1. Volný oběh zboží - aspekty celní a daňové
V této části kurzu se mimo jiné dozvíte:
- Jaké jsou stupně liberalizace obchodu
- Jaké jsou v EU základní svobody a jak je lze třídit
- Co jsou to cla a jaká pravidla se k nim v EU vztahují
- Co jsou to poplatky/dávky s obdobným účinkem a jaká pravidla se k nim v EU vztahují
- Co je to zákaz daňové diskriminace a jak se v EU uplatňuje
- Co je to harmonizace daní a jakých daní se v EU týká
- /1/ Potlačení bariér obchodu zbožím (a pohybu osob apod.) uvnitř státu – v Evropě v 18. či 19. století
- /2/ Omezení cel závazky států
- /3/ Zóny volného obchodu
- /4/ Celní unie
- /5/ Společný trh EU (+osoby, služby)
- /6/ (Jednotný) Vnitřní trh EU (+ kapitál, odstranění hraničních kontrol)
- /7/ Hospodářská a měnová unie (ne všechny členské státy)
- /8/ Sociální unie?
Vývoj v rámci Evropského společenství (následně Evropské unie): Celní unie (1968, tj. oblast s odbouráním cel, obdobných dávek a kvantitativních omezení pohybu zboží + stanovení jednotného celního tarifu ke 3. státům (chybí-li druhý znak = „zóna volného obchodu“)→ společný
trh (kromě CU zahrnuje volný pohyb osob provádějících ekonomickou činnost + služeb + omezeně i kapitálu) →
jednotný vnitřní trh (1987) → měnová unie → hospodářská
unie → sociální unie
Vnitřní trh EU: vznikl od 1.1.1993 jako nástupce společného trhu EHS (ES) – pojem společný trh vyjadřuje z hlediska obecné teorie ekonomické integrace jeden z jejích nejvyšších stupňů, a to v paradigmatu: zóna volného obchodu, celní unie, společný (vnitřní) trh a měnová unie. Plán vytvořit vnitřní trh byl již stanoven v Jednotném evropském aktu (JEA), realizace až Maastrichtskou smlouvou. Společný trh zahrnoval zejména politiku zemědělství, společnou obchodní politiku nebo dopravní. V rámci vnitřního trhu (od Maastrichtu) přibyly další oblasti jako politika vízová, azylová a přistěhovalecká, hospodářská a měnová, fiskální (daně), ochrana spotřebitele, hospodářská a sociální soudržnost, ochrana ŽP nebo rozvojová spolupráce.
Hlavní rozdíly vnitřního trhu od společného trhu:
- odbourání kontrol zboží na vnitřních hranicích týkající se také kontrol z hlediska technických, sanitárních, veterinárních a jiných norem, které bylo nutno mezi členskými státy harmonizovat (odstranění i tzv. skrytých překážek)
- zrušení formalit na vnitřních hranicích pro statistické účely,
- otevření státních zakázek subjektům z jiných členských států,
- uvolnění volného pohybu osob na všechny kategorie osob bez ohledu na jejich ekonomickou činnost,
- odbourání omezení k poskytování služeb, zejména finančních, jakož i licencí v souvislosti s poskytováním určitých služeb v jiném členském státě (doprava),
- další uvolnění pohybu kapitálu,
- zavedení nových společných politik Společenství, které doplňují čtyři základní svobody (např. politika ochrany spotřebitele, ochrany životního prostředí, hospodářské a sociální soudržnosti, rozvojové spolupráce aj.).
Vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, služeb, osob a kapitálu -> od vymezení těchto 4 komponentů vnitřního trhu se odvíjí koncepce tzv. 4 základních tržních svobod.
Základní svobody v EU a jejich třídění
- Zboží
- Služeb
- Osob
- Kapitálu
Jednotlivým tržním svobodám se podrobněji věnují následující lekce.
Každá ze těchto svobod vykazuje vlastní pojmové znaky (viz následující lekce), které ji vymezují vůči jiné (právo EU se snaží, aby se vzájemně nepřekrývaly). V některých případech je to jednoduché (např. volný pohyb zboží/osob), jindy složitější (osob/služeb).
Základní tržní svobody zakazují:
- jakékoliv neodůvodněné omezení volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu -> naplňují tak nejprve základní princip unijního práva, kterým je zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti k jinému čl. státu (čl. 18 SFEU)
- i ostatní vnitrostátní opatření, která nedůvodně brání volnému pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu, ačkoli se aplikují nediskriminačně, tedy působí stejně i na vnitrostátní zboží, osoby, služby a kapitál (výjimky u jednotlivých svobod jsou např. ochrana veřejného zdraví nebo veřejného pořádku)
- Produkty: zboží, služby
- Faktory (vstupy): práce, kapitál
- + platby jako protiplnění.
