Adobe Systems Katedra správní vědy a správního práva 1 MP811Zk Správní právo III Europeizace zvláštní části správního práva 2. přednáška doc. JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. 5. 3. 2024 Přednáška obsahuje doplňující poznámky. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Program přednášky ̶Europeizace (zvláštní části) správního práva a role (nejen) práva EU. ̶Účel a podoba vnitrostátní právní úpravy a její vztah k právu EU v rovině legislativní a aplikační. ̶Podoba stěžejních předpisů zvláštní části správního práva. ̶Ochrana subjektivních práv ve zvláštní části správního práva. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Kontrolní otázky ̶Co je to tzv. europeizace? ̶Co je to tzv. evropské správní právo? ̶Jaký je rozdíl mezi pojmy implementace, transpozice a adaptace? ̶Jaké pojmy uplatňuje „legislativa“ v souvislosti s předpisy práva EU? ̶Co jsou to tzv. jednotná data/dny účinnosti? ̶Jaké druhy norem můžeme obvykle najít v předpisech tzv. zvláštní části správního práva? ̶Jaká je obvyklá struktura stěžejních předpisů (zákonů) z oblasti tzv. zvláštní části správního práva? ̶Jaké jsou nástroje či možnosti ochrany subjektivních práv ve správním právu? Po seznámení se s touto přednáškou a projití si stěžejních předpisů byste měli být schopni zodpovědět následující otázky. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Europeizace - pojem ̶Europeizace (evropeizace, europeanizace) – vnímání a přijímaní společných evropských: ̶požadavků, ̶hodnot, ̶trendů, ̶norem, nebo ̶judikatury a jejich promítnutí do jednotlivých národních právních řádů; sbližování, odstraňování rozdílů, ale také: ̶budování, šíření, institucionalizace formálních a neformálních pravidel, postupů, stylů, …, způsobů „jak věci dělat“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Evropské správní právo ̶Evropské správní právo (EU) x evropské aspekty správního práva (kupř. ČR) ̶Především správní právo EU: 1.Dopadá (výlučně) na EU samotnou, tzv. přímá unijní správa (orgány, instituce a jiné subjekty – kupř. tzv. decentralizované agentury EU) 2.Dopadá na čl. státy – nepřímo „legislativní rovina“ (implementace do právního řádu) x přímo „aplikační rovina“ (postup vnitrostátních správních orgánů dle předpisů práva EU) ̶Požadavek loajality (čl. 4/3 SEU) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Správní právo a správní právo EU Legislativní rovina (nejen zákony, ale i prováděcí předpisy) ̶pojmy: implementace x transpozice (směrnice; její promítnutí, dosažení cíle a účelu směrnice) x adaptace (nařízení; zajištění aplikace nařízení) ̶požadavek souladnosti návrhu předpisu z pohledu práva EU; za tím účelem ̶odůvodnění/důvodová zpráva: zhodnocení slučitelnosti/souladu s 1.předpisy práva EU, 2.judikaturou soudních orgánů EU nebo 3.obecnými právními zásadami práva EU ̶Tzv. podtržítko + CELEX ̶Tzv. srovnávací/rozdílová tabulka: k ustanovení předpisu EU se uvede vnitrostátní ustanovení, ̶Tzv. meziresortní připomínkové řízení a mj. role OKOM ̶Komise pro veřejné právo IV - komise pro evropské právo (v rámci LRV) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Správní právo a správní právo EU 8. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie ̶Zákon zohledňuje dříve provedenou transpozici těchto směrnic a přizpůsobuje se těmto nařízením: ·Nařízení Rady (EHS) č. 1408/71 ze dne 14. června 1971 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby, osoby samostatně výdělečně činné a jejich rodinné příslušníky pohybující se v rámci Společenství; ·Nařízení Rady (ES) č. 539/2001 ze dne 15. března 2001, kterým se stanoví seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni, v platném znění; ·Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 ze dne 29. dubna 2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení; ·Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 ze dne 16. září 2009, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení (ES) č. 883/2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení; ·Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1231/2010 ze dne 24. listopadu 2010, kterým se rozšiřuje působnost nařízení (ES) č. 883/2004 a nařízení (ES) č. 987/2009 na státní příslušníky třetích zemí, na které se tato nařízení dosud nevztahují pouze z důvodu jejich státní