Stabilizace veřejných rozpočtů a sociální zabezpečení doc. JUDr. Zdeňka Gregorová, Csc. Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů n Mění 46 zákonů n Zrušuje 1 zákon a 1 nařízení vlády n Zavádí 3 nové úpravy (tzv. ekologické daně) n Omezuje účinnost vyhlášky k provedení zákona o sociálním zabezpečení (ve vztahu ke konkrétní dávce (příspěvek na zvýšené životní náklady) Oblast sociálního zabezpečení a dopad stabilizace veř. rozpočtů n Zrušení téměř všech povinných valorizací dávek nebo parametrů pro nárok na dávku, které mají dopad na veřejné rozpočty (výjimka – valorizace důchodů z důchodového pojištění) n Zpřísnění podmínek pro nárok na dávky zahrnované do mandatorních výdajů n Odstranění některých nepřesností v zákonech v oblasti SZ, zejména těch, které vedly k neodůvodněnému čerpání dávek Životní minimum zákon č. 110/2006 Sb. n Nejsou zde četné změny zásadní povahy n Při posuzování společně posuzovaných osob se vypouští samostatné posuzování rodiny důchodce, žije-li spolu více generací (§ 4 odst. 6) n Úprava započitatelných příjmů v návaznosti na zákon o daních z příjmů n Zrušuje se povinnost vlády valorizovat částky životního minima a částku existenčního minima; zůstává pouze možnost vlády provést valorizaci, došlo-li k předpokládanému růzstu cen Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb. n Tento systém klade nejvyšší nároky na státní rozpočet a při úpravách mají být dosaženy nejvyšší úspory n Zásadní změny v řadě dávek n Zpřísnění podmínek pro vznik nároku na dávky a omezení okruhu oprávněných osob n Úprava započitatelných příjmů v návaznosti na zákon o daních z příjmů Přídavek na dítě podmínky vzniku nároku n Zvýšená výměra: rozhodný příjem v rodině není vyšší než součin životního minima rodiny a koeficientu 1,5 n Základní výměra: rozhodný příjem v rodině převyšuje součin ŽM rodiny a koeficientu 1,5 a nepřesahuje součin ŽM rodiny a koeficientu 2,4 n Snížená výměra: rozhodný příjem v rodině převyšuje součin ŽM rodiny a koeficientu 2,4 a nepřesahuje součin ŽM rodiny a koeficientu 4,0 n Nerozlišuje se zvýšená, základní a snížená výměra n Rozhodný příjem v rodině nepřesahuje součin ŽM rodiny a koeficientu 2,4 Přídavek na dítě výše dávky n Zvýšená výměra – životní minimum dítěte x koeficient 0,36 n Základní výměra – životní minimum dítěte x koeficient 0,31 n Snížená výměra – životní minimum dítěte x koeficient 0,16 n Jednotná výše neodvozovaná od životního minima n Do 6 let věku 500,- Kč n Od 6 – 15 let věku 610,- Kč n Od 15 – 26 let věku 700,- Kč Přídavek na dítě celkové dopady n Snížení počtu příjemců dávky (děti v rodinách s příjmem na 2,4 násobek životního minima dávku pobírat nebudou) n Snížení výše dávky v rodině s příjmem pod 1,5 násobek životního minima n Výše dávky v podstatě odpovídá stávající základní výměře Sociální příplatek n Péče o nezaopatřené dítě n Rozhodný příjem v rodině nepřesahuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,2 n Dtto n Rozhodný příjem v rodině nepřesahuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,0 Rodičovský příspěvek vznik nároku na dávku n Celodenní a řádná peče o dítě n Do 4 let věku n Do 7 let věku, jde-li o dítě těžce zdravotně postižené n Zvýšená výměra n Péče o dítě ve věku do 2 let n Peněžitá pomoc v mateřství nejméně z vyměřovacího základu 380,- Kč na den (výdělek cca 17.000) n Do 22 týdnů věku dítěte rodič provedl tuto volbu (nevratné) Rodičovský příspěvek pokračování n žádné n Základní výměra n Dítě do 21 měsíců, jestliže nejsou splněny podmínky pro zvýšenou výměru n Dítě od 21 měsíců do 3 let (pokud nebyla volba pro zvýšenou výměru) n Nárok na peněžitou pomoc v mat. (bez ohledu na výši n Provedena volba do konce 21 měsíce věku dítěte n Péče o těžce zdravotně postižené dítě do 7 let věku Přídavek na dítě pokračování n žádné n Snížená výměra n Od 21 měsíců věku do 4 let věku dítěte, jestliže nebyly splněny podmínky pro zvýšenou nebo základní výměru Přídavek na dítě výše dávky n 40 %průměrné měsíční mzdy v nepodnikatelské sféře dosažené v kalendářním roce o 2 roky předcházejícím rok, v němž se dávka poskytuje (v letošním roce činí výše dávky částku 7.582,- Kč) n Zvýšená výměra – 11.400,- Kč n Základní výměra – 7.600,- Kč n Snížená výměra – 3.800,- Kč Další změny ve státní sociální podpoře n Zrušení příspěvku na školní pomůcky (pastelkovné) n Porodné stanoveno pevnou částkou na každé narozené dítě – 13.000,- Kč n Pohřebné bude náležet jen ve velmi omezené míře n Vypravení pohřbu nezaopatřenému dítěti n Vypravení pohřbu rodiči nezaopatřeného dítěte n Výše dávky se nemění Hmotná nouze zákon č. 111/2006 Sb. n Změny s cílem zabránit zneužívání systému n Snížení výše příspěvku na živobytí osobám, které nejsou výdělečně činné po dobu delší než 12 měsíců jen na částku existenčního minima n Přesnější vymezení okruhu osob, které lze považovat za osoby v hmotné nouzi n Přesnější vymezení okruhu osob, které jsou vyloučeny z okruhu osob v hmotné nouzi Sociální služby zákon č. 108/2006 Sb. n Zrušuje se automatická valorizace příspěvku na péči n Omezuje se výplata příspěvku v případech, kdy je příjemci poskytována péče, hrazená z jiných zdrojů (např. z veřejného zdravotního pojištění) n Konkretizují se povinnosti příjemců dávky při využívání příspěvku na péči tak, aby dávka byla opravdu využívána k účelu, k němuž byla poskytnuta Nemocenské pojištění zákon č. 54/1956 Sb. n Posouvá se účinnost zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění – od 1. 