1 Správa dopravy MP811Zk Správní právo III 10. přednáška 30. 4. 2024 Petr Havlan 2 Osnova přednášky a její cíl •Správa na úseku pozemních komunikací •Správa na ostatních úsecích dopravy •drážní doprava •letecká doprava •lodní doprava •vnitrozemská plavba •námořní plavba • •Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit a v tom podstatném přiblížit pojem správa dopravy, potažmo správa na úseku pozemních komunikací a pojmy na dalších úsecích dané správy. • • • • * • • 3 Správa na úseku pozemních komunikací §nejrozsáhlejší součást dopravní infrastruktury ČR § §právní úprava §zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (v úplném znění) § upravuje: §kategorizaci PK, jejich stavbu, podmínky užívání a jejich ochranu §práva a povinnosti vlastníků PK a jejich uživatelů a §výkon státní správy ve věcech PK §vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích [USEMAP] [USEMAP] Správa na úseku pozemních komunikací §organizace správy na tomto úseku (§ 40 ZoPK) §silniční správní úřady §Ministerstvo dopravy §krajský úřad §obecní úřad obce s rozšířenou působností §státní správu zde v určitém rozsahu vykonávají také: obecní úřad, celní úřad, stavební úřad a újezdní úřad §odstupňovaná působnost se odvíjí zejm. od vztahu příslušného SSÚ k jednotlivým kategoriím a třídám PK 4 Správa na úseku pozemních komunikací §do působnosti SSÚ spadá hlavně: §rozhodování o zařazení PK do příslušné kategorie či třídy §rozhodování o zrušení určitých PK §povolování zvláštního užívání PK §projednávání přestupků … – a také §výkon státního dozoru (§ 41 ZoPK) 5 [USEMAP] [USEMAP] 6 Správa na úseku pozemních komunikací §PK – definice §dopravní cesta §určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci §včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti § §Kategorizace PK §a) dálnice §b) silnice §c) místní komunikace §d) účelové komunikace [USEMAP] [USEMAP] 7 Správa na úseku pozemních komunikací §a) dálnice §určeny pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly §přístupné nikoli „všeobecně“ §bez přímého přístupu ze sousedních pozemků; přístupné pouze – z pozemků či nemovitostí sloužících pro účely dálnice §oddělená místa napojení pro vjezd a výjezd §směrově oddělené jízdní pásy §bez úrovňových křížení §podle určení a dopravního významu se rozlišují dálnice §I. třídy (do účinnosti zákona č. 268/2015 Sb. „původní“ dálnice) §II. třídy (do účinnosti zákona č. 268/2015 Sb. „původní“ rychlostní komunikace) * [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 8 Správa na úseku pozemních komunikací §b) silnice §určeny k užití silničními a jinými vozidly a chodci §veřejně přístupné • §podle určení a dopravního významu se rozlišují silnice §I. třídy zejm. pro dálkovou a mezistátní dopravu (mohou být vystavěny jako „rychlostní silnice“ - podobné parametrům dálnice) §II. třídy pro dopravu mezi okresy §III. třídy k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní PK – [USEMAP] [USEMAP] 9 Správa na úseku pozemních komunikací §c) místní komunikace §veřejně přístupné komunikace, které slouží převážně místní dopravě na území obce §podle určení, dopravního významu a stavebně technického vybavení se rozlišují místní komunikace §I. třídy – zejm. rychlostní místní komunikace §II. třídy – dopravně významné sběrné komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí §III. třídy – obslužné komunikace §IV. třídy – komunikace nepřístupné provozu silničních motorových vozidel nebo na kterých je umožněn smíšený provoz – [USEMAP] [USEMAP] 10 Správa na úseku pozemních komunikací §d) účelové komunikace §veřejné (veřejně přístupné) slouží ke §spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků nebo §ke spojení těchto nemovitostí s ostatními PK anebo §k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků §neveřejné (veřejně nepřístupné) §PK v uzavřeném prostoru nebo objektu, které slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele §přístupné jen v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 11 Správa na úseku pozemních komunikací §zařazování