Adobe Systems Ochrana ovzduší JUDr. Dominik Židek, Ph.D. JUDr. Jiří Vodička, Ph.D. Adobe Systems Ochrana ovzduší 2 Obsah ̶Mezinárodní a evropské prameny právní úpravy v kostce ̶Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty ̶Plánovací a koncepční nástroje ̶Administrativní nástroje ̶Povinnosti subjektů ̶Ekonomické nástroje a sankční nástroje ̶Zvláštní ochrana ovzduší ̶Specifika mobilních zdrojů znečištění ovzduší (dr. Jiří Vodička) ̶ Jára Cimrman MEMES - Cituji: “Jako fyzik Vás musím upozornit, že na podstatě skutečnosti samé se nic nemění, jestliže trestní oznámení označíte jako petici a petici jako trestní oznámení. To je pouhá Adobe Systems Ochrana ovzduší 3 Videa pro zajímavost na domácí rozšíření obzorů: (nejsou právně zaměřená, ale o to více mohou být pro vás zajímavá) Kanál Čisté Nebe (krátká vzdělávací videa): https://www.youtube.com/@CistenebeCz Výzkum ovzduší – Věda na doma (3 krátké díly): https://www.youtube.com/watch?v=ghMYVmly3vo https://www.youtube.com/watch?v=_9BwhlLDIbw https://www.youtube.com/watch?v=G7ZMd0Whyq4 Které zdroje znečištění ovzduší poškozují naše zdraví nejvíce? – přednáška RNDr. Jaroslava Reslera, Ph.D. (Ústav informatiky AV ČR, v. v. i.): https://www.youtube.com/watch?v=7bfppg7pLsM Adobe Systems Ochrana ovzduší 4 Kde shánět aktuální informace o stavu ovzduší? ̶The European Environment Agency: https://www.eea.europa.eu/themes/air ̶Český hydrometeorologický ústav: https://www.chmi.cz/?tab=2 ̶ ̶ ̶ Android PlayStore Apple iOS Adobe Systems Mezinárodní a evropské prameny právní úpravy v kostce Adobe Systems Ochrana ovzduší 6 Mezinárodní a evropské prameny právní úpravy ̶Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím přes hranice států (Ženeva 1979) a její protokoly ̶https://www.mzp.cz/cz/umluva_o_dalkovem_znecistovani_ovzdusi_hranice ̶ ̶Směrnice 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu ̶Směrnice 2016/2284 ze dne 14. prosince 2016 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší ̶Směrnice 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění) ̶ ̶=> případná řízení pro nesplnění povinností – např. rozsudek SDEU ze dne 9. 2. 2023 ve věci C‑342/21, Evropská komise proti Slovenské republice => shledáno porušení povinností: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:62021CJ0342 ̶ ̶ Adobe Systems Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 8 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty ̶Stacionární zdroje znečištění ovzduší: ̶zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší ̶Mobilní zdroje znečištění ovzduší (v podrobnostech dr. Vodička) ̶zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší ̶zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ̶zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu) ̶Přírodní zdroje znečištění ovzduší: ̶např. sopky, dobytek, požáry apod. => regulace širokým množstvím právních předpisů ̶Vesmírná technologie mj. na zjišťování množství plynů produkovaných krávami: https://www.methanesat.org/. ̶ ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 9 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty Definiční ustanovení § 2 ZOO: ̶znečišťující látkou je každá látka, která svou přítomností v ovzduší má nebo může mít škodlivé účinky na lidské zdraví nebo životní prostředí anebo obtěžuje zápachem, ̶znečišťováním (emisí) je vnášení jedné nebo více znečišťujících látek do ovzduší ̶úrovní znečištění je hmotnostní koncentrace znečišťující látky v ovzduší (imise) nebo její depozice na zemský povrch za jednotku času ̶provozovatelem je právnická nebo fyzická osoba, která stacionární zdroj skutečně provozuje; není-li taková osoba známa nebo neexistuje, považuje se za provozovatele vlastník stacionárního zdroje ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 10 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty Definiční ustanovení § 2 ZOO: ̶stacionárním zdrojem je ucelená technicky dále nedělitelná