Adobe Systems Ochrana vod a vodních zdrojů JUDr. Jiří Vodička, Ph.D. 26. 3. 2024 Osnova ̶Východiska ochrany ̶Prameny právní úpravy ̶Základní pojmy ̶Právní nástroje ̶Další instituty ̶Přesahy do jiných zákonů Východiska ochrany vod a vodních zdrojů ̶Zdroj života, omezený zdroj, složka životního prostředí ̶Cílem je zajistit dostatečnou kvalitu a kvantitu ̶Návaznost na ochranu lidského zdraví ̶22. 3. Světový den vody (https://www.worldwaterday.org/) Problémy https://www.intersucho.cz/cz/ Adobe Systems Prameny právní úpravy Právní prameny – mezinárodní ̶Úmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer z roku 1992 + Protokol o vodě a zdraví ̶prosazování Úmluvy o vodách a jejích aktivit a konzultační služby ̶integrované řízení vodních zdrojů a souvisejících ekosystémů ̶monitoring a hodnocení ̶voda a lidské zdraví ̶Bilaterální dohody ČR x Sousední státy ̶Dohoda o rybolovu ve vodách Dunaje (1958) ̶Úmluva o pobřežních vodách a pásmu přilehlém (1958) ̶High Seas Treaty (2023) ̶ ̶OSN – 6. rozvojový cíl (Clean water and sanitation) ̶ ̶ ̶ https://news.un.org/en/story/2023/03/1134157 https://oceans-and-fisheries.ec.europa.eu/news/win-ocean-high-seas-treaty-signed-united-nations-202 3-09-20_en Právní prameny – EU ̶Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky ̶Směrnice Komise 2009/90/ES ze dne 31. července 2009 , kterou se podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES stanoví technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod ̶Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/105/ES ze dne 16. prosince 2008 o normách environmentální kvality v oblasti vodní politiky ̶Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES ze dne 23. října 2007 o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik ̶Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/7/ES ze dne 15. února 2006 o řízení jakosti vod ke koupání a o zrušení směrnice 76/160/EHS ̶Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů ̶ ̶Evropská Komise - DG Envi + DG Clima + EEA Právní prameny – ČR ̶Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) + prováděcí předpisy ̶ ̶Zákon č. 305/2000 Sb., o povodích ̶Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích ̶ ̶Zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon ̶Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ̶Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě ̶Zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě ̶Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví ̶Zákon č.164/2001 Sb., lázeňský zákon ̶Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmy ̶ ̶ ̶ Právní prameny – ČR ̶Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ̶Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích ̶Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech ̶Zákon č. 99/2004 Sb., o rybářství ̶Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií ̶ ̶Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí ̶Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci ̶Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon ̶Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku ̶ ̶Krizové zákony ̶Občanský zákoník ̶Přestupkový zákon ̶Správní řád + ústavní zakotvení ̶Trestní zákon ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Ústavní zakotvení – návrhy ̶ ̶Návrh MŽP ze dne 1.11.2022, čj. 190/23, novelizace čl. 7 Ústavy ̶Sněmovní tisk 497/0 ̶Prošlo 1. čtením, momentálně ve výborech Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů, zejména vody a půdy, a o ochranu životního prostředí. ̶ ̶ https://odok.cz/portal/veklep/material/ALBSCKRGU5Z2/ https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=9&CT=497&CT1=0 Adobe Systems Základní pojmy Obecné cíle ochrany ̶Cílem ochrany vod je: „dobrý stav povrchových a podzemních vod“ ̶Dobrým stavem povrchových vod se rozumí takový stav útvaru povrchové vody, kdy je jeho ekologický i chemický stav přinejmenším dobrý. ̶Dobrým stavem podzemních vod se rozumí takový stav útvaru podzemních vod, kdy je jeho kvantitativní i chemický stav přinejmenším dobrý. ̶ ̶Upřesnění a stanovení bližších podmínek, ale i výjimek § 23a VZ ̶Uplatnit se mohou i pro ZCHÚ, CHOPAV, Och. Pásm., Citl. Obl., Zran. Obl., atd. § 23a odst. 1 písm. c) VZ ̶Pozor na výjimky z dobrého stavu vod či eko potenciálu v § 23a odst. 8 a 9 VZ! § 2a VZ Vlastnický režim ̶Vlastnický režim vod: ̶ ̶Povrchové a podzemní vody nejsou předmětem vlastnictví a nejsou součástí ani příslušenstvím pozemku, na němž nebo pod nímž se vyskytují; práva k těmto vodám upravuje tento zákon. ̶Za povrchové a podzemní vody se nepovažují vody, které byly z těchto vod odebrány. ̶ ̶Odebrání z přírodního prostředí ̶ ̶-> viz nakládání s vodami ̶ § 3 VZ Kategorizace vod ̶Kategorizace vod ̶Dle výskytu Povrchové x Podzemní ̶Dle vlastností (+ vztah k jiné právní úpravě) Odpadní x Minerální x Důlní x Vyhrazené nerosty x přírodní léčivé zdroje ̶Dle dalších parametrů Pitná x Balená x Kojenecká x Užitková(šedá) x Teplá x Studená x Sladká x Slaná ̶ § 2 odst. 1 a 2 VZ § 4 VZ Kategorizace vod Další vody dle vlastností ̶Odpadní vody § 2 odst. 2 písm. a) OdpZ a § 38 VZ ̶Vyhrazené nerosty § 4 odst. 1 VZ – vody, ze kterých lze získat vyhrazený nerost (Horní zákon) ̶Důlní vody § 4 odst. 2 VZ + § 40 HZ ̶Přírodní léčivé zdroje § 4 odst. 1 VZ + § 2 odst. 1 lázeňského zákona – minerální vody + peloidy (rašelina, bahno) ̶ Vodní útvar ̶Vodní útvar: …vymezené významné soustředění povrchových nebo podzemních vod v určitém prostředí charakterizované společnou formou jejich výskytu nebo společnými vlastnostmi vod a znaky hydrologického režimu. Vodní útvary se člení na útvary povrchových vod a útvary podzemních vod. § 2 odst. 3 VZ Vodní dílo ̶Vodní dílo:„…stavby, které slouží ke vzdouvání a zadržování vod, umělému usměrňování odtokového režimu povrchových vod, k ochraně a užívání vod, k nakládání s vodami, ochraně před škodlivými účinky vod, k úpravě vodních poměrů nebo k jiným účelům sledovaným tímto zákonem.“ +negativní vymezení vodních děl ̶ ̶V pochybnostech rozhodne místní vodoprávní úřad ̶ ̶ ̶ § 55 VZ Povodí ̶Povodí: …území, ze kterého veškerý povrchový odtok odtéká sítí vodních toků a případně i jezer do moře v jediném vyústění, ústí nebo deltě vodního toku. ̶Mezinárodní povodí § 24 odst. 1 VZ – Labe, Odra, Dunaj ̶Povodí v ČR (státní podniky) – zákon č. 305/2000 Sb. – Labe, Morava, Odra, Ohře, Vltava ̶ ̶Dílčí povodí: …území, ze kterého veškerý povrchový odtok odtéká sítí vodních toků a případně i jezer do určitého místa vodního toku (obvykle jezero nebo soutok řek). § 2 odst. 10 + 11 VZ Vodní tok ̶Vodní tok: …povrchové vody tekoucí vlastním spádem v korytě trvale nebo po převažující část roku, a to včetně vod v nich uměle vzdutých. Jejich součástí jsou i vody ve slepých ramenech a v úsecích přechodně tekoucích přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo zakrytými úseky. ̶Správa vodních toků: Významné vodní toky (s.p.) x Drobné vodní toky (Lesy ČR, s.p.) § 43 odst. 1 VZ § 47 odst. 1 VZ Sucho ̶Sucho: „…hydrologické sucho jako výkyv hydrologického cyklu, který vzniká zejména v důsledku deficitu srážek a projevuje se poklesem průtoků ve vodních tocích a hladiny podzemních vod.