Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MV923K Diskreční pravomoc veřejné správy 29.2.2024 1.téma doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. I. téma: • Úvod do problematiky, resp. rekapitulace: • Pojmy: správní uvážení, diskreční pravomoc. • Správní uvážení vs. neurčité pojmy Na co navazujeme ? Co jsme již probírali ? • v předmětu MP719Z - Správní právo II: • rozlišili jsme složky pravomoci správních orgánů dle obsahu a zaměření. Dotkli jsme se – otázky vázanosti a volnosti výkonu pravomoci. • Rovněž otázka (veřejných) subjektivních práv - již jsme nanesli otázku jejich ne/nárokovosti (resp. ne/vymahatelnosti). • Dále byly prezentovány základní zásady činnosti – a jejich specifická úloha ve vztahu k diskreční pravomoci. - mezi nimi prima inter pares – zásada legality. Sama o sobě, úzce chápaná (výslovná ustanovení) – odpovědi vždy nedává. Co víme dál ? Problém současného působení, resp. požadavků: veřejných zájmů vs. (veřejných) subjektivních práv ( a někdy mezi nimi v rámci obou kategorií). • Zmínili jsme, jakou úlohu mají cíle a úkoly veřejné správy při rozhodování dle konkrétních zákonných ustanovení. OT.: Je zde souvislost s účelem pravomoci SO ? • U jednotlivých forem veřejné správy – jsme se dotkli otázky zákonnosti a (věcné) správnosti výsledku (rozhodnutí), tedy obsahové stránky rozhodnutí, a také postupu. Vývoj řešení otázky vázanosti vs. volnost v rozhodování veřejné správy vůči adresátům: – od plné (absolutní) vůle panovníka (státu) - k vázanosti veřejné správy ústavou a zákony (koncept právního státu, konstituování správního práva), - až po současnou vázanost celým právním řádem, resp. principem legality (srov. § 2 odst. 1 s.ř.), a to v podmínkách moderního právního státu (tj. s příslušným hodnotovým rámcem, a působením principů – obecných, právního odvětví). „Státní moc slouží všem občanům, a lze ji uplatňovat v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.“ (čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl.2 odst. 2 LZPS). + respekt k ZPS, a ochrana (veřejných) subjektivních práv osob, včetně práva na soudní ochranu. Princip legality – univerzální a obecný, avšak: Obtížná katalogizace a zakotvení všech hledisek pro rozhodování SO. Požadavky (kritéria) na kvalitu činnosti a přijatých řešení : ❑ ne vždy úplným a přesným výčtem ( a ne vždy přesnými pojmy) ❑ ne vždy (zcela) právní povahy, (např. efektivnost, účelnost, vhodnost, přijatelnost, adekvátnost, správnost, spravedlnost, etičnost – dobré mravy ( viz např. § 27 „Přípustné riziko“ - odst. 2/ písm. c/ ZOP). ❑ ne vždy konkrétní a jednoznačná: nacházíme neurčité pojmy, obecné formulace. Resumé: Plná vázanost veřejné správy zákonem není prakticky zajistitelná, a bránila by v hodným, účinným a pružným řešením („řešení odpovídající okolnostem daného případu“ - § 2 odst. 4 s.ř.) a zároveň: není přípustná plná rozhodovací volnost těch, kteří vykonávají veřejnou správu. Řešením je tedy – kompromis mezi vázaností a volností – nikoliv však jakýkoliv. Legislativní řešení problému nastavení „volnosti vs. vázanosti“ veřejné správy: Nástroje použité v pozitivním právu (= na mnoha místech v předpisech správního práva): I. Správní uvážení, resp. diskreční pravomoc. II. Neurčité pojmy Mohou býti v právní úpravě kombinovány. (Nejde přitom o mezery v právu.) ------------ POZN.: Odlišným pojmem je „volné hodnocení důkazů“. Procesní zásada - slouží ke správnému posouzení skutkové stránky věci (srov. zejm. § 50 odst. 4). Volnost i zde jen relativní – existují také závazné podklady, jimiž je SO vázán. Pojem „diskrece“: Obecně - slovníkový význam: „Uvážlivost, rozvážnost, volnost jednání a rozhodování, vlastní úsudek, volné uvážení, úvaha.