Rukověť dopravního a přepravního práva v jeho českém, mezinárodním a evropském rozměru Dopravní a přepravní právo (B-MPOS) Mezinárodní dopravní právo (M-PVP) Filip Křepelka 4. lekce Přeprava jako právní vztah a jeho rysy, další smluvní typy významné pro dopravu Pojetí kapitoly/lekce •Přepravní smlouva jako jádro kapitoly/ lekce. •Bude probíraná do podrobností. •Budou zmiňované hraniční jevy: spolujízda včetně organizované. •Dále se uvedou překrývající se smluvní typy zahrnující přepravu: zasilatelství (spedice), provoz dopravního prostředku a zájezd •Jako součást přepravní smlouvy nákladu se připomene kupní smlouva a její provázání s přepravou. •Závěrem se uvedou další smluvní typy: parkování, oprava a údržba, kontrola, skladování nákladu, koupě nového/ojetého dopravního prostředku, nájem dopravního prostředku. Doprava jiného / pro jiného •Dále snaha pojmout společně jednotlivé druhy dopravy / přepravy: silniční/cestná, železniční, letecká, říční (vnitrozemská plavba), námořní. •Zase základní rozlišení přeprava osob / nákladu / hraniční případy (zavazadla, zásilky, zemřelí?, zvířata?). •Odlišení vlastní dopravy při dopravě pro jiného. •Doprava ve prospěch jiného neboli přeprava. •To předpokládá odlišení dopravce a cestujícího / odesílatele / příjemce. • Spolupráce více dopravců / zákazník. •Při jedné přepravě je možná spolupráce více dopravců. •Může (překládání mezi druhy dopravy), ale nemusí zahrnovat změnu dopravního prostředku (železniční doprava v Evropě). •Vypořádání jízdného: smlouvy či nějaké právní uspořádání. •Vypořádání odpovědnosti za škodu / újmu. •Cestující (bez ohledu na to, kdo platí). •Odesílatel / příjemce (nemusí / může být totožný). •Anonymita u některých druhů dopravy (absence evidence cestujících kupujících si běžné jízdenky) •Popř. absence jejich soustavného legitimování (tj. možnost vydávání se za jiného) při letmé evidenci. Smluvní vztah – přepravní smlouva •Právní rámce: •Obecný vnitrostátní právní rámec: smlouva o přepravě osob / nákladu podle §§ NOZ. •Zvláštní rámce pro jednotlivé druhy dopravy v příslušných zákonech. •Vyhláška č. 175/2000 Sb., přepravní řád pro osobní silniční a železniční dopravu provádějící vícero zákonů. •Jejich existenci předpokládají či dokonce vyžadují dopravní zákony. • Povaha právních podmínek •Veřejnoprávní imperativní předpisy: týkající se provozu, dopravních prostředků… •Převaha kogentních pravidel (tj. nelze se odchýlit): kvůli přehlednosti a jednoduchosti. •Omezená vůle přepravců v mezích výše uvedeného připouštět více výjimek. • Přeprava vnitrostátní a mezinárodní (rozlišení) •Překračování státních hranic. •Rozdílné u jednotlivých druhů dopravy. •Uplatnění právních úprav na jednotlivé druhy přepravy. •Přímá úprava pro mezinárodní přepravu zjevně žádoucí… •Mezinárodní smlouvy zakládající přímou úpravu: CMR – nákladní silniční doprava, CIM – nákladní železniční doprava, CIV – osobní železniční doprava, Montrealská (Varšavská) úmluva – osobní letecká doprava, Haag-Visby pravidla – nákladní námořní doprava. •Nutnost zkoumat, zda dotčený stát je smluvní stranou! •Oproti jiným odvětvím daleko větší podíl kogentních pravidel. Hrají ještě nějakou roli kolizní normy a národní právo? •Je úprava mezinárodními smlouvami, popř. v EU nadnárodním právem vyčerpávající? •Pokud ne, použijí se ještě národní pravidla soukromého práva. •Národní, nadnárodní či mezinárodní prameny pak určují, které národní právo se použije. Povinnost přepravce uzavírat smlouvu – osobní doprava •Smluvní přímus / kontraktační povinnost •Ochrana spotřebitele. •Antidiskriminační právo – máme přímo legendární případy uplatnění (rebelie proti segregaci v USA). •Zvláště jako dopravní obslužnost (případ Mojžíř). Nákladní doprava – obecně svoboda? •Mohlo by být relevantní též u nákladní dopravy pro individuální potřeby. •Diskriminace jednotlivců jako spotřebitelů podobně jako v osobní dopravě. •V komerční sféře však