Stručné shrnutí vašich povinností spojených s úkolem č. 1 (jakýsi "to do list") naleznete na konci stránky. I přes to vřele doporučujeme podrobně pročíst celý text.
Úkol č. 1: volba tématu, návrh postupu (do 31. 3. vč.) a konzultace (do 14. 4. vč.)
Plnění jednotlivých úkolů je těžištěm praktické (klinické) části předmětu.
V předcházejícím kurzu jste si v praxi vyzkoušeli, jak právníci a právničky ORZ KVOP zpracovávají individuální podněty a poskytují oběti diskriminace tzv. metodickou pomoc (ustanovení § 21b písm. a) zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv). V rámci předmětu Klinika antidiskriminačního práva II budete celý semestr pracovat na zpracování písemnosti, která je výsledkem využití jednoho z dalších oprávnění ochránce na poli rovného zacházení a diskriminace (ustanovení § 21b písm. b) a c) zákona o veřejném ochránci práv), tj. provádění výzkumu, vydávání zpráv a doporučení, případně jednoho z tzv. zvláštních oprávnění veřejného ochránce práv (ustanovení § 22 zákona o veřejném ochránci práv), tj. doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu, případně i zformulování připomínky k návrhu nového právního předpisu (čl. 5 odst. 1 písm. b) legislativních pravidel vlády).
Od výše uvedeného se odvíjí to, jak budou vypadat vaše tři průběžné úkoly.
Co se týče písemnosti, na které budete pracovat, půjde o jednu z následujících písemností:
- doporučení dle § 21b písm. c) ZVOP
- výzkumná zpráva dle § 21b písm. b) ZVOP
- doporučení k vydání, změně či zrušení právního předpisu
- vyjádření k probíhajícímu soudnímu řízení (ÚS, příp. ESLP)
- připomínky k návrhu právního předpisu
První úkol bude spočívat ve volbě tématu, návrhu postupu a konzultaci. Abyste pochopili podrobnosti, věnujte prosím pozornost následujícímu textu. Zároveň bude úkol zadán na prvním semináři (11. 3.).
✔️Volba tématu
Nejprve si musíte zvolit typ dokumentu (oprávnění ochránce), který budete dále zpracovávat, a konkrétní téma.
Jaké téma si mohu zvolit?
Jednodušší cesta
Abyste to neměli tak náročné, připravili jsme pro vás 18 konkrétních zadání (téma + dokument/oprávnění) souvisejících s obsahovou náplní kurzu, z nichž si může každý z vás jedno vybrat. Jedná se o následující:
1. Jak
zajistit srovnatelnou trestněprávní ochranu pro skupiny ohrožené předsudečnou
nenávistí?
Doporučení ke změně právního předpisu
Vaším úkolem bude
navrhnout a doporučit změny v trestním zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.),
které v praxi přispějí k tomu, že některé dnes částečně opomíjené skupiny
ohrožené předsudečnými trestnými činy (např. sexuální menšiny, starší lidé či
lidé s postižením) získají totožnou ochranu, kterou dnes požívají rasové,
etnické, národnostní či náboženské skupiny. Vydáte se cestou úprav jednotlivých
ustanovení (například kvalifikovaných skutkových podstat) nebo přijdete
s generální klauzulí? V doporučení pracujte s konkrétním
paragrafovým zněním, které namodelujete.
Konzultantka:
Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)
2. Jak
soudy rozhodují o online nenávistných projevech?
Výzkum
Zde bude Vaším
úkolem nejprve se seznámit s výzkumem,
který před časem realizovala veřejná ochránkyně práv. Od str. 25 zde bývalá
ochránkyně uvádí příklady soudních rozhodnutí, kde se české soudy zabývaly
konkrétními nenávistnými projevy na internetu. Jedná se především o rozhodnutí
z let 2017 až 2019. Vaším úkolem bude se zaměřit na zajímavá soudní
rozhodnutí týkající se online nenávistných projevů z roku 2020 a následujících a podat
jejich analýzu. Dá se z dostupných rozhodnutí vypozorovat nějaké obecné
zákonitosti? Co by se dalo doporučit a komu vlastně? Využívejte online
média, databáze soudních rozhodnutí, případně i infožádosti ve smyslu zákona č.
106/1999 Sb.
Konzultantka:
Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)
3. Jak
média informují o případech předsudečné nenávisti?
