Mezinárodní ekonomické právo JUDr. Zdeněk Nový, Ph.D., LL. M. Katedra Mezinárodního a evropského práva Přednáška dne 17. 5. 2023 Zápatí prezentace2 Systém MP Systém • MP Subsystém - odvětví • MEP Pododvětví • Právo WTO a mezinárodní ochrana investic Institut • Doložka nejvyšších výhod Mezinárodní ekonomické právo (MEP) MEP je odvětví mezinárodního práva veřejného upravující na mezistátní úrovni ekonomické vztahy mezi státy, mezinárodními organizacemi a jednotlivci, které spočívají v liberalizaci mezinárodního pohybu zboží, služeb, kapitálu, jakož i v provádění a ochraně mezinárodních investic a zajištění finanční a měnové stability a rozvoje. Mezinárodní právo veřejné (makrodimenze) – metoda regulace veřejnoprávní vs. mezinárodní právo soukromé (mikrodimenze) – metoda regulace soukromoprávní Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo3 Vztah MEP k obecnému mezinárodnímu právu • Specialita (např. formy reparace z OMP se neuplatní v rámci WTO) • Komplementárnost (např. použití pravidel přičitatelnosti chování v rámci ochrany investic) • Obecně neexistence „klinické izolace“ • Vídeňská úmluva o smluvním právu (1969) – pravidla interpretace použitelná v rámci MEP Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo4 Formální prameny MEP • Smlouvy – kvantitativně převažují • Obyčeje • Obecné zásady právní • Význam aktů orgánů pro řešení sporů (Odvolací orgán, rozhodčí tribunály) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo5 Subjekty • Stát • Mezinárodní organizace: • Univerzální (OSN, WTO) • Regionální (EU, MERCOSUR, ASEAN) • Jednotlivec (investor) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo6 Světová obchodní organizace (WTO) - vývoj Havanská charta (1948) – snaha o vytvoření International Trade Organization nevedoucí k úspěchu GATT (1947) – různá tzv. kola jednání: Ženeva, 1947 Annecy, 1947 Torquay, 1950 Ženeva, 1956 Dillon, 1960-1 Kennedy 1960-62 Tokyo 1973-79 Uruguay 1986-94 Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo7 cla a obdob né poplat ky netarifní překážky WTO WTO vznikla na základě Uruguayského kola GATT (15.4. 1994) Mezinárodní organizace Sdružuje 164 států světa, EU, autonomních oblastí (Makao) a pozorovatelů (další státy a MO) – téměř 100% světové populace Sídlí v Ženevě ČR členem od 1.1.1995 Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo8 Funkce WTO Naplňování práv a povinností ze smluv, které tvoří právo WTO Místo pro obchodní jednání Řešení sporů Spolupráce s jinými organizacemi Přezkoumávání obchodní politiky Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo9 Cíle práva WTO Zvýšení životního standardu Plná zaměstnanost Růst skutečného příjmu a účinné poptávky Rozšíření výroby a obchodu zbožím a službami Optimální využití zdrojů za účelem udržitelného rozvoje (US-Shrimp 1998) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo10 Vztah práva WTO k OMP • „WTO law is not to be read in clinical isolation from public international law“ (US-Gasoline 1996) • Interpretace v souladu s ostatními prameny MP (US-Shrimp 1998 – mořská želva spadá pod „vyčerpatelné zdroje“ pro účely čl. XX g GATT) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo11 Systém práva WTO • Dohoda o zřízení WTO (Sdělení č. 191/1995 Sb.) • Přílohy: ➢ GATT 1994 (zboží) ➢ GATS (služby) ➢ TRIPS (duševní vlastnictví) ➢ další smlouvy (př. antidumping, zemědělské výrobky, státní subvence, zadávání vládních zakázek aj.) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo12 Vzájemné vztahy uvnitř smluvního systému WTO • Případné rozpory třeba odstranit interpretací (Vídeňská úmluva o smluvním právu) • V případě konfliktu, který nelze takto odstranit, má přednost speciální úprava (např. obchod s textilem je speciální k obchodu se zbožím) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo13 Orgány • Konference ministrů • Generální rada a speciální rady, výbory a pracovní skupiny • Sekretariát • Kvazisoudní orgány Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo14 Právní základ řešení sporů v rámci WTO • Ujednání o řešení sporů (Dispute Settlement Understanding) – jedna ze smluv v rámci WTO Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo15 Řešení sporů • Mezistátní paradigma – jednotlivec nemá přístup k řešení sporů • 80% rozhodnutí („reports“) „odsouzenými“ členy respektováno • Obligatorní pravomoc (vs. Mezinárodní soudní dvůr) • Výlučná