obecně smluvní svoboda. •Soutěžní právo u nákladní dopravy pro individuální a komerční potřeby. Řešení nedostatku kapacit. •Limit … vyčerpání kapacity. •Za normálních podmínek působení tržních sil: zvýšení ceny či zvýšení přepravní kapacity. •Za mimořádných podmínek státní intervence. •Případná opatření dávkující dostupnost osobní či nákladní přepravy. • Uzavírání smlouvy – tradiční a elektronizace •Smlouva o přepravě: ústní / nebo písemná (samozřejmě nikoli ruční)? •Jízdní doklady: též další doklady, mj. služební průkazy, osvědčení věku a dalších titulů pro přepravu, představitelná též legální jízda zdarma. •Různé jízdenky z hlediska plnění (na konkrétní spoj, na určité období, různé slevy, zákaznické výhody, volná dostupnost po určité období). •Mezinárodní jízdenky. •Letenky a lodní lístky: zvláštní jednotná pravidla. •Elektronizace – trend poslední doby… SMS, internetový nákup, dokladování jízdenek pomocí elektronických nástrojů… Zprostředkování jízdenky/letenky •Jen část dopravců si zabezpečuje prodej sama. •Tradiční zprostředkování – lístky MHD např. trafiky, knihkupectví. •Jízdenky jako ceniny (podobně poštovní známky apod). •Nasmlouvané agentury pro prodej letenek/lodních lístků (ale také ubytování): různé cestovní kanceláře apod. •Dokument jako doklad pro budoucí použití. •Evropské železnice prodávající mezinárodní jízdenky též pro další železniční podniky. •Zprostředkování se vytrácí díky internetovému prodeji. •Město Brno – prodej „šalinkarty“ pomocí BrnoID? Zprostředkování II - složité •Vyhledávání levného spojení. •Vyhledávače umožňující vyhledání levného spojení. •Otázka regulace reklamy. •Vyhledávače levného spojení: příklad v Česku usídleného globálně působícího Kiwi. Spory o vypořádání v případě problémů: pro koho vlastně Kiwi pracuje? Jízdenka jako doklad •Dříve papírový dokument. •Převoditelný či na jméno? •Doklad pro kontrolu. •Domněnka: neschopnost předložení – •Doklad do účetnictví při vykazování přepravy jako nákladů. Kontrola jízdenky •Neschopnost předložit ke kontrole. •Domněnka - černý pasažér. •Papírová jízdenka. •Ovšem co elektronická jízdenka…? •Nemožnost nahrát, nemožnost prověřit (nefunkční kód, vybité nosiče, výpadek připojení)… Předpoklad… •Oslabení předpokladu ovšem v některých systémech – např. možnost dodatečného doložení v DPMB… •Obtížnost až nemožnost dokladování v případě nehody. •Domněnky? • • Nákladní / náložní list •Pro nákladní dopravu národní či mezinárodní unifikace písemné dokumentace. •Nákladní list. •Vymezení obsahu nákladního listu: co, odkud, kam. •Stanovené požadavky na obsah nákladního listu. •Otázka zásilky. •Vyhotovování nákladního listu pro každé vozidlo zvláště – s ohledem na možný různý osud. •Elektronizace nákladních listů? Otevřená jízdenka, jízdenka na přesný spoj, rezervace osobní přepravy •Otevřená jízdenka - možnost cestovat kterýmkoli spojem •Jízdenka vázaná na spoj •Rezervace cesty / rezervace místa (ve vlacích, kde lze cestovat bez místa). •Odstoupení od záměru cestovat (zadarmo, se ztrátou či za poplatek). •V letecké dopravě snaha vytěžovat letadla nadoraz, problematika nadpočetných letenek a řešení při velkém zájmu. Tradičně různé ceny pro různé lety. •V autobusové a železniční dopravě – snaha po rozložení zátěže při zajišťování dostupnosti vedla v posledních letech díky informačním technologiím. Kapacita nákladní přepravy v určitém čase •S ohledem na povahu spíše objednávání pro určitý čas/období. •Snaha omezit potřebu skladování. •Výroba podle potřeby, suroviny a polotovary podle potřeby výrobce. •Ovšem nedostatek. •Skladování jako součást či doprovod přepravy či dopravy pro vlastní potřeby. •Skladování v dopravních prostředcích a ve skladech. •Samozřejmě jinak bude v případě vlastních parkovacích míst, vleček, automobilů, vagonů… • Jízdné / přepravné •Všeobecná snaha dopravců v osobní dopravě mít zaplaceno předem či během jízdy. •Úhrada jako způsob uzavření