1. 2009 n Zavádí se tzv. karenční doba, tj. doba, po kterou při dočasné pracovní neschopnosti nenáleží dávka (první 3 dny trvání DPN) – vztahuje se i na platy n Zásadním způsobem se mění výše nemocenského a redukce vyměřovacích základů n Zkracuje se podpůrčí doba poskytování nemocenského důchodcům (z 84 na 81 kalendářních dnů) n Snižuje se procentní sazba u podpory při ošetřování člena rodiny (z 69 % na 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu) n Zkracuje se ochranná lhůta z 42 na 7 kalendářních dnů n Zmrazuje je valorizace redukčních hranic pro výpočet denního vyměřovacího základu n Zrušuje se zvláštní délka podpůrčí doby pro peněžitou pomoc mateřství u osamělých žen (z 37 týdnů na obecnou délku 28 týdnů) Nemocenské výše dávky n První 3 dny trvání DPN 25 % redukovaného denního vyměřovacího základu n Od 4. dne trvání DPN 69 % redukovaného denního vyměřovacího základu n První 3 dny žádná dávka n 4. – 30. kalendářní den trvání DPN 60 % red. denního vym. základu n 31. – 60. kalendářní den trvání DPN 66 % red. denního vym. základu n od 61. kalendářního dne trvání DPN 72 % red. denního vyměřovacího základu Denní vyměřovací základ redukční hranice n prvních 14 kal. dnů trvání DPN n částka do 550,- Kč denního VZ n 90% částka od 550,- - 790,- denního VZ 60 % n k částce nad 790,- Kč denního VZ se nepřihlíží n od 15. kal. dne trvání DPN n částka do 550,- denního VZ celá n částka od 550,- - 790,- denního VZ 60% n k částce nad 790,- Kč denního VZ se nepřihlíží n pro nemocenské a podporu při ošetřování dítěte n částka do 550,- denního vym. základu v 90 % n částka od 550,- - 790,- denního vym. základu ve výši 60 % n k částce nad 790,- Kč denního vym. základu se nepřihlíží n pro vyrovnávací příspěvek a peněžitou pomoc n částka do 550,- Kč denního vym. základu plně n částka od 550,- - 790,- denního vym. základu ve výši 60 % n k částce nad 790,- Kč denního vym. základu se nepřihlíží Důchodové pojištění zákon č. 155/1995 Sb. n jediný zákon, který byl postižen v minimálním rozsahu n promítají se změny související se zavedením maximálního vyměřovacího základu n zavádí se nová náhradní doba důchodového pojištění n není zmrazena valorizace důchodů Pojistné na sociální zabezpečení zákon č. 589/1992 Sb. n zavádí se maximální vyměřovací základ pro všechny pojištěnce (dosud jen OSVČ) – 48 násobek průměrné měsíční mzdy n pojištěnec má právo na vrácení přeplatku (i při souběhu povinnosti platit pojistné) n zaměstnavatel má rovněž stop vyměřovacího základu, ale pouze ve vztahu ke konkrétnímu pojištěnci (bez ohledu na případný souběh) Zdravotní pojištění n nově se zavádějí regulační poplatky (§ 16a odst. 1) n 30,- Kč za n návštěvu, při níž bylo provedeno klinické vyšetření n návštěvu u lékaře, poskytujícího specializovanou ambulantní péči n návštěvní službu poskytnutou praktickým lékařem a praktickým lékařem pro děti a dorost n 30,- Kč za návštěvu u klinického psychologa n 30,- Kč za návštěvu u klinického logopeda n 30,- Kč za vydání každého léčivého přípravku předepsaného na receptu n 90,- Kč za pohotovostní službu n 60,- Kč za každý den, v němž je poskytována ústavní péče Zdravotní pojištění pokračování n žádné výše uvedené regulační poplatky se neplatí (§ 16a odst. 2) n do dovršení 3 let věku pojištěnce n pojištěnec umístěný v dětských domovech, školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy n při ochranném léčení nařízeném soudem n při léčení infekčního onemocnění atd. n pojištnec v hmotné nouzi n neplatí se první typ poplatku (§ 16a odst. 3 n preventivní prohlídka n dispenzární péče n hemodialýza n laboratorní nebo diagnostické vyšetření vyžádané ošetřujícím lékařem, není-li zároveň provedeno klinické vyšetření n vyšetření lékařem transfúzní služby při odběru krve ... Zdravotní pojištění pokračování n výše regulačních poplatků je limitována (§ 16b): jestliže výše regulačních poplatků a doplatků za léčiva přesáhne v kalendářním roce částku 5.000,- Kč, je zdravotní pojišťovna povinna uhradit pojištěnci částku, o kterou byl limit překročen n stanoven maximální vyměřovací základ pro všechny pojištěnce (doposud jen OSVČ) – 48 násobek průměrné mzdy