Výzkum
V tomto
případě se zaměřte na to, jakým způsobem média (typicky online zpravodajství,
podcasty, televizní zpravodajství apod.) informují veřejnost o případech
předsudečné nenávisti (typicky takové, která má nebo by mohla mít trestněprávní
rozměr). Na zvolených příkladech textů, videí či zvukových záznamů analyzujte,
jaký média v těchto případech používají výrazové prostředky, jak popisují
pachatele, oběť, zda se přitom nedopouští sekundární viktimizace, čemu věnují
prostor a čemu zase nikoliv apod. Vaše závěry ideálně doplňte vhodnými
doporučeními pro novinářskou obec.
Konzultantka:
Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)
4. EU: Oba
rodiče by si měli vyzkoušet povinnosti spojené s rodičovskou dovolenou!
Doporučení ke změně právního předpisu
Z unijní směrnice
2019/1158 vyplývá nutnost přijetí takových opatření, aby se na rodičovské
dovolené pokud možno vystřídali oba rodiče dítěte. K tomu má být rodina
motivována ztrátou části výdělku v tom případě, pokud uvedené v praxi
nebude aplikováno. Vaším úkolem je prostudovat čl. 5 odst. 2 a čl. 8 odst. 3
směrnice, tyto interpretovat a doporučit takovou změnu účinných
pracovněprávních předpisů, aby byly představené články do českého
vnitrostátního práva řádně transponovány a implementovány. Argumentujte v maximální
možné míře právem na rovné zacházení a pracujte s konkrétním paragrafovým
zněním, které sami namodelujete. Své závěry pečlivě zdůvodněte.
Konzultantka:
Barbara Kubátová (kubatova@ochrance.cz)
5. Jak
zajistit, aby se ženy ve větší míře angažovaly v české politice?
Doporučení
Vaším úkolem bude
v tomto případě připravit odůvodněné doporučení veřejného ochránce práv
k povinnému rovnému zastoupení žen a mužů na kandidátních listinách
politických stran, tedy k přijetí genderových kvót v tomto ohledu.
Inspirací může být diplomová práce zde,
která problém velmi důkladně analyzuje. Zaměřit se můžete buďto na volby do
zastupitelstev krajů, které nás čekají ještě v tomto roce, případně na
volby do Poslanecké sněmovny PČR 2025. Jak neustále diskutované kvóty právně
odargumentujete, konkrétně nastavíte a komu budete doporučení směřovat? Vzory
hledejte v zahraniční právní úpravě, případně na úrovni soft law.
Konzultantka:
Barbara Kubátová (kubatova@ochrance.cz)
6. Úřední změna pohlaví jedině bez
kastrace! Česko versus Evropa?
Vyjádření třetí strany k řízení před ESLP
Česko setrvale
podmiňuje úřední změnu pohlaví chirurgickým zákrokem při současném znemožnění
reprodukční funkce a přeměně pohlavních orgánů. Tato praxe se jeví být
v rozporu s ustálenou judikaturou ESLP, ale i se stanovisky dalších
mezinárodních orgánů. Paní T. H. se již léta soudí ve snaze dosáhnout změny
rodného čísla. Chirurgický zákrok však ze zdravotních důvodů podstoupit nemůže.
Naposled v její věci nedávno rozhodoval
Ústavní soud. Paní T. H. se obrátila na ESLP a
namítá porušení čl. 3, 8 a 14 Evropské úmluvy o lidských právech. Vaším úkolem
je připravit rozsáhlejší odůvodněné vyjádření VOP k tomuto soudnímu
řízení. Zaměřte se na představení českého kontextu, dosavadní poznatky ochránce
o situaci trans lidí a aktuální lidskoprávní výklad souvisejících otázek.
Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz)
7. Jak se poslanci staví ke zlepšení
postavení stejnopohlavních párů a duhových rodin?
Výzkum
V roce 2006
byl v Česku přijat zákon o registrovaném partnerství (zákon č. 115/2006
Sb.), který se od té doby změnil jen velmi málo, respektive zásahy zákonodárce
prakticky vůbec. Poslanecká sněmovna se však v mezičase zabývala otázkou
zlepšení postavení stejnopohlavních párů a duhových rodin opakovaně. Vaším
úkolem je idenfitikovat, kdy byly související otázky ve sněmovně diskutovány,
prohledat internetové stránky PSP ČR, případně digitální parlamentní knihovnu,
a analyzovat odpovídající stenoprotokoly z plenárních sněmovních rozprav.