“ (ale také taktnost, zdrženlivost, rezervovanost). Definice správního uvážení („SU“): situace, kdy s naplněním hypotézy právní normy není spojena jediná právně přípustná dispozice. = Aplikujícímu správnímu orgánu je ponechána možnost výběru z nejméně dvou variant dalšího postupu (dispozic). Fakticky = ponechání zákonem předvídaného prostoru k vlastní úvaze správního orgánu. Pozn.: ve správním řádu se pojem SU nevyskytuje. Použit pro soudní přezkum – srov. § 78 odst. 1 s.ř.s. (nezákonnost spočívající v překročení zákonných mezí správního uvážení, nebo jeho zneužití). Účel diskreční pravomoci (SU) = pružnost, vhodnost, proporcionalita zvolených řešení, resp. rozhodnutí: • Avšak při zachování dostatečné míry stability (včetně předvídatelnosti). • Správní orgán může využívat svou …“odbornost, zkušenost, přizpůsobivost nastalým a těžko předvídatelným situacím, a to i z hlediska důsledků zásahu. (V.Vopálka) Pojmy: správní uvážení - diskreční pravomoc: Správní uvážení /“SU“/ (tradičně tzv. volná úvaha správního orgánu) - zpravidla zařazena v dispozici (resp. sankci) právní normy (v řešení konkrétní věci). = uvážení v klasickém smyslu (stricto sensu), resp. v (legislativně) technickém pojetí. Pojem „diskreční pravomoc“ - obsahově širší: Zahrnuje: - shora uvedené správní uvážení /klasické/ + zmocnění SO k normotvorné činnosti. • Nicméně - pro SU se používá také označení „diskrece“, „diskreční pravomoc“ – jako vyjádření opaku rozhodování tzv. vázaného. Varianty správního uvážení: - dle toho, zda právní norma zakládá pravomoc: A. - danou normu aplikovat či neaplikovat (= „uvážení jednání“) (Např.: SO může uložit pořádkovou pokutu - § 62 s.ř.), B. volby některého z více nabízených konkrétních řešení dané věci (= „uvážení volby“). (Např.: SO může uložit pořádkovou pokutu do výše 50 tis Kč – ibid, a může ji také snížit či prominout – odst. 6). Varianty mohou být kombinovány, resp. na sebe navazovat. Neurčité pojmy (NP): - pojem, vyskytující se v právní normě, přičemž jehož obsah a význam není přesně a úplně vymezen. Ve správním právu hojný výskyt („veřejný pořádek“, „noční klid“, „bezúhonnost“,...). Při aplikaci neurčitého pojmu jde o otázku (pravomoc) subsumpční. Správní orgán musí NP vyložit, definovat, a poté posoudit, zda zkoumaný jev či situace odpovídá vymezeným znakům, a lze je tedy pod NP podřadit. Poté lze normu aplikovat. Nutno použít obvyklé interpretační metody. Neurčité pojmy: Míra neurčitosti se může v čase i místě měnit. Míru neurčitosti mohou redukovat: • legální definice pojmu • příkladmé výčty znaků pojmu v zákoně, • prováděcí (podzákonné) předpisy, ▪ judikatura, ▪ metodika ▪ ustálená rozhodovací praxe SO ▪ tradice. Společné znaky neurčitých pojmů a správního uvážení: Zajišťují potřebnou míru volnosti (rozhodovacího prostoru), Náročné na identifikaci a aplikaci. Liší se: ▪ funkcí ▪ způsobem uplatnění pravomoci ▪ zařazením v právní normě. Literatura ke studiu základní: • Průcha, P.: Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Brno: MU, 2012. Další prameny: • Kopecký, M.: Správní právo. Obecná část. 3. vydání Praha: C.H.Beck, 2023 • Skulová, S.: Správní uvážení – základní charakteristika a souvislosti pojmu. Brno: MU, 2003. (https://science.law.muni.cz/knihy/skulova_spravni_uvazeni.pdf) • Mates, P.: Správní uvážení. Plzeň: Vydavatelství A.Čeněk, 2013. Děkuji za pozornost. POZN.: V příštím semináři se zaměříme na identifikaci a obhájení vyhledaných příkladů správního uvážení.