SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST, SP I Přednáška č. 2 PRAMENY A NORMY SPRÁVNÍHO PRÁVA PrF MU © petr průcha, 2024 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice Z minulé přednášky KE SPRÁVNÍMU PRÁVU jako PRÁVNÍMU ODVĚTVÍ ODVĚTVOTVORNÁ KRITERIA n n předmět právní regulace n metoda právní regulace n vnitřní systémová soudržnost n společenský zájem na existenci daného subsystému jako svébytného právního odvětví n VĚDA SPRÁVNÍHO PRÁVA a SPRÁVNÍ VĚDA n npředmět a metody vědy správního práva n npředmětem – právně normativní regulace veřejné správy n nmetody - systémové, srovnávací, dále deduktivní, formálně logické a interpretační n npředmět a metody správní vědy n npředmětem – fakticita a efektivnost veřejné správy v rovině organizační i funkční n nmetody - systémové, srovnávací, dále induktivní, analytické, experimentální a sociologické n nvztah vědy správního práva a správní vědy n n njde o relativně samostatné, nicméně úzce související, a vzájemně se doplňující, společenské vědy se zájmem o veřejnou správu n njejich posláním je trvale zajišťovat zdokonalování veřejné správy, a to jak v rovině její právní úpravy, tak i v oblasti jejího reálného uskutečňování n n Témata dnešní přednášky I. PRAMENY SPRÁVNÍHO PRÁVA n n n Prameny v materiálním slova smyslu a ve formálním slova smyslu n n - v materiálním smyslu - společenské poměry, historické události, veřejné zájmy atd., tedy to, co je příčinou, že obsah práva je právě takový, jak vyjádřen v příslušných právních formách n n - ve formálním slova smyslu - objektivizace pravidel chování jako právních pravidel, vyjádřená v určité právní formě (typicky „právní předpisy“). n n V obvyklém pojetí se prameny práva rozumí prameny práva ve formálním slova smyslu. . n n Druhy pramenů správního práva n(typové členění) n n jednostranné normativní právní akty n n normativní smlouvy n------------- n n judikatura n . nDalší členění pramenů správního práva n npodle druhu orgánu, který příslušný pramen správního práva vydal, n npodle stupně právní síly pramenů správního práva, n npodle toho, zda jde o prameny správního práva prvotní či odvozené. Příklady významnějších pramenů správního práva ve formě zákonů nsprávní právo hmotné n nnapř. n nzákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů n n nsprávní právo procesní n nzákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů n . nsprávní právo organizační n nzákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů n n nsprávní právo trestní n nzákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich Vydávání pramenů na úrovni veřejné správy, ústavněprávní východiska nČl. 78 Ústavy nK provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády. n nČl. 79 odst. 3 Ústavy nMinisterstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. n nČl. 104 odst. 1 a 3 Ústavy nPůsobnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. nZastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. n Členění podzákonných pramenů práva nnařízení vlády (vydávají se k provádění zákonů a v jejich mezích, mají povahu prováděcího předpisu), nobecně závazné právní předpisy ministerstev a dalších správních úřadů (vydávají se k provádění zákonů na základě zákona a v mezích zákona, mají povahu prováděcího předpisu), nobecně závazné vyhlášky krajů a obecně závazné vyhlášky obcí k plnění jejich úkolů ve věcech patřících do samostatné působnosti (vydávají se na základě ústavního zmocnění a návazné zákonné determinace), nnařízení krajů a nařízení obcí k plnění jejích úkolů ve věcech patřících do přenesené působnosti (vydávají se k provádění zákonů na základě zákona, resp. zmocnění v zákoně, a v mezích zákona, mají povahu prováděcího předpisu). n 12 pozn. k nařízení vlády nv případě nařízení vlády se jedná o poněkud specifický „prováděcí“ předpis; k jeho, či jejich, vydání totiž není podle „ústavní“ úpravy vždy nezbytné, aby zákon, k němuž je nařízení vlády vydáváno, obsahoval výslovné zákonné zmocnění; n nna druhé straně ani takové zákonné zmocnění vyloučeno není; tzn., že přichází v úvahu jak nařízení vlády bez výslovného zákonného zmocnění, tak nařízení vlády naopak vycházející z takového zákonného zmocnění; npříkladem nařízení vlády vydaného bez zákonného zmocnění je např. nař.vl. č. 370/2005 Sb., kterým byla zrušena vládní vyhláška č. 150/1958 Ú. l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících, npříkladem nařízení vlády vydaného na základě výslovného zákonného zmocnění je potom např. nař..vl. č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností; n