stacionární technická jednotka nebo činnost, které znečišťují nebo by mohly znečišťovat, nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou pouze k výzkumu, vývoji nebo zkoušení nových výrobků a procesů ̶ ̶ stacionární zdroje uvedené v příloze č. 2 k ZOO (tzv. vyjmenované zdroje) ostatní stacionární zdroje Adobe Systems Ochrana ovzduší 11 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty Adobe Systems Ochrana ovzduší 12 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty Definiční ustanovení § 2 ZOO: ̶emisním limitem je nejvýše přípustné množství znečišťující látky nebo skupiny znečišťujících látek vnášené do ovzduší ze stacionárního zdroje, ̶emisním stropem je nejvýše přípustné množství znečišťující látky vnesené do ovzduší za kalendářní rok ̶imisním limitem je nejvýše přípustná úroveň znečištění stanovená tímto zákonem => § 3 – 7 ZOO: přípustná úroveň znečištění a znečišťování, posuzování a vyhodnocení úrovně znečištění, zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování a Informační systém kvality ovzduší Příloha č. 1 k ZOO: Imisní limity a povolený počet jejich překročení za kalendářní rok Přílohy č. 10 a 11 k ZOO: Minimální emisní požadavky na spalovací stacionární zdroje (v příloze dále specifikované) ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 13 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty ̶Imisní limity jsou závazné pro orgány ochrany ovzduší při výkonu jejich působnosti a pro obce a kraje při výkonu jejich samostatné působnosti s dopadem na ovzduší (a od 1. 7. 2023 též výslovně pro stavební úřad při výkonu jeho působnosti s dopadem na ovzduší)! ̶ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 14 Prameny právní úpravy v ČR a základní pojmy a instituty ̶Příloha č. 10: např. Požadavky na spalovací stacionární zdroj na kapalná nebo plynná paliva o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, které se použijí od 1. ledna 2018: Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Plánovací a koncepční nástroje Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Členění území na zóny a aglomerace – viz příloha č. 3 k ZOO Adobe Systems Ochrana ovzduší 16 Plánovací a koncepční nástroje ̶Národní program snižování emisí České republiky – § 8 ZOO ̶zpracovává MŽP, schvaluje vláda; oznamuje se Evropské komisi min. jednou za 4 roky ̶požadavky: příloha č. 12 k ZOO ̶Programy zlepšování kvality ovzduší – § 9 ZOO ̶zpracovává a vydává MŽP ve spolupráci se samosprávami ̶pouze pro zóny nebo aglomerace, v nichž dochází k překračování imisních limitů v příloze č. 1 k ZOO ̶pozor na právní formu: již není OOP, nejde ale ani o zcela nezávaznou koncepci – srov. odst. 3 a 4 => provazby na administrativní nástroje (viz dále) ̶požadavky: příloha č. 5 k ZOO https://www.mzp.cz/cz/aktualizace_programu_zlepsovani_kvality_ovzdusi_2020 ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 17 Plánovací a koncepční nástroje ̶Klimatická žaloba v ČR ̶https://www.klimazaloba.cz/ ̶viz zejména rozsudek NSS ze dne 20. 2. 2023 sp. zn. 9 As 116/2022 (tisková zpráva: https://www.nssoud.cz/aktualne/tiskove-zpravy/detail/nejvyssi-spravni-soud-zcasti-zrusil-rozsudek-m estskeho-soudu-v-praze-ve-veci-klimaticke-zaloby) a navazující rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 25. 10. 2023 č. j. 14 A 101/2021-445 ̶Rozsudek SDEU ze dne 25. 7. 2008, ve věci C‑237/07, Dieter Janecek proti Freistaat Bayern ̶Rozsudek SDEU ze dne 19. 11. 2014, ve věci C-404/13, ClientEarth (předběžná otázka – výklad směrnice) ̶Rozsudek NSS ze dne 14. 11. 2014 č. j. 6 As 1/2014-30 (Ostrava v. Vláda ČR a další; nezákonný zásah – objektivní znečištění ovzduší) ̶Rozsudek NSS ze dne 29. 10. 2014 č. j. 2 As 127/2014-32 (fyzické osoby v. KÚ MSK; nezákonný zásah – nevydání akčního plánu) ̶Rozsudek NSS ze dne 11. 6. 