Klinika antidiskriminačního práva II

Úkol č. 1: volba tématu, návrh postupu (do 31. 3. vč.) a konzultace (do 14. 4. vč.)

Plnění jednotlivých úkolů je těžištěm praktické (klinické) části předmětu.

V předcházejícím kurzu jste si v praxi vyzkoušeli, jak právníci a právničky ORZ KVOP zpracovávají individuální podněty a poskytují oběti diskriminace tzv. metodickou pomoc (ustanovení § 21b písm. a) zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv). V rámci předmětu Klinika antidiskriminačního práva II budete celý semestr pracovat na zpracování písemnosti, která je výsledkem využití jednoho z dalších oprávnění ochránce na poli rovného zacházení a diskriminace (ustanovení § 21b písm. b) a c) zákona o veřejném ochránci práv), tj. provádění výzkumu, vydávání zpráv a doporučení, případně jednoho z tzv. zvláštních oprávnění veřejného ochránce práv (ustanovení § 22 zákona o veřejném ochránci práv), tj. doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu, případně i zformulování připomínky k návrhu nového právního předpisu (čl. 5 odst. 1 písm. b) legislativních pravidel vlády). 

Zákon o veřejném ochránci práv. Komentář (WK, 2019)
především s. 118 - 123 a s. 133 - 156, dostupný také v ASPI

Od výše uvedeného se odvíjí to, jak budou vypadat vaše tři průběžné úkoly

Co se týče písemnosti, na které budete pracovat, půjde o jednu z následujících písemností:  

- doporučení dle § 21b písm. c) ZVOP
- výzkumná zpráva dle § 21b písm. b) ZVOP 
- doporučení k vydání, změně či zrušení právního předpisu
- vyjádření k probíhajícímu soudnímu řízení (ÚS, příp. ESLP)
- připomínky k návrhu právního předpisu

První úkol bude spočívat ve volbě tématu, návrhu postupu a konzultaci. Abyste pochopili podrobnosti, věnujte prosím pozornost následujícímu textu. Zároveň bude úkol zadán na prvním semináři (11. 3.). 

TLDR

Stručné shrnutí vašich povinností spojených s úkolem č. 1 (jakýsi "to do list") naleznete na konci stránky. I přes to vřele doporučujeme podrobně pročíst celý text. 


✔️Volba tématu


Nejprve si musíte zvolit typ dokumentu (oprávnění ochránce), který budete dále zpracovávat, a konkrétní téma.

Jaké téma si mohu zvolit? 

Jednodušší cesta 

Abyste to neměli tak náročné, připravili jsme pro vás 18 konkrétních zadání (téma + dokument/oprávnění) souvisejících s obsahovou náplní kurzu, z nichž si může každý z vás jedno vybrat. Jedná se o následující: 

1. Jak zajistit srovnatelnou trestněprávní ochranu pro skupiny ohrožené předsudečnou nenávistí?
Doporučení ke změně právního předpisu

Vaším úkolem bude navrhnout a doporučit změny v trestním zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), které v praxi přispějí k tomu, že některé dnes částečně opomíjené skupiny ohrožené předsudečnými trestnými činy (např. sexuální menšiny, starší lidé či lidé s postižením) získají totožnou ochranu, kterou dnes požívají rasové, etnické, národnostní či náboženské skupiny. Vydáte se cestou úprav jednotlivých ustanovení (například kvalifikovaných skutkových podstat) nebo přijdete s generální klauzulí? V doporučení pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které namodelujete.

Konzultantka: Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)

2. Jak soudy rozhodují o online nenávistných projevech?
Výzkum

Zde bude Vaším úkolem nejprve se seznámit s výzkumem, který před časem realizovala veřejná ochránkyně práv. Od str. 25 zde bývalá ochránkyně uvádí příklady soudních rozhodnutí, kde se české soudy zabývaly konkrétními nenávistnými projevy na internetu. Jedná se především o rozhodnutí z let 2017 až 2019. Vaším úkolem bude se zaměřit na zajímavá soudní rozhodnutí týkající se online nenávistných projevů z roku 2020 a následujících a podat jejich analýzu. Dá se z dostupných rozhodnutí vypozorovat nějaké obecné zákonitosti? Co by se dalo doporučit a komu vlastně? Využívejte online média, databáze soudních rozhodnutí, případně i infožádosti ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.

