Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2006.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2006.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2006.
Teacher recommends to study from 18/9/2006.
Již bylo řečeno, že struktura orgánů ES/EU refletkuje skutečnost, že ES jsou nadstátní mezinárodní organizací. Vykazují tak smíšené znaky federativních států na straně jedné a mezinárodních organizací na straně. Základní výčet orgánů je obsažen v čl. 7 SES. Patří mezi ně:
- Evropský parlament;
- Rada EU;
- Komise;
- Soudní dvůr;
- Účetní dvůr;
- Hospodářský a sociální výbor
- Výbor Regionů
- Evropská centrální banka
- Evropská investiční banka
- Evropská rada
Charakteristika orgánů:
Rada EU
S tímto orgánem se lze setkat pod různými, staršími či i neoficiálními, názvy, např. Rada = Rada EU = Rada ES = Rada ministrů
Pozor ale, RadaEU není totéž co Rada Evropy či Evropská Rada!
Do roku 1967 existovaly 3 Rady, pro každé Společenství zvlášť. Poté byly sloučeny v současnou jednu s kompetencemi ve věech Společenstvích i II. a III. pilíři EU. Právní úprava je obsažena v čl. 202 - 210 SES. Sídlo v Bruselu.
Rada je kolektivní orgán, reprezentuje zájmy členských států. Skládá se ze zástupců vlád čl.st., kteří jsou oprávněni zavazovat svůj stát. Existují různé formace, má tedy variabilní složení - jako tzv. všeobecná rada vs. technické rady: Rada pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy; Hospodářství a finance – tzv. ECOFIN; Justice a vnitřní věci; Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitelů; Konkurenceschopnost; Doprava, telekomunikace a energie; Zemědělství a rybolov; Životní prostředí; Vzdělávání, mládež a kultura.
Fungování Rady, orgánů, jehož složení je tak proměnlivé, je zásadně ovlivňováno strukturami trvalejšího charakteru. Zásadní vliv mají zejména:
- předseda
- Generální sekretariát
- COREPER
výkon zástupcem čl. st., rotace po 6 měsících. Možnost ovlivňovat činnost ES/EU prostřednictvím vytváření podnětů pro nová politická a legislativní rozhodnutí, pořádání a řídí pracovních schůzek, zprostředkování kompromisů.
- Finsko: druhá polovina roku 2006
- Německo: první polovina roku 2007
- Portugalsko: druhá polovina roku 2007
- Slovinsko: první polovina roku 2008
- Francie: druhá polovina roku 2008
- Česko: první polovina roku 2009
COREPER je aparát permanentního charakteru, připravuje a koordinuje činnost Rady a usiluje o dosažení předběžné shody (viz. A věci (90%) a B věci (politicky citlivé)). Existuje v podobě:
COREPER I: je tvořen zástupci stálých zástupců a jeho úkolem je příprava Rady pro zaměstnanost, sociální politiku a zdraví, Rady pro konkurenční politiku, Rady pro dopravu a telekomunikace, částečně Rady pro zemědělství a rybolov, Rady pro životní prostředí a Rady pro vzdělání a kulturu (hospodářsko-technické otázky).
COREPER II: je tvořen stálými zástupci (velvyslanci) osobně a řeší především politické otázky, připravuje činnost Rady pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy, ECOFIN a Rady pro spravedlnost a vnitro
Úřednický aparát
Sekretariát Rady
Řízen: generálním tajemníkem (vysoký představitel pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku)
Příprava materiálů po technické a jazykové stránce
Eliminace diskontinuity Rady (volby v čl. st.…)
Francisco Javier Solana Madariaga
Činnosti Rady
- koordinace hospodářské politiky členských států;
- legislativní činnost, vykonávaná zpravidla ve spolurozhodování s Evropským parlamentem;
- jednání jménem ES navenek s třetími státy a mezinárodními organizacemi – uzavírání mezinárodních smluv;
- provádění společné zahraniční a bezpečnostní politiky;
- koordinace činnosti členských států a přijímání opatření v oblasti policejní a justiční spolupráce v trestních věcech;
- společně s Evropským parlamentem Rada přijímá rozpočet ES
pravomoc přijímat legislativu, buď sama nebo s EP. Iniciace jí nepřísluší, má ale možnost změny návrhu
přijímá
- nařízení, směrnice, rozhodnutí, stanoviska;
- společné akce, společné postoje, rámcová rozhodnutí, rozhodnutí ;
- závěry, prohlášení a usnesení
Hlasování – v závislosti na řešení otázce:
- Prostou většinou (1 stát = 1 hlas) - procedurální věci;
- Kvalifikovanou většinou (tzv. vážené) rozhodnutí týkající se vnitřního trhu a obchodu.
