práva (oprávnění) a povinnosti pro potřeby plnění úkolů a řešení otázek ̶A to v rámci působnosti: okruh otázek, které projednává, rozhoduje, realizuje a za jejichž řešení odpovídá ̶pravomoc je tedy souhrnem právních prostředků k realizaci působnosti ̶„Pravomocí státního orgánu je třeba chápat samotnou realizaci státní moci v příslušné formě (tj. ve formě normotvorné nebo individuálně rozhodovací), zatímco kompetence jsou již zcela konkrétním věcným vymezením otázek realizovaných v procesu výkonu pravomoci.“ ̶ Adobe Systems 5 Pravomoc Zejména oprávnění: ̶vydávat správní akty (individuální, normativní i smíšené) ̶ uzavírat veřejnoprávní smlouvy ̶ činit faktické úkony (faktické pokyny, bezprostřední zásahy nebo exekuční úkony) ̶pravomoc ke správnímu dozoru ̶Veřejně mocenská povaha X nevrchnosetnská VS ̶problematika překročení pravomoci Adobe Systems 6 Působnost ̶Věcná působnost •Všeobecná •Dílčí ̶Územní působnost •celostátní •regionální •místní Adobe Systems 7 Subjekty veřejné správy ̶Stát (moc výkonná) ̶veřejnoprávní korporace ̶jiné právnické osoby veřejného práva ̶právnické osoby soukromého práva v zákonem určeném postavení ̶fyzické osoby v zákonem určeném postavení Adobe Systems 8 Stát ̶originární a hlavní subjekt veřejné správy (tvoří zákone, je suverénní..) ̶může výkon veřejné správy delegovat na jiné subjekty zákonem ̶státní (veřejná) správa je prováděna: a) přímými vykonavateli státní správy b) nepřímými vykonavateli státní správy ̶ ̶ Adobe Systems 9 Přímí vykonavatelé veřejné správy – orgány státu Orgány státní správy: ̶vláda ̶prezident republiky ̶ministerstva a jiné ústřední správní úřady ̶územně dekoncentrované (specializované) orgány státní správy ̶veřejné ozbrojené sbory ̶ Adobe Systems 10 Veřejnoprávní korporace ̶právnické osoby veřejného práva ̶plní úkoly veřejného zájmu ̶subjekty odlišné od státu – autonomie vs dozor Patří mezi ně: •územní samosprávné celky – obce a kraje •profesní komory – např. Česká advokátní komora •veřejné vysoké školy Adobe Systems 11 Jiné právnické osoby veřejného práva ̶tzn. jiné než veřejnoprávní korporace uvedené v předchozím snímku prezentace •veřejný ústav ̶veřejnoprávní instituce nepodnikatelského typu (např. veřejné výzkumné a zkušební ústavy) •veřejný podnik ̶podnik obstarávající určitou část úkolů veřejné správy (např. dopravní podniky měst) •veřejný fond ̶majetková podstata (např. Státní fond dopravní infrastruktury) • ̶ Adobe Systems 12 Právnické osoby soukromého práva v zákonem určeném postavení ̶Nadace a nadační fondy zřízené na základě občanského zákoníku, mají-li veřejně prospěšný účel •např. Nadace „Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových“ ̶právnické osoby, na které byla přenesena (propůjčena) určitá dílčí pravomoc subjektů veřejné správy (nepřímý vykonavatel státní správy) •např. právnické osoby provozující stanice technické kontroly (STK) Adobe Systems 13 Fyzické osoby v zákonem určeném postavení ̶fyzické osoby, na které byl přenesen (propůjčen) určitý výkon veřejné správy ̶např. veřejné stráže: •lesní stráž •myslivecká stráž •rybářská stráž •stráž přírody • ̶ Adobe Systems 14 Adresáti veřejnosprávního působení ̶subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána, a to ze strany subjektů veřejné správy, resp. jednotlivých vykonavatelů veřejné správy ̶fyzické osoby a právnické osoby •právní osobnost, •svéprávnost (jen u FO) Adobe Systems 15 Ovšem pozor: ̶NSS, sp. zn. 2 As 52/2010 (č. 2133/2010 Sb. NSS): Stejně jako stát, který je také veřejnoprávní korporací, totiž mají i územní samosprávné celky "Janusovu tvář“: buď vystupují v nadřazeném, vrchnostenském postavení, a pak jde o regulaci spadající svojí podstatou do veřejného práva; anebo jednají jako běžný smluvní partner v soukromoprávních vztazích. Adobe Systems 16 takže… ̶z toho důvodu není vyloučeno, že správní orgán bude kupř. ukládat sankci