Konkurzní řízení s mezinárodním prvkem Zdeněk Nový Katedra mezinárodního a evropského práva PrF MU Pojem a význam konkurzu I. lKonkurz z lat. concursus – shromáždění, shluk, sběhnutí l synonymicky bankrot ( z it.banca -rotta – zlámaná lavice) nebo krída (z lat. creditor – věřitel) Pojem a význam konkurzu II. l Počátky již v římském právu (univerzální exekuce) l Rozvoj v centrech obchodu pozdního středověku a rané renesance (Benátky, Florencie, Janov aj.) Pojem a význam konkurzu l V českých zemích poprvé v Obnoveném zřízení zemském (1627) l Josefinský konkursní řád (1781) l Rakouský konkursní řád (1869) l Po vzniku ČSR – z. č. 64/1931 Sb., konkursní, vyrovnávací a odpůrčí řád. l V období 1948- 1991 konkurz v „klasické“ podobě neexistoval l z. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání l z. č. 182/2006, o úpadku a způsobech jeho řešení (s účinností od 1. 7. 2007) Pojem a význam konkurzu III. l Vztah k občanskému právu procesnímu: druh civilního procesu vztah k exekuci: exekuce - jeden věřitel vs. konkurz více věřitelů l Vztah k obchodnímu právu: určitá podobnost likvidaci podle ObZ l Vztah k občanskému právu hmotnému: problematika věcných práv, zajištění závazků, odporovatelnosti l Účel konkurzu: „Zjištění a uspokojení majetkových nároků více věřitelů proti jedinému dlužníkovi ve specificky upraveném soudním řízení.“(Eliáš 2004: 190) Pojem a význam konkurzu IV. l Konkurz je jedním ze způsobů řešení úpadku l Úpadek dle z. o konkurzu a vyrovnání a české doktríny – 2 formy: - platební neschopnost - předlužení Pojem a význam konkurzu V. l Subjekty konkurzu: l Věřitelé l Dlužník l Správce konkurzní podstaty l Nad průběhem konkurzu dohlíží soud Průběh konkurzu (zjednodušeně) l Návrh – dlužník (povinnost) a věřitel (právo) l Prohlášení konkurzu l Zjišťování konkurzní podstaty a nároky věřitelů l Konečná zpráva – po zpeněžení podstaty l Rozvrhové usnesení – musí být uspokojeny všechny pohledávky, které se uspokojují v průběhu řízení. l Zrušení konkurzu Účinky konkurzu l z hlediska dlužníka: ztrácí právo disponovat majetkem v konkurzní podstatě l Dispozice s majetkem v konkurzní podstatě přechází na správce l z hlediska věřitele ztrácí možnost individuálního postupu při uplatňování svých pohledávek (je tudíž dosti pravděpodobné, že jeho pohledávka nebude uspokojena zcela) l zánik některých hmotněprávních vztahů ( plná moc, prokura, návrhy smluv, SJM) Konkurs s mezinárodním prvkem – Principy I. l Prameny: l Nařízení Rady (ES) č.1346/2000, o insolvenčním řízení, OJ C L 160, ss. 1-18. l Modelový zákon UNCITRAL pro přeshraniční insolvenci (1997) l Evropská úmluva o mezinárodních aspektech insolvence (1990) l Principy Amerického právního institutu pro transnacionální případy insolvence mezi členskými státy NAFTA (2002) Konkurz s mezinárodním prvkem – Principy II. l Mezinárodní (komunitární prvek) l Princip kontrolované univerzality (Kapitán 2005: 370): jedno insolvenční řízení zahrnující majetek dlužníka na celém světě; vedle něj pak existují tzv. vedlejší řízení, která mají účinky omezené na území jednoho státu a k ochraně místních věřitelů, např. zaměstnanců provozovny. l Účel insolvenčního řízení s mezinárodním prvkem: „Zajištění situace, aby neexistoval v mezinárodním měřítku majetek dlužníka, který by zůstal nedotčen jeho insolvencí.