Definici pojmu "zboží" unijní právo nestanovuje, nalezneme ji však v judikatuře SDEU, a to v rozsudku Komise vs. Itálie 7/68, který zboží definuje jako „produkt ocenitelný v penězích, který je způsobilý být předmětem obchodní transakce.“
- fiskální (zákaz cel a jiných dávek, daňové diskriminace odstraněno bez výjimek) - viz níže
- administrativní (zákaz množstevních omezení, zákazů a jiných omezení dovozu a vývozu) - viz lekce č. 2
POHYB ZBOŽÍ A FISKÁLNÍ OMEZENÍ
CLA- Článek 28 (bývalý článek 23 Smlouvy o ES): Unie zahrnuje celní unii, která pokrývá veškerý obchod zbožím a která zahrnuje jak zákaz vývozních a dovozních cel a všech poplatků s rovnocenným účinkem mezi členskými státy, tak i přijetí společného celního sazebníku ve vztahu ke třetím zemím.
- Článek 30 (bývalý článek 25 Smlouvy o ES):Dovozní nebo vývozní cla a poplatky s rovnocenným účinkem jsou mezi členskými státy zakázány. Tento zákaz se vztahuje také na cla fiskální povahy.
Tento zákaz je bezvýjimečný! (oproti kvantitativním omezením podle čl. 34, viz lekce č. 2). Nelze jej ospravedlnit žádným důvodem veřejného zájmu, který by samotný ospravedlnil omezení či zákaz vývozu příslušného zboží, jako tomu bylo v případě např. poplatku za vývoz starožitných uměleckých děl (rozsudek SDEU Komise proti Itálii – starožitnosti, 7-68). Určení, že příslušná dávka představuje poplatek s rovnocenným účinkem jako clo, tedy znamená jeho neslučitelnost s právem EU.
POPLATKY S ROVNOCENNÝM ÚČINKEM
- Rozsudek C-72/03 Carbonati Apuani v. Commune di Carrara: Komunální vývozní dávka: zatěžovala vývoz do jiných částí Itálie a kamkoli jinam. Soudní dvůr odsoudil jako překážku pohybu zboží mezi členskými státy. Jaká byla motivace? Snaha zajistit financování potřebné infrastruktury a nadto přilákat ateliéry a dílny do katastru obce.
- Rozsudek Diamantarbeiders: poplatky vybírané státem či státem pověřenými institucemi, včetně poplatků ve prospěch profesních sociálních institucí.
I přes bezvýjimečnost tohoto zákazu existují dva druhy poplatků, které PEU nepovažuje za cla ani rovnocenné poplatky:
- poplatky za poskytnuté služby, které jsou přiměřené odpovídajícím výhodám pro dovozce nebo vývozce (Komise v. Belgie)
- poplatky za zdravotní inspekce vyžadované PEU (Komise v. Německo)
EU zásadně přiznává členským státům právo autonomní daňové politiky a právo vydávat vlastní daňové předpisy, zakazuje však tzv. daňovou diskriminaci. V případě, že by se zboží danilo z důvodu svého přechodu přes hranici, jednalo by se o situaci podle čl. 30. Úprava diskriminačního zdanění je však relevantní v situaci, kdy je dovážené zboží zdaněno nikoliv z důvodu svého přechodu přes hranici. Popsanou situaci reguluje čl. 110 SFEU, který stanoví, že cizí výrobky nesmí být zdaněny méně výhodně než ty domácí (podobné výrobky; zákaz diskriminace).Stejně tak nesmí být zdaněny dovážené výrobky tak, že by toto zdanění poskytovalo ochranu domácím výrobkům (odlišné výrobky; zákaz protekcionismu).
- Článek 110 (bývalý článek 90 Smlouvy o ES): Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. Členské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům.
Zákaz daňové diskriminace doplňuje zákaz cel, jelikož daně se jeví jako vhodný instrument k obcházení tohoto režimu
Daňovou diskriminací dováženého zboží se rozumí taková daň či sazba daně, která bez ohledu na stejné uplatnění na totožné domácí zboží představuje skrytou zátěž dováženého zboží ve srovnání se zaměnitelným zbožím domácím a působí tak ve výsledku stejně jako clo či poplatek s rovnocenným účinkem (touto stejnosti uplatnění se tato daň odlišuje od poplatků s rovnocenným účinkem, viz výše).
- Případ 168/78 Komise proti Francii (Whisky proti Koňaku – odlišné sazby na destiláty z vína a destiláty z obilí, shledána diskriminace pro zaměnitelnost).
- Případ 170/78 Komise proti Velké Británii - výrazně vyšší zdanění převážně dováženého vína proti převážně tuzemskému pivu je nepřípustné. Je zde totiž poměrně vysoká, byť nikoli nesporná zaměnitelnost, zdanění obsaženého alkoholu je vhodným hlediskem.
- Případ 112/84 Humblot - zpoplatnění uvedení do provozu automobilů strmě rostoucí podle výkonu, pokud nepřiměřeně vyšší sazba zatěžovala ve výsledku především automobily dovezené zprostředkovaně tak podporovala užívání výkonově slabších automobilů vesměs domácího původu.