státu, kraji či obci (zde zvláštní pravidla v případě přestupkového řízení v § 63 z. č. 250/2016 Sb.) ̶ Stát jako právnická osoba (veřejnoprávní korporace) je aktivně legitimován k podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu (§ 65 odst. 1 s. ř. s.), pokud v posuzovaném veřejnoprávním vztahu nevystupoval ve vrchnostenském postavení. Pro aktivní legitimaci státu je bez významu, zda napadené rozhodnutí bylo vydáno při správním trestání. (usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu sp. zn. 8 Afs 128/2018, č. 4006/2020 Sb. NSS) Adobe Systems 17 Správněprávní vztahy ̶právní vztahy se specifiky související s tím, že vznikají a realizují se při výkonu veřejné správy •jedním z jejich subjektů je vždy orgán veřejné správy X na straně druhé může být adresátem fyzická osoba/právnická osoba/i jiný orgán veřejné správy •jsou to vždy vztahy mocenské – vykonavatel veřejné správy vystupuje v nadřazeném postavení vůči adresátům – volní i proti vůli •uplatňuje se administrativně-právní metoda regulace – jednostrannost a závaznost příkazů vykonavatelů veřejné správy •v případě porušení nastává správněprávní odpovědnost • Adobe Systems 18 Předpoklady a prvky správněprávních vztahů Předpoklady vzniku/změny/zániku ̶norma správního práva ̶právní skutečnost Prvky správněprávních vztahů ̶subjekt ̶obsah ̶objekt Adobe Systems 19 Členění správněprávních vztahů Podle obsahu •organizační •hmotněprávní •procesněprávní Podle funkcí •Regulativní •Ochranné Podle postavení adresátů •vnější (externí) •vnitřní (interní) • Adobe Systems 20 Ilustrativní příklad 1) Ministerstvo dopravy vydá 2) vyhlášku, kterou 3) provádí zákonem stanovená pravidla provozu na pozemních komunikacích. 1)ústřední orgán státní správy/přímý vykonavatel státní správy/ orgán státu jako subjektu veřejné správy 2)uplatnění pravomoci vydat normativní správní akt (podzákonný právní předpis) 3)realizuje svoji působnost – podle kompetenčního zákona je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy a odpovídá za tvorbu státní politiky v oblasti dopravy a v rozsahu své působnosti za její uskutečňování. 4) 4) 4) Adobe Systems 21 Ilustrativní příklad 1) Městský úřad jako stavební úřad vydal 2) rozhodnutí, kterým 3) nařídil odstranění stavby jejímu vlastníkovi Josefu Novákovi. 1)orgán územně samosprávného celku/veřejnoprávní korporace; nepřímý vykonavatel státní správy 2)uplatnění pravomoci vydat individuální správní akt 3)městský úřad jako orgán veřejné správy mocensky, jednostranně a závazně nařizuje odstranění stavby Josefu Novákovi – fyzické osobě, která je adresátem veřejnosprávního působení 4) 4) 4) Adobe Systems 22 Ilustrativní příklad Starosta města zřídil jako zvláštní orgán obce komisi pro projednávání přestupků. •správněprávní vztah organizační, realizovaný mezi dvěma orgány veřejné správy •správněprávní vztah vnitřní (interní), jehož prostřednictvím se vytváří předpoklad pro realizaci meritorního poslání veřejné správy Adobe Systems 23 Ilustrativní příklad Obviněný z přestupku je předvolán k ústnímu jednání před přestupkovou komisí. •správněprávní vztah procesněprávní, realizovaný mezi orgánem veřejné správy a jejím adresátem, uvádějící „v život“ obsah norem hmotněprávních. •správněprávní vztah vnější (externí), výkon veřejné správy ve vztahu k adresátům konečného působení veřejné správy •z hlediska funkce vztah ochranný, realizovaný s cílem řešení nežádoucích stavů a situací Adobe Systems 24 Doporučená literatura ̶Průcha, P.: Správní právo, obecná část, 9. vydání. Brno: MU, 2024. s.119 až 157 ̶Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vyd. Praha: C. H. Beck, 2016, s. 51 – 54 a 65 – 73 ̶Sládeček, V. Obecné správní právo. 4. vyd., Praha: Wolters Kluwer ČR, 2019, s. 250 – 266 ̶Kopecký, M. Správní právo. Obecná část. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2021, s. 40 – 43 a 61 - 70 ̶ ̶