Konzultantka: Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)

3. Jak média informují o případech předsudečné nenávisti?
Výzkum

V tomto případě se zaměřte na to, jakým způsobem média (typicky online zpravodajství, podcasty, televizní zpravodajství apod.) informují veřejnost o případech předsudečné nenávisti (typicky takové, která má nebo by mohla mít trestněprávní rozměr). Na zvolených příkladech textů, videí či zvukových záznamů analyzujte, jaký média v těchto případech používají výrazové prostředky, jak popisují pachatele, oběť, zda se přitom nedopouští sekundární viktimizace, čemu věnují prostor a čemu zase nikoliv apod. Vaše závěry ideálně doplňte vhodnými doporučeními pro novinářskou obec.

Konzultantka: Jana Vomelová (vomelova@ochrance.cz)

4. EU: Oba rodiče by si měli vyzkoušet povinnosti spojené s rodičovskou dovolenou!
Doporučení ke změně právního předpisu

Z unijní směrnice 2019/1158 vyplývá nutnost přijetí takových opatření, aby se na rodičovské dovolené pokud možno vystřídali oba rodiče dítěte. K tomu má být rodina motivována ztrátou části výdělku v tom případě, pokud uvedené v praxi nebude aplikováno. Vaším úkolem je prostudovat čl. 5 odst. 2 a čl. 8 odst. 3 směrnice, tyto interpretovat a doporučit takovou změnu účinných pracovněprávních předpisů, aby byly představené články do českého vnitrostátního práva řádně transponovány a implementovány. Argumentujte v maximální možné míře právem na rovné zacházení a pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které sami namodelujete. Své závěry pečlivě zdůvodněte.

Konzultantka: Barbara Kubátová (kubatova@ochrance.cz)

5. Jak zajistit, aby se ženy ve větší míře angažovaly v české politice?
Doporučení

Vaším úkolem bude v tomto případě připravit odůvodněné doporučení veřejného ochránce práv k povinnému rovnému zastoupení žen a mužů na kandidátních listinách politických stran, tedy k přijetí genderových kvót v tomto ohledu. Inspirací může být diplomová práce zde, která problém velmi důkladně analyzuje. Zaměřit se můžete buďto na volby do zastupitelstev krajů, které nás čekají ještě v tomto roce, případně na volby do Poslanecké sněmovny PČR 2025. Jak neustále diskutované kvóty právně odargumentujete, konkrétně nastavíte a komu budete doporučení směřovat? Vzory hledejte v zahraniční právní úpravě, případně na úrovni soft law.

Konzultantka: Barbara Kubátová (kubatova@ochrance.cz)

6. Úřední změna pohlaví jedině bez kastrace! Česko versus Evropa?
Vyjádření třetí strany k řízení před ESLP

Česko setrvale podmiňuje úřední změnu pohlaví chirurgickým zákrokem při současném znemožnění reprodukční funkce a přeměně pohlavních orgánů. Tato praxe se jeví být v rozporu s ustálenou judikaturou ESLP, ale i se stanovisky dalších mezinárodních orgánů. Paní T. H. se již léta soudí ve snaze dosáhnout změny rodného čísla. Chirurgický zákrok však ze zdravotních důvodů podstoupit nemůže. Naposled v její věci nedávno rozhodoval Ústavní soud. Paní T. H. se obrátila na ESLP a namítá porušení čl. 3, 8 a 14 Evropské úmluvy o lidských právech. Vaším úkolem je připravit rozsáhlejší odůvodněné vyjádření VOP k tomuto soudnímu řízení. Zaměřte se na představení českého kontextu, dosavadní poznatky ochránce o situaci trans lidí a aktuální lidskoprávní výklad souvisejících otázek. 

Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz

7. Jak se poslanci staví ke zlepšení postavení stejnopohlavních párů a duhových rodin? 
Výzkum

V roce 2006 byl v Česku přijat zákon o registrovaném partnerství (zákon č. 115/2006 Sb.), který se od té doby změnil jen velmi málo, respektive zásahy zákonodárce prakticky vůbec. Poslanecká sněmovna se však v mezičase zabývala otázkou zlepšení postavení stejnopohlavních párů a duhových rodin opakovaně. Vaším úkolem je idenfitikovat, kdy byly související otázky ve sněmovně diskutovány, prohledat internetové stránky PSP ČR, případně digitální parlamentní knihovnu, a analyzovat odpovídající stenoprotokoly z plenárních sněmovních rozprav. Zjistěte, jaký byl vývoj parlamentní diskuse k těmto otázkám za poslední léta. Lze zde vysledovat nějaké trendy nebo obecné zákonitosti? Co z toho plyne pro budoucnost? Výzkumná zpráva by měla zahrnovat také vhodná doporučení.

Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz

8. Jak zajistit, aby se zlepšily podmínky darování krve pro muže, kteří mají sex s jinými muži?
Doporučení

Nejprve se podívejte na doporučení Společnosti pro transfuzní lékařství ČSL JEP k posuzování způsobilosti k dárcovství krve a krevních složek zde. Jak jsou muži mající sex s jinými muži v otázce darování krve omezeni? A jak je to vlastně v zahraničí? Vaším úkolem bude doporučit Společnosti, aby výše odkazovaný akt revidovala v souladu s praxí v jiných státech a vyvíjejícími se poznatky různých vědních oborů tak, aby v tomto ohledu došlo k co nejširšímu oslabení znevýhodnění neheterosexuálně orientovaných mužů. Využijte bohatou právní argumentaci a komparativní pohled. Zjistěte si také něco o potřebách praxe a případných zdravotních rizicích. Konečně se počítá s tím, že sami naformulujete jakýsi návod, jak by měla zařízení transfuzní služby dále postupovat.

Konzultant: Karel Suda (suda@ochrance.cz

9. Nemocnice mají k hospitalizaci pacientů s asistenčním psem přistupovat vstřícně a jednotně!
Doporučení

Některé nemocnice dnes pobyt pacientů s asistenčním psem zamítají, případně jej podmiňují úhradou za jednolůžkový pokoj, což ochránce hodnotí jako problematické. Přístupy jsou tedy různé. Vaším úkolem v tomto případě bude doporučit Ministerstvu zdravotnictví přijetí metodického návodu, kde bude blíže rozvedena povinnost poskytovatelů umožnit pacientům přítomnost asistenčního psa a bude zde zdůrazněno, že zákon o zdravotních službách garantuje pacientům právo, které nemůže být derogováno vnitřními předpisy. Počítá se s tím, že sami znění metodického návodu navrhnete.

Konzultantka: Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz

10. Jak zajistit naplnění práva žáků s potravinovou alergií či intolerancí na školní oběd?
Doporučení ke změně právního předpisu

Nejprve si prostudujte texty zde a zde, které se týkají nové metodiky poskytování dietní stravy v rámci školního stravování vydané Státním zdravotním ústavem. Následně se podívejte i na samotnou metodiku. Vaším úkolem bude doporučit přijetí takové právní úpravy, jež školám v souladu s uvedeným uloží povinnost zajistit stravu pro celiaky a žáky s dalšími léčebnými dietami, respektive doporučit odpovídající změnu účinných školských právních předpisů. Pro argumentaci využijte metodiku, komentářovou literaturu k antidiskriminačnímu zákonu, dosavadní závěry ochránce a pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které sami namodelujete.

Konzultantka: Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz

11. Je návrh zákona o právech lidí s postižením využívajících asistenčního psa v pořádku?
Připomínky k návrhu právního předpisu

Představte si, že je nyní návrh zákona o některých právech osob se zdravotním postižením, které využívají doprovodu psa (sněmovní tisk č. 883/0) ve fázi tzv. mezirezortního připomínkového řízení. Vaším úkolem je prostudovat navrhované znění, odhalit nedostatky právní úpravy (s využitím dosavadních závěrů ochránce a Vašich znalostí o antidiskriminačním právu) a jako veřejný ochránce práv připravit k navrhované úpravě komplexní věcné a odůvodněné připomínky. Navrhujete-li úpravu paragrafového znění, vždy zároveň namodelujte, jak by podle Vás mělo předmětné ustanovení vypadat.

Konzultantka: Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz

12. Jak „rozhoduje“ Výbor OSN pro práva osob se zdravotním postižením?
Výzkum

Základním mezinárodním lidskoprávním instrumentem na poli ochrany práv lidí s postižením je Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. Na její naplňování dohlíží k tomu zřízený výbor, na který je možné se obracet se stížnostmi na porušení práv vyplývajících z Úmluvy. Vaším úkolem je zvolit si čl. 5 (rovnost a nediskriminace), čl. 9 (přístupnost) nebo čl. 24 Úmluvy (vzdělávání), prozkoumat, co ke zvolenému článku výbor při „rozhodování“ o stížnostech v minulosti již uvedl, závěry výboru systematizovat a popsat. Využijte dostupné databáze. Dají se z Vašich zjištění vyvodit nějaké obecné závěry? Lze na tomto základě něco konkrétního doporučit některým českým institucím?