pravomoc – spory mezi členy nelze řešit u jiného orgánu • Sporné řízení - nevydává poradní stanoviska Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo16 Orgány řešení sporů (Generální rada zasedající jako) Orgán pro řešení sporů (Dispute Settlement Body) – ustavuje panely, provádí implementaci jejich rozhodnutí, autorizuje vymáhání rozhodnutí • Panely (Panels) • Odvolací orgán (Appellate Body) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo17 Postup řešení sporu • „Standardní“ postup: 1. Obligatorní konzultace stran (max. 30 dní) 2. Řízení před panelem 3. Odvolání 4. Implementace a vynucování doporučení a rozhodnutí • Alternativní postup: Kdykoli „dobré služby“, mediace, konciliace – generální tajemník WTO Rozhodčí řízení – panel vydává rozhodčí nález Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo18 Panel – 1.stupeň 3 členové Nemohou být státními příslušníky stran Požadavek nezávislosti * „Panel“ je doslovným překladem anglického znění. Ve Sbírce zákonů je však překládán jako „skupina odborníků“, což koresponduje lépe francouzskému a španělskému textu Ujednání o řešení sporů. Jednoslovný výraz „panel“ je zde využíván pro úspornost. Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo19 Odvolací orgán • 7 členů na 4 roky (1 obnovení) • Odborníci v oboru práva, mezinárodního obchodu a ve specifickém předmětu sporu • Odvolací orgán může potvrdit, změnit či doplnit právní hodnocení panelu Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo20 AB Reports Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo21 Právní účinek „zpráv“ Odvolacího orgánu • Závaznost zpráv pro strany od okamžiku, kdy je DSB přijme • Zprávy nemají povahu precedentu, nicméně představují autoritativní výklad práva WTO • Někteří autoři je považují za důkaz následné smluvní praxe s důsledkem, že musejí existovat dobré důvody pro odchýlení se od předchozích zpráv (viz také čl. 31 3 (b) VÚSP) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo22 Blokace Odvolacího orgánu ze strany USA • Odmítnutí jmenovat a znovu potvrdit členy Odvolacího orgánu ze strany USA-> nefunkčnost Odvolacího orgánu-> několik členů WTO vytvořilo mezitimní mechanismus pro řešení sporů mezi sebou (Interim Appeal Arbitration Arrangement) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo23 3 druhy žalob (čl. XXIII GATT 1994) „Jestliže… byla zrušena nebo zmenšena jakákoli výhoda plynoucí pro ni přímo nebo nepřímo z této Dohody, nebo že dosažení kteréhokoli cíle této Dohody bylo ztíženo…“: 1. Neplnění závazků z práva WTO (violation complaint) 2. jiná smluvní strana uplatňuje opatření bez ohledu na to, zda je nebo není v rozporu s ustanoveními této Dohod (non-violation complaint) 3. Žaloba na existenci jiné situace (situation complaint) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo24 Právní následky porušení závazku Sekundární povinnost uvést své vnitrostátní opatření okamžitě do souladu se závazky ze smluv WTO. Pokud stát nesplní tuto povinnost, následují protiopatření: Kompenzace = dodatečné obchodní ústupky či výhody poskytnuté oproti zachování opatření na základě dohody mezi stranami Odvetné opatření = např. zvýšení cel v oblasti porušení druhou stranou či odmítnutí chránit práva duševního vlastnictví, přičemž spory o přiměřenost odvety řeší původní panel v rozhodčím řízení Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo25 Základní rozdíly mezi protiopatřeními dle OMP a odvetnými opatřeními v právu WTO • Obecné mezinárodní právo = jednostrannost protiopatření (retorze, represálie) = tj. svépomoc • Právo WTO = institucionalizovaná kontrola odvetného opatření (ze strany Orgánu pro řešení sporů) • Právo WTO neobsahuje právo na reparaci formou restituce a event. kompenzace, které by náleželo podle obecného mezinárodního práva Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo26 Hmotněprávní ustanovení Zákaz diskriminace de iure a de facto (EC-Seal Products) Pravidla zákazu diskriminace: Doložka nejvyšších výhod – zrovnoprávnění mezi zahraničními subjekty (čl. III GATT 94, GATS) Národní režim – zrovnoprávnění s domácími subjekty (čl. I GATT 94, čl. II GATS) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo27 Všeobecná doložka nejvyšších výhod „1. Všechny výhody, přednosti, výsady nebo osvobození poskytnuté kteroukoli smluvní stranou jakémukoli výrobku pocházejícímu z kterékoli jiné zemi