příslušnosti; ·Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 562/2006 ze dne 15. března 2006, kterým se stanoví kodex Společenství o pravidlech upravujících přeshraniční pohyb osob (Schengenský hraniční kodex); ·Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 ze dne 13. července 2009 o kodexu Společenství o vízech (vízový kodex); ·Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 492/2011 ze dne 5. dubna 2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Správní právo a správní právo EU V § 37 odst. 6 se za větu první vkládá věta „To platí i pro změnu míry rizikovosti jednotlivých faktorů pracovního prostředí, pokud je již dle výsledné kategorie práce zařazena mezi rizikové práce (§ 39).“ a věta třetí se nahrazuje větou „O zařazení rizikové práce do jiné rizikové kategorie, o zařazení jednotlivých faktorů pracovního prostředí do kategorie druhé rizikové, třetí nebo čtvrté, vyřazení práce z rizikových prací nebo vyřazení jednotlivého rizikového faktoru pracovního prostředí z kategorie druhé rizikové, třetí nebo čtvrté provede příslušný orgán ochrany veřejného zdraví nové řízení, v němž vydá nové rozhodnutí, které musí mít náležitosti uvedené v odstavci 4.“. ̶CELEX: 31998L0024 ̶„podtržítko“ a CELEX: V textu každého návrhu se vyznačí ta ustanovení, jimiž je zajišťována transpozice, adaptace nebo jiná implementace, a to jejich podtržením, a pod tato ustanovení se na levé straně uvede identifikační číslo (CELEX) příslušného předpisu EU ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Správní právo a správní právo EU Odpovídající předpis EU Ustanovení (část, §, odst., písm., apod.) Obsah Celex č. Ustanovení (čl., odst., písm., bod., apod.) Obsah § 37 odst. 2 (2) O zařazení prací a jednotlivých rizikových faktorů pracovního prostředí do třetí nebo čtvrté kategorie rozhoduje příslušný orgán ochrany veřejného zdraví, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Žádost předkládá osoba, která zaměstnává fyzické osoby v pracovněprávních nebo obdobných pracovních vztazích (dále jen "zaměstnavatel"), a to do 30 kalendářních dnů ode dne zahájení výkonu prací. Práce do druhé kategorie zařazuje zaměstnavatel, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, a to do 30 kalendářních dnů ode dne zahájení jejich výkonu, změny podmínek odůvodňující zařazení práce do druhé kategorie, nebo do 10 dnů ode dne vykonatelnosti rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví vydaného podle odstavce 6. Ostatní práce na pracovištích zaměstnavatele, které nebyly takto zařazeny, se považují za práce kategorie první. 32017L2398 Článek 1 odst. 2 písm. a) (článek 14 odst. 1) Článek 14 se mění takto: a) odstavec 1 se nahrazuje tímto: „1. Členské státy přijmou v souladu s vnitrostátními právními předpisy a praxí opatření pro zajištění odpovídajících lékařských prohlídek zaměstnanců, u nichž výsledky hodnocení uvedeného v čl. 3 odst. 2 odhalí riziko pro zdraví nebo bezpečnost. Příslušný lékař nebo orgán příslušný pro lékařské prohlídky zaměstnanců může rozhodnout, že lékařský dohled musí pokračovat po skončení expozice tak dlouho, jak to uzná za nutné v zájmu ochrany zdraví příslušného zaměstnance.“; § 37 odst. 6 (6) V případě změny podmínek výkonu práce, která má vliv na její zařazení do kategorie druhé rizikové (§ 39), třetí nebo čtvrté, je zaměstnavatel povinen bezodkladně předložit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví žádost, která má náležitosti uvedené v odstavci 3. To platí i pro změnu míry rizikovosti jednotlivých faktorů pracovního prostředí, pokud je již dle výsledné kategorie práce zařazena mezi rizikové práce (§ 39). O zařazení rizikové práce do jiné rizikové kategorie, o zařazení jednotlivých faktorů pracovního prostředí do kategorie druhé rizikové, třetí nebo čtvrté, vyřazení práce z rizikových prací nebo vyřazení jednotlivého rizikového faktoru pracovního prostředí z kategorie druhé rizikové, třetí nebo čtvrté provede příslušný orgán ochrany veřejného zdraví nové řízení, v němž vydá nové rozhodnutí, které musí mít náležitosti uvedené v odstavci 4. 