- Jednomyslné – bez hlasů proti - v oblasti zahraniční politiky, obrany, policejní a justiční spolupráce ve věcech trestních a otázkách daňových
Evropská rada
Složení : hlavy států/předsedové vlád
Pravomoc:
- Základní politické otázky
- Podněty pro další vývoj
- Obecné politické směry
Orgán který je:
- permanentní;
- kolektivní;
- nezávislý na členských státech (komisaři nejsou vázáni případnými pokyny členských států, jsou placeni z rozpočtu ES a nemohou být odvolání vládami členských států);
- kolegiální
- hájící zájmy ES jako celku
25 členů, pouze příslušník čl.st., funkční období 5 let.
Komise je jmenována společnou dohodou čl.st., nutný je předchozí souhlas EP. Jako celek je odpovědna Evropskému parlamentu (vyslovení nedůvěry). Individuální zánik funkce je též možný - odvolání Komisaře ESD.
Přijímání rozhodnutí – kolektivně prostou většinou.
V čele – předseda: řídí činnost Komise, zastupuje EU navenek
Ad Komise - aparát
26 generálních ředitelství (DG) – „ministerstva“ a specializované služby.
V čele DG - generální ředitel podřízený příslušnému komisaři, který má politickou i pracovní odpovědnost za práci daného DG
Pravomoci Komise
- Kontrolní „hlídací pes smluv“, aktivní legitimace před ESD – zejména žaloba dle čl. 226 a navazující dle č. 228 SES;
- legislativní
- iniciativní pravomoc
- delegovaná pravomoc;
- výkonná (zejména v oblasti hospodářské soutěže);
- a pravomoci ve vnějších vztazích (na základě pověření sjednává MS)
Nemá stejné postavení jako národní parlamenty (!) – není vrcholným mocenským a legislativním orgánem. Je zástupcem lidu a národů EU.
EP je permanentní orgán složený z 732 členů. Volby jsou všeobecné, přímé, dle různých volebních systémů => Poslanec = reprezentant lidu EU. Funkční období je 5 let (srov. Komisi).
Sídlo: Štrasburk, Lucemburk, Brusel
Vnitřní členění - nikoliv podle národnostního principu. Na polistické skupiny - frakce, a to dle politické příslušnosti (min. 19 poslanců z min. 5 čl.st.)
- skupina Evropské lidové strany (Křesťanských demokratů) a Evropských demokratů
- skupina sociálních demokratů v Evropském parlamentu
- skupina Aliance liberálů a demokratů pro Evropu
- skupina Zelených/Evropské svobodné aliance
- skupina konfederace Evropské sjednocené levice a Severské zelené levice
- skupina nezávislých/demokracie
- skupina Unie pro Evropu národů
EP – pravomoci
- kontrolní - vůči Komisi – možnost interpelací, vyslovení nedůvěry; možnost klást otázky i jiným orgánům i Radě, zřizovat vyšetřovací výbory atd.
- legislativní - sám neschvaluje právní předpisy, účastní se dle legislativní procedury
- konzultace
- kooperace (spolupráce)
- spolurozhodování
- rozpočtové – navrhuje změny u povinných výdajů, provádí změny u výdajů nepovinných – jedná se o výdaje orgánů EU – do jejich fondů; může zamítnout návrh rozpočtu;
Teacher recommends to study from 18/9/2006.
Aplikace práva tak je zajišťována:
- Evrospkým soudním dvorem
- Soudem prvního stupně
- soudy členských států
Sídlo v Lucemburku. Složen je z 25 soudců, funkční období je 6 let. Činnosti je nápomocno 8 generálních advokátů (nevykonávají funkci zástupce některé ze stran!).
ESD rozhoduje v senátech. Řeší jen „závažné“ spory, odvolání (v otázkách práva) proti rozhodnutím Soudu prvního stupně.
Soud prvního stupně
Sídlo je rovněž v Lucemburku. Složení je z 25 soudců. Genreální advokáti zde nepůsobí. Projednává spory „nižší“ důležitosti a žaloby jednotlivců (neprivilegovaných žalobců).
Aplikace práva ES ESD
Rozlišujeme tzv. přímé a nepřímé žaloby. Také žalobce lze členit na privilegované (čl.st. a orgány ES) a ostatní (FO a PO).
Jednotlivé (vybrané) přímé žaloby:
1. Na porušení povinnosti - čl. 226 SES
2. Na nečinnost
3. Na náhradu škody
4. Na neplatnost
Nepřímé žaloby - Návrh na zahájení řízení je podán během řízení jiného.
5. Žaloba na neaplikovatelnost
6. Předběžná otázka
Návrh podáva soud členského státu během řízení před ním. Fakultativně – kdykoliv během řízení, obligatorně soud, jehož rozhodnutí nelze napadnout opravným prostředkem.