PK do kategorií (a tříd) §rozhoduje příslušný silniční správní úřad §na základě §určení PK §jejího dopravního významu a §stavebně technického vybavení § §jde o změnu podstatnou, protože změna kategorie, potažmo třídy PK může vyžadovat také změnu vlastnických vztahů k ní Správa na úseku pozemních komunikací §u účelové komunikace nemusí být rozhodnuto SSÚ – vzniká „ze zákona“ po splnění stanovených znaků §znaky ÚK §zákon + judikatura §1) stálá a v terénu patrná dopravní cesta, která §2) naplňuje účel stanovený v zákoně, přičemž §3) její vlastník dal souhlas k obecnému užívání veřejností a zároveň §4) tato cesta naplňuje nutnou komunikační potřebu §pokud jsou splněny kumulativně, vzniká ÚK §ÚK nemusí být nutně stavbou podle stavebního zákona, resp. výsledkem stavební činnosti §nerozhoduje stav v katastru nemovitostí , druh pozemku ani využití; zpr. „ostatní plocha - ostatní komunikace“, nejde ale o závazný údaj – • 12 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 13 Správa na úseku pozemních komunikací §vlastnictví PK §a) dálnice – vlastní stát §b) silnice §I. třídy – vlastní stát §II. a III. třídy – vlastní kraj, na jehož území se nacházejí §c) místní komunikace – vlastní obec, na jejímž území se nacházejí §d) účelové komunikace – vlastní právnická nebo fyzická osoba §možný konflikt mezi obecným užíváním a vlastnickým právem, je-li vlastníkem soukromá osoba §PK jako předmět vlastnického práva: stavba dálnice, silnice a místní komunikace, která není součástí pozemku §PK lze chápat také jako veřejný statek – „věc určená k obecnému užívání je veřejný statek“ (§ 490 ObčZ) [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 14 Správa na úseku pozemních komunikací §správa dálnice, silnice nebo místní komunikace zahrnuje zejm. pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy; §lze ji zajišťovat prostřednictvím správce §PO („správce“) zřízená nebo založená vlastníkem §dílčími činnostmi může být pověřena osoba v režimu veřejných zakázek (taková osoba se nestává správcem dotčené PK) §koncesionářská smlouva („PPP /Public-private partnership/ projekty“) §pro financování a zajištění výstavby, provozování a údržby dálnic nebo silnic I. třídy §smlouva o převedení některých práv a povinností státu jako vlastníka na vybranou právnickou osobu (koncesionáře) §v režimu veřejných zakázek §vyžaduje schválení [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 15 Správa na úseku pozemních komunikací §obecné užívání PK §„veřejnoprávní užívací titul“ §znaky §každý §zásadně bezplatné §obvyklým způsobem a §k účelům, ke kterým jsou určeny §v mezích zvláštních předpisů upravujících provoz na PK a §za podmínek stanovených zákonem o PK §uživatel je povinen přizpůsobit se stavebnímu a dopravně technickému stavu dotčené PK [USEMAP] 16 Správa na úseku pozemních komunikací §omezení obecného užívání §uzavírky a objížďky §rozhoduje o nich, resp. povolení vydává příslušný silniční správní úřad §bez nároku na kompenzaci §zpoplatnění §podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné PK (mýtné) §systém elektronického mýtného §ve vozidlech odpovídající palubní zařízení §podle časového období užívání zpoplatněné PK (časový poplatek) §dvoudílný kupón §od roku 2021 elektronické dálniční známky §rozšíření obecného užívání §zákon o pozemních komunikacích (za podmínek jím stanovených) umožňuje na vybraných úsecích PK provozovat vozidla, která překračují stanovené (standardní) limity (jde o tzv. gigalinery s délkou až 25,5 m) – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 17 Správa na úseku pozemních komunikací §zvláštní užívání PK §užívání §jiným než obvyklým způsobem nebo §k jiným účelům, než pro které jsou určeny §vyžaduje povolení příslušného silničního správního úřadu §vydané na žádost a na dobu určitou §s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace §konkrétně např. přeprava zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů, zřizování a provozování „reklamních zařízení“, provádění stavebních prací, výjimečné užití silnice nebo místní