Právo životního prostředí: přednáška č. 1 (předmět, prameny, principy, subjekty, organizace a formy činnosti veřejné správy) ̶JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. MP805 PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - jaro 2024 1 MP805 - jaro 2024 2 východiskem čl. 7 Ústavy 3 MP805 - jaro 2024 východiskem čl. 7 Ústavy 4 MP805 - jaro 2024 východiskem čl. 7 Ústavy MP805 - jaro 2024 5 5 východiskem čl. 7 Ústavy Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, diagram Popis byl vytvořen automaticky 6 MP805 - jaro 2024 východiskem čl. 7 Ústavy MP805 - jaro 2024 7 C-141/14 https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/kaliakra-a-showcase-of-environmental-illit eracy-in-bulgaria/ východiskem čl. 7 Ústavy MP805 - jaro 2024 8 Image not found východiskem čl. 7 Ústavy Zvláštnosti PŽP ̶Ochranný režim ̶nutnost vyvažování zájmů ̶vznik napětí, ale i win win situace ̶zapojení celé řady nástrojů regulace (přímých/nepřímých/dobrovolných) ̶specifický předmět ochrany ̶přírodovědná x právní odbornost ̶životní prostředí NEMÁ SUBJEKTIVITU a mění se v čase (veřejný zájem, legitimní očekávání, monitoring, koncepční nástroje) ̶přesahuje hranice (mezinárodní – unijní – národní úroveň regulace) ̶klíčová role správních orgánů ̶různorodé zaměření ̶spolupráce s tzv. dotčenými orgány (specializace & odbornost) ̶kontrola, dozor a trestání > závazky z deliktů ̶překrývání působnosti – násobná kompetence ̶zapojení veřejnosti Þ zvláštní přednáška ̶participativní práva (ekologické spolky, obce) ̶hmotná práva (právo na příznivé životní prostředí) NP805 - jaro 2024 9 NP805 - jaro 2024 10 Přímý účinek práva EU MP805 - jaro 2024 11 Ekopolitika a normativní rámec (nástroje regulace) Politika Právní předpisy, Koncepční nástroje (opatření obecné povahy, různé plány a programy) Rozhodnutí, závazná stanoviska, konkrétní zásahy,… •Hospodářství a ekonomický rozvoj •Dopad na spotřebitele •Širší regulační rámec •Řešení poměrů v území •Poměřování veřejných zájmů •Konkrétní řešení •Zájmy jednotlivců •Podmínky rozhodnutí •Výjimky z ochrany východiskem čl. 7 Ústavy 12 MP805 - jaro 2024 východiskem čl. 7 Ústavy Zvláštnosti PŽP ̶Mnohovrstevnost ̶Klíčová role EU – nastavení politiky/zákonodárství ̶Prosazování (aplikace/inspekce/kontroly/trestání/soudní ochrana) – primárně členské státy ̶V případě přímo účinných nařízení upravuje vnitrostátní úprava často jen institucionální zabezpečení + trestání ̶V některých případech rozhodují unijní instituce jako správní orgány (typicky ECHA – Evropská chemická agentura) ̶Významná role odborných orgánů/organizací na všech úrovních (WHO, BirdLife, AOPK) ̶Velký význam judikatury, zvláštní soudy v řadě států (v Česku ne) ̶Zapojení dotčených států a jejich veřejnosti do rozhodování NP805 - jaro 2024 13 NP805 - jaro 2024 14 MP805 - jaro 2024 15 16 MP805 - jaro 2024 MP805 - jaro 2024 17 Výsledek obrázku pro cigarety s příchutí Výsledek obrázku pro cigarety s příchutí Kompetence + subsidiarita + proporcionalita (vysoká míra ochrany, ambiciózní cíle) MP805 - jaro 2024 18 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo Popis byl vytvořen automaticky 19 MP805 - jaro 2024 20 MP805 - jaro 2024 21 MP805 - jaro 2024 22 MP805 - jaro 2024 23 MP805 - jaro 2024 24 MP805 - jaro 2024 25 MP805 - jaro 2024 26 MP805 - jaro 2024 27 MP805 - jaro 2024 28 MP805 - jaro 2024 29 MP805 - jaro 2024 30 MP805 - jaro 2024 31 MP805 - jaro 2024 32 MP805 - jaro 2024 33 MP805 - jaro 2024 34 MP805 - jaro 2024 35 MP805 - jaro 2024 36 MP805 - jaro 2024 Formy činnosti ̶ Přehled 38 MP805 - jaro 2024 Normativní správní akty ̶konkretizace povinností, často limity znečišťování a znečištění ̶až podmínka vzniku povinnosti ̶např. zákaz způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem ̶od 1. 