“ ̶Stav nedostatku vody: „…dočasný stav s možným dopadem na základní lidské potřeby, hospodářskou činnost a životní prostředí, kdy v důsledku sucha požadavky na užívání vod převyšují dostupné zdroje vod, a je nezbytné omezovat hospodaření s vodou a provádět další opatření.“ § 87a odst. 1 VZ § 87a odst. 2 VZ https://www.chmi.cz/aktualni-situace/hydrologicka-situace/podzemni-vody/stav-podzemnich-vod/mesicni -stav Povodeň ̶Povodeň : „…přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody. Povodní je i stav, kdy voda může způsobit škody tím, že z určitého území nemůže dočasně přirozeným způsobem odtékat nebo její odtok je nedostatečný, případně dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod….“ 64 odst. 1 VZ Adobe Systems Přímé nástroje Přímé právní nástroje ̶Všeobecné nástroje prevence ̶Limity znečišťování a znečištění ̶Požadované technologie ̶Administrativní nástroje (souhlasy, povolení, stanoviska) ̶Zákazy/příkazy (povinnosti subjektů) ̶Odpovědnostní nástroje ̶Plošné mechanismy ochrany ̶Koncepční nástroje ̶Pravidla pro odstraňování protiprávních stavů ̶Institucionální Administrativní § 6 a § 7 VZ § 8 a násl. VZ § 17 a násl. VZ Administrativní – Obecné nakládání s vodami ̶Každý může na vlastní nebezpečí bez povolení nebo souhlasu vodoprávního úřadu odebírat povrchové vody nebo s nimi jinak nakládat pro vlastní potřebu, není-li k tomu třeba zvláštního technického zařízení. ̶Při obecném nakládání s povrchovými vodami se nesmí ohrožovat jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušovat přírodní prostředí, zhoršovat odtokové poměry, poškozovat břehy, vodní díla a zařízení, zařízení pro chov ryb a porušovat práva a právem chráněné zájmy jiných. ̶ALE: Vodoprávní úřad může omezit pomocí OOP ̶§ 7 užívání povrchových vod k plavbě § 6 VZ Zvláštní technická zařízení dle judikatury: Požerák (typ výpustě rybníka) dle MS v Praze, čj.10 A 166/2013-36 Železná trubka využívající gravitaci (jednoduché technické zařízení) dle MS v Praze, č.j. 9 A 241/2015-36 Administrativní – Nakládání s vodami s povolením ̶Správní řízení ̶Vede vodoprávní úřad ̶Určité činnosti nepotřebují povolení dle VZ, ale podle jiných předpisů ANO! ̶§ 14 odst. 1 písm. a) VZ návaznost na ZOPK § 8 a násl. VZ Administrativní – Vyjádření ̶§ 18 VZ ̶K budoucímu záměru či činnosti ̶Povaha předběžné informace ̶Není rozhodnutí ve správním řízení ̶Nenahrazuje povolení či souhlas § 139 SŘ předběžná informace Administrativní – Závazná stanoviska ̶Ve správních řízeních podle lze vydat rozhodnutí či učinit jiný úkon na základě ZS VPÚ ̶ZOPK ̶HZ ̶O hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě ̶ZS se vydá, pokud se nevydává souhlas dle § 17 VZ ̶ALE! Pokud JES -> ZS se nevydá ̶ ̶ ̶Pokud by došlo ke zhoršení dobrého stavu vod -> nutná výjimka dle § 23a odst. 8 VZ ̶ Pozor! § 104 odst. 3+4 VZ Administrativní – souhlas ̶Souhlas je závazný pro příslušné orgány při postupu podle zvláštních zákonů (př. StZ) k odst. 1 ̶ALE JES § 17 odst. 7 -> souhlas se nevydá ̶ ̶Vodoprávní úřad před vydáním souhlasu podle odstavce 1 posoudí možnost zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody.[.