Tvorba zákonů a legislativní proces v teorii a praxi (jaro 2024)
Seminář č. 1+2 (13. března 2024): Tvorba legislativy v ČR - současný stav a přehled problémů / Přístupy k výzkumu legislativy, důvody jejího přijímání
Seminář č. 1: Tvorba legislativy v ČR - současný stav a přehled problémů
Cíl semináře:
Cílem semináře je v zásadě seznámit osazenstvo se šíří problematiky, kterou předmět pokrývá a zjistit, které záležitosti považujete za nejzajímavější, případně nejvíce hodné pozornosti.
Tematické vymezení:
- tvorba legislativy v ČR - problémové aspekty
- hypetrofie práva a její dopady
- vady legislativního procesu
Otázky k diskusi:
- Které pozitivní a negativní aspekty tvorby práva jsou v ČR přítomny?
- Platí ještě v ČR zásada Ignorantia Iuris Non Excusat?
- Co by vás konkrétně v předmětu zajímalo a čím byste chtěli v seminářích trávit čas.
Povinné výukové materiály:
- Šéf Nejvyššího soudu Šámal: Zákony jsou džungle, nikdo je nezná všechny. Je to kritické (28. ledna 2019). Dostupné na http://www.info.cz/pravo/justice/sef-nejvyssiho-soudu-samal-zakony-jsou-dzungle-nikdo-je-nezna-vsechny-je-to-kriticke
- Josef Baxa: Zákony dnes píší děti (21. ledna 2014). Dostupné na https://www.ceska-justice.cz/2014/01/josef-baxa-zakony-dnes-pisi-deti/
- Mynář dostal lekci, Ovčáčkovy urážky nemají v civilizovaném světě obdoby. Překvapuje mě, co Zeman snáší a podporuje, říká Rychetský (29. ledna 2019). Dostupné na https://denikn.cz/64197/mynar-dostal-lekci-ovcackovy-urazky-nemaji-v-civilizovanem-svete-obdoby-prekvapuje-me-co-zeman-snasi-a-podporuje-rika-rychetsky/ (stačí ona volná ukázka)
- Rozhovor s ministrem pro legislativu M. Šalamounem: Neznalost zákona neomlouvá, ale nikdo je nemůže znát všechny (26. ledna 2023). Dostupné na https://plus.rozhlas.cz/neznalost-zakona-neomlouva-ale-nikdo-je-nemuze-znat-vsechny-pripousti-ministr-8917986
Písemný úkol:
Nejen na základě přečtených zdrojů, ale například i vlastních zkušeností či znalostí prosím sepište dvě až tři záležitosti, které byste považovali za užitečné či zajímavé v seminářích z oblasti tvorby legislativy řešit. Může jít jak o problémy spojené s procesem přijímání zákonů, ale i jejich obsahu, máte zájem více o praxi či teorii atd.
Úkol odevzdejte v odevzdávárně níže do 10. března.
Seminář č. 2: Přístupy k výzkumu legislativy, důvody jejího přijímání
Cíl semináře:
V semináři se pokusíme podívat na to, odkud se berou návrhy zákonů a jaké jsou pohnutky různých subjektů pro jejich předkládání.
Tematické vymezení:
- programové priority vlády
- důvody pro předkládání nových zákonů
Otázky k diskusi:
- Jak jsou plněny priority politických aktérů?
- Které nápady v programovém prohlášení pokládáte za rozumné a které za hloupé?
Povinné výukové materiály:
- Aktualizované programové prohlášení vlády P. Fialy (prolétněte si celý text a napište si z něj nějaký skvělý a špatný záměr a zároveň zkuste zjistit, v kterém právním předpisu byl daný záměr realizován, případně proč se to nepovedlo).
- Výhled legislativních prací vlády na léta 2023-2025 (prolétněte si dokument a zkuste si napsat důvody, kvůli kterým se vláda obecně rozhoduje předkládat zákony)
Pro zájemce:
- Svačinová, Petra. Slibem nezarmoutíš? Naplňování socioekonomických legislativních slibů českých vládních stran (2006–2015). Sociologický časopis, 2016, č. 5 (analýza dokazující, do jaké míry plní české vlády své sliby).