komunikace pásovými vozidly Armády České republiky apod. – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 18 Správa na úseku pozemních komunikací §reklamní zařízení („billboardy“) §jak výše uvedeno je zvláštním užíváním také zřízení a provozování reklamního zařízení §zejm. na silničním pomocném pozemku §dva „režimy“ §režim zákona o PK §režim stavebního zákona §podle zákona o PK §zvláštní podmínky pro vydání povolení §v minulosti zpřísněno (rozšířením ochranných pásem + povolením nejvýše na 5 let) §bez povolení je vlastník povinen reklamní zařízení odstranit, jinak zakryje a odstraní silniční správní úřad na jeho náklady §v praxi problém, i pokud bylo povoleno stavebním úřadem (a naopak) § » [USEMAP] 19 Správa na úseku pozemních komunikací §evidence PK §povinností vlastníka je vést evidenci jím vlastněných PK §základní evidencí je pasport §vedou jej správci komunikací §rozsah a způsob vedení pasportu dálnic a silnic stanoví vlastník §nejmenší rozsah evidence místních komunikací stanoví prováděcí vyhláška §Centrální evidenci pozemních komunikací souběžně vede Ministerstvo dopravy jako informačním systémem veřejné správy §připojování PK §zřizováním křižovatek (tj. připojováním PK navzájem) §zřizováním sjezdů a nájezdů (tj. připojováním PK na sousední nemovitosti) §na dálnici a „obdobnou“ silnici nebo místní komunikaci může být přímo připojena z odpočívky jen stavba, která svým účelem slouží výlučně uživatelům těchto pozemních komunikací (čerpací stanice, motorest, motel apod.) [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 20 Správa na úseku pozemních komunikací §silniční pozemek §pozemek, na němž je umístěno těleso dálnice, silnice a místní komunikace a §silniční pomocný pozemek §pruh pozemku přilehlého po obou stranách k tělesu dálnice, silnice nebo místní komunikace §mimo souvisle zastavěné území obcí §slouží účelům ochrany a údržby PK §je ve vlastnictví vlastníka dané PK § – [USEMAP] [USEMAP] 21 Správa na úseku pozemních komunikací §součásti PK např.: §všechny konstrukční vrstvy vozovek a krajnic §odpočívky, mostní objekty, tunely §zdi, násypy, příkopy, silniční pomocné pozemky §svislé dopravní značky, svodidla, zpomalovací prahy §přilehlé chodníky, veřejná parkoviště, podchody (pokud nejsou samostatnými místními komunikacemi) §kanalizace k odvádění povrchových vod z PK §příslušenství PK např.: §přenosné svislé dopravní značky §hlásky a jiná zařízení pro provozní informace §veřejné osvětlení, světelná signalizační zařízení sloužící k řízení provozu §silniční vegetace §ploty, přechody zvěře §mýtné brány apod. § – [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 22 Správa na úseku pozemních komunikací §odpovědnost vlastníka PK za sjízdnost a schůdnost §vlastník neodpovídá za škody vzniklé uživatelům dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku ze §stavebního stavu nebo §dopravně technického stavu PK § §vlastník odpovídá (až) za škody vzniklé uživatelům daných PK závadou ve sjízdnosti (popř. schůdnosti) §jde o takovou změnu ve sjízdnosti, kterou řidič vozidla nemůže předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu PK a povětrnostním situacím a jejich důsledkům [USEMAP] 23 Správa na úseku pozemních komunikací §liberační důvod §nebylo v mezích možností vlastníka PK §závadu odstranit §u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit § §při znečištění dálnice, silnice nebo místní komunikace, které způsobí nebo může způsobit závady ve sjízdnosti nebo schůdnosti, musí ten, kdo znečištění způsobil, je bez průtahů odstranit a uvést tuto pozemní komunikaci do původního stavu; neučiní-li tak, je povinen uhradit vlastníkovi PK náklady s tím spojené § §rozsah, způsob a časové lhůty pro odstraňování závad upravuje prováděcí předpis • [USEMAP] [USEMAP] 24 Správa na úseku pozemních komunikací §silniční ochranná pásma slouží k ochraně PK a provozu na nich §u dálnic, silnic a místních komunikací I. a II. třídy, a to §ve vzdálenostech 100, 50 a 15 m od osy jízdního pásu §omezení v OP §pro stavby či terénní úpravy v OP je