nebo tam určenému budou ihned a bezpodmínečnosti přiznány obdobnému výrobku pocházejícímu z území všech ostatních smluvních stran nebo tam určenému…“ Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo28 Doložka národního zacházení • Nadměrné zdanění • Podobnost výrobků • Ochrana domácím výrobkům • Neuplatnění relevantních domácích právních předpisů Japan-Alcoholic Beverages II (1996) vyšší daň na zahraniční alkohol než na domácí – porušení národního zacházení Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo29 Systematizace výjimek • Všeobecné výjimky • Výjimka pro národní a mezinárodní bezpečnost • Výjimka pro ochranná opatření • Některé další výjimky Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo30 Všeobecné výjimky pode čl. XX GATT ‘94 Aby se stát mohl liberovat musí splnit kumulativně podmínky obsažené v: 1) Tzv. chapeau: “S podmínkou, že taková opatření nebudou uplatňována způsobem, který by byl prostředkem libovolné nebo neoprávněné diskriminace mezi zeměmi, v nichž převládají tytéž podmínky, nebo zastřeným omezením mezinárodního obchodu, nic v této Dohodě nebude vykládáno v tom smyslu, žže by se bránilo kterékoli smluvní straně, aby zaváděla nebo prováděla opatření:“ 2) splnění podmínek v konkrétních výjimkách. Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo31 Konkrétní výjimky (výběr) A) nutné k ochraně veřejné mravnosti: Zahrnuje blaho tuleňů – nakupování výrobků z nich vyrobených je považováno v některých zemích za nemravné B) nutné k ochraně života nebo zdraví lidí, zvířat nebo rostlin: Zákaz dovozu asbestu do Francie (EC-Asbestos 2001) D) Soulad s vnitrostátním právem (India Solar Cells 2016) G) vyčerpatelných přírodních zdrojů: Mořská želva je vyčerpatelným přírodním zdrojem, jakož i čistý vzduch (US-Gasoline 1996) J) výrobky, jichž je všeobecný či místní nedostatek (např. vakcíny) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo32 Výjimky vnitrostátní a mezinárodní bezpečnosti Výjimka není tzv. self judging – nepodléhá závazné a konečné jednostranné interpretaci smluvními státy, leč její naplnění může být přezkoumáno orgány pro řešení sporů Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo33 Mezinárodní ochrana investic - původ • Dohody o obchodu a plavbě/počátky kolonizace zámořských území • Tzv. diplomatická ochrana– ochrana práv vlastních státních příslušníků proti druhým státům – politické způsoby řešení sporů • Barcelona Traction (MSD, 1970) – role dvoustranných smluv namísto diplomatické ochrany při ochraně práv akcionářů Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo34 Mezinárodní ochrana investic - smysl • Umožnit přeshraniční investování kapitálu, což vyžaduje určité právní záruky • Rozvinuté (kapitál vyvážející) a rozvojové (kapitál přivážející) země • Nákup-prodej přes hranice vs. usazení v hostitelském státě • EU požadovala sjednání co největšího množství těchto dohod pro nově přistoupivší státy (ČR) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo35 Milníky mezinárodní ochrany investic 1959 – první BIT mezi Německém a Pákistánem 1965 – vznik Mezinárodního střediska pro řešení sporů, Washington D.C. 1981 – první jednání Iran-US Claims Tribunal 1990 – první rozhodčí nález na základě BIT -> nový fenomén „arbitration without privity“ (J. Paulsson) = arbitráž mezi soukromou osobou a státem, která nevzniká na základě soukromoprávní smlouvy, leč na základě ustanovení mezinárodní smlouvy Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo36 Mezinárodní ochrana investic a obecné mezinárodní právo MOI působí v některých otázkách jako lex specialis OMP plní v zásadě dvojí úlohu: • Vyplňuje mezery v dohodách o ochraně investic • Slouží k interpretaci pravidel v dohodách • OMP tvoří státy především pro sebe • MOI vznikla mj. pro ochranu práv a zájmů investorů Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo37 Prameny mezinárodní ochrany investic • Smlouvy (dohody): • Dvoustranné (převažují) a mnohostranné • Obchodní dohody obsahující investiční kapitolu • Mezinárodní obyčeje (přičitatelnost) • Obecné zásady právní (legitimní očekávání) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo38 Rozhodčí nálezy nejsou pramenem, ale… • Nejedná se o precedenty, ale mají významnou faktickou váhu – tribunály zohledňují nálezy v obdobných případech • Dostupnost většiny nálezů veřejně Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo39 Základní pojmy • Investor • Investice Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo40 Investor (dle BIT mezi ČR a Bahrajnem) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo41 Postavení akcionářů V závislosti na textu dohody je akciový podíl chráněn jako investice a investorem je tedy akcionář vlastnící tento podíl (většinový i menšinový). Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo42 Rosinvest vs. Rusko Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo43 Zdroj:Italaw.com Investice • Absence jednotné definice • Přímé vs. portfoliové investice • Asset-based, enterprise-based a hybridní definice v jednotlivých dohodách o ochraně investic Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo44 Struktura asset-based definice (v česko-ruské BIT) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo45 Zdroj:https://www.mfcr.c z/cs/legislativa/dohody- o-podpore-a-ochrane- investic Řízení před Střediskem (ICSID) a mimo něj Mimo ICSID – díváme se na definici investice v příslušné dohodě V rámci ICSID – nad rámec definice v příslušné dohodě musí být splněna i definice v čl. 25 Washingtonské úmluvy Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo46 Čl. 25 tzv. Washingtonské úmluvy (ICSID) „Každý právní spor vznikající přímo z investice mezi smluvním státem (nebo orgánem či zastoupením smluvního státu určeným Středisku tímto státem) a občanem jiného smluvního státu.“ Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo47 Tzv. test Salini Případ Salini proti Maroku Dovození kritérií pro omezení bezbřehosti pojmu „investice“ v čl. 25: • Přispění finančních prostředků či aktiv • Trvání investice • Převzetí rizika • Přispění k ekonomickému rozvoji hostitelského státu Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo48 Váha testu Salini • Společný jmenovatel: formální nezávaznost testu • ICSID: Pokud na tento test poukáže stát v rámci své obrany, pak se jím tribunál bude muset zabývat • Mimo ICSID: test nebude obvykle zohledněn Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo49 Systematika řešení sporů v MIA • 2 roviny: • Stát-stát (výjimečně) • Investor-stát • Způsoby řešení sporů: • Rozhodčí řízení • Vnitrostátní soudy • Konzultace, mediace, konciliace Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo50 Důvody preference rozhodčího řízení (arbitráže) • Imunita hostitelského státu (před soudy jiných států) • Potenciální stranění soudů vlastnímu státu • Omezený přístup investora k mezinárodním soudům Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo51 Mezinárodní investiční v. obchodní arbitráž • Společné prvky: např. souhlas stran jako základ arbitráže • V MIA se používá převážně a přednostně mezinárodní právo veřejné, kdežto v MOA se používá převážně, byť ne výlučně, vnitrostátní právo. Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo52 Souhlas státu jako základní předpoklad investiční arbitráže • Investiční kontrakt (praxe především do roku 1990) • Ustanovení o řešení sporů v rozhodčím řízení v dohodách o ochraně investic – převažuje v posledních desetiletích • Vnitrostátní zákon Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo53 Ustanovení o řešení sporů v d. mezi ČR a Kanadou Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo54 Ustanovení o řešení sporů • Investor je v drtivé většině případů žalobce a stát je žalovaný • Možnost investora vybrat si z více procesních variant: • Např. ICSID nebo arbitráž ad hoc na základě Pravidel UNCITRAL • Výsledkem je rozhodčí nález, který je závazný a vykonatelný (na základě tzv. Washingtonské či Newyorské úmluvy) • Obvykle vyloučena povinnost vyčerpat prostředky nápravy v rámci vnitrostátní práva – přímý přístup do rozhodčího řízení Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo55 Pravomoc arbitrážního tribunálu Ratione materiae (investice) Ratione personae (investor) Ratione temporis (časová působnost dohody) Ratione loci (investice má vztah k území hostitelského státu) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo56 Zrušení nálezu ICSID: autonomní systém, přezkum prováděn v rámci tzv. annulment procedure Mimo ICSID: na základě procesních předpisů legis arbitri (podobně jako nález v obchodní arbitráži) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo57 Uznání a výkon investičních rozhodčích nálezů Úmluva o řešení sporů z investic mezi státy a občany