4. 2015 do 1. 7. 2021 neaplikovatelné (dnes č. 240/2021 Sb. o ochraně zemědělské půdy před erozí) ̶ ̶vyhlašování ZCHÚ na regionální úrovni 39 MP805 - jaro 2024 Obecně závazné vyhlášky obcí ̶k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně ̶k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku ̶nepřímá ochrana ŽP: např. regulace hlučných činností ̶speciální zmocnění ve složkovém předpisu ̶systém nakládání s komunálním odpadem ̶poplatek ze psů nebo za komunální odpad ̶spalování suchého rostlinného materiálu nebo některých druhů paliv ̶ 40 MP805 - jaro 2024 Poplatek ze psů tak nemá jiný význam než snižovat či vyrovnávat negativní důsledky spojené s chovem psů;“ viz rozsudek NSS z 23. 1. 2008, č. j. 2 Afs 107/2007-168 Správní akty smíšené povahy ̶konkrétnost předmětu (určitá věc) a obecnost adresátů (blíže neurčený okruh osob) ̶trvalý režim území ̶ochranná pásma, nízkoemisní zóny, záplavová území, ÚPD, přechodně chráněná plocha, stavební uzávěra atd. vs. soustava ZCHÚ ̶povolování odchylného postupu ̶v případě ptáků, výjimky ze zákazů chráněných rostlin a živočichů (lze i individuálně) ̶dočasné omezení a zákazy ̶nakládání s povrchovými vodami, omezení vstupu do krajiny či do lesa ̶přijímání: místy jiná práva ve srov. se SpŘ (kdokoliv dotčený na právech připomínky, vlastníci nemovitostí námitky) ̶záplavová území bez námitek vlastníků vs. speciální okruh „námitkářů“ v ÚPD 41 MP805 - jaro 2024 Individuální správní akty: rozhodnutí 42 MP805 - jaro 2024 Individuální správní akty ̶správní rozhodnutí (včetně procesních) ̶závazné stanovisko ̶není samostatným rozhodnutím ve správním řízení a jehož obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí správního orgánu ̶označení může být různé (např. souhlas s odnětím pozemku ze ZPF či se zásahem do krajinného rázu) ̶stanovisko ̶pro účely návrhů územně plánovací dokumentace ̶vyjádření ̶dotčenost2: např. vyjádření OBÚ pro závazné stanovisko KÚ či vyjádření ČIŽP pro závazné stanovisko orgánu ochrany ovzduší ̶pro účelu procesů EIA a SEA ̶ 43 MP805 - jaro 2024 Řetězení individuálních správních aktů 44 Souhlas s odnětím pozemku ze ZPF Závazné stanovisko orgánu ochrany ovzduší Závazné stanovisko orgánu ochrany lesa Závazné stanovisko orgánu ochrany lesa Závazné stanovisko orgánu ochrany ovzduší Závazné stanovisko zásah do VKP 1 2 3 4 B A C D E F MP805 - jaro 2024 Nový stavební zákon: 45 Souhlas s odnětím pozemku ze ZPF JES Závazné stanovisko orgánu ochrany lesa Výjimka ze zákazu chráněných živočichů Závazné stanovisko zásah do VKP MP805 - jaro 2024 Nový stavební zákon: 46 Souhlas s odnětím pozemku ze ZPF JES Závazné stanovisko orgánu ochrany lesa Akty z oblasti ochrany přírody a krajiny Rozhodnutí orgánu ochrany přírody MP805 - jaro 2024 Nový stavební zákon: 47 Souhlas s odnětím pozemku ze ZPF JES Závazné stanovisko orgánu ochrany lesa Akty z oblasti ochrany přírody a krajiny Rozhodnutí orgánu ochrany přírody MP805 - jaro 2024 Původní vize 48 MP805 - jaro 2024 Integrace správních aktů ̶koordinované závazné stanovisko ̶dotčeným orgánem je stejný orgán veřejné správy a požadavky na ochranu nejsou v rozporu (příklad) ̶integrované povolení ̶rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany ŽP, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují ̶Jednotné environmentální stanovisko (zák. č. 148/2023 Sb.) ̶Rozhodnutí orgánu ochrany přírody podle § 83 odst. 9 zák. č. 114/1992 Sb. 49 MP805 - jaro 2024 Veřejnoprávní smlouvy ̶koordinační ̶smlouvy o vytvoření svazku obcí (péče o zeleň, odpady, ČOV apod.) ̶§ 60 OdpZ: Obec může plnit své povinnosti prostřednictvím dobrovolného svazku obcí podle nebo prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy uzavřené s jinou obcí. ̶smlouvy o postoupení výkonu přenesené působnosti (typicky u stavebních úřadů) ̶subordinační ̶místo rozhodnutí o umístění stavby a stavebního povolení ̶zřízení památného stromu či chráněného území (§ 39 ZOPK): sui generis ̶smlouvy mezi soukromými osobami ̶převod práv k dobývacímu prostoru (NSS 4 As 242/2015-38; NS 22 Cdo 81/2015) ̶snad i povolení k nakládání s vodami (§ 11 odst. 3 VodZ) 50 MP805 - jaro 2024 51 MP805 - jaro 2024 52 European Chemicals Agency – ECHA | European Union MP805 - jaro 2024 •převažuje dekoncentrace: třebaže velký rozsah tzv. přenesené působnosti na nepřímé vykonavatele státní správy •pouze zčásti decentralizace: samostatná působnost obcí Vláda 53 MP805 - jaro 2024 •Rada pro udržitelný rozvoj je složená ze zástupců ministerstev, Úřadu vlády, Parlamentu ČR, sociálních partnerů a nestátních neziskových organizací a akademické obce. Dne 9. června 2014 schválila vláda změny v organizaci a zabezpečení činnosti této Rady a přesunula její působiště z MŽP na Úřad vlády ČR. Do agendy Rady byla rovněž včleněna věcná agenda Národní ekonomické rady vlády. Dne 14. března 2018 vláda rozhodla o přesunu výkonu a koordinace agendy udržitelného rozvoje z Úřadu vlády na Ministerstvo životního prostředí. •konstrukce u CHOPAV zůstala stranou pozornosti – ale kritizována stejná v režimu ZOPK 2009 až 2017 •2009 až 2017: (1) Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích podle § 16, 26, 29, 34, § 35 odst. 2, § 36 odst. 2, § 45h a 45i v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, schvaluje v každém jednotlivém případě svým usnesením vláda. (2) Správním orgánem příslušným k udělení výjimky podle odstavce 1 je Ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo po obdržení žádosti o výjimku předloží tuto žádost do 60 dnů na jednání vlády. Do 30 dnů po projednání ve vládě vydá ministerstvo rozhodnutí podle usnesení vlády. •KOM Stejskal: V případě podání rozkladu by patrně ministr musel požádat vládu o potvrzení nebo změnu názoru na daný případ. Vláda by o tom musela znovu rozhodnout svým usnesením. + Rozhodnutí musí Ministerstvo životního prostředí (resp. ministr v rozhodnutí o rozkladu) řádně odůvodnit, a to především ve smyslu existence nebo neexistence jiného veřejného zájmu výrazně převyšujícího nebo nepřevyšujícího nad zájmem ochrany přírody. Usnesení vlády se podle jednacího řádu neodůvodňuje. Navíc proti usnesení vlády se nelze odvolat (podat rozklad). + "v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody„ - celostátní význam nakonec výkladem MŽP + Rozhodnutí vlády v oblasti udělování výjimky podle zákona o ochraně přírody a krajiny se svojí povahou a definičními znaky podobá závaznému