SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST přednáška č. 7 VZTAHY OBCÍ A KRAJŮ, VZTAHY OBCÍ A KRAJŮ SE STÁTEM, DOZOR STÁTU NAD VÝKONEM ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY. POSTAVENÍ ÚŘEDNÍKŮ ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY. PODÍL OBČANŮ NA ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVĚ. PrF MU, duben 2024 © petr průcha Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice Z předchozí přednášky nÚzemní samospráva n nzákladem tzv. všeobecné územní veřejné správy – místní správa, jako nejnižší úroveň autonomní (decentralizované) veřejné správy (protipól správy centrální), a to ve formě obecní samosprávy n6 258 obcí n nKraje jako tzv. vyšší územní samosprávné celky n13 krajů plus hl. město Praha n n--------------------------- ndnešní obce a kraje - výsledkem reforem po přelomu r. 1989/90 n . n [USEMAP] VZTAHY OBCÍ A KRAJŮ, VZTAHY OBCÍ A KRAJŮ SE STÁTEM, DOZOR STÁTU NAD VÝKONEM ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY Ústavněprávní úprava nČl. 100 Ústavy n (1) Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. n (2) Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. n (3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. n nČl. 101 n (1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. n (2) Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. n (3) Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. n (4) Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. n n n n§ 14 ZoK n n n (4) Při výkonu samostatné působnosti kraj spolupracuje s obcemi; nesmí přitom zasahovat do jejich samostatné působnosti. Proti takovému zásahu může obec podat žalobu podle zvláštního zákona. n n (5) Kraje jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s obcemi opatření dotýkající se jejich působnosti. n n Zákonná úprava . n n n§ 13 ZoB n n (1) Státní orgány a orgány kraje jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s obcí návrhy na opatření dotýkající se působnosti obce. n (2) Státní orgány a orgány kraje poskytují obci na požádání bezplatně údaje a informace pro výkon její působnosti. Tuto povinnost mají i obce vůči státním orgánům a orgánům kraje. Ochrana údajů a utajovaných informací podle zvláštních právních předpisů zůstává nedotčena. n (3) Obce jsou při výkonu své působnosti oprávněny využívat bezplatně údajů katastru nemovitostí. n n n n n n n n n§ 15 ZoK n n n (1) Kraj je oprávněn vyjadřovat se k návrhům státních orgánů, které se dotýkají působnosti kraje. Státní orgány jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s krajem opatření dotýkající se působnosti kraje. n (2) Státní orgány a orgány obcí poskytují orgánům kraje na požádání bezplatně údaje a informace pro výkon jejich působnosti. Tuto povinnost má i kraj vůči státním orgánům a orgánům obcí. Ochrana údajů a utajovaných informací podle zvláštních právních předpisů zůstává nedotčena. n (3) Kraje jsou při výkonu své působnosti oprávněny využívat bezplatně údajů katastru nemovitostí. n n nFormy realizace vztahů obcí a krajů, vztahů obcí a krajů se státem n n n nkooperace, koordinace a spolupráce n nvztahy řízení, rozhodovací pravomoc n ninstanční vztahy n n n ----------------------------- n ndozor nad výkonem působnosti (samostatné i přenesené) n nkontrola výkonu působnosti (samostatné i přenesené) n n n ad. Kooperace, koordinace a spolupráce npříkladmo (u obcí a krajů) v oblastech npéče obcí a krajů o všestranný rozvoj svých území, npřípravy a realizace strategie rozvoje územního obvodu kraje, naktivit zaměřených na rozvoj územních obvodů obcí, núzemního plánování, no zachování a rozvoj svého majetku, a jeho účelné a hospodárné využívání n npéče obcí a krajů o potřeby svých občanů, n vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče n uspokojování potřeby bydlení, n ochrany a rozvoje zdraví, n dopravy a spojů, potřeby informací, n výchovy a vzdělávání, n celkového kulturního rozvoje a n ochrany veřejného pořádku n nmetodické a odborné pomoci n krajský úřad poskytuje metodickou pomoc obcím ve věcech přenesené působnosti nve věcech samostatné působnosti tuto pomoc poskytuje obcím Ministerstvo vnitra ad. Vztahy řízení, rozhodovací pravomoc npříkladmo (u obcí a krajů) v oblastech n npřevažuje ve věcech přenesené působnosti obcí n nřízení a kontrola výkonu přenesené působnosti ve spojení s realizací a dodržováním zákonů, jiných