Správní právo III seminář

Příklady a jejich řešení

1. Určete, zda jsou následující osoby ve služebním poměru a z jakých konkrétních zákonných ustanovení tak dovozujete:

  • Tajemník obecního úřadu – NE - § 1 odst. 1 a § 2 odst. 4 zákona o úřednících ÚSC (úředníkem se pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu,)
  • Vojenský policista – ANO - § 2 odst. 1 a § 6 odst. 1 písm. d) zákona o vojácích z povolání
  • Strážník obecní policie – NE - § 1 odst.1 zákona o služebním poměru příslušníků bezp. sborů
  • Vedoucí Úřadu Vlády ČR – NE - § 2 odst. 1 b) zákona o státní službě
  • Vrátná na finančním úřadu – NE - § 2 odst. 1 písm. k) zákona o státní službě (zaměstnanec, který vykonává pouze pomocné, servisní nebo manuální práce ve správních úřadech)

 2. Určete, v kterých zákonných ustanoveních jsou upraveny tyto instituty:

 

Úředník ministerstva

policista

Voják z povolání

Úředník obce

Vznik poměru

§ 31 o státní službě

§ 17 o služebním poměru příslušníků bezp. sborů

§ 2a-5 o vojácích z povolání

§ 36 zákoníku práce

Seznám základním práv a povinností

§ 77-86

§ 45-78, § 77

§ 48-49 a § 59-65

§ 16 zákona o úřednících ÚSC

vzdělávání

§ 107-111

Nemá komplexní úpravu, v zákoně se vyskytují jen zmínky, např. § 73,74

Nemá komplexní úpravu, v zákoně se vyskytují jen zmínky, např. § 60

§ 17 – 37 zákona o úřednících ÚSC

Disciplinární odpovědnost

 

 

§ 50-58

Neexistuje, pouze pracovněprávní

Skončení poměru

§ 71-75

§ 41-44

§ 18-23

§ 48 an. zákoníku práce

 3. Vyřešte následující případ. Své odpovědi pečlivě odůvodněte a uveďte, z kterých konkrétních zákonných ustanovení je dovozujete.

Mgr. Emil Energický, nadřízený Mgr. Petra Pomalého, je hrubě nespokojen s jeho pracovními výkony a domnívá se o něm, že je úplně neschopný. Rád by se ho proto zbavil a přemýšlí, jak na to.

  • Může být údajná neschopnost Mgr. Pomalého důvodem k ukončení jeho služebního poměru? Kde je příslušný institut upraven? Ano, v případě, že 2 po sobě jdoucí služební hodnocení státního zaměstnance obsahují závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovující výsledky  (§ 72 odst. 1 písm. b)
  • Pokud ano, co všechno musí být splněno, aby mohl být jeho služební poměr ukončen? Služební hodnocení je upraveno v §§ 155-156a. Vydává ho nejbližší nadřízený zaměstnance. Pro náš příklad je podstatné ustanovení § 155 odst. 5-10. Pravidelné služební hodnocení se u všech státních zaměstnanců vykonávajících službu v témže služebním úřadu provádí za období stanovené služebním orgánem ve služebním předpisu, které může být stanoveno v délce 1, 2 nebo 3 let. Obsahuje-li služební hodnocení státního zaměstnance závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovujících výsledků, další služební hodnocení se provede vždy po uplynutí 90 odsloužených dnů ode dne seznámení státního zaměstnance s předchozím služebním hodnocením.“ Dále nesmí být vyhověno případným námitkám zaměstnance vůči hodnocení (§ 156a).
  • Jakým způsobem by se v tomto případě služební poměr ukončil? Rozhodnutím (§ 72)
  • Jakým způsobem se proti ukončení služebního poměru z důvodu jeho neschopnosti může Mgr. Pomalý bránit? Prvně může podat námitky proti služebnímu hodnocení dle § 156a.
    Proti rozhodnutí o skončení služebního poměru se lze odvolat (§ 168).
    Řízení o skončení služebního poměru je správním řízením a je upraveno v § 159 an. zákona o státní službě a ve správním řádu. Pro příklad je důležité ustanovení § 168 odst. 3: „Odvolá-li se státní zaměstnanec proti rozhodnutí o skončení služebního poměru, lze přezkoumat i služební hodnocení, které bylo podkladem pro vydání rozhodnutí. Pokud odvolací orgán shledá, že služební hodnocení je v rozporu s právními předpisy, po nabytí právní moci rozhodnutí o odvolání se provede nové služební hodnocení.“

 4. Vyřešte následující případ. Své odpovědi pečlivě odůvodněte a uveďte, z kterých konkrétních zákonných ustanovení je dovozujete.

Úřednice Mgr. Olga Ochotná plně v souladu se všemi příslušnými právními předpisy vyhověla podané žádosti. Po celou dobu řízení se dále dle zásady veřejné správy jako služby veřejnosti chovala velmi vstřícně a zdvořile. Žadatel Šimon Štědrý se proto rozhodl manifestovat svou vděčnost a přihrnul se na úřad s:

1.Bonboniérou

2.Dárkovým košem

3.Kyticí růží z vlastní zahrádky

4.Balíčkem žvýkaček

5.Poukazem na zájezd na Kanárské ostrovy

·        Smí tento dar přijmout úředník podle zákona o státní službě?

·        Jaké pro něj bude mít následky přijetí daru?

·        Změní se nějak situace, pokud se bude jednat o úředníka ÚSC?

Státní zaměstnanec je povinen v souvislosti s výkonem služby nepřijímat dary nebo jiné výhody v hodnotě přesahující částku 300 Kč, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných služebním orgánem. (§ 77 odst. 1 písm. j) zákona o státní službě). Jinak se jedná o porušení služební kázně - kárné provinění (§ 87 an.)

Úředník je povinen v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo jiné výhody, s výjimkou darů nebo výhod poskytovaných územním samosprávným celkem, u něhož je zaměstnán, nebo na základě právních předpisů a kolektivních smluv. (§ 16 odst. 1 písm. i) zákona o úřednících ÚSC). Řešeno podle zákoníku práce - závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci může být důvodem k výpovědi (§ 52 písm. g).