4. Volný pohyb osob (lidí) - aspekty hospodářské a sociální
V této části kurzu se mimo jiné dozvíte:
- Pojetí přístupu k zaměstnání a podnikání v EU.
- Zdanění příjmů osob využívající právo volného pohybu.
- Výjimky z rovného přístupu k zaměstnání.
- Uznávání kvalifikace v EU.
- Sociální aspekty přistěhovalectví za prací.
Pojetí zaměstnání a podnikání:
SFEU stanoví odlišnou úpravu pro volný pohyb pracovníků (čl. 43 a násl.) a pro svobodu usazování jednotlivců za účelem podnikání (čl. 49 a násl.). Tato svoboda usazování se přitom uplatňuje též pro právnické osoby (blíže ke svobodě usazování následující lekce č. 5). Zde se nicméně vysvětlí společně. V obou případech jsou totiž činní jednotlivci, kteří se vesměs stěhují za výdělkem do dalšího členského státu. Dvojí právní úprava působení zastírá skutečnost, že se v obou případech jedná o lidskou práci. Naopak právnické osoby jako fiktivní subjekty hranice překračují pouze činností lidí, kterou těmto subjektům připisujeme, proto se jejich mobilita vysvětluje zvláště (kapitola 7).
Oprávněni pracovat a podnikat v jiném členském státě, než kterého jsou občany, jsou obecně za stejných podmínek jako jeho občané jednotlivci, kteří jsou občany jiného členského státu. Svobodě se těší tedy občané EU (kapitola 4). Není podstatné, zda některá tato osoba má zároveň občanství nečlenského státu. Naopak toto občanství jiného členského státu není významné, pokud je jednotlivec zároveň občanem hostitelského státu, pak je rozhodující toto občanství. Občanství členského státu zprostředkovává právo pracovat a podnikat v jiném členském státě rodinným příslušníkům občana EU, kteří občany členského státu nejsou, typicky jsou to manžel či manželka či osoba ve srovnatelném postavení (kapitola 4). Povinnými jsou obecně členské státy. Ty nesmějí s dále uvedenou výjimkou pro výkon veřejné moci zakazovat či ztěžovat zaměstnání či podnikání občanům jiných členských států.
Zaměstnáním se rozumí nejenom plný či částečný pracovní poměr, ale též různé příležitostné činnosti pokryté dohodami o provedení práce či pracovní činnosti, respektive jejich obdoby v jednotlivých státech, včetně různých zvláštních úprav pro jednotlivá odvětví hospodářství. Pracovníkem pro účely práva EU může být též osoba vykonávající činnost řídící, například jednatel, který podle vnitrostátního práva zaměstnancem není a jeho postavení je předmětem zvláštní právní úpravy doplněné soukromými ujednáními. Nepřekvapí, že členské státy měly opakovaně snahu upírat možnost pobytu občanům jiných členských států, pokud tato závislá práce měla omezený rozsah. Soudní dvůr nicméně opakovaně odmítal stanovování nějakého nezbytného rozsahu. Výjimku představuje toliko zanedbatelný rozsah práce či jeho krátkodobý ráz.
Přístup k zaměstnání:
- zásada zrovnoprávnění občanů členských státu na trhu práce a podnikání:
- stejné pracovní podmínky pro osoby (přístup k zaměstnání, mzda, pracovní doba atd.),
- nemožnost upřednostňování vlastních občanů při přístupu k pracovním pozicím a přednostní propouštění,
- zákaz diskriminace - diskriminační právo EU.
Přístup k podnikání:
- stejné podmínky pro osoby samostatně výdělečně činné,
- stejné licence,
- stejné kontroly, stejné sankce.
- dle příslušnosti ke státu práce / pobytu,
- zásada mezinárodního zdanění příjmů - potvrzují smlouvy o zamezení dvojího zdaně,
- daňový tuzemec (rezident) versus cizozemec (nerezident).
Hraniční případy a zdanění příjmů:
- právo na daňové výhody mají jen daňoví tuzemci (rezidenti)
- dojíždění za prací: pendleři,
- pendleři jsou daňoví nerezidenti.
- rozsudek SDEU Schumacker – výhody pro migranta.
- v případě výkonu veřejné moci si mohou členské státy vyhradit zaměstnání svým vlastním občanům - pouze povolání, která souvisí s výkonem veřejné moci, nikoli veškerá povolání ve veřejné sféře.
- Rozsudek SDEU Komise v. Belgie - zužující výklad zaměstnání
Uznávání kvalifikace:
- kvalifikace jako předpoklad výkonu zaměstnání,
- státy mají své mechanismy pro uznávání kvalifikace,
- mezinárodní smlouvy mohou také upravovat uznávání kvalifikace.
Uznávání v rámci EU:
- organizace a financování školství zůstává v kompetenci členských států,
- kvůli usnadnění pohybu pracovníků a podnikatelů vytvoření mechanismu pro snadné uznávání univerzitních kvalifikací,
- harmonizace nároků na některé diplomy: zdravotnictví, stavebnictví. Vytvoření mechanismu pro uznávání výučních listů a podobných kvalifikací. Vzhledem ke značným rozdílům nutnost uznávání praxe, unifikace kvalifikací v dopravě (potřebné a dosažitelné pro mezinárodní dopravu),
- kodifikace směrnicí 2005/36/ES.
- mohou být vyžadovány dle vnitrostání právní úpravy nebo jako požadavek zaměstnavatele,
- zákaz omezení se nevykládá široce tak, že by zahrnoval také zastřené omezení občanů jiných členských států,
- rozsudek SDEU Groener - dalekosáhlé uznání jazykové politiky členského státu.
Přistěhovalectví za prací/podnikáním občanů EU a rodiných příslušníků:
- zařazení do soustavy sociálního zabezpečení hostitelského státu,
- právo na stejnou zdravotní péči,
- právo na vzdělání migranta a doprovázejících rodinných příslušníků za stejných podmínek,
- právo na průběžné sociální dávky,
- právo na podporu v nezaměstnanosti, ovšem s nebezpečím neprodloužení pobytu, s výjimkou těch, co už získali trvalý pobyt.
- z důvodu přemísťování osob napříč EU a s tí spojené placení daní v různych zemích potřeba zjednocení:
- nařízení 883/2004 - důchodové zabezpečení.
Postavení státních příslušníků třetích zemí - neobčanů EU:
- členské státy si určují svoji přistěhovaleckou politiku samy,
- postupné zavádění migračních práv pro dlouhodobě usazené obyvatele – neobčany EU,
- naturalizace: zařazení do kategorie občanů, bez ohledu na míru sociokulturní integrace.
Uvolňování migrace uvnitř EU:
- odklad
migrace pracovníků z nových členských států kvůli neochotě bohatých států
okamžitě uvolnit z obavy před velkou migrací,
- Brexit jako důsledek naivní liberalizace
ze strany VB.
- EU
jako výjimka z celosvětových poměrů.
Žadatelé o mezinárodní ochranu:
- Ženevská úmluva o právním postavení uprchlíků,
- rozvinutí na základě lidskoprávních standardů,
- fyzický migrační tlak na vyspělé státy,
- Dublinský
systém,
- Problémy: vyhošťování neúspěšných žadatelů o mezinárodní ochranu, sociokulturní integrace azylantů.
Zopakujte si:
- Jaký přístup k zaměstnání a podnikání pojala EU?
- Jakým způsobem jsou zdaněni občané členských státu zaměstnání nebo podnikající v jiném členském státu, než původu?
- Jaké jsou výjimky z rovného přístupu k zaměstnání v rámci EU.
- Jakým způsobem jsou uznávány kvalifikace v EU.