smlouvy? •Co uzavírání a hrazení ve vozidle samotném? •Hotovost, elektronická úhrada. •Pravidla pro platby v jednotlivých státech a také v jednotlivých platebních systémech (platby kartami, platby převodem na účet). •Doklad o úhradě – jízdenka a jízdní doklad, co když chybí (při nehodě)? Související peněžní služby •Nakládání s hotovostí v zázemí dopravy. •Vsuvka: Převážení hotovosti jako mimořádně cenného nákladu. bezpečnostní opatření •Pravidla pro nakládání s hotovostí včetně převážení přes hranice. •Bezhotovostní styk: platební karty. •Napojení platebních terminálů zázemí či v dopravních prostředcích („Pípni a jeď“ brněnského DPMB). •Používání platebních karet jako nosiče jízdenky… Plnění v osobní přepravě •Přeprava mezi stanovenými místy. •Pokud možno podle jízdního řádu. •Není-li stanoveno jinak, samozřejmě může být jiná trasa (objížďky, výluky). •Kvalitativní parametry přepravy (přepravní třídy jednotlivých dopravních prostředků) •+ patřičné příslušenství a doprovodné služby •(zahrnuje třeba stravu v autokarech, letadlech, lodích) •Rozdávané předměty, připojení k internetu… •Chování ostatních cestujících vůči cestujícímu má často zásadní dopad na úroveň… Plnění v nákladní přepravě •Jednotlivé druhy nákladu potřebující přepravu v odlišných automobilech / vagónech / prostorech letadel. •Míra ochrany před ztrátou, odcizením, poškozením. •Zvláštní zabezpečení při převozu – je třeba. •Speciální kategorie zboží: zvířata, zemřelí. •Různé úřady mohou kontrolovat v případě převozu či podezření… •V některých případech tedy nutnost vymezení přepravovaného zboží. •V některých případech vysoká očekávání na dochvilnost, v jiných případech na tom nezáleží. •Samozřejmě ještě více než v osobní dopravě nezáleží na cestě, není-li nějaké zvláštní ujednání či standard. •Tomu může odpovídat Nepřipuštění k přepravě •Nezpůsobilý cestující: •Opilost, špinavost, viditelně problematický zdravotní stav, během pandemie všude a epidemií jednotlivě „infekčnost“ či dokonce „suspektní“ (požadavky testů). •Co děti, zdravotně postižení vyžadující doprovod či pomůcky? •„Černé seznamy“ v některých zemích… Jinde by se považovalo za diskriminaci. • Nezpůsobilý náklad: •Náklad z provozních (hmotnost), bezpečnostních či mravních důvodů vyloučený z přepravy či přepravitelný pouze za zvláštních podmínek, nedostatečný či vadný obal. Černý pasažér •Není jím cestující, který si legálně zakupuje jízdenku až ve vozidle – otázka předepsaného chování tohoto cestujícího… povinnost hlásit se. Samozřejmě se často řeší přirážkou. •Omyl cestujícího – např. při přestupech. •Soustavnost kontrol v jednotlivých dopravních prostředcích. •(autobusy, vlaky, městská hromadná, lodě různých velikostí, letadla). •Postih – vysazení, pokuta (tzv. přirážka k jízdnému). •Vzniká za těchto podmínek smluvní vztah? Vážné nehody, kdy se už nedohledávají jízdenky… •Oprávnění donucovat černého pasažéra (asistence policie apod., vlastní síly dopravce?) • Černý náklad a neodpovídající náklad •Většinou nikoli úspoře dopravného. •Otázka splnění kupně-dopravní smlouvy: v zásilce byl kokain, objednali jsme banány… •Kontroly mohou zdržovat, to může představovat zpoždění při dovozu osob. •Lze předpokládat, že častější než vyloženě černý náklad bude neodpovídající náklad, který může ohrozit dopravce, ba způsobit dopravní nehodu. •Odpovědnost přepravce vůči dopravci… Překračování hranic při přepravě •Osobní doprava •Pasové kontroly. •Povinnosti dopravce na nevpuštění (z toho vyplývající kontroly dopravce či z jeho vůle a zájmu), povinnost dopravit zpět. •Mohla by zahrnovat též černého pasažéra. •Nákladní doprava •Celní a speciální kontrola. •Úhrada cel v souvislosti s přepravou. •Role přepravce při vyřízení celních a dalších srovnatelných náležitostí. •Přepravce jako zástupce prodávajícího/odesilatele a kupujícího/příjemce. •Řešení nevpuštění vyloučeného zboží. • Uložená povinnost přepravy osob a nákladu •Policisté a další činitelé státu. •Může sloužit bezpečnosti na palubě a tudíž mohou přepravci vítat. •Může však představovat též pro přepravce zátěž. •Dokonce může dosahovat stupně narušení záměrů přepravce… •Obecně a za krizových situací. •Otázka hrazení takové uložené přepravy. •Ústavní právo na majetek, skryté zdanění… •Poměry v jednotlivých státech Stát a jeho podniky jako přepravce •V Česku je řada přepravců ve veřejném vlastnictví: bez ohledu na právní formu (obchodní společnost, příspěvkové organizace). •Právo nerozlišuje přepravce… •Stát či jiný nositel veřejné moci zajišťující přepravu osob či nákladu při plnění svých úkolů: školní autobusy, eskorta vězňů, přeprava vojáků, hasiči. Mohou přepravovat v případě potřeby, zejména za stavů nouze, též civilisty. Tato přeprava může být nasmlouvaná. Může být rovněž mezinárodní (hromadná repatriace). Podobně může být převážen zvláště důležitý materiál či zajišťován jeho převoz. •Taková přeprava se může, ale nemusí považovat za přepravu smluvní. •V jednotlivých státech mohou být různé zvláštní úpravy a výklady obecných úprav. V Česku nemusí být vždy jasno. Hraniční kategorie – je to pořád ještě přeprava osob/nákladu?! •Doprava sebe a příbuzných/blízkých zjevně přepravou není. •Za přepravu bychom neměli považovat spolujízdu zahrnující podíl na nákladech (ba naopak, měla by se z ekologických důvodů podporovat). •Platí to též pro tu zprostředkovanou pomocí. •Rovněž pro nákladní přepravu po sousedsku, sousedkou výpomoc. •Ovšem Uber nelze nepovažovat za, jestliže provozovatelé přepravy se jím živí: je to přepravní smlouva s veškerou ochranou? •Regulace / restrikce Uber. •Problém může nastat při dopravních nehodách, zločinech apod. Závěrečné konstatování •Povaze smluvních závazků se nemusí věnovat pozornost, pokud se přeprava daří… •Jakmile však nastane nějaký problém, tak zjišťujeme, jaký byl režim dopravy, zda šlo o přepravu či nikoli. •Režim odpovědnosti se totiž může odlišovat. •Nemusí to být vždy zjistitelné: např. při dopravních nehodách prostředků hromadné dopravy se nebude zjišťovat, kdo byl oprávněný cestující. Spedice •Spedice – neoficiální označení zasilatelství. •Zajištění přepravy a souvisejících služeb, skladování, balení, obálkování, rozdělování. •Zasilatelství: obstarání přepravy, ale také skladování, balení věcí, pojištění prostřednictvím různých dopravců. •U balíčků a dopisů roznos/vyzvednutí zabezpečuje též pošta. •Jaké je rozhraničení s činností pošty? Provoz dopravního prostředku • •Pro převážení osob nebo nákladu na objednávku a podle pokynů. •Sjednává se obvykle na určitý čas. •Úhrada může zahrnovat pohotovost / čekání a dopravu… • Pronájem dopravního prostředku – individuální •Pronájem automobilu. •Děláme běžně při pobytech v zahraničí, kam jsme nedojeli vlastním vozem. •Typická smluvní ujednání. •Pozornost řidičským oprávněním: a jejich platnosti v zahraničí… •Nutnost uvědomit si odlišná pravidla pro •Vymezení používání těchto dopravních prostředků nájemcem. •Pozornost dopravním nehodám. Komerční pronájmy dopravních prostředků • •Řada dopravců má dopravní prostředky na leasing. •Dopravní prostředky zastavené bankám jako záruka za splátky či další dluhy přepravců? Jak vypadá zajištění dluhů? • •Samozřejmě myslitelné jsou pronájmy dopravních prostředků v případě potřeby mezi jednotlivými dopravními podniky. •Jaká mají dopravní podniky v tomto směru mezi sebou dlouhodobá ujednání? Nebo jednají podle potřeby? Zasahují do tohoto nějak státy za účelem zajištění. • Zájezd •Souhrnná doprava a další služby – ubytování, stravování, vstupy na památky, pojištění, spoje a další. •S ohledem na význam pro obyvatelstvo, problémy zvláštní •Organizátor zájezdu, využívající přepravu či provoz dopravního prostředku. • Parkování dopravního prostředku •Ideál: vlastní garáž či parkovací státní jako druh stavby… •Parkování: nedostatek parkovacích míst. •Zpoplatněné parkování jako