Zjistěte, jaký byl vývoj parlamentní diskuse k těmto otázkám za poslední
léta. Lze zde vysledovat nějaké trendy nebo obecné zákonitosti? Co z toho
plyne pro budoucnost? Výzkumná zpráva by měla zahrnovat také vhodná doporučení.
Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz)
8. Jak zajistit, aby se zlepšily podmínky
darování krve pro muže, kteří mají sex s jinými muži?
Doporučení
Nejprve se
podívejte na doporučení Společnosti pro transfuzní lékařství ČSL JEP
k posuzování způsobilosti k dárcovství krve a krevních složek zde.
Jak jsou muži mající sex s jinými muži v otázce darování krve
omezeni? A jak je to vlastně v zahraničí? Vaším úkolem bude doporučit
Společnosti, aby výše odkazovaný akt revidovala v souladu s praxí
v jiných státech a vyvíjejícími se poznatky různých vědních oborů tak, aby
v tomto ohledu došlo k co nejširšímu oslabení znevýhodnění
neheterosexuálně orientovaných mužů. Využijte bohatou právní argumentaci a
komparativní pohled. Zjistěte si také něco o potřebách praxe a případných
zdravotních rizicích. Konečně se počítá s tím, že sami naformulujete
jakýsi návod, jak by měla zařízení transfuzní služby dále postupovat.
Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz)
9.
Nemocnice mají k hospitalizaci pacientů s asistenčním psem přistupovat
vstřícně a jednotně!
Doporučení
Některé nemocnice
dnes pobyt pacientů s asistenčním psem zamítají, případně jej podmiňují úhradou
za jednolůžkový pokoj, což ochránce hodnotí jako problematické. Přístupy jsou
tedy různé. Vaším úkolem v tomto případě bude doporučit Ministerstvu
zdravotnictví přijetí metodického návodu, kde bude blíže rozvedena povinnost
poskytovatelů umožnit pacientům přítomnost asistenčního psa a bude zde
zdůrazněno, že zákon o zdravotních službách garantuje pacientům právo, které
nemůže být derogováno vnitřními předpisy. Počítá se s tím, že sami znění
metodického návodu navrhnete.
Konzultantka:
Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz)
10. Jak
zajistit naplnění práva žáků s potravinovou alergií či intolerancí na
školní oběd?
Doporučení ke změně právního předpisu
Nejprve si
prostudujte texty zde
a zde,
které se týkají nové metodiky poskytování dietní stravy v rámci školního
stravování vydané Státním zdravotním ústavem. Následně se podívejte i na
samotnou metodiku.
Vaším úkolem bude doporučit přijetí takové právní úpravy, jež školám
v souladu s uvedeným uloží povinnost zajistit stravu pro celiaky a žáky
s dalšími léčebnými dietami, respektive doporučit odpovídající změnu účinných
školských právních předpisů. Pro argumentaci využijte metodiku, komentářovou
literaturu k antidiskriminačnímu zákonu, dosavadní závěry ochránce a
pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které sami namodelujete.
Konzultantka:
Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz)
11. Je
návrh zákona o právech lidí s postižením využívajících asistenčního psa
v pořádku?
Připomínky k návrhu právního předpisu
Představte si, že
je nyní návrh zákona o některých právech osob se zdravotním postižením, které
využívají doprovodu psa (sněmovní
tisk č. 883/0) ve fázi tzv. mezirezortního připomínkového řízení. Vaším úkolem
je prostudovat navrhované znění, odhalit nedostatky právní úpravy (s využitím
dosavadních závěrů ochránce a Vašich znalostí o antidiskriminačním právu) a
jako veřejný ochránce práv připravit k navrhované úpravě komplexní věcné a
odůvodněné připomínky. Navrhujete-li úpravu paragrafového znění, vždy zároveň
namodelujte, jak by podle Vás mělo předmětné ustanovení vypadat.
Konzultantka:
Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz)
12. Jak
„rozhoduje“ Výbor OSN pro práva osob se zdravotním postižením?