stanovisku. Ústřední úroveň ̶resortní přístup: stejnorodost a příbuznost agendy ̶základní rozdělení působnosti v kompetenčním zákoně č. 2/1969 Sb. ̶další kompetence vyplývají ze zvláštních zákonů: zpravidla nové agendy Þ nepřehledné ̶možnost vydávat prováděcí právní předpisy Þ č. 38 ̶rozhodovací činnost ̶běžná i v I. stupni (geologie, EIA, možnost vyhradit si v IPPC); rozklad (ministr) ̶spíše ale odvolací orgán ̶vyhlašování územní či zvláštní ochrany 54 MP805 - jaro 2024 Ministerstvo životního prostředí ̶vznik MŽP k 1. 1. 1990; rozdělení kompetencí se vyvíjelo v první polovině 90. let: oslabení pozice MŽP ̶přesun územního plánování na MMR (1992), lesní hospodářství na MZe (Ropák 1995), postupný vývoj v oblasti vodního hospodářství (1996) ̶od té doby je v zásadě ustálené: rozšiřování kompetencí MŽP v případě některých nových agend ̶odpady 1990, po 2000 IPPC, obchodování s CO2, GMO, ZOO ̶smysl MŽP ̶věcná specializace + koordinační role ̶protiváha resortů zabývající se hospodařením se složkami životního prostředí ̶mezinárodní prvek: zařízení IPPC, přeshraniční posuzování vlivů, přeprava odpadů ̶zajištění dat a monitoring stavu ŽP: jednotný IS o ŽP ̶ 55 MP805 - jaro 2024 Ropák 1995: 2. Ing. František Benda, CSc., ministr životního prostředí (ČR) (231 bodů) - za další ztrátu kompetencí, zejména v oblasti správy lesů 3. Ing. Aleš Šulc, náměstek ministra životního prostředí (ČR) (219 bodů) - za podíl na nedomyšleném a nepřipraveném rozdělení Českého ústavu ochrany přírody (ČÚOP), které vedlo k chaosu ve vztahu dvou následnických subjektů, Vláda 2022: bude prosazována v úzké spolupráci mezi ministerstvy životního prostředí, zemědělství, průmyslu a obchodu, dopravy a místního rozvoje a po konzultaci se sociálními partnery Ministerstvo zemědělství ̶větší důraz na hospodaření: vodní, lesní, zemědělství, myslivost, rybářství = překryvy ̶ ̶veterinární péče, rostlinolékařská péče, péče o potraviny, ochrana zvířat proti týrání a ochrana práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat. ̶ ̶také environmentální rozměr: obnova venkova a krajiny, ekologické zemědělství ̶ 56 MP805 - jaro 2024 •Ministerstvo zemědělství ve spolupráci se Státním zemědělským intervenčním fondem provádí opatření společných organizací trhů Evropské unie, přímé platby, národní doplňkové platby k přímým podporám, programy strukturální podpory a programy rozvoje venkova •Úkolem ministerstva není řídit či plánovat zemědělskou, lesnickou nebo potravinářskou výrobu, ale vymezit příslušnými právními předpisy mantinely, v nichž se mohou naši podnikatelé pohybovat Rozdělení kompetencí mezi MŽP a MZe 57 MP805 - jaro 2024 Úvahy 58 MP805 - jaro 2024 •občasné úvahy o zrušení MŽP nebo sloučení s jiným ministerstvem: např. jednání koaliční vlády v 2012, volební program ANO v 2017, návrh STAN v 2020 •https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=675&CT1=0 - Ministerstvo pro udržitelný rozvoj •tak aby ochrana a hospodaření nebyly v konfliktu, ale nedílnou odpovědností. •Například stávající stav rozporu kompetencí mezi ochranou zemědělského půdního fondu na jedné straně a hospodaření s ním na druhé straně, je vidět v procesu projednávání, vyjadřování se a dlouhodobému neschopnosti dohody obou ministerstev v problematice tzv. „protierozní vyhlášky Subjekty podřízené MŽP 59 MP805 - jaro 2024 CENIA: i autorizace v IPPC, znalecký ústav, pampeliška (pevný