…]. Dojde-li k závěru, že provedení záměru může vést ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení stavu útvaru podzemní vody nebo znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, upozorní žadatele, že bez výjimky podle § 23a odst. 8 není možné záměr povolit ani provést a že bez této výjimky nelze souhlas podle odstavce 1 vydat. Pozor! § 17 VZ Administrativní – Výjimky dle § 23a odst. 8 ̶Výjimka pro záměry, které by vedly ke zhoršení či znemožnění dosažení: ̶dobrého stavu potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod ̶dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových vod nebo podzemních vod ̶Rozhoduje KÚ ̶Souvislost s: ̶ZS (§ 104 odst. 3 VZ) ̶JES (§ 104 odst. 4 VZ) ̶Souhlas (§ 17 odst. 6 VZ) ̶Vodoprávní řízení (§ 115 odst. 20 VZ) ̶Judikatura SDEU! + NSS ̶Např. sp. zn. 9 As 23/2021 ̶ Vztah ke směrnici 2000/60! = Unijní význam § 107 odst. 1 písm. f) VZ https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/ecological-status-of-surface-waters?activeAccordio n=546a7c35-9188-4d23-94ee-005d97c26f2b Administrativní – Stavební povolení ̶§ 15 – § 15c zrušeny ̶ ̶Pozor na § 55a-55c ̶ ̶Tzn. speciální režimy povolování, ohlašování a odstraňování vodních děl ̶ Vodní díla – Povolování záměru ̶Při povolování záměru vodních děl, jejich změn, změn jejich užívání a jejich odstranění musí být součástí žádosti podle zvláštního zákona stanovisko správce povodí ̶ ̶Při povolování záměru vodních děl, jejich změn, změn jejich užívání a jejich odstranění musí být zohledněna ochrana vodních a na vodu vázaných ekosystémů. Vodní díla nesmějí vytvářet bariéry pohybu ryb a vodních živočichů v obou směrech vodního toku. To neplatí v případech ̶ ̶Stavební úřad může v rozhodnutí o žádosti o povolení záměru vodního díla uložit stavebníkovi povinnost předložit provozní řád vodního díla spolu s žádostí o vydání kolaudačního rozhodnutí. § 55a-55c VZ Vodní díla – Povolování záměru ̶Vodoprávní úřady § 104 odst. 2 písm. e) i stavební úřady ̶ ̶§ 107a – speciální pravomoci DZ k 284/2021 Sb. Vodoprávní řízení § 115 ̶Obecné vodoprávní úřady ̶Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupují vodoprávní úřady při řízení o věcech upravených vodním zákonem podle stavebního zákona, jde-li o rozhodování týkající se vodních děl a vodohospodářských úprav. Účastníci: ̶Účastníkem řízení jsou též obce, v jejichž územním obvodu může dojít rozhodnutím vodoprávního úřadu k ovlivnění vodních poměrů nebo životního prostředí, pokud tento zákon nestanoví jinak ̶Účastníkem řízení je též správce vodního toku v případech, kdy se řízení dotýká vodního toku. ̶Spolky odst. 6 – obecné podmínky; odst. 7 – navazující řízení EIA (viz účastenství) Vodoprávní řízení Změna vydaného rozhodnutí ̶Vyskytnou-li se nové rozhodné skutečnosti, může vodoprávní úřad v novém vodoprávním řízení měnit, popřípadě rušit i jiná svá rozhodnutí vydaná v souvislosti s povolením, které bylo změněno nebo zrušeno. ̶Náklady na znalecké posudky, kterých je třeba ve vodoprávním řízení zahájeném z podnětu žadatele o povolení, popřípadě souhlas podle tohoto zákona, hradí žadatel. ̶Na vydání, změnu, zrušení nebo zánik jiného rozhodnutí vodoprávního úřadu než povolení k nakládání s vodami se použijí ustanovení § 12 a 13 obdobně. Koncepční/plánovací ̶Rámcové dokumenty vymezující cíle ochrany a směřování politiky ̶Obecné cíle: ̶ochrana vody jako složky životního prostředí ̶snížení nepříznivých účinků povodní a sucha ̶udržitelné užívání vodních zdrojů, zejména pro účely zásobování pitnou vodou ̶ ̶Vazba na cíle ochrany dle § 23a a násl. VZ ̶ ̶Státní politika ŽP do roku 2030 s výhledem do roku 2050 ̶Strategické a specifické cíle pro ochranu vod (dostupnost a jakost) § 23 VZ https://www.mzp.cz/web/edice.nsf/3B6673E016FB1765C12587A4003C722F/$file/SPZP_2030_web.pdf Koncepční/plánovací ̶Plány povodí ̶Mezinárodní plány povodí (Labe, Odra, Dunaj) – mezinárodní komise MŽP+MZe ̶Národní plány povodí (Labe, Odra, Dunaj) – schvaluje vláda, ale vydává MZe jako OOP ̶Plány dílčích povodí – pořizuje správce toku a schvaluje kraj ̶Podklad pro výkon veřejné správy ̶ ̶Plány pro zvládání povodňových rizik ̶Labe, Odra, Dunaj vydává MŽP jako OOP ̶Podklad pro výkon veřejné správy ̶ ̶Programy opatření § 24 VZ § 64a VZ § 26 VZ Koncepční/plánovací ̶Povodňové plány ̶ČR, kraje, OÚRP, obce + vlastníci pozemků ̶ ̶Plány pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody ̶Území kraje a ČR ̶Zákonem není stanovena forma ̶Podklad pro některé činnosti VS § 71 VZ § 87b VZ Limity znečištění ̶Nařízení vlády č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech ̶ ̶Nařízení vlády č. 57/2016 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních ̶ ̶Vyhláška č. 328/2018 Sb., o postupu pro určování znečištění odpadních vod, provádění odečtů množství znečištění a měření objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových Plošné – Územní ochrana ̶§ 28 VZ – Chráněné oblasti přirozené akumulace vod ̶§ 28a VZ – Území chráněná pro akumulaci povrchových vod ̶§ 30 VZ – Ochranná pásma vodních zdrojů ̶§ 32 VZ – Citlivé oblasti ̶§ 33 VZ – Zranitelné oblasti ̶§ 34 VZ – Povrchové vody využívané ke koupání ̶§ 35 VZ – Oblasti pro podporu života ryb ̶§ 66 VZ – Záplavová území ̶§ 68 VZ – Území určená k řízeným rozlivům povodní Plošné – CHOPAV ̶Oblasti, které pro své přírodní podmínky tvoří významnou přirozenou akumulaci vod ̶Vyhlášeny nařízením vlády ̶Zakázané činnosti: ̶zmenšovat rozsah lesních pozemků, ̶odvodňovat lesní pozemky, ̶odvodňovat zemědělské pozemky… ̶MŽP může udělit výjimku se souhlasem vlády ̶Pokud vlastníkova vznikne škoda zákazem -> nárok na úhradu ̶ Plošné – ÚCHAPV ̶Plochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod pro snížení nepříznivých účinků povodní a sucha ̶Omezení umisťování staveb/provádění činností/změny využití ̶Vymezení pomocí generelu pořizuje MZe po dohodě s MŽP ̶Podklad pro návrh PÚR a ÚPD Plošné – Ochranná pásma ̶K ochraně vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti zdrojů podzemních nebo povrchových vod využívaných nebo využitelných pro zásobování pitnou vodou s průměrným odběrem více než 10 000 m3 za rok a zdrojů podzemní vody pro výrobu balené kojenecké vody nebo pramenité vody ̶Vodoprávní úřad stanoví ochranná pásma OOP ̶Je veřejným zájmem ̶I. a II. stupeň ̶ Plošné – Ochranná pásma ̶I. stupeň ochrany ̶zakázán vstup a vjezd ̶I. a II. stupeň ochrany ̶zakázáno provádět činnosti poškozující nebo ohrožující vydatnost, jakost nebo zdravotní nezávadnost vodního zdroje ̶OOP o stanovení/změně OP ̶Definuje které činnosti poškozující nebo ohrožující vydatnost, jakost nebo zdravotní nezávadnost vodního zdroje nelze v tomto pásmu provádět ̶Náhrada ̶Za prokázané omezení užívání pozemků a staveb v ochranných pásmech vodních zdrojů náleží vlastníkům nebo nájemcům nebo pachtýřům těchto pozemků a staveb náhrada Plošné – Záplavová území ̶Mohou být zaplavena vodou při přirozené povodni ̶ ̶Stanovuje VÚ na návrh správce povodí, forma: OOP ̶ ̶Podle nebezpečnosti povodňových průtoků se stanoví aktivní zóny ̶V aktivní zóně se nesmí umísťovat, povolovat ani provádět stavby, ale výjimky ̶Další zákazy: skladovat odplavitelný materiál, zřizovat oplocení, zřizovat tábory/kempy atd. ̶Mimo aktivní zónu se v rámci OOP stanoví další omezující podmínky Pozor na pojištění nemovitosti – IV. zóna = nepojistitelnost http://radyvnouzi.cz/pojisteni-a-zaplavove-oblasti/ https://www.finance.cz/521554-chata-povodnova-oblast/ Plošné ̶Citlivé oblasti ̶Vymezeny nařízením vlády č. 401/2015 Sb., ̶§ 15 odst. 1 - Všechny útvary povrchových vod na území ČR se vymezují jako citlivé oblasti. ̶Zranitelné oblasti ̶Oblasti kde se vykytují povrchové nebo podzemní vody + koncentrace dusičnanů ̶Nařízení č. 262/2012 Sb. ̶ ̶Vody ke koupání ̶Návaznost na č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví ̶ Evidenční ̶Vodoprávní evidence ̶Správní orgány a orgány územní samosprávy mají povinnost vést evidenci vybraných správních aktů (ISA, OOP atd.) k nimž daly souhlas dle VZ ̶Povinnost i pro správce povodí ̶ ̶Evidence vybraných vodních děl v katastru nemovitostí ̶ ̶Další evidence 19-21 VZ Organizační – přehled ̶Ústřední vodoprávní úřady (vrchní vodoprávní dozor): ̶Ministerstvo životního prostředí ̶Ministerstvo zemědělství ̶Další ministerstva: zdravotnictví, dopravy, obrany, vnitra ̶ ̶Vodoprávní úřady: ̶Krajské úřady ̶Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ̶Obecní úřady a újezdní úřady Organizační ̶Správa povodí (státní podniky) ̶Mezinárodní povodí § 24 odst. 1 VZ – Labe, Odra, Dunaj ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Správa vodních toků: Významné vodní toky (s.p.) x Drobné vodní toky (Lesy ČR, s.p.) ̶Povodí v ČR (státní podniky) – zákon č. 305/2000 Sb. – Labe, Morava, Odra, Ohře, Vltava ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ •Organizačně se mohou překrývat •Odlišná oprávnění •Vodoprávní řízení! § 2 odst. 10 + 11 VZ § 43 odst. 1 VZ § 47 odst. 1 VZ § 54 Organizační – MŽP x MZe ̶Vrchní vodoprávní dozor (§ 111) – kontrola ČIŽP a vodoprávních úřadů, jak provádějí vodní předpisy ̶ ̶MZe (§ 108 odst. 1 VZ): ̶Orgán pro vodní hospodářství ̶Vykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu, pokud VZ nestanoví jinak ̶ ̶MŽP (§ 108 odst. 3 VZ): ̶Ochrana přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod ̶ ̶ Organizační – Dozor ̶ČIŽP + vodoprávní úřady: ̶Kontrola dodržování ustanovení VZ a předpisů podle něho vydaných ̶Ukládání opatření k odstranění zjištěných závad ̶Kontrola dodržování rozhodnutí a opatření obecné povahy vydaných vodoprávními úřady ̶Vynucování práv a povinností – překryv kompetencí? ̶ ̶OÚORP, krajské úřady: ̶Dozor nad vodními díly, jejichž stav by mohl ohrozit bezpečnost osob a nebo majetku ̶Kontrola správních aktů vydaných komisemi pro sucho (+ MŽP) ̶ § 110-112 VZ https://www.cizp.cz/aktuality/pricinou-uhynu-ryb-v-odre-byl-nedostatek-kysliku https://www.cizp.cz/aktuality/sportovni-areal-maskova-zahrada-vyuzival-podzemni-vody-v-rozporu-se-z ákonem https://www.cizp.cz/aktuality/lhostejnost-nezajem-o-zivotni-prostredipila-paskov-opet-v-hledacku-in spekce Sankční (odpovědnostní) ̶Trestněprávní ̶Poškození/ohrožení ŽP (§ 293, § 294), ohrožení vodního zdroje (§ 294a), Neoprávněné vypouštění znečišťujících látek (§ 297), poškození chráněných částí přírody (§ 301 - mj. významný krajinný prvek – vodní tok, rybník, jezero), obecné ohrožení (§ 272, § 273) ̶Správněprávní ̶Přestupky (§ 116 a násl. VZ) ̶Přestupkový zákon č. 250/2016 Sb. + SŘ ̶Soukromoprávní ̶§ 29 VZ – náhrada za ztrátu podzemní vody ̶Občanský zákoník ̶Odpovědnost za ekologickou újmu ̶Zákon č. 167/2008 Sb. ̶Zákon č. 17/1992 Sb. ̶ + nápravná opatření ČIŽP x Vodoprávní úřad Adobe Systems Nepřímé nástroje Nepřímé (ekonomické) ̶Poplatky a platby ̶ ̶Finanční prostředky k úhradě výdajů na opatření ve veřejném zájmu (§ 102 VZ) ̶ ̶Krajský fond pro financování naléhavých nápravných opatření (§ 42 odst. 4 VZ) ̶ ̶Daňová zvýhodnění ̶Dotace Nepřímé (ekonomické) – Poplatky a platby ̶ ̶Poplatek za odebrané množství podzemní vody ̶ ̶Poplatek za vypouštění odpadních vod do vod povrchových ̶ ̶Poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních ̶ ̶Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí Poplatek za odběr povrchové vody § 88 VZ § 89 VZ § 90 VZ § 101 VZ Adobe Systems Další instituty Další instituty – Odpadní vody ̶Vody, které mají změněnou jakost (složení a teplotu) a použité v: ̶obytných ̶průmyslových ̶zemědělských ̶zdravotnických a jiných stavbách ̶Zařízeních a dopravních prostředcích ̶Nebo i vody odtékající z a mohou ohrozit jakost vod ̶ ̶Obecný zákaz přímého vypouštění odpadních vod do vod podzemních, ale výjimky (§ 38 odst. 9 VZ) ̶ ̶Vyhláška č. 328/2018 Sb. ̶ § 38 VZ Další instituty – Havárie ̶Mimořádné zhoršení nebo mimořádné ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod ̶Vždy havárie, když: ̶Ropné látky ̶Zvlášť nebezpečné závadné látky ̶Radioaktivní zářiči a radioaktivní odpady ̶Zasažen CHOPAV ̶Zasaženo ochranné pásmo ̶DZ: „Za závažné ohrožení jakosti vod je třeba považovat i případy vniknutí závadných látek do prostředí, které souvisí s povrchovou nebo podzemní vodou“ ̶Specifické povinnosti pro původce ̶ Vztah k ekologické Újmě (167/2008)! Speciální režim: mimořádný rozsah § 40-41 VZ Další instituty – Opatření k nápravě ̶Odstranění následků havárie, nedovoleného vypouštění odpadních vod nebo nedovolené nakládání se závadnými látkami ̶Vodoprávní úřad nebo ČIŽP uloží provést opatření k nápravě závadného stavu: ̶Původci havárie ̶Osobě, která porušila povinnosti k ochraně vod ̶V případě prodlení či neplnění opatření, orgány zabezpečí samy na náklady ̶Kraj zřizuje zvláštní účet doplňovaný do 10M Kč ̶Z účtu lze hradit i ekologickou újmu dle z.č. 167/2008 Sb. ̶ § 42 VZ Další instituty – Povodně ̶§ 63 a násl. VZ - Definice a koncepční nástroje viz výše ̶Druhy povodní: ̶Přirozená povodeň - Přírodní jevy (dešťové srážky, chody ledů atd.) ̶Zvláštní povodeň - Porucha vodního díla, kritická situace na vodním díle atd. ̶Povodňové stupně I-III ̶Ochrana před povodněmi ̶činnosti a opatření k předcházení a zvládnutí povodňového rizika v ohroženém území ̶Přípravná opatření x opatření prováděná při nebezpečí a při povodni x opatření po povodni ̶Specifické orgány mimo a během povodně (komise) Další instituty – Sucho ̶§ 87a a násl. VZ - Definice a koncepční nástroje viz výše ̶ ̶Orgány pro sucho: ̶Vodoprávní úřady ̶Ústřední a krajská komise pro sucho ̶ČHMÚ – předpovědní služba pro sucho (HAMR) ̶ ̶Krajský úřad vyhlašuje stav nedostatku vody ̶Vyhlášením se může pozastavit vykonatelnost/účinnost některých opatření vydaných vodoprávním úřadem při zvládání sucha ̶ ̶ ̶ Přesahy do jiných zákonů - ZOPK ̶Významné krajinné prvky [§ 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 114/1992 Sb.] ̶Vodní toky ̶Rybníky ̶Jezera ̶Údolní nivy ̶Územní systém ekologické stability ̶Zvláště chráněná území ̶Natura 2000 ̶ Přesahy do jiných zákonů ̶Lesní zákon (č. 289/2015 Sb.) ̶Vodoochranná funkce lesa ̶Meliorace a hrazení bystřin v lesích § 35 ̶ ̶Pozemkové úpravy (č. 139/2002 Sb.) ̶Vodohospodářské opatření § 9 odst. 8 a 9 ̶ ̶Veřejné zdraví (č. 258/2000 Sb.) ̶Koupaliště, bazény a sauny ̶Šedá/užitková voda ̶ ̶Stavební zákon + JES ̶Vodní díla Adobe Systems Děkuji za pozornost! Jiri.Vodicka@law.muni.cz Zdroje ̶Jančářová, I: Základy práva životního prostředí pro bakaláře, MU, 2020 ̶Průchová, Ivana, Hanák, Jakub a kolektiv. Voda v právních vztazích, MU Brno 2014, ̶