Výzkum
Základním
mezinárodním lidskoprávním instrumentem na poli ochrany práv lidí
s postižením je Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. Na
její naplňování dohlíží k tomu zřízený výbor, na který je možné se obracet
se stížnostmi na porušení práv vyplývajících z Úmluvy. Vaším úkolem je zvolit
si čl. 5 (rovnost a nediskriminace), čl. 9 (přístupnost) nebo čl. 24 Úmluvy
(vzdělávání), prozkoumat, co ke zvolenému článku výbor při „rozhodování“ o
stížnostech v minulosti již uvedl, závěry výboru systematizovat a popsat.
Využijte dostupné databáze. Dají se z Vašich zjištění vyvodit nějaké
obecné závěry? Lze na tomto základě něco konkrétního doporučit některým českým
institucím?
Konzultantka:
Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz)
13. Jsou
Romové skutečně diskriminováni v přístupu k tržnímu bydlení?
Výzkum
Vaším úkolem bude
se nejprve seznámit s popisem výzkumu,
který pro účely své bakalářské práce realizoval Robert Olah, toho času student
ekonomie, a něco podobného v menším měřítku zopakovat. Zkusíte se podívat
na nabídky bydlení v některém z dalších českých měst, například
v Brně, zaslat minimálně 25 dotazů za české a 25 dotazů za romské
zájemce/kyně, zjištěný stav zhodnotit a vytvořit nějaká navazující doporučení
ke zlepšení situace na soukromém trhu s bydlením.
Konzultantka: Jana Mikulčická (mikulcicka@ochrance.cz)
14. Jak
lze odhalit, zda obce přispívají k segregaci Romů v základním vzdělávání?
Výzkum
Školské obvody
(spádové oblasti) určuje vyhláškou zřizovatel, kterým je zpravidla obec, na
jejímž území se školy nacházejí. Každému dítěti náleží přednostní právo na
přijetí ve spádové škole. Vaším úkolem bude pokusit se navrhnout (a
v malém měřítku i realizovat) výzkum, který by pomohl odhalit, zda Vámi vybraní
čeští zřizovatelé škol při určování školských obvodů mohou postupovat
prosegregačně. Klíčové bude namodelovat správné ukazatele, které budete
(typicky za pomoci online dostupných zdrojů) sledovat a pomohou Vám odhalit
praxi přispívající k segregaci. Vaše zjištění zhodnoťte z hlediska
možné diskriminace a navrhněte vhodná doporučení.
Konzultantka: Lucie Obrovská (obrovska@ochrance.cz)
15. Při
přidělování obecních bytů nediskriminujte Romy!
Doporučení
Obec XY má v
pravidlech pro přidělování obecních bytů následující ustanovení: „O obecní byt nemohou žádat osoby, které žijí
na ubytovně. Žádosti těchto osob budou z evidence žadatelů vyřazeny.“ Z
dostupných dat, zejména z analýzy Agentury pro sociální začleňování, máte
doloženo, že 90 % obyvatel ubytoven v dané obci tvoří romské rodiny. Současně
víte, že většina Romů v dané obci žije právě na ubytovnách. Vaším úkolem bude
napsat pro obec rozsáhlejší odůvodněné doporučení ke změně pravidel tak, aby
nebyla diskriminační. Využívejte online zdrojů a dosavadních závěrů
VOP.
Konzultantka: Jana Mikulčická (mikulcicka@ochrance.cz)
16. Jak
obcím uložit povinnost předcházet segregaci dětí ve vzdělávání?
Doporučení ke změně právního předpisu
Nejprve si
prostudujte text zde.
Vaším úkolem bude doporučit změnu ustanovení § 178 školského zákona (zákon č. 561/2004
Sb.) tak, aby povinnost obce zajistit podmínky pro plnění povinné školní
docházky a vymezování školských spádových obvodů zahrnovala také povinnost obce
předcházet segregaci dětí ve vzdělávání. Protože právní předpisy neobsahují
definici segregace jako speciální formy diskriminace, bude úkol vyžadovat také naformulování této definice. V doporučení pracujte s konkrétním paragrafovým zněním
nového ustanovení § 178 školského zákona, které namodelujete.
Konzultantka: Lucie Obrovská (obrovska@ochrance.cz)
17. Jak přispět k tomu, aby měly oběti
diskriminace srovnatelný přístup ke spravedlnosti?