Týká se zejména: výkladu práva ES, platnosti sekundárního práva ES Druhy řízení před Evropským soudním dvorem (ESD) a Soudem 1. instance
Řízení o neplnění povinnosti členským státem (žaloba na neplnění povinnosti)
Právní základ: čl. 226 – 228 SES
Aktivní legitimace ( „kdo má právo podat žalobu“):
a) Evropská komise (EK)
b) členské státy
Důvod žaloby: „neplnění povinnosti ze Smlouvy“ = neplnění povinnosti vyplývající z primárního i sekundárního práva
„Neplnění povinnosti“ = jednání i opomenutí
Průběh řízení dle čl. 226 a násl. SES
a) řízení zahájené EK
Neformální fáze – EK „zjišťuje, co se děje“, žádá vysvětlení
Formální fáze – zahájena „výstražným dopisem“
− odůvodněné stanovisko (vč. přesných požadavků a lhůty)
− žaloba k ESD
Rozhodnutí ESD – konstatování ne-/porušení práva, případně určení způsobu nápravy
Nerespektování rozhodnutí členským státem: opět zapojení EK (odůvodněné stanovisko vč. lhůty) → při nerespektování EK navrhne ESD uložení pokuty
Pokuta (sankce) – uložena (novým) rozhodnutím ESD, je placena, dokud členský stát nesplní uloženou povinnost
Případ z praxe: „odpad na Krétě“ (EK v. Řecko)
Průběh řízení dle čl. 226 a násl. SES
b) řízení zahájené členským státem
Právo členského státu obrátit se s žalobou na ESD
Zapojení EK: žalující členský stát se obrátí na EK, ta zprostředkuje jednání
Znovu odůvodněné stanovisko EK → další postup ad a)
Řízení o neplatnost aktu instituce (žaloba na neplatnost)
Právní základ: čl. 230 a násl. SES
Aktivní legitimace:
a) „privilegovaní žalobci“ – členské státy, instituce (EK, EP, R) + ve zvláštních případech Účetní dvůr a ECB
b) „neprivilegovaní žalobci“ – fyzické osoby (FO), právnické osoby (PO) – jen pokud se jich akt přímo dotýká nebo pokud jsou adresáty; podávají žalobu k Soudu 1. instance!
Důvody žaloby: nedostatek pravomoci při vydání aktu
zneužití pravomoci při vydání aktu
porušení podstatných formálních náležitostí
porušení primárního nebo sekundárního práva
„akt“ = jakýkoliv právně závazný dokument, tj. např. rozhodnutí, závazné opatření, mezinárodní smlouva atd.
Rozhodnutí ESD/Soudu 1. instance – zrušení napadeného aktu/jeho části
Řízení o nečinnosti instituce (žaloba na nečinnost)
Právní základ: čl. 232 SES
Aktivní legitimace:
a) „privilegovaní žalobci“ - členské státy, instituce (EK, EP, R) + ve zvláštních případech Účetní dvůr a ECB
b) „neprivilegovaní žalobci“ – FO, PO - jen pokud se jich akt měl přímo dotýkat nebo pokud měly být adresáty; podávají žalobu k Soudu 1. instance!
Důvod žaloby: opomenutí („instituce nejednala, i když měla jednat“); opomenutí = porušení primárního anebo sekundárního práva
Průběh řízení:
Výzva žalobce směrem k instituci → povinnost instituce se vyjádřit do 2 měsíců
Žaloba k ESD/Soudu 1. instance
Rozhodnutí ESD/Soudu 1. instance: konstatování opomenutí
Řízení o náhradu škody
Právní základ: čl. 235 ve spojení s čl. 288 SES
Aktivní legitimace: FO, PO, odborové organizace
Důvod žaloby: škoda způsobená orgány nebo zaměstnanci Společenství při výkonu jejich činnosti = „škoda způsobená ES“
Vznik odpovědnosti ES: protiprávní jednání ES → škoda → příčinná souvislost
Promlčecí lhůta 5 let!
Rozhodnutí ESD: konstatování nároku + určení způsobu náhrady (u peněžitých náhrad možno určit i úroky)
- vykonatelnost rozhodnutí!
Řízení v pracovněprávních záležitostech
Právní základ: čl. 236 SES, Služební řád ES
Příslušnost zvláštního tribunálu pro zaměstnanecké spory v rámci ES! → zvláštní soudní senát přičleněný k Soudu 1. instance
Aktivní legitimace: osoba s právním zájmem na řešení sporu
Povinné předběžné řízení („vyjasňování pozic mimo soudní řízení“)
Previous