druhých států (420/1992 Sb.): • autonomní systém uznání a výkonu (čl. 53-55) – omezené možnosti obrany proti výkonu Úmluva o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů (71/1959 Sb.): • uznání výkon probíhá obdobně jako v obchodní arbitráži Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo58 Mezinárodní závazky hostitelského státu v dohodách • MZ obsaženy v tzv. standardech zacházení s investicí a/nebo investorem • Standard = obecné formulované pravidlo přikazující hostitelskému státu se určitým způsobem chovat nebo se určitého chování zdržet Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo59 Kategorizace standardů • Absolutní standardy: Minimální standard (obyčej) Spravedlivé a rovnocenné zacházení (dohody+obyčej - sporné) Plná ochrana a bezpečí (dohody+obyčej) Zákaz svévolných opatření (dohody+obyčej) • Relativní standardy (=vyžadují „bod srovnání“): Doložka nejvyšších výhod (dohody) Národní režim (dohody) Zákaz diskriminačních opatření (dohody+obyčej-sporné) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo60 Minimální standard v případu Neer Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo61 Zdroj: https://legal.un.org/riaa/dtSearch/Sea rch_Forms/dtSearch.html Minimální standard zacházení s cizincem Dovozován z případu Neer (Americko-mexická komise, 1926): • Pro porušení standardu je vyžadováno zavrženíhodné jednání ve zlé víře (vysoký „práh“) • Porušení práv cizince redukováno na tzv. odepření spravedlnosti (všeobjímající pojem) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo62 SRZ v dohodě mezi ČR a Izraelem Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo63 Zdroj: https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/ochrana-financnich- zajmu/arbitraze Spravedlivé a rovnoprávné zacházení Vágní formulace, avšak nejčastěji vznášena investory Sporné, zda kopíruje minimální standard zacházení, anebo nevyžaduje tak vysoký „práh“ (jako v Neer výše) Např. čl. 8.10 CETA: • Odepření spravedlnosti • Flagrantní porušení práva na spravedlivé řízení • Zjevná svévole • Zneužívající zacházení, nátlak, tíseň nebo obtěžování investora Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo64 Odepření spravedlnosti – Azinian v. Mexico Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo65 Zdroj: italaw.com Vyčerpání dostupných opravných prostředků • Základní podmínka odepření spravedlnosti je vyčerpání rozumně dostupných opravných prostředků Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo66 Legitimní očekávání a stabilita právního řádu • Má být chráněno očekávání investora, aniž by měl zvláštní, konkrétní příslib od státu, že nebude měnit legislativu? • K porušení SRZ obecně dojde pouze tehdy, pokud stát náhle a nepředvídaně změní fundamentální charakteristiku oblasti právní regulace nebo když se stát výslovně zaváže, že nebude právní regulaci měnit Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo67 Plná ochrana a bezpečí • Ochrana fyzické stránky investora a investice • Ochrana proti jiným soukromým osobám • Stát musí vyvinout due diligence, není tedy objektivně odpovědný • Standard se liší podle vyspělosti státu (Pantechniki v. Albánie) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo68 SPOB v dohodě mezi ČR a Čínou Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo69 https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni- sektor/ochrana-financnich- zajmu/arbitraze DNV+NZ v d. mezi ČR a Saudskou Arábií Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo70 https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni- sektor/ochrana-financnich-zajmu/arbitraze Doložka nejvyšších výhod • Otázka 1: může francouzský investor požadovat po ČR stejné zacházení, jaké ČR poskytujeme švýcarským investorům? • Otázka 2: Jaké jsou důsledky kladné odpovědi? • Hmotněprávní standardy – ano • Procesní ustanovení (o řešení sporů) – 2 názory: ▪ Ano (Maffezini proti Španělsku) ▪ Ne (Plama proti Bulharsku) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo71 Národní režim Otázka úrovně srovnání: SD Meyers vs. Kanada: investor musí být ve stejném sektoru jako domácí subjekt (např. doprava) vs. Methanex Corp. vs. USA: investor musí být poměřován vůči prodejcům metanolu, nikoli jakýchkoli aditiv Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo72 Vyvlastnění v OMP • Obecné mezinárodní právo umožňuje státu vyvlastnit jakýkoli