Doporučení ke změně právního předpisu
Určitě si ještě pamatujete,
že ustanovení § 133a občanského soudního řádu (zákon č. 99/1963 Sb.) upravuje
pravidla týkající se přenosu důkazního břemene na žalovanou stranu, jež mohou
výrazně usnadnit pozici oběti diskriminace v civilním soudním řízení. Také
ale jistě víte, že se ustanovení týká pouze některých diskriminačních důvodů a
některých oblastí diskriminace. Vaším úkolem bude doporučit takovou změnu
rozebíraného ustanovení, aby měli příslušníci všech skupin chráněných
antidiskriminačním zákonem stejný přístup k účinné právní ochraně. Vytvořte
rozsáhlejší odůvodněné doporučení, inspirujte se v zahraničí, ukažte
konkrétní kauzy, kde stávající úprava selhává, a pracujte s konkrétním
paragrafovým zněním, které sami namodelujete.
Konzultantka: Lenka Křičková (krickova@ochrance.cz)
18. Není diskriminace jako diskriminace!
Jak to napravit?
Doporučení ke změně právního předpisu
Ustanovení § 6
zákona o ochraně spotřebitele (zákona č. 634/1992 Sb.) stanoví, že: „Prodávající
nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.“.
Vaším úkolem bude doporučit změnu rozebíraného ustanovení, aby bylo lépe
patrné, na jaké případy diskriminace se vztahuje, tedy jaká druhová jednání má
ČOI při své inspekční činnosti hodnotit jako diskriminační. Bude Váš výčet
zakázaných diskriminačních důvodů kopírovat antidiskriminační zákon nebo bude
širší, jako například výčet v ustanovení § 17 zákoníku práce? Jak si
poradíte se vztahem citovaného zákona a AntidZ? Vytvořte rozsáhlejší odůvodněné
doporučení, inspirujte se v zahraničí, ukažte konkrétní kauzy, kde
stávající úprava selhává a pracujte s konkrétním paragrafovým zněním,
které sami namodelujete.
Konzultantka: Lenka Křičková (krickova@ochrance.cz)
Složitější a kreativnější cesta
Kromě těchto konkrétních zadání si ale můžete vymyslet vlastní. Například pokud máte své srdcové téma a nenalezli jste ho výše, fantazii se meze nekladou! 😊 Uvažujete-li o vlastním tématu, je třeba dodržet následující:
A) Nejprve si zvolte jedno z oprávnění (respektive jeden typ písemnosti) ochránce z následujících:
1. doporučení podle § 21b písm. c) zákona o veřejném ochránci práv
2. výzkum dle § 21b písm. b) tohoto zákona
3. doporučení k vydání, změně či zrušení právního předpisu
4. vyjádření do probíhajícího soudního řízení před Ústavním soudem nebo ESLP
5. připomínky k návrhu právního předpisu
B) Následně si zvolte jednu z následujících tematických oblastí:
1.
předsudečná
nenávist, hate speech a hate crime
2.
ženy
a genderová diskriminace
3.
práva
LGBTIQ+ lidí
4.
práva
lidí s postižením
5.
Romové
a etnická segregace
6.
obecné
aspekty ochrany a rozhodování soudů o diskriminaci
Pokud jste schopni jedno z vypočtených oprávnění VOP propojit
s jednou z uvedených oblastí v konkrétním tématu, jehož
řešení v mezích působnosti ochránce by mohlo být dle Vašeho názoru
přínosné, je to jedině dobře a moc nás to těší. Připravte si stručnou vizi Vašeho
projektu, poraďte
se a pusťte se do toho (vizte dále)!
Konzultant:
bude určen – s Vašimi náměty se nejprve obracejte na Karla Sudu (suda@ochrance.cz)
Jak a do kdy si mám zvolit téma?
Téma si vyberete a "zakliknete" v rámci rozpisu témat v IS MUNI. Můžete (a musíte) tak učinit od 19. hodiny dne 12. března do 31. března vč. Přihlášením se k tématu v rámci rozpisu "Průběžné úkoly a kolokviální práce" jste úkol "volba tématu" splnili. Ověřte si, zda jste po realizaci vaší operace u zvoleného tématu skutečně zapsáni (rubrika "Student"). V případě technických problémů použijte nápovědu v IS MUNI nebo kontaktujte Karla Sudu (suda@ochrance.cz).
Přihlašuje se: od 12. 3. 2024 19:00 do 31. 3. 2024 vč.
Nejste přihlášen na žádné téma.
Chcete-li se zapsat k jednomu z 18 konkrétních zadání (vizte výše), postupujte rychle - jedná se o časovou soutěž. Ke každému z těchto témat se totiž může přihlásit právě jeden student. Nemějte ale strach, poněvadž zadání je o dost více než studentů a studentek v kurzu. Máte-li své vlastní téma (vizte výše), zapisujete se k tématu "Volné zadání". Počet studentů, kteří se k volnému tématu mohou přihlásit, není omezen.
✔️Návrh postupu
Dále musíte učinit to, že kontaktujete e-mailem svého konzultanta, sdělíte mu, jaké téma jste si zvolili a popíšete mu vaši představu, jak zhruba hodláte postupovat při zpracování tématu (např. co budete zjišťovat, z čeho budete vycházet, jak bude probíhat výzkum, co budete doporučovat apod.). Očekává se od vás e-mail v rozsahu maximálně 2 normostran. Učinit tak musíte do 31. března vč. s tím, že e-mail nutně nemusíte odeslat ihned poté, co si téma zakliknete v rozpisu.
Ke každému z 18 konkrétních zadání je již nyní určen konzultant (vizte seznam výše). Tomu tedy zašlete e-mail. Máte-li své vlastní téma, e-mail zašlete Karlu Sudovi (suda@ochrance.cz). Vaši volbu prodiskutujeme a neprodleně vás o přidělení konkrétního konzultanta nebo konzultantky informujeme. Co se týče volného zadání, opravdu důkladně téma popište. Nezapomeňte, že jeho původcem jste vy - konzultant je tedy dopředu nezná.
Kromě toho, že svůj e-mail zašlete konzultantovi (případně Karlu Sudovi), vložte také ve stejné lhůtě text e-mailu ve formátu DOC nebo DOCX do příslušné odevzdávárny. Oslovením konzultanta a vložením textu e-mailu do odevzdávárny "Úkol č. 1 - návrh postupu" jste úkol "návrh postupu" splnili.
✔️Konzultace
Chápeme, že s antidiskriminačním právem v podstatě teprve začínáte. Proto je nám jasné, že nemusíte být schopni samostatně se zvoleným tématem a oprávněním ochránce pracovat. Z tohoto důvodu vyžadujeme, abyste předtím, než se do toho pustíte, své záměry prodiskutovali s konzultantem či konzultantkou.
Poté, co konzultanta nebo konzultantku oslovíte e-mailem, budete dále v kontaktu a domluvíte se na konzultaci. Ta může v dohodnutém termínu proběhnout telefonicky, prostřednictvím videohovoru nebo osobně v prostorách Kanceláře veřejného ochránce práv. Její délka bude zhruba 30 - 60 minut. Vše závisí především na konkrétní domluvě. Konzultaci byste měli stihnout do 14. dubna vč., o čemž jsou jednotliví konzultanti zpraveni a budou podle toho postupovat.
V průběhu konzultace se konzultant nebo konzultantka kriticky vyjádří k vašemu písemnému návrhu postupu a podá vám návod nebo alespoň tipy, jak se s tématem dále vypořádat. Může Vás tak především odkázat na související literaturu, vzory písemností, dřívější závěry ochránce, může Vám poradit s metodologií, postupem, strukturou písemnosti apod. Tím, že fakticky proběhne konzultace, a vy tak získáte návod pro další zpracování tématu, jste úkol "konzultace" splnili.
To, že jste již téma konzultovali, nikde nemusíte oficiálně hlásit. Konzultanti a vyučující kliniky jsou v kontaktu a tuto informaci si mezi sebou předají.
Shrnutí
1. První úkol sestává ze tří složek - volba tématu, návrh postupu a konzultace.
2. Nejprve si zvolte téma - buďto si vyberte jedno z konkrétních připravených zadání nebo si vymyslete vlastní. Pracujte se "zaklikávacím" rozpisem témat. Termín splnění: 31. 3.
3. Dále oslovte e-mailem svého konzultanta (v případě volného tématu Karla Sudu) s návrhem svého postupu. Text e-mailu také odevzdejte do příslušné odevzdávárny. Termín splnění: 31. 3.
4. Konečně si domluvte konzultaci a váš záměr konzultujte. Termín splnění: 14. 4.
... a můžete se pustit do práce! 😊
📚Literatura
Při zpracovávání úkolů se Vám bude hodit nahlédnout třeba do knihy
Jak postupujeme při psaní přímo v Kanceláři veřejného ochránce práv najdete v dokumentu