“ (Kapitán 2005: 370) Nařízení o insolvenci- právní základ l Článek 65 SES l Čl. 68 SES l Judikatura ESD (např. Eurofood, Parmalat) Vlastnosti Nařízení o insolvenci l Aplikační přednost před zákonem členského státu EU v mezích působnosti Nařízení l Nařízení působí inter partes, tj. pouze v případě konkurzu s komunitárním prvkem l Vztah k mezinárodním smlouvám: Nařízení nahrazuje od data jeho účinnosti 11 dvoustranných či vícestranných mezinárodních smluv ( čl. 44) Účel Nařízení l Obecný cíl: Koordinace opatření ohledně majetku dlužníka na celém území EU za účelem fungování jednotného vnitřního trhu a zabránění jevu forum shopping l Určit pravomoc soudů prohlašujících insolvenci l Vytvořit jednotné kolizní normy pro insolvenci l Zajistit uznání a výkon rozhodnutí o insolvenci l Zajistit možnost prohlášení sekundárních insolvenčních řízení l Zajistit vzájemnou spolupráci a komunikaci mezi jednotlivými správci podstat l Zajistit informovanost věřitelů a možnost, aby se domohly svých nároků Nařízení o insolvenci – oblast působnosti l Pozitivní výčet: - kolektivní úpadková řízení l Negativní výčet: - nevztahuje se na Dánsko - nevztahuje se úpadková řízení pojišťoven,úvěrových institucí, investičních společností Definice pojmů užívaných v Nařízení (Čl. 2) l Úpadkové řízení = kolektivní řízení uvedená v příloze A Nařízení l Správce podstaty = subjekty vyjmenované v příloze C Nařízení l Likvidační řízení = úpadková řízení vyjmenovaná v příloze B Nařízení ( „Likvidace“ není likvidací ve smyslu § 71 ObZ) l Provozovna = provozní místo, kde dlužník vykonává nikoliv přechodnou hospodářskou činnost za pomoci lidských a materiálních zdrojů Právní normy obsažené v Nařízení l Kolizní: - právo rozhodné pro konkurz, právo rozhodné pro věcná práva třetích osob, započtení pohledávek, smluv týkajících se nemovitostí, platební systémy, pracovní smlouvy aj. l Procesní: - určení pravomoci, uznávání úpadkového řízení Určení mezinárodní pravomoci I. l Mezinárodní pravomoc – oprávnění soudu projednat a rozhodnout věc s mezinárodním prvkem l Kritérium: Centrum hlavních zájmů dlužníka (dále jen „COMI“) l Toto centrum musí být centrem ekonomických činností a musí být zjistitelné třetími osobami (zejm. věřiteli) l Extenzivní interpretace COMI l Problematika holdingů – kde je COMI? Určení mezinárodní pravomoci II. l Kde se nachází COMI? l rozlišujeme situaci: PO a FO l PO: Vyvratitelná domněnka - Sídlo PO l FO: Nařízení výslovně nestanoví, ale lze dovodit: l u FO podnikatelů – místo, kde provozují podnikatelskou činnost l U FO nepodnikatelů – místo, kde se obvykle zdržují Hlavní a vedlejší insolvenční řízení l Hlavní a vedlejší insolvenční řízení: - hlavní podle čl. 3 odst. 1, vedlejší následují po zahájení hlavního řízení, anebo mu předcházejí - vedlejší – vždy „likvidační řízení“ ve smyslu přílohy „B“ Nařízení - vedlejší řízení je vázáno na existenci provozovny na území daného členského státu a je omezeno pouze na majetek na území tohoto členského státu l Územní úpadková řízení – ta vedlejší řízení, která předcházejí hlavnímu úpadkovému řízení Vedlejší insolvenční řízení I. l Zahájení řízení uvedeného v čl. 3 odst. 1 soudem členského státu, pokud je toto řízení uznáno v jiném členském státě (hlavní řízení),umožňuje v tomto jiném členském státě, jehož soud je příslušný, zahájit vedlejší úpadkové řízení Vedlejší insolvenční řízení II. l Musí se jednat o řízení uvedená v příloze B ( v případě ČR – konkurz a vyrovnání) l Účinky se omezují na majetek dlužníka nacházející se na území tohoto jiného členského státu. Právo rozhodné – insolvenční statut I. l Insolvenční statut - lex fori concursus – insolvenční řízení a jeho účinky se řídí právem členského státu, na jehož území bylo řízení zahájeno (čl. 4 odst. 1) l Insolvenční statut též určuje podmínky pro zahájení insolvenčního řízení, jeho průběh a skončení Právo rozhodné – insolvenční statut II. l Insolvenční statut určuje zejména: - oprávnění dlužníka a správce podstaty - podmínky, za nichž může dojít k započtení pohledávek - pravidla pro přihlašování, prověřování a přiznávání pohledávek - pravidla pro rozvrh výtěžku konkurzu - pravidla týkající se neplatnosti, odporovatelnosti a neúčinnosti právních úkonů poškozujících všechny věřitele (výjimka čl. 13) - Kdo má nést náklady insolvenčního řízení Právo rozhodné – speciální ustanovení I. l Speciální ustanovení (čl. 5-12) – výjimky z insolvenčního statutu: l Jev prolamování insolvenčního statutu ve prospěch speciálních statutů: l věcná práva třetích osob (čl. 5) –lex situs l Započtení pohledávek (čl. 6) – lex causae pohledávky dlužníka l Výhrada vlastnictví (čl.7) – lex situs Právo rozhodné – speciální ustanovení II. l Smlouvy týkající se nemovitostí – lex rei sitae (Čl. 8) l Platební systémy a finanční trhy-lex mercatus (Čl. 9) l Pracovní smlouvy (čl.10) - lex contractus laboris l Účinky insolvenčního řízení na práva dlužníka k nemovitosti, plavidla nebo letadla se řídí dle legis libri Postavení správce podstaty I. l Veškeré pravomoci, které jsou svěřeny správci podstaty dle legis fori concursus (ČR - § 8 et seq. ZKV, § 21-45 insolvenčního zákona) l Přemístění majetku dlužníka z území členského státu, ve kterém se nachází (výjimky - ochrana věcných práv věřitelů, výhrada vlastnictví) Postavení správce podstaty II. l Správce podstaty v územním úpadkovém řízení dle čl. 3 odst. 2 může v jiném členském státě žádat, aby byl po zahájení insolvenčního řízení majetek přemístěn z území členského státu, který řízení zahájil,na území jiného státu l Může v zájmu věřitelů podávat žaloby na neplatnost právního úkonu Postavení správce podstaty III. l Při výkonu svých pravomocí musí správce podstaty jednat v souladu s právem členského státu, na jehož území zamýšlí jednat, zejména pokud jde o zpeněžení podstaty l Správce se prokazuje ověřenou kopií originálu rozhodnutí o jeho jmenování nebo jiným osvědčením vydaným příslušným soudem Postavení správce podstaty IV. l Správce může žádat, aby podstatný obsah rozhodnutí o zahájení úpadkového řízení a případně i rozhodnutí o jeho jmenování bylo zveřejněno v kterémkoli jiném členském státě podle pravidel pro zveřejnění stanovených v tomto státě (ČR – vyvěšení na úřední desce soudu) l Správce může žádat, aby rozhodnutí o zahájení hlavního insolvenčního řízení bylo zapsáno do obchodního rejstříku, katastru nemovitostí a dalších veřejných rejstříků Uznání a výkon insolvenčního rozhodnutí l Není nutné exequatur (čl. 17) – rozdíl oproti Bruselu I l Shodně s Bruselem I zákaz přezkoumávat rozhodnutí au fond Předpoklady pro uznání zahraničního soudního rozhodnutí l Existence soudního rozhodnutí l Jde o „uznatelné“ insolvenční řízení ve smyslu příloh A a B Nařízení ( ČR- konkurz, vyrovnání, nucené vyrovnání) l Účinnost rozhodnutí o zahájení řízení (ČR – vyvěšení usnesení o zahájení konkurzního řízení na úřední desce soudu) Odmítnutí uznání rozhodnutí o zahájení insolvenčního řízení l Ordre public (čl. 26) – v ČR např. právo na spravedlivý proces dle čl. 36 LZPS l Členské státy EU nemusí uznat rozhodnutí, pokud by to vedlo k omezení osobní svobody nebo listovního tajemství (čl. 25 odst. 3) Nový insolvenční zákon a Nařízení l Implementaci Nařízení provádí §§ 426-430 zákona pod marginální rubrikou „Vztah ke státům EU“ l Jde o promítnutí principů Nařízení do vnitrostátního právního řádu l Obsahuje vnitrostátní definici „evropského mezinárodního prvku“ (§ 426 odst. 2) Děkuji. Zdeněk Nový Katedra mezinárodního a evropského práva PrF MU