základ, informace co se snadno rozšiřují) Subjekty podřízené MZe 60 MP805 - jaro 2024 ÚHUL: servisní organizace ÚKZUZ: správní úřad Další ministerstva s přímým působením ̶Ministerstvo kultury ̶památky součástí životního prostředí; úzké sepětí s ochranou přírody i historicky ̶Ministerstvo zdravotnictví ̶veřejné zdraví; časté zapojení v pozici specializovaného dotčeného orgánu; léčivé zdroje (Český inspektorát lázní a zřídel) ̶Ministerstvo obrany ̶životní prostředí ve vojenských újezdech ̶Ministerstvo pro místní rozvoj ̶územní plánování a stavební řád je z hlediska ochrany životního prostředí klíčové ̶Ministerstvo průmyslu a obchodu ̶odbornost v IPPC; rozdělení kompetencí v oblasti nerostných surovin 61 MP805 - jaro 2024 Rozdělení kompetencí mezi MŽP a MPO 62 MP805 - jaro 2024 Ostatní ústřední orgány ̶vysoce specializované, tradiční a nezastupitelné ̶Český báňský úřad ̶státní báňská správa je nejstarším historicky doloženým státním orgánem působícím na území ČR ̶Státní úřad pro jadernou bezpečnost ̶v 1993 navázal na ČSKAE (předchůdce lze hledat v 50. letech 20. století) 63 MP805 - jaro 2024 Specializovaná územní správa ̶správy národních parků Þ č. 23 ̶krajská střediska Agentury ochrany přírody Þ č. 24 ̶krajské, regionální a oblastní orgány specializovaných státních inspekcí ̶obvodní báňské správy ̶krajské hygienické stanice ̶krajské veterinární správy 64 MP805 - jaro 2024 Regionální úroveň 65 Obvodní báňské úřady Státní veterinární správa MP805 - jaro 2024 Obce a obecní úřady 66 MP805 - jaro 2024 Kraje a krajské úřady ̶samostatná působnost ̶vyhlášky v oblasti životního prostředí ojedinělé: závazná část POH ̶územní plánování (ZÚR) ̶koncepční nástroje: POH, Surovinová politika ̶krizové řízení: stav nebezpečí (např. tornádo 2021) ̶přenesená působnost ̶nařizovací: ZCHÚ (přírodní památky a rezervace) ̶rozhodovací: ̶složitější věci; rozsáhlá věcná působnost (ale funkční pojetí správního úřadu) ̶odvolací orgán (II. stupeň) 67 MP805 - jaro 2024 Inspekce ̶1960 vodohospodářská, 1967 technická inspekce ochrany ovzduší, 70tá léta lesní ̶v roce 1991 vytvořena ČIŽP (navržena původně jako lesní) i s pravomocí ukládat opatření a pokuty ̶nezávislý a nadregionální orgán ̶+ má roli i v povolování záměrů: stanoviska v IPPC, EIA, OvzZ ̶+ rozhodování o poplatcích: dnes už pouze nakládání s vodami ̶další inspekce: mj. zemědělská a potravinářská, plemenářská, obchodní ̶Památkové inspekce jako kontrolní orgán ministerstva kultury bez pravomoci ukládat povinnosti = navrhuje orgánům SPP ̶ 68 MP805 - jaro 2024 § 12 OvzZ: Inspekce může vydat své vyjádření k vydání závazného stanoviska podle § 11 odst. 2 písm. c) a k řízení o povolení provozu, a to do 15 dnů ode dne doručení podkladů ve věci, pokud se s krajským úřadem nedohodne jinak. Vyjádření inspekce je podkladem pro rozhodnutí krajského úřadu. § 12 IPPC: K ústnímu jednání úřad může přizvat kromě účastníků řízení též odborně způsobilou osobu, Českou inspekci životního prostředí (dále jen "inspekce") a příslušné správní úřady. § 3 EIA: dotčeným orgánem správní orgán, který hájí zájmy chráněné zvláštními právními předpisy2) a jehož územně správní obvod alespoň zčásti tvoří dotčené území, a Česká inspekce životního prostředí, Správa zvláště chráněných území ̶Agentura ochrany přírody a krajiny ̶od 2015 správní úřad (orgán ochrany přírody a krajiny): vydává správní akty ̶správními úřady byly