SPRÁVNÍ PRÁVO I. přednáška č. 9 Funkční pojetí VEŘEJNÉ SPRÁVY PrF MU, duben 2024 © petr průcha Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice VEŘEJNÁ SPRÁVA jako ČINNOST (funkční pojetí veřejné správy) n n Veřejná správa jako činnost n nna rozdíl n od organizačního (formálního) pojetí (soustava subjektů a vykonavatelů veřejné správy) n npředstavuje n vlastní výkon jejich působnosti a pravomoci Pojem a význam funkčního (materiálního) pojetí veřejné správy n nvedení, řízení, (ekonomická) péče o něco n nregulace n nzáměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu) Činnost veřejné správy a její charakteristické rysy n n nVeřejná správa jako součást systému veřejné moci, pozitivní a negativní vymezení n n Vrchnostenská a nevrchnostenská veřejná správa n n Věcné zaměření veřejné správy Veřejná správa n n n jako n n činnost výkonná n činnost podzákonná n činnost nařizovací aspekt „výkonný“ n n n n noznačením „výkonná“ se v tomto smyslu rozumí činnost prováděcí a zdůrazňuje se jím postavení veřejné správy jako realizační činnosti ve vztahu k obsahu aktů orgánů zákonodárné moci, tj. je provádění zákonů n aspekt „podzákonný“ n n n n noznačením „podzákonná“ se v tomto smyslu rozumí činnost, která zákony nejen provádí, ale která se jimi současně také řídí a nemůže s nimi být v rozporu; je ve své podstatě projevem principu vázanosti veřejné správy zákony aspekt „nařizovací“ n n n n noznačením „nařizovací“ se u činnosti veřejné správy především míří na vztah subjektů veřejné správy vůči adresátům jejich působení; nařizovací charakter veřejné správy vyjadřuje mocenskou převahu daných subjektů ve vztahu k těm, vůči nimž je veřejná správa vykonávána, a projevuje se tedy v závaznosti aktů veřejné správy pro jejich adresáty K pojmu „dobrá správa“ nPod pojem „dobrá správa“ lze zařadit skupinu požadavků, které si kladou za cíl zajistit kvalitní a řádné fungování veřejné správy v podmínkách a prostředí moderního demokratického právního státu založeného na úctě a respektu k základním právům a svobodám jednotlivců. Tomuto požadavku je věnována značná pozornost, a to jak na úrovni národní, tak i mezinárodní, kde významnou roli sehrála Rada Evropy. n nPožadavky kladené na výkon veřejné správy jako dobré správy jsou vyjádřeny i jako pilíře evropského správního práva, přičemž se jedná zejména o: nspolehlivost, předvídatelnost, otevřenost, transparentnost, odpovědnost, efektivitu, atd. n nPojem „dobrá správa“ není v našem právním řádu legislativně vymezen a definován. Výslovně s ním počítají nzákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, nzákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, nZákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů n nNicméně tato právní úprava daný pojem nijak nedefinuje a ani se o jeho definici nepokouší. Pouze z jeho existence vychází a pomáhá jej dále naplňovat. 10 STRUKTURA ČINNOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY n C → Ú → F → M → F n n cíle veřejné správy n úkoly veřejné správy n funkce veřejné správy n metody působení veřejné správy n formy činnosti (realizace) veřejné správy n - právní (s pravotvornými účinky) n - neprávní n nV cílech, úkolech, funkcích, metodách a formách realizace veřejné správy se také náležitě promítají odlišnosti mezi státní správou a samosprávou. n 11 Cíle a úkoly veřejné správy n n nCíle a úkoly veřejné správy v základní rovině vyplývají přímo ze zákonů, jakožto aktů orgánů zákonodárné moci. n nVeřejná správa si v určitých situacích dále cíle a úkoly ještě blíže specifikuje ("rozpracovává"). n 12 Funkce veřejné správy n nFunkce korespondují diferencovanému zaměření veřejné správy n nobecné funkce nfunkce organizující, funkce mocenské ochrany nfunkce řízení, funkce regulace n nspecifické, dílčí funkce (funkce organizačních subsystémů i jednotlivých orgánů veřejné správy) n zejména jde o funkce, resp. činnosti : n plánovací či programovací, ovlivňovací, rozhodovací, kontrolní, koordinační, operační, registrační, evidenční, apod. n n n 13 Metody působení veřejné správy n n n obecné metody npřesvědčování, ndonucování n n konkrétní metody působení nadministrativní, nekonomické, norganizační n Projevy funkcí a metod působení v činnosti veřejné správy n n nmění se povaha, ubývá autoritativní laděnost n nvýrazněji by mělo být užíváno demonstrace pravomoci (princip potencionalizace), efektivnější než vlastní činnost n nvrchnostenský přístup vlastní činnosti veřejné správy právními normami častěji orientován na předepsání podmínek a vymezení pravidel pro kontrolu n nv rozhodovací činnosti ve vrchnostenském přístupu častěji a zřetelněji tzv. povolenostní, resp. oprávněnostní rozhodnutí (souhlasy, povolení, schválení), vedle povinnostních, přikazujících rozhodnutí (ukládajících povinnost k plnění, stanovujících zákaz) n 14 SHRNUTÍ, ZÁVĚR n. Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice