Příklady a jejich řešení
1. Určete, zda jsou následující osoby ve služebním poměru a z jakých konkrétních zákonných ustanovení tak dovozujete:
- Tajemník obecního úřadu – NE - § 1 odst. 1 a § 2 odst. 4 zákona o úřednících ÚSC (úředníkem se pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu,)
- Vojenský policista – ANO - § 2 odst. 1 a § 6 odst. 1 písm. d) zákona o vojácích z povolání
- Strážník obecní policie – NE - § 1 odst.1 zákona o služebním poměru příslušníků bezp. sborů
- Vedoucí Úřadu Vlády ČR – NE - § 2 odst. 1 b) zákona o státní službě
- Vrátná na finančním úřadu – NE - § 2 odst. 1 písm. k) zákona o státní službě (zaměstnanec, který vykonává pouze pomocné, servisní nebo manuální práce ve správních úřadech)
Úředník ministerstva | policista | Voják z povolání | Úředník obce | |
Vznik poměru | § 31 o státní službě | § 17 o služebním poměru příslušníků bezp. sborů | § 2a-5 o vojácích z povolání | § 36 zákoníku práce |
Seznám základním práv a povinností | § 77-86 | § 45-78, § 77 | § 48-49 a § 59-65 | § 16 zákona o úřednících ÚSC |
vzdělávání | § 107-111 | Nemá komplexní úpravu, v zákoně se vyskytují jen zmínky, např. § 73,74 | Nemá komplexní úpravu, v zákoně se vyskytují jen zmínky, např. § 60 | § 17 – 37 zákona o úřednících ÚSC |
Disciplinární odpovědnost | § 50-58 | Neexistuje, pouze pracovněprávní | ||
Skončení poměru | § 71-75 | § 41-44 | § 18-23 | § 48 an. zákoníku práce |
Mgr. Emil Energický, nadřízený Mgr. Petra Pomalého, je hrubě nespokojen s jeho pracovními výkony a domnívá se o něm, že je úplně neschopný. Rád by se ho proto zbavil a přemýšlí, jak na to.
- Může být údajná neschopnost Mgr. Pomalého důvodem k ukončení jeho služebního poměru? Kde je příslušný institut upraven? Ano, v případě, že 2 po sobě jdoucí služební hodnocení státního zaměstnance obsahují závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovující výsledky (§ 72 odst. 1 písm. b)
- Pokud ano, co všechno musí být splněno, aby mohl být jeho služební poměr ukončen? Služební hodnocení je upraveno v §§ 155-156a. Vydává ho nejbližší nadřízený zaměstnance. Pro náš příklad je podstatné ustanovení § 155 odst. 5-10. „Pravidelné služební hodnocení se u všech státních zaměstnanců vykonávajících službu v témže služebním úřadu provádí za období stanovené služebním orgánem ve služebním předpisu, které může být stanoveno v délce 1, 2 nebo 3 let. Obsahuje-li služební hodnocení státního zaměstnance závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovujících výsledků, další služební hodnocení se provede vždy po uplynutí 90 odsloužených dnů ode dne seznámení státního zaměstnance s předchozím služebním hodnocením.“ Dále nesmí být vyhověno případným námitkám zaměstnance vůči hodnocení (§ 156a).
- Jakým způsobem by se v tomto případě služební poměr ukončil? Rozhodnutím (§ 72)
- Jakým způsobem se proti ukončení služebního poměru z důvodu jeho neschopnosti může Mgr. Pomalý bránit? Prvně může podat námitky proti služebnímu hodnocení dle § 156a.
Proti rozhodnutí o skončení služebního poměru se lze odvolat (§ 168).
Řízení o skončení služebního poměru je správním řízením a je upraveno v § 159 an. zákona o státní službě a ve správním řádu. Pro příklad je důležité ustanovení § 168 odst. 3: „Odvolá-li se státní zaměstnanec proti rozhodnutí o skončení služebního poměru, lze přezkoumat i služební hodnocení, které bylo podkladem pro vydání rozhodnutí. Pokud odvolací orgán shledá, že služební hodnocení je v rozporu s právními předpisy, po nabytí právní moci rozhodnutí o odvolání se provede nové služební hodnocení.“
Úřednice Mgr. Olga Ochotná plně v souladu se všemi příslušnými právními předpisy vyhověla podané žádosti. Po celou dobu řízení se dále dle zásady veřejné správy jako služby veřejnosti chovala velmi vstřícně a zdvořile. Žadatel Šimon Štědrý se proto rozhodl manifestovat svou vděčnost a přihrnul se na úřad s:
1.Bonboniérou
2.Dárkovým košem
3.Kyticí růží z vlastní zahrádky
4.Balíčkem žvýkaček
5.Poukazem na zájezd na Kanárské ostrovy
· Smí tento dar přijmout úředník podle zákona o státní službě?
· Jaké pro něj bude mít následky přijetí daru?
· Změní se nějak situace, pokud se bude jednat o úředníka ÚSC?
Státní zaměstnanec je povinen v souvislosti s výkonem služby nepřijímat dary nebo jiné výhody v hodnotě přesahující částku 300 Kč, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných služebním orgánem. (§ 77 odst. 1 písm. j) zákona o státní službě). Jinak se jedná o porušení služební kázně - kárné provinění (§ 87 an.)
Úředník je povinen v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo jiné výhody, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných územním samosprávným celkem, u něhož je zaměstnán, nebo na základě právních předpisů a kolektivních smluv. (§ 16 odst. 1 písm. i) zákona o úřednících ÚSC). Řešeno podle zákoníku práce - závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci může být důvodem k výpovědi (§ 52 písm. g).