majetek na jeho území, pokud bude následovat „včasná, adekvátní a účinná“ kompenzace (tzv. Hullova formule) =>Vyvlastnění za splnění těchto podmínek není mezinárodně protiprávním jednáním Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo73 Vyvlastnění v dohodě mezi ČR a Švýcarskem Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo74 https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/ochrana-financnich- zajmu/arbitraze Požadavky na vyvlastnění v souladu s právem v dohodách o ochraně investic • Včasná kompenzace za tržní cenu • Soulad s vnitrostátním právem • Veřejný zájem • Zachování spravedlivého řízení • Na nediskriminačním základě • Umožnění transferu prostředků ze země investice Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo75 Přímé a nepřímé vyvlastnění, opatření s obdobným účinkem • Přímé: ➢ znárodnění, konfiskace – odebrání vlastnického titulu • Nepřímé: ➢ vlastnický titul zachován, ale vlastnictví přestane nést kvůli zásahu státu investorovi jakýkoli benefit (např. odejmutí oprávnění k podnikání), investor je podstatně zbaven hodnoty investice Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo76 Rosinvest proti Rusku – vyvlastnění kumulativními jednáními Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo77 Zdroj: italaw.com Tzv. regulatorní vyvlastnění • Lze nepřímo vyvlastnit přijetím, změnou či zrušením zákona? • Regulatorní vyvlastnění versus legitimní zákonodárná činnost ve veřejném zájmu • Tzv. doktrína police powers, která omezuje možnost regulatorního vyvlastnění Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo78 Philip Morris Brands v. Uruguay Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo79 Zdroj: Italaw.com Důsledky porušení standardů • Vznik odpovědnosti státu za splnění dalších podmínek: • přičitatelnost chování a • neexistence okolnosti vylučující protiprávnost/výjimka v dohodě • Náhrada materiální újmy (Chorzowská továrna SDMS 1928)-> • Obvykle kompenzace • Nemateriální újma – jen za výjimečných okolností (Lemire v. Ukraine) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo80 Odpovědnost investora – d. mezi Marokem a Nigérií Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo81 Zdroj: https://investmentpolicy.unctad.or g/ Právo Evropské unie – případ Achmea Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo82 Zdroj:Curia.europa.eu Reakce EU na kritiku mezinárodní investiční arbitráže z pohledu řešení sporů • Návrat k mezistátnímu řešení sporů ve dvoustranných smlouvách o volném obchodu s třetími státy (Singapur, Velká Británie, Vietnam) – konzultace, mediace, hybridní řešení sporu spojující arbitráže a rozhodování panelu WTO • Snaha o vytvoření stálého, dvoustupňového investičního tribunálu v dohodách, jež obsahují tzv. investiční kapitolu (Kanada – tzv. CETA) • Vytvoření tzv. mnohostranného investičního soudu (UNCITRAL) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo83 Tzv. screening zahraničních investic • Zákon č. 34/2021 Sb., o prověřování zahraničních investic…, ve znění pozdějších předpisů – povolovací systém pro zahraniční investice • Důsledek obav z investic některých států do strategických odvětví druhých států (např. energetika) Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo84 Odkazy https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/legal_e.htm https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispustats_e.htm https://icsid.worldbank.org/ https://investmentpolicy.unctad.org/ https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/ochrana-financnich-zajmu/arbitraze https://uncitral.un.org/en/working_groups/3/investor-state https://unctad.org/ https://legal.un.org/riaa/ https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/negotiations-and-agreements/ https://uncitral.un.org/en/working_groups/3/investor-state Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo85 Doporučená literatura Malenovský, J. Mezinárodní právo veřejné. Obecná část a poměr k jiným právním systémům. 7. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020. – zejména hlava XII; Šturma, P. a Balaš, V. Mezinárodní ekonomické právo. 2. vydání. Praha: C. H. BECK, 2013. – k právu WTO a ochraně investic (plus další témata z MEP); Janků, M. WTO a právo mezinárodního obchodu. Praha: C. H. BECK, 2019. – přehledová příručka. Mezinárodní právo veřejné - přednáška - mezinárodní ekonomické právo86