2015 č. j. 2 As 48/2015-60 (nevydání akčního plánu) ̶viz i další soudní spory týkající se náhrady škod, práva na „čisté ovzduší“, zásahů do soukromého a rodinného života apod. Adobe Systems Administrativní nástroje Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 19 Stanoviska (jejichž obsah je závazný) stavební řízení MŽP k územnímu rozvojovému plánu a zásadám územního rozvoje (jednotlivých krajů) Krajské úřady k územním plánům a regulačním plánům Zákon o ochraně ovzduší (zejm. § 11) nástroje územního plánování Administrativní nástroje Adobe Systems 20 Administrativní nástroje Ochrana ovzduší • Závazná stanoviska (§ 149 SŘ) stavební řízení KÚ – k povolení záměru stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 kompenzační opatření Zákon o ochraně ovzduší (zejm. § 11) rozptylová studie podkladové akty v některých případech – srov. přílohu č. 2: viz „piškvorky“ nástroje územního plánování KÚ – k povolení záměru pozemní komunikace kategorie dálnice nebo silnice I. třídy v zastavěném území obce a parkoviště s kapacitou nad 500 parkovacích stání § 40 odst. 2 ZOO => integrace do JES Adobe Systems 21 Ochrana ovzduší • • Správní rozhodnutí stavební řízení KÚ – Povolení provozu stacionárního zdroje znečištění ovzduší uvedeného v příloze č. 2 Zákon o ochraně ovzduší (zejm. § 11) nejpozději před kolaudačním rozhodnutím nástroje územního plánování součást v některých případech – srov. přílohu č. 2: viz „piškvorky“ provozní řád § 40 odst. 3 ZOO => integrace do IPPC Administrativní nástroje Adobe Systems Ochrana ovzduší 22 Administrativní nástroje ̶K administrativním nástrojům důsledně nastudovat § 11 až 13 ZOO, a to i s provazbou na koncepční nástroje (viz § 12 odst. 1 ZOO) a vždy pracovat s přílohami k ZOO! ̶Pozor též na nutnost v některých případech předložit odborný posudek: § 11 odst. 7 ZOO! ̶Povolení provozu obsahuje závazné podmínky! (viz § 12 odst. 4 ZOO) ̶Pozor na přílohu č. 7 ZOO: Obsahové náležitosti žádosti o povolení provozu. ̶Povolení provozu může krajský úřad vydat na dobu časově omezenou, přičemž vychází z obvyklé doby životnosti stacionárního zdroje. Má-li být ve stacionárním zdroji tepelně zpracován odpad, lze povolení provozu vydat nejdéle na dobu 25 let! Vydané povolení se zruší, pokud není využíváno bez vážného důvodu po dobu delší než 8 let. ̶§ 40 odst. 4 ZOO: Práva a povinnosti vyplývající z rozhodnutí vydaných podle tohoto zákona provozovateli přecházejí na právní nástupce provozovatele. ̶ ̶ Adobe Systems Povinnosti subjektů Obsah obrázku text, noviny, bílé zboží Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 24 Povinnosti subjektů ̶Obecné povinnosti: § 16 ZOO ̶Povinnosti provozovatele stacionárního zdroje: § 17 ZOO ̶obecné: odst. 1 ̶specifické pro provozovatele stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2: odst. 3 ̶pozor na odst. 5: „Ve spalovacím stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším je zakázáno spalovat hnědé uhlí energetické, lignit, uhelné kaly a proplástky…“ ̶Povinnosti osob nakládajících s vybranými výrobky pro opravy nátěru silničních vozidel, barvami a laky: § 18 ZOO ̶Povinnost zajistit minimální množství pokročilých biopaliv za kalendářní rok: § 19f ZOO ̶Povinnost zajistit minimální množství energie z obnovitelného zdroje za kalendářní rok: § 19g ZOO ̶Povinnost snižování emisí skleníkových plynů z motorového benzinu nebo motorové nafty za kalendářní rok: § 20 – 21 ZOO ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 25 Povinnosti subjektů Adobe Systems Ochrana ovzduší 26 Povinnosti subjektů Specifika při spalování odpadů ̶V otevřeném ohništi lze spalovat jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami. ̶Obec může vyhláškou stanovit podmínky pro spalování suchého rostlinného materiálu v otevřeném ohništi za účelem jeho odstranění nebo jeho spalování zakázat, pokud zajistí jiný způsob pro jeho odstranění podle jiného právního předpisu. Při stanovení podmínek nebo zákazu obec přihlíží zejména ke klimatickým podmínkám, úrovni znečištění ve svém územním obvodu, vegetačnímu období a