Daňové ošetření volného pohybu zboží mezi státy
▪ právním základem je čl. 113 SFEU, který umožňuje daňovou harmonizaci nepřímých daní (pouze v nezbytném rozsahu)
▪ nepřímé daně ovlivňují volný pohyb zboží a služeb na jednotném trhu, EU harmonizací dbá na to, aby hospodářská soutěž na vnitřním trhu nebyla narušována rozdíly mezi sazbami a systémy nepřímých daní, čímž by podniky v jedné zemi měly nespravedlivou výhodu ve srovnání s ostatními.
Jak naznačuje zákaz daňové diskriminace, daně samotné jsou pochopitelně přípustné. Zboží a služeb se bezprostředně týkají nepřímé daně. Tyto daně představují zásadní zdroj příjmů státu ve většině zemí světa. EHS (a později i EU) získalo od členských států – oproti daním přímým – kompetenci upravovat nepřímé daně (nyní čl. 113 SFEU).
- Čl. 113 SFEU (bývalý článek 93 Smlouvy o ES): Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže.
Čl. 113 SFEU umožňuje harmonizace daní nepřímého typu, které platí kupující v ceně zboží a prodávající je odvádí do státního rozpočtu -> cílem je usnadnění volného pohybu zboží. Mezi nepřímé daně patří daň z přidané hodnoty a spotřební daně.
V EU byl harmonizován daňový
systém co se týče nepřímých daní (DPH, spotřební daně – akcízy).
Nejsou ale sjednoceny sazby. Potřeba harmonizace fiskální oblasti však
stále roste, s prohlubováním ekonomické integrace. HMU bude jistě vyžadovat
harmonizaci daňových sazeb. Při přijímání harmonizačních směrnic v daňové
oblasti platí stále pravidlo jednomyslnosti rozhodování Rady. Daně
jsou natolik choulostivou problematikou, že členské státy stále odmítají
rozhodování kvalifikovanou většinou.
Daň z přidané hodnoty (DPH)
Dříve postupně zaváděné směrnice: Směrnice o sblížení sazeb DPH (92/77): Zavázala členské státy, aby uplatňovaly obecnou sazbu DPH ve výši min. 15%. Umožňuje rovněž uplatňování snížené sazby (nejméně 5%) na určité výrobky nebo služby se sociálním dopadem. Snížené sazby mohou být dvě. Dodnes platí několik výjimek, které si při přijetí směrnice vymínily některé členské státy, které uplatňují sazbu nižší než 5%.
Nyní platí: Směrnice Rady 2006/112/ES – společný systém EU daně z přidané hodnoty (DPH) - tzv. šestá směrnice o DPH (mnohokrát měněna a doplňována) – upravuje zejm. následující aspekty DPH
- Určení osob povinných k placení daně (plátců, nikoli poplatníků, ti platí DPH ve zvýšených cenách zboží).
- Vymezení zdanitelného plnění: dodání zboží, poskytnutí služeb. Vymezení daňového základu. Vymezení předpokladů pro daňový odpočet – včetně formálních.
- Příslušnost k výběru
- Určení státu příslušného k výběru DPH ze služeb
- Obecné a zvláštní sazby, osvobození
- Absence celních a fiskálních kontrol
- Mechanismus kooperace
Právní rámec pro spolupráci a boji proti podvodům v oblasti DPH stanoví nařízení 904/2010 (dříve 1798/2003)
Spotřební daně (tzv. akcízy)
Jedná se o daně, jimiž se zdaňují určité specifické výrobky, a které představují významný příjem do rozpočtů jednotlivých členských států. Je proto žádoucí je ponechat, ale o to více harmonizovat. Např.:
- daň z uhlovodíkových paliv a maziv – včetně uhlí a elektřiny
- daň z alkoholických nápojů
- daň z tabákových výrobků
Obecnou úpravu spotřebních daní obsahovala směrnice č. 92/12, dnes je to směrnice č. 2008/118 o obecné úpravě spotřebních daní (tzv. horizontální směrnice). → uplatňuje se tedy stejný princip jako u DPH – zdanění ve státě dovozu (spotřeby). Směrnice se vztahuje na minerální oleje (ropné produkty).
Dále existuje řada směrnic, které upravují akcízy u jednotlivých druhů zboží – např. směrnice pro pivo umožňuje uplatnit nižší sazbu pro malé nezávislé pivovary, stejná směrnice se týká i vína, které rozlišuje na tiché víno s nižším obsahem alkoholu, tiché víno s obsahem alkoholu 15-18% (dezertní víno) a šumivé víno. Lihoviny mají obsah alkoholu vyšší než 22%. Dále také tabák.
Zopakujte si
- Jaké znáte stupně liberalizace obchodu?
- Jaké jsou v EU základní svobody a jak je lze třídit?
- Co jsou to cla a jaká pravidla se k nim v EU vztahují?
- Co jsou to poplatky/dávky s obdobným účinkem a jaká pravidla se k nim v EU vztahují?
- Co je to zákaz daňové diskriminace a jak se v EU uplatňuje?
- Co je to harmonizace daní a jakých daní se v EU týká ?