31998L0024 článek 4 odstavec 5 V případě nové činnosti zahrnující nebezpečné chemické činitele mohou být práce zahájeny až po vyhodnocení rizika a po provedení všech potřebných preventivních opatření. Rozdílová tabulka: obsahuje na jedné straně buď úplné znění ustanovení nebo charakteristiku obsahu tohoto ustanovení, a na druhé straně tomu odpovídající úplné znění normativního ustanovení předpisu EU Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Správní právo a správní právo EU KOM I.k novele zákona o pobytu cizinců K § 42h odst. 2 a § 42j odst. 3 cizineckého zákona: Ustanovení § 42h odst. 2 a § 42j odst. 3 by měla dále zohlednit, že můžou existovat i držitelé zaměstnanecké či modré karty, kteří s ohledem na své zaměstnání nebudou účastni na veřejném zdravotním pojištění. Podmínkou pro účast totiž je, aby osoby byly zaměstnanci zaměstnavatele, který má sídlo nebo trvalý pobyt na území ČR – viz připomínky k § 2 novely zákona o veřejném zdravotním pojištění. Tato připomínka je zásadní. Vysvětleno. KOM K § 46 odst. 1 cizineckého zákona: Ustanovení § 46 odst. 1 (požaduje doklad o zdravotním pojištění podle § 172d) není v souladu s § 42 odst. 3 (požadujeme zdravotní pojištění podle § 172b nebo § 172d). Nadto viz naši připomínku k § 172b a § 172c níže. Tato připomínka je zásadní. Úprava textu. Nebude odkazováno obecně na § 42, ale pouze jeho odstavce 1, 2 a 4 KOM K § 48 cizineckého zákona: Stejné postavení jako mají podle čl. 7 směrnice 2004/81/ES osoby před vydáním povolení k pobytu, mají podle čl. 9 uvedené směrnice držitelé povolení k pobytu. Do ustanovení by tak měla být doplněna (vedle písm. c) odst. 1) i kategorie osob, kterým bylo vydáno povolení k dlouhodobému pobytu za účelem ochrany na území. Tato připomínka je zásadní. Akceptováno jinak. Bude upraven § 2 zákona č. 48/1997 Sb. Odbor kompatibility Úřadu vlády ČR Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Správní právo a správní právo EU Legislativní pravidla vlády; Čl. 48 odst. 2 až 4 ̶Je-li právním předpisem prováděno přizpůsobení právního řádu přímo použitelnému předpisu Evropské unie, začátek úvodního ustanovení právního předpisu zní: „Tento zákon (Toto nařízení, Tato vyhláška) upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie) ……..“ (v poznámce pod čarou č. X se uvede citace tohoto předpisu ̶Je-li právním předpisem promítnuta do právního předpisu celá směrnice Evropské unie nebo její podstatná část a toto promítnutí směrnice se týká podstatné části právního předpisu, začátek úvodního ustanovení právního předpisu zní: „Tento zákon (Toto nařízení, Tato vyhláška) zapracovává příslušné předpisy Evropské unie) a upravuje ̶Je-li právním předpisem prováděno jak přizpůsobení právního řádu přímo použitelnému předpisu Evropské unie, tak je jím promítána do právního předpisu celá směrnice Evropské unie nebo její podstatná část, začátek úvodního ustanovení právního předpisu zní: „Tento zákon (Toto nařízení, Tato vyhláška) zapracovává příslušné předpisy Evropské unie), zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie) a upravuje Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Správní právo a správní právo EU Aplikační rovina: ̶Tzv. infringement: do 31. prosince 2022 bylo proti ČR zahájeno (od přistoupení k Evropské unii dne 1. května 2004) celkem 877 řízení o porušení unijního práva; https://isap.vlada.cz/homepage2.nsf/pages/esdvlz/$file/VLZ-zprava_2022.pdf ̶Tzv. eurokonformní výklad ̶předběžné otázky (správní soudy; 50 položených přímo NSS; 21 položených krajskými soudy; https://www.nssoud.cz/rozhodovaci-cinnost/predbezne-otazky ̶ ̶Role vnitrostátních správních orgánů: procesní postup a soudní ochrana podle vnitrostátních předpisů! Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Správní právo a správní právo EU ̶v oblasti správního trestání: pravidla chování v nařízení – dodává se, že stanovené vnitrostátní sankce mají být „účinné, přiměřené a odrazující“ Osoba, která uvedla na trh detergent, který nesplňuje omezení obsahu fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu stanovená přímo použitelným předpisem Evropské unie o detergentech28), se dopustí přestupku tím, že nestáhne takový detergent z trhu podle § 33 odst. 1 písm. h). Osoba, která v rozporu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 uvedla na trh nový výrobek s přidanou rtutí, se dopustí přestupku tím, že v rozporu s rozhodnutím příslušného správního úřadu podle § 33 odst. 1 písm. i) nestáhla takový výrobek z trhu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Podoba předpisů zvláštní