řešení. •Zpoplatnění parkování na ulicích (Brno – modré pruhy). •Ad hoc a komerčně provozované parkoviště, ba parkovací dům. •„Umožnění parkování jako přivýdělek… • •Jak vypadá a jaký právní rámec má parkování v železniční, letecké, námořní a říční dopravě? Oprava a údržba dopravního prostředku •Poměrně významný sektor služeb doprovázející dopravu. •Faktická a formální nepojízdnost – viz dopravní prostředek, •Nutnost odtahu (asistenční služby) •Omezená pojízdnost. •Vlastní oprava – co se smí všeobecně, co se naopak nesmí, co je podmíněné v rámci záruky vozidla, vlastní amatérská. •Vyhledání servisu – autoservis, částečný pneuservis, event. Smlouva o dílo. •Vlastní profesionální opravny u dopravních podniků. •Analogie v železniční, letecké, námořní a říční dopravě. Zde větší dopravní podniky provozují vlastní údržbu a vlastní opravu, byť třeba nikoli všechnu. •Míra právem požadované a vlastní evidence oprav… • • Kontroly dopravního prostředku •Předepsané veřejným právem. •Kontrolní instituce. •Činnost je nicméně privatizovaná. •Provádějí se nicméně na základě smlouvy, za úhradu zájemce. •Zásada kontroly: musí být korektní, neovlivněná úhradou. • Koupě dopravního prostředku – nového •Představuje velkou investici jak pro jednotlivce, tak pro podniky a instituce, včetně státu. •Záruční doba – často delší než zákonná. •Otázka odpovědnosti za opotřebení a za vady, při nesprávném použití, při nehodách. •Nucení k údržbě v autorizovaných („značkových“) servisech. • •Velké dopravní prostředky: nákladní auta, autobusy, lokomotivy, vagóny a soupravy, lodě a letadla: častá spolupráce při údržbě a opravách. •Poruchovost jako sledovaná veličina významná pro cenu, možnost vrácení. Koupě dopravního prostředku – použitého, ojetého •Značná část obyvatelstva, ale též podniků a institucí nepotřebuje. •Opotřebení viditelné. •Opotřebení skryté jako riziko nesené. •Odrážející se v ceně. •Výprodej podnikových automobilů zaměstnancům apod. jako výhodnější… •Dopravci a dopravní podniky běžně přeprodávají nákladní automobily. •Předmětem obchodu může být též dopravní prostředek, který je natolik opotřebený, závadný, nezpůsobilý provozu. •Otázka zjevnosti či skrytosti této skutečnosti… Koupě dopravního prostředku na splátky (leasing) •Individuální leasing – automobil na splátky… •Prodejce využívající vlastní kapitál. •Nebo investor. •Vymezení. •Vyjasnění, kdy dochází k přechodu vlastnictví. Pokud ještě před splacením, může být předmětem zástavy. •Možnosti ukončení – při nesplácení, při nezájmu dál využívat. •Stává se z toho zpětně pronájem dopravního prostředku? Skladování nákladu •Zdržení je většinou nežádoucí. •Může tomu však být též jinak, právě naopak. •Odesilatel či příjemce mohou mít zájem na skladování. •Skladování v dopravních prostředcích a jejich neuvolnění může být předmětem zpoplatnění, protože zatěžuje kapacitu. •Skladování v budovách v rámci dopravní infrastruktury. •Smluvní typ: nájem? Co zabezpečování požadavků? Vazba na prodej/koupi zboží I – vnitrostátní •Zde lze jen odkázat na (věřme) podrobné a pečlivé probrání kupní smlouvy a smluv podobných (směna, nájem) v jiných publikacích a kursech. •Přesto je dobré si uvědomit jednotlivé souvislosti. •Rozvoz zboží vlastními dopravními prostředky, svoz zboží vlastními prostředky. •Prodejce (výrobce, velkoobchodník) a kupující (individuální stejně jako korporátní/institucionální) často komunikují na dálku, dopravu od prodejce ke kupci (výrobce ke spotřebiteli) zprostředkuje dopravce zboží. Vazba na prodej/koupi zboží II – mezinárodní obchod • •Zde se u řady (ale ne všeho) zboží uplatňuje Vídeňská úmluva o mezinárodní koupi zboží. •Jak tato úmluva zakládající přímou úpravu reaguje na dopravu, resp. přepravu? •Doložky INCOTERMS jako zjednodušení mezinárodního obchodu zbožím •Jednotlivé doložky vymezují zabezpečení dopravy prodávajícím, resp. kupujícím. •Kdo vyřizuje problémy vzniklé při přepravě? •