hustotě zástavby. ̶Odpad může být tepelně zpracován jen ve stacionárním zdroji, ve kterém je tepelné zpracování odpadu povoleno povolením provozu. Tepelné zpracování odpadu je možné pouze pod dohledem autorizované osoby. Adobe Systems Ekonomické a sankční nástroje [USEMAP] Adobe Systems Ochrana ovzduší 28 Sankční a ekonomické nástroje Poplatky za znečišťování ovzduší – § 15 ZOO ̶Poplatníkem poplatku za znečišťování je provozovatel stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 (projev principu „znečišťovatel platí“). ̶Poplatek závisí na: ̶Množství emisí ̶Výši sazby za znečišťující látku (viz příloha č. 9 bod 1 ZOO) ̶Koeficientu úrovně emisí (viz příloha č. 9 bod 2 ZOO). ̶Od poplatku za znečišťování se osvobozují znečišťující látky vypouštěné stacionárním zdrojem nebo zdroji v provozovně, u které celková výše poplatků za poplatkové období činí méně než 50 000 Kč. ̶Další výjimky – viz § 15 odst. 6 ZOO Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 29 Sankční a ekonomické nástroje ̶Opatření ke zjednání nápravy – § 22 ZOO ̶Zastavení provozu stacionárního zdroje – § 22 ZOO ̶správní rozhodnutí, odvolání nemá odkladný účinek ̶působnost viz předmětné ustanovení ̶může se uložit i vedle sankce za přestupek (není ne bis in idem)! ̶Přestupky fyzických osob – § 23 a 24 ZOO ̶pokuty až do výše 50 000 Kč ̶Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob – § 25 a 26 ZOO ̶pokuty až do výše 10 000 000 Kč ̶ ̶Trestné činy proti životnímu prostředí – zejména § 293, 294 a případně i § 298a TZ (Neoprávněná výroba a jiné nakládání s látkami poškozujícími ozonovou vrstvu) ̶ ̶ 1. Adobe Systems Zvláštní ochrana ovzduší Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 31 Zvláštní ochrana ovzduší Smogová situace: § 10 ZOO ̶stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 ̶imisní limit pro PM10: 50 ug/m3 ̶informativní prahová hodnota: 100 ug/m3 ̶regulační prahová hodnota: 150 ug/m3 viz též ̶Státní síť imisního monitoringu; ̶Informační systém kvality ovzduší apod. https://www.mzp.cz/cz/kvalita_ovzdusi Adobe Systems Ochrana ovzduší 32 Zvláštní ochrana ovzduší Zvláštní ochrana ovzduší se zajišťuje např.: ̶nepřetržitým sledováním úrovně znečištění ovzduší ̶stanovením zón a aglomerací se zhoršenou kvalitou ovzduší ̶zpracováním programů ke zlepšení kvality ovzduší ̶stanovením prahových hodnot pro vznik a ukončení smogové situace (informativní a regulační hodnoty) ̶vyhlašováním vzniku smogové situace ̶stanovením zvláštních podmínek provozu pro případy překročení regulační prahové hodnoty ̶regulačními řády k omezení provozu silničních vozidel ̶zveřejňováním informací o vzniku smogové situace, ̶stanovením nízkoemisních zón stanovením zvláštních podmínek provozu v nízkoemisních zónách pro případy vzniku smogové situace. Adobe Systems Specifika mobilních zdrojů znečištění ovzduší Obsah obrázku text, tráva, obloha, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Ochrana ovzduší 34 Mobilní zdroje Adobe Systems Ochrana ovzduší 35 Mobilní zdroje – společná východiska ̶Typové schválení ̶Právní úprava EU ̶Ještě před vstupem na trh ̶ ̶ ̶ ̶Způsobilost k provozu ̶Národní právní úprava Typové schválení x Způsobilost k provozu Široký okruh požadavků př. bezpečnost, ŽP, technologie Technický stav, ŽP, změny vozidla Např. STK Jakýkoliv výrobek Adobe Systems Ochrana ovzduší 36 Mobilní zdroje ̶Dopravní x Jiné (nedopravní) ̶ ̶Silniční x nesilniční ̶Kolejové ̶Námořní ̶Letadla Mobilním zdrojem se rozumí samohybná a další pohyblivá, případně přenosná technická jednotka vybavená spalovacím motorem, pokud tento slouží k vlastnímu pohonu nebo je zabudován jako nedílná součást technologického vybavení. Skleníkové plyny x Znečišťující látky § 2 písm. f) Adobe Systems Ochrana ovzduší 37 Mobilní zdroje – nesilniční ̶Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích ̶ ̶Pozor na definici! „nesilničním mobilním strojem“ každý mobilní stroj, pojízdné zařízení nebo