části ̶převládá tzv. sekundární/odvozená normotvorba (problematika zmocnění a zmocňovacích ustanovení dále) ̶vzájemná návaznost x rezortismus (pojmy, lhůty, …) ̶zákony: 35 za rok 2023 ̶prováděcí právní předpisy: nařízení vlády (30), vyhlášky (62), nařízení ÚSC a SO (14) ̶Obsahují normy: ̶Organizační a kompetenční: které správní orgány, jejich vzájemný vztah (vytváření soustavy orgánů: matriční úřady, stavební úřady, katastrální úřady, silniční správní úřady, …) co vydávají, … ̶Hmotněprávní: práva a povinnosti subjektů ̶Procesní: lex specialis vůči správnímu řádu, včetně soudní ochrany ̶Trestní: skutkové podstaty přestupků a správní tresty ̶ Údaje o počtech, prosím, berte z rezervou. Vycházejí výlučně z ASPI a za pomocí ne zcela přesného vyhledávání. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Podoba předpisů zvláštní části ̶Struktura: 1.Předmět úpravy – také návaznost na předpisy práva EU v poznámkách pod čarou (novelizace) 2.Pojmy – definice 3.Jednotlivá práva a povinnosti, procesní postupy 4.Přestupky 5.Správní poplatky 6.Vztah k: SpŘ, SŘS, PřesZ, … 7.Stanovení (přenesené) působnosti 8.Zmocňovací ustanovení 9.Přechodná a zrušovací ustanovení 10.Účinnost Údaje o počtech, prosím, berte z rezervou. Vycházejí výlučně z ASPI a za pomocí ne zcela přesného vyhledávání. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Podoba předpisů zvláštní části Předmět úpravy: ̶Tento zákon upravuje práva, povinnosti a působnost na úseku občanských průkazů a navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie1). ̶Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie35), zároveň navazuje na přímo použitelné předpisy Evropské unie13) a upravuje podmínky provozování silniční dopravy motorovými vozidly (dále jen "vozidlo") prováděné pro vlastní a cizí potřeby za účelem podnikání, jakož i práva a povinnosti právnických a fyzických osob s tím spojené a pravomoc a působnost orgánů státní správy na tomto úseku. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Podoba předpisů zvláštní části Pojmy: ̶pro účely zákona a podzákonných předpisů - jednotnost ̶nesmí obsahovat povinnosti ̶mohou být i zde zaváděny legislativní zkratky Vnitrostátní silniční doprava je doprava, kdy výchozí místo, cílové místo a celá dopravní cesta leží na území jednoho státu. Za vnitrostátní silniční dopravu se rovněž považuje doprava, kdy výchozí místo a cílové místo leží na území jednoho členského státu Evropské unie nebo jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace (dále jen „členský stát“), ale část jízdy se uskuteční na území jiného členského státu, pokud na území jiného členského státu není umístěna zastávka pro nástup nebo výstup cestujících nebo nedojde k nakládce nebo vykládce zvířat nebo věcí. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Podoba předpisů zvláštní části Pojmy: ̶tzv. neurčité pojmy (někdy spojeno se správním uvážením) kategorie tzv. neurčitých právních pojmů; jejich definování obecně v právních předpisech pro jejich povahu samu není vhodné, dokonce ani možné. Neurčité právní pojmy zahrnují jevy nebo skutečnosti, které nelze úspěšně zcela přesně právně definovat; jejich obsah a rozsah se může měnit, často bývá podmíněn časem a místem aplikace normy. Při interpretaci neurčitého právního pojmu se správní orgán musí zabývat konkrétní skutkovou podstatou, jakož i ostatními okolnostmi případu, přičemž sám musí alespoň rámcově obsah a význam užitého neurčitého pojmu objasnit, a to z toho hlediska, zda posuzovanou věc lze do rámce vytvořeného rozsahem neurčitého pojmu zařadit. ... Zákonodárce užitím neurčitých pojmů dává orgánu aplikujícímu právní předpis prostor, aby posoudil, zda konkrétní situace patří do rozsahu neurčitého pojmu či nikoli. (NSS, sp. zn. 5 Afs 151/2004, č. 701/2005 Sb. NSS) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Podoba předpisů zvláštní části Pojmy: ̶tzv. neurčité pojmy (někdy spojeno se správním uvážením) ̶Nutnost jejich řádného výkladu (přezkoumatelnost) ̶ Jestliže v řízení o udělení mezinárodní ochrany nebude zjištěn důvod pro udělení mezinárodní ochrany podle § 12, lze v případě hodném zvláštního zřetele udělit národní humanitární azyl (dále jen "humanitární azyl") z humanitárního důvodu. „Ustanovení § 14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, je kombinací neurčitého právního pojmu a správního uvážení, kdy neurčitým právním pojmem je "případ zvláštního zřetele hodný" a vlastní rozhodnutí správního orgánu vyjádřené slovy "lze udělit humanitární azyl" přestavuje správní uvážení.