právních předpisů a v jejich mezích též usnesení vlády, směrnic ústředních správních úřadů, jakož i opatření příslušných orgánů veřejné správy přijatá při kontrole výkonu přenesené působnosti n njmenovitá rozhodování (např.) nsouhlas KÚ s uzavřením veřejnoprávní smlouvy mezi obcemi k zajištění výkonu přenesené působnosti nsouhlas ředitele KÚ se jmenováním tajemníka obecního úřadu n n ad. Instanční vztahy nve správních řízeních, a v některých dalších postupech podle správního řádu n ntypicky v odvolacím řízení nkrajský úřad je instančně nadřízen orgánům obcí při rozhodování orgánů obcí v řízení podle správního řádu, přísluší mu přezkoumávat jejich rozhodnutí; jeho přezkum je vždy výkonem přenesené působnosti npokud jako odvolací správní orgán dojde k závěru, že napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo že je nesprávné, napadené rozhodnutí nebo jeho část změní, zruší a řízení zastaví, nebo je zruší a věc vrátí orgánu obce k novému projednán; nto platí v plném rozsahu při přezkoumávání rozhodnutí orgánu obce vydanému v přenesené působnosti npři přezkoumávání rozhodnutí orgánu obce vydanému v samostatné působnosti odvolací orgán nemůže přezkoumávané rozhodnutí změnit n ninstanční nadřízenost krajského úřadu ve vztahu k orgánům obcí je rovněž založena i u tzv. přezkumného řízení n Dozor státu nad výkonem územní samosprávy nv samostatné působnosti nve vztahu k obecně závazným vyhláškám nve vztahu k jiným aktům či úkonům n nv přenesené působnosti nve vztahu k nařízením nve vztahu k jiným aktům či úkonům n Test ústavnosti, tzv. test čtyř kroků (u OZV) n Přezkoumání pravomoci obce vydávat obecně závazné vyhlášky. n Přezkoumání otázky, zda se obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nepohybovala mimo zákonem vymezené věcnou působnost (jednání ultra vires). n Vyřešení otázky, zda obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nezneužila zákonem jí svěřenou působnost. n Přezkum obsahu vyhlášky z hlediska "nerozumnosti" (unreasonabless). n n n nPl. ÚS 63/04, ze dne 22.3.2005 (Prostějov) Výkon dozoru ve vztahu k orgánům obcí ze strany krajského úřadu n nVe vztahu k n nnařízení obce - odporuje-li nařízení obce zákonu nebo jinému právnímu předpisu, KÚ vyzve ke zjednání nápravy; po marné výzvě podává ředitel KÚ návrh Ústavnímu soudu na zrušení n nusnesení, rozhodnutí, jiná opatření - odporují-li zákonu, jinému právnímu předpisu a v jejich mezích též usnesení vlády, směrnici ústředního správního úřadu nebo opatření krajského úřadu přijatému při kontrole výkonu přenesené působnosti, KÚ vyzve ke zjednání nápravy; po marné výzvě KÚ takový akt zruší n POSTAVENÍ ÚŘEDNÍKŮ ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY. nVýchozí právní úprava n nzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků núředníci, vedoucí úředníci, vedoucí úřadu npracovní poměr s veřejnoprávními prvky nuzavření pracovní smlouvy předchází veřejná výzva či výběrové řízení npředpoklady pro vznik pracovního poměru nzákladní povinnosti úředníka ndodržovat právní předpisy, hájit při výkonu správních činností veřejný zájem, plnit pokyny vedoucích úředníků, jednat a rozhodovat nestranně, zachovávat mlčenlivost, pracovat svědomitě a řádně atd. nmj. zachovávat pravidla slušnosti při úředním jednání a vůči ostatním zaměstnancům působícím ve veřejné správě nvzdělávání úředníků nvstupní vzdělávání nzvláštní odborná způsobilost nvzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů n n PODÍL OBČANŮ NA ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVĚ (převážně ve spojení se samostatnou působností) nObčan obce, který dosáhl věku 18 let, má právo n nvolit a být volen do zastupitelstva obce nhlasovat v místním referendu nvyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem, nvyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok nnahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a pořizovat si z nich výpisy, npožadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů npodávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty; orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů n Další formy podílu, resp. účasti, na územní samosprávě n n n n členství ve výboru, komisi či zvláštním orgánu n n uplatňování práva na informace n n podávání stížnosti či peticí SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n …a co nás čeká příště n n n n Profesní a zájmová samospráva