Právo elektronického obchodu I

Evropská úprava

Student se zorientuje v evropské úpravě elektronického obchodu, zejména ve směrnici o elektronickém obchodu.

Směrnice o elektronickém obchodu

Směrnice o elektronickém obchodu je základním právním rámcem pro online služby v EU. Jeho cílem je odstranit překážky pro přeshraniční online služby. Směrnice stanoví harmonizovaná pravidla pro otázky, jako jsou:
  • požadavky na transparentnost a informace pro poskytovatele online služeb;
  • obchodní komunikace;
  • elektronické smlouvy a omezení odpovědnosti zprostředkujících poskytovatelů služeb.

Posiluje rovněž správní spolupráci mezi členskými státy a úlohu samoregulace.

Základní pravidla pro e-commerce

Směrnice stanoví základní požadavky na povinné informace pro spotřebitele, kroky, které je třeba dodržovat při uzavírání smluv online, a pravidla pro obchodní sdělení. To zahrnuje online reklamy, nevyžádaná obchodní sdělení a další.

Doložka o vnitřním trhu

Ustanovení o vnitřním trhu je klíčovou zásadou směrnice o elektronickém obchodu. Zajišťuje, aby poskytovatelé online služeb podléhali právu členského státu, ve kterém jsou usazeni, a nikoli právu členských států, kde je služba přístupná.

Odpovědnost zprostředkovatelů

Směrnice osvobozuje zprostředkovatele od odpovědnosti za obsah, který spravují, pokud splňují určité podmínky. Poskytovatelé služeb, kteří provozují nelegální služby, jej musí odstranit nebo k němu co nejrychleji zakázat přístup, jakmile si uvědomí jeho nezákonnou povahu. Výjimka z odpovědnosti se vztahuje pouze na služby, které hrají neutrální, pouze technickou a pasivní roli vůči hostovanému obsahu.

Členské státy nemohou zprostředkovatelům vnucovat žádnou obecnou povinnost sledování obsahu.

Služby, na které se vztahuje směrnice

EU se zaměřuje na definování vhodného rámce pro elektronický obchod a na předcházení nespravedlivé diskriminaci spotřebitelů a podniků, kteří přistupují k obsahu nebo nakupují zboží a služby online v rámci EU.

Příklady služeb, na které se směrnice vztahuje, zahrnují:

  • online informační služby
  • online prodej produktů a služeb
  • online reklama
  • profesionální služby
  • zábavní služby a základní zprostředkovatelské služby, včetně služeb poskytovaných bezplatně příjemci, jako jsou služby financované z reklamy
  • Komise spolupracuje se spotřebiteli, veřejnými orgány, nevládními organizacemi (NGO), malými a středními podniky (MSP) a dalšími zúčastněnými stranami na formování digitálního světa.

Komise zahájila dvě veřejné konzultace 5 jako součást přezkumu směrnice o elektronickém obchodu: