Veřejná listina v mezinárodním právním styku Praxe mezinárodního práva soukromého a obchodního Co předurčuje práci s listinami? n Vymezení termínu „veřejná listina“ n Podmínky aplikovatelnosti právní úpravy použití listiny Formy ověřování veřejných listin n Na základě bezesmluvní reciprocity (podle ZMPS) n Na základě Úmluvy o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin (Haagská úmluva) n Na základě Evropské úmluvy o zrušení ověřování listin diplomatickými a konzulárními zástupci n Na základě dvoustranné smlouvy (t. č. s 27 státy) n Na základě zvláštních multilaterálních smluv a nařízení komunitárního práva Bezesmluvní reciprocita l Veřejná listina je definována v § 52 MPSaP nkvalifikace podle lex loci edicti nmusí mít předepsaná ověření l Podmínky ověření stanoví § 62 MPSaP; nlistiny vydané justičními orgány nlistiny podepsané před justičními orgány Postup při superlegalizaci cizí listiny pro použití v ČR n Legalizace MZV cizího státu n Superlegalizace zastupitelským orgánem státu, kde má být listina použita Tento postup platí pouze pro veřejné listiny vydané justičními orgány a notáři! Postup při superlegalizaci české justiční a notářské listiny pro cizinu n Vydání listiny příslušným orgánem n Legalizace MSp n Superlegalizace konzulárním odborem MZV n Ověření zastupitelským orgánem státu, kde má být listina použita Tento postup platí pouze pro veřejné listiny vydané justičními orgány a notáři! Postup při superlegalizaci české nejustiční listiny pro cizinu n Vydání listiny n Ověření nadřízeným orgánem n Superlegalizace konzulárním odborem MZV n Ověření zastupitelským orgánem státu, kde má být listina použita Použití Haagské úmluvy l Úmluva má t. č. 91 smluvních států l V ČR publikována pod č. 45/1999 Sb. l Podrobnosti o stavu smluvních států viz na www.hcch.net; „dvoustrannost“ l Vztah ke dvoustranným úmluvám vyplývají z kritéria maximální výhodnosti (čl. 3 odst. 2 a čl. 8) Zásady použití Haagské úmluvy l vlastní definice veřejné listiny tvořená pozitivním a negativním výčtem v čl. 1 l formality při ověření se omezují pouze na apostilu l ochrana právní jistoty osoby (vedení rejstříku/kartotéky dle čl. 7) Pozitivní vymezení veřejné listiny Za listiny dle Haagské úmluvy se považují: l listiny vydané soudním orgánem státu, včetně listin vydaných státním zástupcem, vyšším soudním úředníkem nebo soudním vykonavatelem, l listiny vydané správními úřady, l notářské listiny, l úřední potvrzení, kterými jsou opatřeny listiny podepsané soukromou osobou, jako je úřední potvrzení o registraci listiny nebo potvrzení toho, že listina byla vydána určitého data, a úřední a notářské potvrzení pravosti podpisu. Negativní vymezení veřejné listiny Za listiny dle Haagské úmluvy se nepovažují : l listiny vydané diplomatickými nebo konzulárními zástupci, l správní listiny týkající se přímo obchodních nebo celních transakcí. Postup při ověření n Vydání listiny n Ověření apostilním úřadem Srovnání se superlegalizací: n Vydání listiny příslušným orgánem n Legalizace MSp n Superlegalizace MZV n Ověření zastupitelským orgánem státu, kde má být listina použita Apostila l Doložka o ověření v předepsané formě l Vydává ji apostilní úřad nMinisterstvo spravedlnosti, mezinárodní odbor – listiny vydané justičními orgány a notáři nMinisterstvo zahraničních věcí, konzulární odbor – pro ostatní veřejné listiny podle úmluvy