Strategický management ve veřejné správě Ing. Eva Tomášková, Ph.D. Katedra finančního práva a národního hospodářství Eva.Tomaskova@law.muni.cz Tři modely řízení veřejné správy lByrokratické řízení ¡klasický model lNew Public Management ¡součástí i strategický management lSmíšený model omezeného uplatňování manažerských přístupů ¡střední cesta, reakcí na byrokracii a zároveň na radikální systém NPM ¡založen na strategickém managementu Vývoj smíšeného modelu lIrsko a Nizozemí – největším problémem při aplikaci nepříjemných kroků je malá politická vůle lIrsko ¡SMI (Strategic Management Iniciative) – principy: lLepší kvalita poskytovaných služeb pro občany lDecentralizace rozhodovacích orgánů na regionální a místní správu (strategické plánování pro ekonomický rozvoj obce a kraje) lRedukce byrokracie a zjednodušení právních předpisů lRealizace systému výkonnostního managementu a rozvoje řízení lidských zdrojů lRozpočtová odpovědnost, v rámci které byl zaveden nový systém finančního managementu a kontrol veřejných výdajů Strategický management lPůvodně vyvinut pro potřeby soukromého sektoru lUdržování dlouhodobého souladu mezi posláním organizace, jejími dlouhodobými cíli a disponibilními zdroji a rovněž mezi organizací a prostředím, v němž organizace existuje lOrientace na cíl a výsledek Strategie lZpůsob, jak dosáhnout stanovených cílů lUrčuje směr a rozsah aktivit organizace v dlouhodobém pohledu, propojuje disponibilní zdroje a měnící se prostředky, s cílem uspokojit požadavky občana lTvorba strategie ¡Vedoucí úředníci a politici, názor občanů a podnikatelů ¡Vhodné založit orgán (komisi) pro strategický rozvoj ¡Limitovaný prostor pro tvorbu strategie (některé činnosti dány zákonem) Znaky SM ve veřejné správě lCíle jsou komplexnější lRealizace cílů někdy přesahuje jedno volební období lPojem zákazník má širší pojetí lDo strategického rozhodování zasahují politické vlivy a vliv celkového politického prostředí a jeho stability lČasové období pro definování a realizaci strategie je ovlivněno volbami lVětší spektrum zainteresovaných subjektů, které od úřadu veřejné správy něco očekávají a mohou ovlivnit strategické cíle a jejich realizaci lExistuje konkurence při získávání zdrojů (dotace) Opodstatnění SM ve veřejné správě lStrategický management umožňuje: ¡Identifikovat trendy a faktory ovlivňující místní prostředí ¡Zachovat a podpořit základní znaky, silné stránky a prostředí místa, i když v okolí dochází k řadě ekonomických či politických změn ¡Připravit podmínky pro ekonomický rozvoj a přilákat investory Pojmy související se strategickým managementem lPoslání, vize, strategický cíl lStrategie lStrategické plánování lStrategický management l ¡Strategické plánování ≠ strategický management Vývoj strategického managementu lPět fází vývoje: ¡Plánování (1945 – 1960) ¡Dlouhodobé plánování (1960 – 1973) ¡Strategické plánování (1973 – 1980) ¡Strategický management do roku 1995 ¡Strategický management po roce 1995 Model strategického managementu l l > > Košťan a Šuleř (2002) Keřkovský a Vykypěl (2002) Odlišnosti veřejné správy z pohledu SM lNení problém se získáváním zákazníků, budováním postavení na trhu nebo tvorbou nového produktu lVymezeny komplexnější cíle (nejen zisk a přežití) lSložitější definice vlastníků a spotřebitelů svých služeb lVětší omezení týkající se investičního kapitálu i svobody rozhodování lHranice strategického rozhodování určovány více politickými podmínkami než stavem prostředí Omezení a rizika modelu postaveném na SM lPodcenění přípravy ¡Součástí i finanční řízení, nutné silné vedení lOmezený výběr partnera ¡Zapojení občanů, veřejných institucí, soukromých firem lAutomatická aplikace metod ¡Brát v úvahu specifika, stanovení cílů a priorit lNedostatečná komunikace ¡Všechny zainteresované skupiny Tři kroky k moderní, efektivní a výkonné veřejné správě lDělat (vybrat a prosadit) „správné věci“ lProvádět tyto „správné věci“ správným způsobem lSprávně komunikovat s veřejností l l Příklady, kde se tak neděje l lStrategie a strategický management = dělat správné věci l l Smart Administration l„Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby: Strategie realizace Smart Administration v období 2007 – 2015“ ¡Zhodnocuje současný stav strategického managementu ve veřejné správě v ČR lZnačně nevyhovující především v oblasti státní správy lDokument EFEKTIVNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA A PŘÁTELSKÉ VEŘEJNÉ SLUŽBY l lStrategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020 ¡https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/cz-strategicky-ramec-rozvoje -verejne-spravy-2014-2020.pdf lStrategický rámec Česká republika 2030 OUR_Strategicky_ramec_20181015.pdf.002.002.pdf (mzp.cz) ¡ Smart Administration – nedostatky SM ve veřejné správě lNeexistuje systém SM (hierarchie strategií a jejich implementace) lNeexistence všeobecně přijímané terminologie lVytvořené dokumenty vykazují řadu metodologických nedostatků lProces SM končí vytvořením dokumentu, který následně není implementován do praxe lStrategické dokumenty jsou ve většině případů vytvářeny bez vazby na rozpočty a rozpočtový proces Strategie v regionu či obci lDlouhodobý dokument, v němž by měla být definována komplexní představa o budoucnosti ekonomického, sociálního a environmentálního rozvoje obce lZpracování dobrovolnou záležitostí lExistuje konkrétní forma zpracování - ObcePRO lOdbor regionálního rozvoje obcí l Strategie v regionu či obci lProblémy dle pracovníků odboru rozvoje obcí: ¡Podceňování úlohy zastupiteli i veřejností ¡Neoblíbenost pojmu „plánování“ (raději „programování“) ¡Nedodržování doporučených metodik ¡Nebývá brán zřetel na mínění obyvatel ¡Nedodržování plánů ¡Neochota aktualizovat plán při změně vnějších podmínek Strategie v regionu či obci l Kutscherauer a kol. (2006) Strategie ve veřejné správě – porovnání se soukromým sektorem l > Strategie ve veřejné správě – porovnání se soukromým sektorem l > > Aplikace SM ve veřejné správě - vlivy l > Strategické dokumenty v úřadech místní správy lNáhodně vybráno 30 měst a obcí l6x dokument nenalezen, 6x nalezen s obtížemi lVe 3 případech nalezen jen Integrovaný plán rozvoje města (měl by navazovat na celkovou vizi a strategii města – 5 měst má vypracované oba dokumenty) lObsahově a strukturou se dokumenty příliš neliší lSamostatná činnost úřadu ve většině strategických dokumentů není řešena (3 výjimky) lNení nalezeno naplňování přijaté strategie (1 výjimka) lMetody strategického managementu – SWOT, jinak nic (výjimka Vsetín – BSC, benchmarking, CAF) lAsistence externí organizace – 11x spolu s pracovníky úřadu, 9x pouze externí organizace Doporučená literatura lKerlinová, A. a Tomášková, E. Management veřejné správy, 2014. lStrategický rámec Česká republika 2030. OUR_Strategicky_ramec_20181015.pdf.002.002.pdf (mzp.cz) lStrategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020 ¡https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/cz-strategicky-ramec-rozvoje -verejne-spravy-2014-2020.pdf l