Konzultantka: Veronika Bazalová (bazalova@ochrance.cz

13. Jsou Romové skutečně diskriminováni v přístupu k tržnímu bydlení?
Výzkum

Vaším úkolem bude se nejprve seznámit s popisem výzkumu, který pro účely své bakalářské práce realizoval Robert Olah, toho času student ekonomie, a něco podobného v menším měřítku zopakovat. Zkusíte se podívat na nabídky bydlení v některém z dalších českých měst, například v Brně, zaslat minimálně 25 dotazů za české a 25 dotazů za romské zájemce/kyně, zjištěný stav zhodnotit a vytvořit nějaká navazující doporučení ke zlepšení situace na soukromém trhu s bydlením.

Konzultantka: Jana Mikulčická (mikulcicka@ochrance.cz

14. Jak lze odhalit, zda obce přispívají k segregaci Romů v základním vzdělávání?
Výzkum

Školské obvody (spádové oblasti) určuje vyhláškou zřizovatel, kterým je zpravidla obec, na jejímž území se školy nacházejí. Každému dítěti náleží přednostní právo na přijetí ve spádové škole. Vaším úkolem bude pokusit se navrhnout (a v malém měřítku i realizovat) výzkum, který by pomohl odhalit, zda Vámi vybraní čeští zřizovatelé škol při určování školských obvodů mohou postupovat prosegregačně. Klíčové bude namodelovat správné ukazatele, které budete (typicky za pomoci online dostupných zdrojů) sledovat a pomohou Vám odhalit praxi přispívající k segregaci. Vaše zjištění zhodnoťte z hlediska možné diskriminace a navrhněte vhodná doporučení.

Konzultantka: Lucie Obrovská (obrovska@ochrance.cz

15. Při přidělování obecních bytů nediskriminujte Romy!
Doporučení

Obec XY má v pravidlech pro přidělování obecních bytů následující ustanovení: „O obecní byt nemohou žádat osoby, které žijí na ubytovně. Žádosti těchto osob budou z evidence žadatelů vyřazeny.“ Z dostupných dat, zejména z analýzy Agentury pro sociální začleňování, máte doloženo, že 90 % obyvatel ubytoven v dané obci tvoří romské rodiny. Současně víte, že většina Romů v dané obci žije právě na ubytovnách. Vaším úkolem bude napsat pro obec rozsáhlejší odůvodněné doporučení ke změně pravidel tak, aby nebyla diskriminační. Využívejte online zdrojů a dosavadních závěrů VOP.

Konzultantka: Jana Mikulčická (mikulcicka@ochrance.cz

16. Jak obcím uložit povinnost předcházet segregaci dětí ve vzdělávání?  
Doporučení ke změně právního předpisu

Nejprve si prostudujte text zde. Vaším úkolem bude doporučit změnu ustanovení § 178 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) tak, aby povinnost obce zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky a vymezování školských spádových obvodů zahrnovala také povinnost obce předcházet segregaci dětí ve vzdělávání. Protože právní předpisy neobsahují definici segregace jako speciální formy diskriminace, bude úkol vyžadovat také naformulování této definice. V doporučení pracujte s konkrétním paragrafovým zněním nového ustanovení § 178 školského zákona, které namodelujete.

Konzultantka: Lucie Obrovská (obrovska@ochrance.cz

17. Jak přispět k tomu, aby měly oběti diskriminace srovnatelný přístup ke spravedlnosti?
Doporučení ke změně právního předpisu

Určitě si ještě pamatujete, že ustanovení § 133a občanského soudního řádu (zákon č. 99/1963 Sb.) upravuje pravidla týkající se přenosu důkazního břemene na žalovanou stranu, jež mohou výrazně usnadnit pozici oběti diskriminace v civilním soudním řízení. Také ale jistě víte, že se ustanovení týká pouze některých diskriminačních důvodů a některých oblastí diskriminace. Vaším úkolem bude doporučit takovou změnu rozebíraného ustanovení, aby měli příslušníci všech skupin chráněných antidiskriminačním zákonem stejný přístup k účinné právní ochraně. Vytvořte rozsáhlejší odůvodněné doporučení, inspirujte se v zahraničí, ukažte konkrétní kauzy, kde stávající úprava selhává, a pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které sami namodelujete.