dříve Správy CHKO, ale nikoliv AOPK ̶primárně území CHKO, národních přírodních rezervací a památek a jejich ochranných pásem (i celostátní působnost) ̶další činnosti: poskytování finančních náhrad, péče o území (včetně hospodaření s majetkem), informační a monitorovací aktivity, znalecký ústav ̶správy národních parků ̶širší věcná působnost OOP v národních parcích než na jiném území ̶mj. zahrnuje i ZPF, myslivost a rybářství ̶iniciativním a konzultačním orgánem Rada NP ̶ 69 MP805 - jaro 2024 Zvláštní případy 70 MP805 - jaro 2024 Možná podjatost ̶správní orgány + odborná činnost (včetně znalectví) + hospodaření s majetkem státu ̶= trojí postavení (NSS 2 Aps 7/2012-47) ̶propojena státní správa na úseku ochrany přírody a krajiny na území Národního parku Šumava a rovněž činnost, která zahrnuje soukromoprávní hospodaření s majetkem ve vlastnictví státu, konkrétně se státními lesy na území tohoto parku. ̶obdobně obce ̶řešení: vyvlastňovací řízení systémově vs. ad hoc ̶ 71 MP805 - jaro 2024 NSS 1 As 54/2014 – 36: Jak Nejvyšší správní soud ověřil, AOPK byla zřízena rozhodnutím ministra životního prostředí k 1. 3. 1995 jako organizační složka státu. Podle zřizovací listiny stojí v jejím čele ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí. Předmět činnosti AOPK je dosti široký a patří do něj mimo jiné zajišťování odborných činností v ochraně přírody a krajiny, vědeckovýzkumná činnost v oborech ekonomika a ochrana přírody pro účely výkonu znaleckého oprávnění, zajišťování výkonu státní správy prostřednictvím správ CHKO, poskytování náhrad za ztížené zemědělské nebo lesní hospodaření, zpracovávání návrhů na vymezení a dokumentace neregionálního ÚSES, odborná a metodická koordinace soustavy Natura 2000, funkce národního vědeckého orgánu CITES, zajišťování administrace dotačních programů v oblasti ochrany přírody a krajiny aj. (viz k tomu Opatření Ministerstva životního prostředí č. 10/12 o vydání úplného znění zřizovací listiny organizační složky státu Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, dostupné na www.ochranaprirody.cz/o-aopk-cr/). AOPK je znaleckým ústavem ve smyslu § 21 a násl. zákona o znalcích a tlumočnících, pro nějž přiměřeně platí i ustanovení o podjatosti (§ 22 odst. 3 téhož zákona). Česká inspekce životního prostředí byla zřízena zákonem č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, je podřízena žalovanému, jejího ředitele jmenuje ministr životního prostředí. Žalovaný řídí činnost inspekce v oblasti upravené zákonem o ochraně přírody a krajiny [§ 79 odst. 2 písm. g) zákona]. Nejsou orgány veřejné správy ̶§ 54 VodZ ̶správci povodí poskytují pro činnost vodoprávních úřadů a pro činnost ČIŽP podle, na jejich žádost, technické, ekonomické a jiné údaje, pokud je mají k dispozici, ̶podávají podněty, návrhy a vyjádření vodoprávním úřadům a jiným správním úřadům z hlediska zájmů daných příslušnými plány v oblasti vod a z hlediska dalších zájmů sledovaných zákonem ̶poskytují stanoviska správců povodí zejména pro vydání povolení k nakládání s vodami ̶§ 37 odst. 6 LesZ ̶LČR jako odborný lesní hospodář ̶§ 7 ZSPP ̶předchozí písemné vyjádření jako podklad pro závazné stanovisko orgánu SPP NP213K - jaro 2024 72 Profesní a zájmová samospráva ̶§ 7 odst. 1 písm. d) zákona IPPC ̶účastníky řízení o vydání integrovaného povolení zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů ̶připomínková