“ (NSS, sp. zn. 5 Azs 105/2004, č. 375/2004 Sb. NSS) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Podoba předpisů zvláštní části Přestupky: ̶usnesení vlády ze dne 31. července 2018 č. 498 o Zásadách tvorby právní úpravy přestupků ̶Konkrétní skutkové podstaty (x z. č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích) a správní tresty, rozlišení podle pachatele, … ̶Klíčová role jednotlivých zvláštních zákonů (z. č. 183/2017 Sb.) ̶Subsidiární role PřesZ a následně SpŘ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Podoba předpisů zvláštní části Stanovení přenesené působnosti: ̶proč? § 8 OZř a § 4 KZř •Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost. •Pokud zvláštní zákon upravuje působnost krajů a nestanoví, že jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do samostatné působnosti krajů. ̶ Takže: ̶Působnost stanovená tímto zákonem pověřenému úřadu nebo Magistrátu města Brna je výkonem přenesené působnosti. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Podoba předpisů zvláštní části Vztah ke SpŘ: ̶§ 1 odst. 2 SpŘ, ale např.: 1.Ustanovení částí druhé a třetí správního řádu se nevztahují na řízení podle § 9 (s výjimkou řízení podle § 9 odst. 4), § 10, § 19 odst. 1, § 20, 30, 31a, 32, 33, 36, § 38 odst. 1, § 40, 41, § 42g odst. 7 až 11, § 49, 50, 52, 117, § 122 odst. 1 a 2, § 123a, § 135 odst. 3, § 148, 154, § 155 odst. 1, § 180, 180b, 180d, 180e a 180h. – co to znamená? 2.Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se v řízení podle správního řádu, s výjimkou ustanovení o odvolacím řízení, řízení o rozkladu, o přezkumném řízení a o obnově řízení9e). – co to znamená? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Podoba předpisů zvláštní části Vztah ke SŘS: ̶Žaloba proti správnímu rozhodnutí26) musí být podána do 30 dnů od doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni nebo ode dne sdělení jiného rozhodnutí správního orgánu, pokud není dále stanoveno jinak. Zmeškání lhůty nelze prominout. ̶ Žaloba proti správnímu rozhodnutí o vyhoštění musí být podána do 10 dnů od doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni. Zmeškání lhůty nelze prominout. ̶ Žaloba proti rozhodnutí o vyhoštění cizince má odkladný účinek na vykonatelnost rozhodnutí; to neplatí, pokud byl cizinec vyhoštěn z důvodu ohrožení bezpečnosti státu. ̶ Lhůty pro podání žalob proti rozhodnutím vydaným v řízeních podle § 1 se zkracují na polovinu; to neplatí, jde-li o řízení podle stavebního zákona. O žalobách rozhodne soud ve lhůtě 90 dnů. Ustanovení předchozí věty obdobně platí i pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí soudu o žalobě. ̶Výrok podle § 24 odst. 3 lze přezkoumat v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Výrok podle § 24 odst. 4 lze projednat v občanském soudním řízení15); příslušný v prvním stupni je krajský soud. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Podoba předpisů zvláštní části Zmocňovací ustanovení: ̶Čl. 78 Ústavy: K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. ̶Čl. 79 odst. 3 Ústavy: Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶ ̶Ministerstvo stanoví vyhláškou/právním předpisem Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Podoba předpisů zvláštní části účinnost: ̶§ 9 zákona č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv ̶Předpisy nepůsobí zpětně (zákaz retroaktivity), účinnost nemůže být před platností; tzv. jednotné dny (data) účinnosti: 1. 1. nebo 1. 7. (i jindy, ale v odůvodněných případech) ̶§ 4 zákona č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Ochrana práv ve veřejné správě 1.Opravné prostředky ve správním řízení a jiné prostředky nápravy a ochrany 2.Soudní ochrana – správní soudnictví: rozhodnutí x nečinnost x zásah (subsidiární role tzv. zásahové žaloby; moderační právo soudu) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Literatura ̶Skulová, S. Správní právo procesní. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2020, s. 38 – 43. ̶Sládeček, V. Obecné správní právo. 4. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2019, s. 460 - 485.