vozidlo s karoserií nebo bez ní a s koly či bez kol, které nejsou určeny pro přepravu osob nebo zboží na silnicích, včetně strojů instalovaných na podvozku vozidel určených pro přepravu osob nebo zboží na silnicích ̶ ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 38 Mobilní zdroje – silniční ̶Regulace přímo a nepřímo regulující silniční vozidla Plány kvality ovzduší Emisní normy Euro Mezinárodní regulace ̶Dohoda Evropské hospodářské komise OSN o zavedení celosvětových technických předpisů pro kolová vozidla, vybavení a části, které se mohou montovat nebo užívat na kolových vozidlech z roku 1958 ̶ Adobe Systems Ochrana ovzduší 39 Mobilní zdroje – silniční EU ̶Nařízení 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi ̶Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla ̶ ̶Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla ̶ Brzy bude nahrazeno EURO 7! CO, NOX, PM, PN, NMHC, THC, THC + NOX Vykřičník se souvislou výplní https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/HIS/?uri=CELEX:52022PC0586&qid=1709494443957 Adobe Systems Ochrana ovzduší 40 Mobilní zdroje – silniční Národní regulace ̶Zákon o ochraně ovzduší ̶Nízko emisní zóny ̶Kritéria pro biopaliva a povinnosti pro distributory paliv ̶Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 56/2001 Sb.) ̶Způsobilost k provozu vozidla na pozemních komunikacích ̶Zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) ̶Časový poplatek za užívání (dálníční známka), mýtné ̶Zákon o výrobcích s ukončenou životností (č. 542/2020 Sb.) ̶„ekologická daň” = emisní poplatek Euro 0-2 ̶ ̶ NEZ vyhlašována OOP Nutnost plakety, ale výjimky! ČR = 0 § 19f-21 Adobe Systems Ochrana ovzduší 41 Mobilní zdroje – problémy video podcast Emise znečišťujících látek ̶5-10 % nevyhovujících vozidel vytváří až 50 % emisí ̶STK SME v ČR nefungují ̶neprojde cca 2 % a průměrný věk 15,3 let Německo: neprojde cca 6 % a průměrný věk 9,8 let ̶Velký problém částic PM: otěry pneumatik a brzdových destiček Snižování skleníkových plynů ̶Sektor dopravy (a zejména silniční) jedním z největších producentů ̶Elektrické vozy závislé na energetickém mixu (v ČR emisně výhodnější o cca 30 %) https://www.ilaw.cas.cz/vyzkum/class/projekt-zdrave-auto.html Adobe Systems Ochrana ovzduší 42 Děkujeme za pozornost! Adobe Systems Ochrana ovzduší 43 Zdroje a další materiály ke studiu ̶JANČÁŘOVÁ, Ilona. Právní režim ochrany ovzduší. Prezentace v IS MUNI. Jaro 2022. ̶JANČÁŘOVÁ, Ilona a kol. Auta, auta, auta… a životní prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 292 s. Spisy Právnické fakulty MU, řada teoretická, Edice Scientia, svazek č. 663. ISBN 978-80-210-9408-6. ̶MRLINA, Matěj a Ilona JANČÁŘOVÁ. Programy zlepšování kvality ovzduší – právní forma v průběhu času. Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 29, č. 4, s. 779-799. ISSN 1210-9126. doi:10.5817/CPVP2021-4-4. ̶MRLINA, Matěj a Ilona JANČÁŘOVÁ. Poplatek za znečišťování – prokazování nároku na snížení či osvobození od poplatku. České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí. Česká společnost pro právo životního prostředí, 2021, roč. 61, č. 3, s. 65-83. ISSN 1213-5542. ̶JANČÁŘOVÁ, Ilona a Jiří VODIČKA. Kam se poděly krátkodobé akční plány? Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 26, č. 2, s. 337-355. ISSN 1210-9126. doi:10.5817/CPVP2018-2-8. ̶VODIČKA, Jiří. Auta, emise a klima: právní nástroje environmentální regulace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. 202 s. sv. č. 709. ISBN 978-80-210-9878-7. ̶JANČÁŘOVÁ, Ilona. Significance of Air Quality Plans - the Czech Experience. In Helle Tegner Anker, Birgitte Egelund Olsen. Sustainable Management of Natural Resources: Legal Instruments and Approaches. Cambridge: Cambridge: Intersentia, 2018. s. 195-210. European Environmental Law Forum Series, Volume 5. ISBN 978-1-78068-759-9. Adobe Systems Obsah obrázku text, stojící, savci Popis byl vytvořen automaticky