zpr. třeba povolení SSÚ §povolení SSÚ se vyžaduje také pro zřízení a provozování reklamních zařízení v OP §pro zajištění rozhledových prostorů platí určitá omezení při umisťování objektů či vysazování vegetace §zákon stanoví také omezení vlastníků nemovitostí v sousedství daných PK např. §vlastníci nemovitostí v sousedství jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dané PK nebo přírodními vlivy; vznikne-li toto nebezpečí z jednání těchto vlastníků, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad §vlastník nemovitosti sousedící s průjezdním úsekem silnice nebo s místní komunikací v zastavěném území obce je za zákonem stanovených podmínek a pro účely zákonem stanovené (spočívající např. v umístění veřejného osvětlení nebo dopravních zařízení) strpět zřízení věcného břemene na své nemovitosti [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Správa na úseku pozemních komunikací §inteligentní dopravní systém je souborem elektronických prostředků, technických zařízení, programového vybavení a jiných nástrojů, které umožňují vyhledávání, shromažďování, zpřístupňování, používání a jiné zpracovávání údajů o pozemních komunikacích, silničním provozu, cestování, logistice a dopravním spojení §jeho účelem je §zvýšení bezpečného a koordinovaného užívání pozemních komunikací a §snížení negativních dopadů silničního provozu na životní prostředí § §poskytovatel služby inteligentního dopravního systému je povinen při poskytování této služby: §užívat pouze součásti IDS, které odpovídají specifikacím stanoveným Evropskou komisí a uveřejněným v Úředním věstníku Evropské unie, a poskytovat služby IDS způsobem odpovídajícím těmto specifikacím §zajistit, aby jím poskytované služby byly v souladu s pravidly pro zpracování osobních údajů podle zvláštního právního předpisu 25 Správa na úseku pozemních komunikací §odpovědnost za přestupky • (zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich) § §přestupky fyzických osob – (subjektivní odpovědnost čili odpovědnost za zavinění) § –Příklady: §Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že – a) v rozporu s § 19 odst. 1 ZoPK omezí obecné užívání dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace nebo bez povolení podle § 24 ZoPK nebo v rozporu s tímto povolením neoprávněně zřídí objížďku nebo neoznačí uzavírku nebo objížďku, – b) v rozporu s § 25 odst. 1 až 7 ZoPK užije bez povolení zvláštního užívání dálnici, silnici nebo místní komunikaci jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny, anebo nedodrží podmínky stanovené v povolení zvláštního užívání nebo v opatření obecné povahy podle § 24b ZoPK, … § §(pachatelem přestupku může být i blíže specifikovaná fyzická soba jako např. řidič vozidla v systému časového zpoplatnění či – v systému elektronického mýtného, fyzická osoba coby vlastník sítě nebo vedení anebo fyzická osoba coby vlastník nemovitosti – v silničním ochranném pásmu) § §za přestupek lze uložit pokutu do 500, 300, 200, 100, 20 a 5 tisíc Kč podle v ZoPK uvedeného druhu přestupku; příkazem – na místě do 1, 5, 15, 100 tisíc Kč a v příkazním řízení do 30 tisíc Kč opět podle v ZoPK uvedeného druhu přestupku – • * 26 Správa na úseku pozemních komunikací §přestupky právnických a podnikajících fyzických osob • (objektivní odpovědnost čili odpovědnost za protiprávnost) § •Příklady: §Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že – a) v rozporu s § 19 odst. 1 ZoPK omezí obecné užívání dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace nebo bez povolení podle § 24 ZoPK nebo v rozporu s tímto povolením neoprávněně zřídí objížďku nebo neoznačí uzavírku nebo objížďku, – b) v rozporu s § 25 odst. 1 až 7 ZoPK užije bez povolení zvláštního užívání dálnici, silnici nebo místní komunikaci jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny, anebo nedodrží podmínky stanovené v povolení zvláštního užívání nebo v opatření obecné povahy podle § 24b ZoPK, … § §(pachatelem přestupku může být i blíže specifikovaná právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba jako např. provozovatel vozidla v systému elektronického mýtného, právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba coby vlastník sítě nebo vedení anebo právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba coby vlastník nemovitosti v silničním ochranném pásmu) § §za přestupek lze uložit pokutu do 500, 300, 200, 100, 20 a 5 tisíc Kč podle v ZoPK uvedeného druhu přestupku § §přestupky podle zákona ZoPK projednává v přenesené působnosti obecní úřad obce s rozšířenou působností, dále Ministerstvo dopravy anebo celní úřad; příp. může projednat přestupek příkazem na místě Policie ČR, obecní policie nebo celní úřad, a to podle v ZoPK uvedeného druhu přestupku §pokuty vybírá orgán, který je uložil • * 27 Správa na úseku pozemních komunikací §vybírání kaucí § §(1) Celník je oprávněn vybrat kauci od 5 tisíc Kč do 50 tisíc Kč od řidiče motorového vozidla • a) který je podezřelý ze spáchání přestupku uvedeného v § 42a odst. 2 až 4 ZoPK a u kterého je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení nebo že by případné vymáhání uložené pokuty bylo spojeno s nepřiměřenými náklady, popřípadě nebylo vůbec možné, nebo – b) v případě, že provozovatel tohoto vozidla je podezřelý ze spáchání přestupku uvedeného v § 42b odst. 1 písm. u) nebo § 42b odst. 1 písm. r) nebo § 42b odst. 2 písm. a) až e) ZoPK a je důvodné podezření, že se bude vyhýbat řízení o přestupku nebo že by případné vymáhání uložené pokuty bylo spojeno s nepřiměřenými náklady, popřípadě nebylo vůbec možné. – (2) Policista je oprávněn vybrat kauci od 5 tisíc Kč do 50 tisíc Kč od řidiče motorového vozidla a) který je podezřelý ze spáchání přestupku uvedeného v § 42a odst. 2 a 4 ZoPK a u kterého je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení nebo že by případné vymáhání uložené pokuty bylo spojeno s nepřiměřenými náklady, popřípadě nebylo vůbec možné, nebo – b) v případě, že provozovatel tohoto vozidla je podezřelý ze spáchání přestupku uvedeného v § 42b odst. 1 písm. u) ZoPK a je důvodné podezření, že se bude vyhýbat řízení o přestupku nebo že by případné vymáhání uložené pokuty bylo spojeno s nepřiměřenými náklady, popřípadě nebylo vůbec možné. § §zabránění v jízdě § §Je-li celník nebo policista oprávněn vybrat od řidiče motorového vozidla kauci podle ZoPK a řidič kauci na výzvu celníka nebo policisty nesloží, přikáže celník nebo policista řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší místo, které je z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích vhodné k odstavení vozidla, a • a) zabrání mu v jízdě použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla (dále jen „technický prostředek“), nebo • b) zakáže pokračovat v jízdě a zadrží řidiči doklady k vozidlu a k nákladu. • 28 29 Správa na úseku drážní dopravy §zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách § §dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy § §vztahuje se na dráhy §železniční, tramvajové, lanové, trolejbusové §nevztahuje se na dráhy §důlní, průmyslové a přenosné [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Správa na úseku drážní dopravy §orgány státní správy §drážní správní úřady - Ministerstvo dopravy a Drážní úřad §působnost drážních správních úřadů u některých drah vykonávají obce –Poz. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře [tento ústřední správní úřad mj. pro užívání drážní a letecké DI a přístup k ní, vznikl k 1. 4. 2017 (viz z. č. 320/2016 Sb.) a byl („poněkud překvapivě“) zrušen k 31. 12. 