nnaproti tomu společným znakem nařízení vlády s ostatními prováděcími předpisy je, že musí být vydávány rovněž v „mezích zákona“ n pozn. k obecně závazným vyhláškám obcí n nPovinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou n nk zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranství v obci jsou takové činnosti zakázány, npro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku, nk zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti, nstanoví-li tak zvláštní zákon. n Prameny tzv. evropského správního práva, jako práva EU n n nprameny primárního práva nzakládací smlouvy, další dohody n nprameny sekundárního práva nnařízení nrozhodnutí nsměrnice nstanoviska a ndoporučení n Publikace pramenů správního práva nObecně závazné normativní akty ústředních orgánů České republiky se vyhlašují ve Sbírce zákonů. n nPlatné mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, se vyhlašují ve Sbírce mezinárodních smluv. n nObecně závazné vyhlášky a nařízení kraje se vyhlašují ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. n nObecně závazné vyhlášky a nařízení obce se vyhlašují ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. n nPrávní akty orgánů Evropské unie se zveřejňují v Ústředním věstníku Evropské unie. II. NORMY SPRÁVNÍHO PRÁVA n njednotlivá správně právní obecně závazná pravidla chování, vydaná v předepsané formě a vynutitelná státní mocí, n nebo v některých případech vydaná a vynutitelná veřejnoprávní samosprávnou mocí n n pozn.: nezaměňovat s právními předpisy, které lze naopak z části ztotožňovat s příslušnými "formami" pramenů práva n n . nČlenění správně právních norem n n normy hmotně právní, procesně právní, organizačně právní (institutové a kompetenční) n n normy regulativní a normy ochranné, n n zavazující (přikazující a zakazující), a zmocňující, n n normy oprávněnostní a povinnostní, n n . n nVnitřní struktura správně právních norem n n hypotéza n n dispozice n n sankce n Příklady n§ 45 SZ n(4) Pokud je pořízení změny územního plánu vyvoláno výhradní potřebou navrhovatele, může obec podmínit její pořízení částečnou nebo úplnou úhradou nákladů uvedených v § 55a odst. 2 písm. f) navrhovatelem. n n§ 13 z.č. 250/2016 Sb. n(1) Fyzická osoba je pachatelem, jestliže svým zaviněným jednáním naplnila znaky přestupku nebo jeho pokusu, je-li trestný. n n§ 4 z.č. 251/2016 n (1) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v nařízení obce nebo kraje. n(2) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v obecně závazné vyhlášce obce nebo kraje. n(3) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do 100 000 Kč. n n Vztah hypotézy, dispozice a sankce n n Při označení hypotézy (A), dispozice (B) a sankce (C), lze konstatovat: n nU tříprvkové struktury právní normy (A,B,C) nplatí- li A, následuje B, platí-li B, následuje C n nU dvouprvkové struktury právní normy (A,B nebo B,C) n nplatí- li A, následuje B, nplatí-li B, následuje C . n n Realizace správně právních norem n n n přímá realizace n n aplikace (interpretace, správní uvážení, neurčité pojmy, analogie) Z judikatury : n nAbsolutní či neomezené správní uvážení v moderním právním státě neexistuje. Každé správní uvážení má své meze, vyplývající v prvé řadě z ústavních principů zákazu libovůle, principu rovnosti, zákazu diskriminace, příkazu zachovávat lidskou důstojnost, principu proporcionality atd. Dodržení těchto mezí podléhá soudnímu přezkumu. n nPodle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A 25/2002-42; www.nssoud.cz n Z judikatury : n nPři interpretaci neurčitého právního pojmu se správní orgán musí zabývat konkrétní skutkovou podstatou, jakož i ostatními okolnostmi případu, přičemž sám musí alespoň rámcově obsah a význam užitého neurčitého pojmu objasnit. n nPodle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 7. 2005, čj. 5 Afs 151/2004-73; www.nssoud.cz n Z judikatury : n nPřipouští-li vůbec doktrína použití analogie v oboru správního řízení, pak toliko za omezujících podmínek, tj. pouze v omezeném rámci za účelem vyplňování mezer procesní úpravy a dále pouze ve prospěch ochrany práv účastníků správního řízení. Vytvořit použitím analogie procesní úpravu správního řízení v celé její úplnosti je tedy neakceptovatelné. n nPodle nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 4. 2005, zp. zn. Pl. ÚS 21/04; www.concourt.cz SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice …a co nás čeká příště n n n n Subjekty správního práva a správně právní vztahy n n s JUDr. Hejčem