Konzultantka: Lenka Křičková (krickova@ochrance.cz

18. Není diskriminace jako diskriminace! Jak to napravit?
Doporučení ke změně právního předpisu

Ustanovení § 6 zákona o ochraně spotřebitele (zákona č. 634/1992 Sb.) stanoví, že: „Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.“. Vaším úkolem bude doporučit změnu rozebíraného ustanovení, aby bylo lépe patrné, na jaké případy diskriminace se vztahuje, tedy jaká druhová jednání má ČOI při své inspekční činnosti hodnotit jako diskriminační. Bude Váš výčet zakázaných diskriminačních důvodů kopírovat antidiskriminační zákon nebo bude širší, jako například výčet v ustanovení § 17 zákoníku práce? Jak si poradíte se vztahem citovaného zákona a AntidZ? Vytvořte rozsáhlejší odůvodněné doporučení, inspirujte se v zahraničí, ukažte konkrétní kauzy, kde stávající úprava selhává a pracujte s konkrétním paragrafovým zněním, které sami namodelujete.

Konzultantka: Lenka Křičková (krickova@ochrance.cz

Složitější a kreativnější cesta 

Kromě těchto konkrétních zadání si ale můžete vymyslet vlastní. Například pokud máte své srdcové téma a nenalezli jste ho výše, fantazii se meze nekladou! 😊 Uvažujete-li o vlastním tématu, je třeba dodržet následující: 

A) Nejprve si zvolte jedno z oprávnění (respektive jeden typ písemnosti) ochránce z následujících:

1.    doporučení podle § 21b písm. c) zákona o veřejném ochránci práv

2.    výzkum dle § 21b písm. b) tohoto zákona

3.    doporučení k vydání, změně či zrušení právního předpisu

4.    vyjádření do probíhajícího soudního řízení před Ústavním soudem nebo ESLP

5.    připomínky k návrhu právního předpisu 

B) Následně si zvolte jednu z následujících tematických oblastí:

1.    předsudečná nenávist, hate speech a hate crime

2.    ženy a genderová diskriminace

3.    práva LGBTIQ+ lidí  

4.    práva lidí s postižením

5.    Romové a etnická segregace

6.    obecné aspekty ochrany a rozhodování soudů o diskriminaci 

Pokud jste schopni jedno z vypočtených oprávnění VOP propojit s jednou z uvedených oblastí v konkrétním tématu, jehož řešení v mezích působnosti ochránce by mohlo být dle Vašeho názoru přínosné, je to jedině dobře a moc nás to těší. Připravte si stručnou vizi Vašeho projektu, poraďte se a pusťte se do toho (vizte dále)!

Konzultant: bude určen – s Vašimi náměty se nejprve obracejte na Karla Sudu (suda@ochrance.cz)  

Jak a do kdy si mám zvolit téma?


Téma si vyberete a "zakliknete" v rámci rozpisu témat v IS MUNI. Můžete (a musíte) tak učinit od 19. hodiny dne 12. března do 31. března vč. Přihlášením se k tématu v rámci rozpisu "Průběžné úkoly a kolokviální práce" jste úkol "volba tématu" splnili. Ověřte si, zda jste po realizaci vaší operace u zvoleného tématu skutečně zapsáni (rubrika "Student"). V případě technických problémů použijte nápovědu v IS MUNI nebo kontaktujte Karla Sudu (suda@ochrance.cz). 

Průběžné úkoly a kolokviální práce
Počet zveřejněných témat: 19
Přihlašuje se: od 12. 3. 2024 19:00 do 31. 3. 2024 vč.
Nejste přihlášen na žádné téma.

Chcete-li se zapsat k jednomu z 18 konkrétních zadání (vizte výše), postupujte rychle - jedná se o časovou soutěž. Ke každému z těchto témat se totiž může přihlásit právě jeden student. Nemějte ale strach, poněvadž zadání je o dost více než studentů a studentek v kurzu. Máte-li své vlastní téma (vizte výše), zapisujete se k tématu "Volné zadání". Počet studentů, kteří se k volnému tématu mohou přihlásit, není omezen. 