místa: ̶Hospodářská komora ČR a Agrární komora ČR, pokud se věcný záměr týká právní regulace podnikání ̶odborové organizace a organizace zaměstnavatelů, pokud se věcný záměr týká důležitých zájmů pracujících, zejména hospodářských, výrobních, pracovních, mzdových, kulturních a sociálních podmínek ̶profesním sdružením, zájmovým skupinám podnikatelů nebo spotřebitelů, vědeckým a odborným institucím, je-li to účelné NP213K - jaro 2024 73 Veřejné stráže ̶VodZ od 2002 zrušena v ČR vodní stráž ̶ ̶úřední osoba [§ 127 odst. 1 písm. i) TZ] ̶vyšší ochrana i odpovědnost ̶ ̶období diskusí o potřebnosti institutu „stráží“ v prostředí ČR & úvahy a přípravné práce na tvorbě „obecného zákona o veřejných strážích“: záměr nenaplněn (2002) ̶ ̶ NP213K - jaro 2024 74 •vznik funkce (požadavky) – pravomoc – povinnosti •§ 325 Násilí proti úřední osobě •§ 326 Vyhrožování s cílem působit na úřední osobu •§ 329 Zneužití pravomoci úřední osoby •Úřední osoba, která v úmyslu způsobit jinému škodu nebo jinou závažnou újmu anebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch •a) vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím jinému právnímu předpisu, •b) překročí svou pravomoc, nebo •c) nesplní povinnost vyplývající z její pravomoci, •bude potrestána odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti. Veřejné stráže (2) 75 MP805 - jaro 2024 Veřejné stráže: profesionalizace 76 MP805 - jaro 2024 •https://www.idnes.cz/usti/zpravy/rybarska-straz-vodni-nadrz-nechranice-jan-skalsky.A220819_124032_ usti-zpravy_mendl •https://www.mzp.cz/web/edice.nsf/21E09A9FA9779B58C12570DE00254DCD/$file/Kdo_je_strazcem%202.pdf •https://www.crsusti.cz/cz/aktuality/vyberove-rizeni-na-clena-profesionalni-rybarske-straze-1 •Na správách národních parků v ČR je vždy zaměstnáno několik profesionálních strážců, kteří stráž přírody vykonávají jako součást pracovní náplně svého zaměstnání (v jejich případě na 100 %). Na AOPK ČR a krajských úřadech profesionální strážci až na naprosté výjimky nejsou, ale AOPK ČR má několik desítek zaměstnanců, kteří jsou ustanoveni strážci jako vedlejší činnost v náplni práce. Kromě těchto profesionálů je stráž přírody zajišťována dobrovolnými členy stráže přírody. Ti vykonávají stráž ve svém volném čase a nejsou za ni nijak placení, přesto musejí splnit podmínky, které zákon pro ustanovení členem stráže stanovuje. Dobrovolní strážci mají úplně stejná práva jako profesionální strážci. Veřejné fondy ̶právnické osoby zřízené zákonem ̶účelová vázanost prostředků a stabilita financování ̶SFŽP a SZIF ̶zejména příjmy z plateb za znečišťování ŽP; pokuty (např. podle vodního zákona); dotace ze státního rozpočtu ̶dělená správa na úseku poplatků (jiné úřady ukládají, jiné vybírají) 77 MP805 - jaro 2024 § 161 daňového řádu: K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. Autorizované osoby ̶tzv. „pojmenování“ experti ̶zajišťují odbornost rozhodování ̶EIA (povinné; návrh stanoviska); IPPC (podle úřadu); obecně znalci ̶zajišťují podklady (měření) ̶pověření k hodnocení nebezpečnosti odpadu, měření znečištění ovzduší či hluku ̶zajišťují odbornost činnosti ̶např. odborný lesní hospodář (až veřejnoprávní prvky činnosti ve vztahu k vlastníkovi), myslivecký hospodář 78 MP805 - jaro 2024 Děkuji za pozornost. ̶vomacka@mail.muni.cz ̶ logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Masarykova univerzita - Home | Facebook