Právní
úprava nekalé soutěže cílí zejména na ochranu soutěžitelů nebo zákazníků
(včetně spotřebitelů) před zásahy soutěžitelů. Vztahuje se přitom nejen na
vztahy podnikatelů a vztahy podnikatelů se spotřebiteli, ale také na vztahy
podnikatelů se státem a územními jednotkami či jinými veřejnoprávními
korporacemi. Nekalou soutěží se ovšem regulace nekalých postupů
v hospodářské soutěži nevyčerpává: další předpisy najdeme v rámci
nekalých obchodních praktik upravených v zákoně na ochranu spotřebitele.
Nekalé
obchodní praktiky se týkají výhradně ochrany spotřebitele proti jednání
podnikatele, který spotřebiteli prodává výrobky
nebo poskytuje služby (v zákoně na ochranu spotřebitele je dále
označován jako „prodávající“). Jejich záběr je tedy podstatně užší, než je tomu
u nekalé soutěže. Z ochrany spotřebitele však derivativně profitují i
podnikatelé, kteří dodržují pravidla soutěže. Úprava brání nekale postupujícímu
konkurentovi získat na trhu výhodu, což vede ke kultivaci soutěžních poměrů a
ocenění poctivosti[1].
Nekalé
obchodní praktiky byly do českého práva transponovány ve veřejnoprávním
předpisu. Dodržování zákona dozoruje vícero státních orgánů[2],
které mají možnost podnikatele sankcionovat pokutami. Úprava nekalých
obchodních praktik sice primárně kotví ve veřejném právu, zčásti je však svou
povahou i soukromoprávní (zákon upravuje např. možnost odstoupení od smlouvy
spotřebitelem, který je na svých právech dotčen nekalou soutěží, srov. § 5d
ZochSpotř).
Český
zákonodárce bohužel nevyužil mimořádné příležitosti, která se mu nabízela
v souvislosti s rekodifikací, a nespojil právní úpravu nekalé soutěže
s regulací nekalých obchodních praktik tak, jak to známe např.
v německém[3] nebo
rakouském právu. Nekalé obchodní praktiky jsou tak nadále součástí úpravy v
zákoně o ochraně spotřebitele a minimálně čistě formálně tak stojí separátně
vedle úpravy nekalé soutěže. České soutěžní právo se tak nachází ve stavu, ve
kterém bylo právo německé před rokem 2004.