2023 (viz z. č. 464/2023 Sb.); jeho působnost přešla na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže] § §Drážní inspekce §podřízena MD §zejm. prošetřuje vznik mimořádných událostí 30 31 Správa na úseku drážní dopravy §kategorie drah - členění z hlediska významu, účelu a technických podmínek §celostátní D – slouží mezinárodní a celostátní veřejné ž. dopravě §regionální D – dráha regionálního nebo místního významu §místní D – dráha místního významu §vlečka – slouží k vlastní potřebě provozovatele §zkušební D – slouží zejm. k provádění zkušebního provozu nebo zkoušek §speciální D – slouží zejm. k zabezpečení dopravní obslužnosti obce §o zařazení do kategorie dráhy a o změnách zařazení rozhoduje drážní správní úřad * * [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 32 Správa na úseku drážní dopravy §subjekty §provozovatel dráhy §vyvíjí činnosti, kterými se zabezpečuje a obsluhuje dráha a organizuje drážní doprava §pouze na základě úředního povolení (vydává je drážní správní úřad), a jde-li o provozování dráhy celostátní nebo regionální, i na základě osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy §vlastník dráhy §zajišťuje zejm. údržbu a opravy D v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost a je povinen zajistit provozování D §na případy, kdy nemůže zajistit provozuschopnost nebo provozování dráhy, pamatuje zákon [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 33 Správa na úseku drážní dopravy §provozovatel drážní dopravy (dopravce) §vyvíjí činnost, v rámci které vzniká právní vztah k zajištění dopravní potřeby (předmětem je přeprava) §děje se tak na základě §platné licence vydané drážním správním úřadem – osvědčuje kapacitu dráhy, rozsah poskytovaných služeb, počet drážních vozidel apod. §platného osvědčení dopravce §smlouvy o provozování drážní dopravy • [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 34 Správa na úseku drážní dopravy §druhy drážní dopravy §veřejná drážní doprava §je provozována k uspokojování obecných přepravních potřeb podle předem vyhlášených přepravních podmínek, zveřejněného jízdního řádu a tarifu §neveřejná drážní doprava §je provozována k uspokojování individuálních přepravních potřeb podle smluvních podmínek § §osobní a nákladní • 35 Správa na úseku drážní dopravy §přepravní řád §stanoví podmínky, za nichž se přepravují osoby a zavazadla §povinnosti cestujících §práva a povinnosti průvodčího § §jízdní řád §na dráze celostátní a regionální jej zpracovává přídělce při přidělování kapacity dráhy §na dráze tramvajové, trolejbusové nebo speciální jej dopravce předloží drážnímu správnímu úřadu ke schválení [USEMAP] [USEMAP] 36 Správa na úseku drážní dopravy §ochrana dráhy §ochranné pásmo §zákaz vstupu na veřejně nepřístupná místa dráhy § §dále zákon upravuje např. §podmínky provozování a schvalování drážního vozidla §vymezuje pojem „mimořádná událost“ či §stavbu drah * [USEMAP] 37 Správa na úseku letecké dopravy §civilní letectví je upraveno zákonem č. 49/1997 Sb., o civilním letectví § §civilním letectvím se rozumí §letecké činnosti provozované v ČR civilními letadly jakékoliv státní příslušnosti pro civilní účely, jakož i §letecké činnosti provozované letadly státní příslušnosti ČR v cizině pro civilní účely a §provozování civilních letišť a poskytování leteckých služeb na území ČR § * [USEMAP] Správa na úseku letecké dopravy §orgány státní správy §ve věcech vojenského letectví Ministerstvo obrany §ve věcech civilního letectví Ministerstvo dopravy a §Úřad pro civilní letectví (mj. schvaluje typy letadel a letovou způsobilost a vede letecký rejstřík) §Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod • §letecký rejstřík obsahuje: §evidenci letadel (zápisem do rejstříku získává letadlo státní příslušnost ČR) §evidenci leteckého personálu • 38 [USEMAP] [USEMAP] 39 Správa na úseku letecké dopravy §letiště §územně vymezená a vhodně upravená plocha, včetně souboru leteckých staveb a zařízení letiště, trvale určená ke vzletům a přistávání letadel a k pohybům letadel s tím souvisejícím § §druhy letišť §vnitrostátní x mezinárodní §civilní (veřejná a neveřejná) x vojenská § §ochranná pásma [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 40 Správa na úseku letecké dopravy §regulace užívání vzdušného prostoru ČR §jde v zásadě o pravidla jeho užívání §mimo zákona a podzákonných předpisů je dané užívání regulováno také mezinárodními smlouvami §užívání nad určitými oblastmi je omezeno či zakázáno (důvody: obrana státu, bezpečnostní důvody, ochrana životního prostředí) §k opuštění vzdušného prostoru může být letadlo donuceno §letecké služby zajišťují bezpečnost a plynulost létání; jsou jimi např.: §letové provozní služby (řízení letového provozu) včetně letištních §služby při odbavování na letišti §předletová příprava a monitorování letu či §služba tvorby letových postupů * – • [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 41 Správa na úseku letecké dopravy §regulace tzv. leteckých činností §obchodní letecká doprava §možná pouze na základě licence vydané Úřadem pro civilní letectví §pravidelná x nepravidelná §vnitrostátní x mezinárodní §letecké práce a další letecké činnosti §letecké práce jsou letecké činnosti, při nichž letecký provozovatel využívá letadlo k pracovní činnosti za úplatu, dále např. vyhlídkové lety a činnost leteckých škol §rekreační a sportovní létání je létání pro vlastní potřebu nebo potřebu jiných osob za účelem rekreace, osobní dopravy nebo sportu §letecké činnosti pro vlastní potřebu * [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 42 Správa na úseku lodní dopravy §vnitrozemská plavba §zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě §vzhledem k častým změnám a potřebě podrobných pravidel je značná část problematiky upravena prováděcími právními předpisy; např.: §vyhláškou č. 67/2015 Sb., o pravidlech plavebního provozu §vyhláškou č. 42/2015 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel §vyhláškou č. 138/2000 Sb., o radiotelefonním provozu na vnitrozemských vodních cestách §orgány státní správy §Ministerstvo dopravy §Státní plavební správa (jako tzv. jiný správní úřad) * [USEMAP] 43 Správa na úseku lodní dopravy §plavba - rozumí se jí pohyb nebo stání plavidla na vodní cestě § §vodní cestou je vodní tok nebo jiný útvar povrchové vody, na kterém lze provozovat plavidla; součástmi vodní cesty jsou pak vodní díla a ostatní stavby a zařízení, které jsou uvedeny v příloze zákona §vodní cesty se dělí na: §sledované vodní cesty §musí odpovídat plavebně provozním podmínkám §další členění: VC dopravně významné a VC účelové (provozuje se na nich pouze rekreační plavba a vodní doprava místního významu) §nesledované vodní cesty • [USEMAP] 44 Správa na úseku lodní dopravy §přístav tvoří pozemní část přístavu a vodní část přístavu §pozemní část lze provozovat jen na základě povolení plavebního úřadu §přístavy se dělí na veřejné a neveřejné §plavidla §zejm. je u nich sledována, resp. schvalována technická způsobilost §jsou evidována v plavebním rejstříku §mj. mají povinnost nést českou státní vlajku §způsobilost k vedení plavidla má vůdce plavidla §cejchování - rozumí se jím určení nosnosti plavidla v závislosti na ponoru (provádí plavební úřad) §vodní doprava §provozovat vodní dopravu pro cizí potřeby může jen ten, kdo je spolehlivý a má koncesi §veřejná lodní doprava je určena pro každého a za předem stanovených podmínek * [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] 45 Správa na úseku lodní dopravy §námořní plavba §zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě §vedle cit. zákona existuje i řada mezinárodních smluv § §státní správu a státní dozor vykonává Ministerstvo dopravy §MD plní také funkci Námořního úřadu ve vztahu k mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána §zákon o námořní plavbě zejm. upravuje podmínky provozování námořní plavby pod státní vlajkou ČR a práva a povinnosti s tím spojená §zápis plavidla do námořního rejstříku ČR §poté má P právo a povinnost plout pod státní vlajkou ČR §posádku lodě tvoří velitel lodě (kapitán) , důstojníci a lodní mužstvo [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Prameny ke studiu •Jurníková, J. a kol. Správní právo: zvláštní část. 6. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 359 a násl. •Potěšil, L., Bražina R., Hejč, D., Králová, A., Svoboda T. Správní právo - zvláštní část : (v příkladech a otázkách). 2. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2021, s. 94 a násl. •Jurníková, J. a kol. Správní právo. Zvláštní část. Studijní text pro bakaláře. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 271 a násl. • • 46