✔️Návrh postupu


Dále musíte učinit to, že kontaktujete e-mailem svého konzultanta, sdělíte mu, jaké téma jste si zvolili a popíšete mu vaši představu, jak zhruba hodláte postupovat při zpracování tématu (např. co budete zjišťovat, z čeho budete vycházet, jak bude probíhat výzkum, co budete doporučovat apod.). Očekává se od vás e-mail v rozsahu maximálně 2 normostran. Učinit tak musíte do 31. března vč. s tím, že e-mail nutně nemusíte odeslat ihned poté, co si téma zakliknete v rozpisu. 

Ke každému z 18 konkrétních zadání je již nyní určen konzultant (vizte seznam výše). Tomu tedy zašlete e-mail. Máte-li své vlastní téma, e-mail zašlete Karlu Sudovi (suda@ochrance.cz). Vaši volbu prodiskutujeme a neprodleně vás o přidělení konkrétního konzultanta nebo konzultantky informujeme. Co se týče volného zadání, opravdu důkladně téma popište. Nezapomeňte, že jeho původcem jste vy - konzultant je tedy dopředu nezná. 

Kromě toho, že svůj e-mail zašlete konzultantovi (případně Karlu Sudovi), vložte také ve stejné lhůtě text e-mailu ve formátu DOC nebo DOCX do příslušné odevzdávárny. Oslovením konzultanta a vložením textu e-mailu do odevzdávárny "Úkol č. 1 - návrh postupu" jste úkol "návrh postupu" splnili. 

Úkol č. 1 - návrh postupu
Sem vkládejte text e-mailu ve formátu DOC nebo DOCX.

✔️Konzultace


Chápeme, že s antidiskriminačním právem v podstatě teprve začínáte. Proto je nám jasné, že nemusíte být schopni samostatně se zvoleným tématem a oprávněním ochránce pracovat. Z tohoto důvodu vyžadujeme, abyste předtím, než se do toho pustíte, své záměry prodiskutovali s konzultantem či konzultantkou

Poté, co konzultanta nebo konzultantku oslovíte e-mailem, budete dále v kontaktu a domluvíte se na konzultaci. Ta může v dohodnutém termínu proběhnout telefonicky, prostřednictvím videohovoru nebo osobně v prostorách Kanceláře veřejného ochránce práv. Její délka bude zhruba 30 - 60 minut. Vše závisí především na konkrétní domluvě. Konzultaci byste měli stihnout do 14. dubna vč., o čemž jsou jednotliví konzultanti zpraveni a budou podle toho postupovat. 

V průběhu konzultace se konzultant nebo konzultantka kriticky vyjádří k vašemu písemnému návrhu postupu a podá vám návod nebo alespoň tipy, jak se s tématem dále vypořádat. Může Vás tak především odkázat na související literaturu, vzory písemností, dřívější závěry ochránce, může Vám poradit s metodologií, postupem, strukturou písemnosti apod. Tím, že fakticky proběhne konzultace, a vy tak získáte návod pro další zpracování tématu, jste úkol "konzultace" splnili. 

To, že jste již téma konzultovali, nikde nemusíte oficiálně hlásit. Konzultanti a vyučující kliniky jsou v kontaktu a tuto informaci si mezi sebou předají. 

Shrnutí


1.    První úkol sestává ze tří složek - volba tématu, návrh postupu a konzultace

2.    Nejprve si zvolte téma - buďto si vyberte jedno z konkrétních připravených zadání nebo si vymyslete vlastní. Pracujte se "zaklikávacím" rozpisem témat. Termín splnění: 31. 3. 

3.    Dále oslovte e-mailem svého konzultanta (v případě volného tématu Karla Sudu) s návrhem svého postupu. Text e-mailu také odevzdejte do příslušné odevzdávárny. Termín splnění: 31. 3. 

4.    Konečně si domluvte konzultaci a váš záměr konzultujte. Termín splnění: 14. 4. 

... a můžete se pustit do práce! 😊

📚Literatura 


Při zpracovávání úkolů se Vám bude hodit nahlédnout třeba do knihy

Jak postupujeme při psaní přímo v Kanceláři veřejného ochránce práv najdete v dokumentu

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/jaro2024/MV901K/um/Pruvodce_pravnim_psanim_v_KVOP.pdf