FISKÁLNÍ POLITIKA II. Základy ekonomie II 4. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Daňová soustava n důchodové daně n nejmladší daně n obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno n záporná důchodová daň n spotřební daně n nerespektují důchodovou situaci dlužníka n v současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem n majetkové daně n jsou historicky nejdéle využívaným typem daní n využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální n u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik n nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně Daňové příjmy v ČR n Přímé n z příjmů n DPFO n DPPO n majetkové n z nemovitostí n silniční n dědická n darovací n z převodu nemovitostí n Nepřímé n univerzální n DPH n specifické n spotřební daně n Další platby mající charakter daní Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 1993 až 2006 (v mil. Kč) Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 1993 až 2006 (v mil. Kč) Daňová kvóta jako procento nákladů práce u nízko-příjmových pracovníků Daňová kvóta v zemích OECD Daňové úniky n legální n existence děr v daňových zákonech n poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) n nelegální n porušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti n míra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu Způsoby nelegálních daňových úniků n pašování zboží n Na Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. n nízká cena celně deklarovaného zboží n např. džíny za 8 Kč n vydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou n dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový n dodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing) Nejvýznamnější daňové úniky v ČR n LTO n odhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč n „rumová aféra“ - rum pro vývoz n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč n „obchody“ s alfafetoproteinem (1g=60 mil. Kč) n odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč) Vývoj daňových úniků v ČR Veřejný rozpočet n vyrovnaný n přebytkový n schodkový Prohlubování deficitu: Příjmy Výdaje stagnují rostou rostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy klesají rostou klesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Rozpočtový deficit n je výrazem krátkodobé rozpočtové nerovnováhy n státní rozpočet n běžný rozpočet, u kapitálového se deficit nepřipouští n rozpočty územní samosprávy n mimorozpočtové fondy Členění deficitu dle veřejných financí n Strukturální n strukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu n Cyklický n cyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem n Celkový deficit n = - (hotovostní příjmy – hotovostní výdaje – úroky z veřejného dluhu) Členění deficitu n U st. rozpočtu je důležité, zda deficit je: n plánovaný (aktivní) n neplánovaný (pasivní) n krátkodobý n výsledný deficit ročního hospodaření n střednědobý a dlouhodobý deficit Příčiny rozpočtového deficitu n Endogenní faktory n expanzivní charakter fiskální politiky n časové rozložení výdajového šoku n časové rozložení daňového zatížení na více generací n vládní populismus n Exogenní faktory n tempo ekonomického růstu n deprese ve světě n růst cen základních surovin n vývoj úrokové míry n úrok z veřejného dluhu n mimořádné události Důsledky deficitu státního rozpočtu n krátké období - pozitivní n eliminace vlivu exogenních faktorů n financování efektivních veřejných výdajových programů n v krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích n dlouhodobé období - negativní n růst veřejného dluhu n vyvolává inflační tlaky Financování deficitu státního rozpočtu n Dluhové financování n emisí st. dluhopisů n vnitřní dluh n vnější dluh n Peněžní financování n půjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí n monetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby n Ze státních aktiv Krytí deficitu n Krátkodobé řešení deficitu: n mimorozpočtovými nenávratnými zdroji n z rezerv n použitím návratných finančních prostředků n Dlouhodobé řešení deficitu: n ze státních finančních aktiv n zvýšením daní Vývoj státního rozpočtu ČR I. Vývoj státního rozpočtu ČR II. Přebytek/deficit (v % HDP) 2004 Bilance vládního sektoru v zemích EU v % HDP Výsledky ankety: Deficit státního rozpočtu Veřejný dluh n Veřejný dluh je souhrn závazků: n státu n jednotlivých článků územní samosprávy n veřejných fondů n veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou n veřejných podniků Důsledky veřejného dluhu n Rozpočtové n placení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje n vysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období n Redistribuční n u vnitřního dluhu je zpravidla nominální hodnota emitovaných státních cenných papírů na krytí dluhu příliš vysoká, nemohou ji nakupovat domácnosti. Prostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů. n Fiskální n dochází k fiskální nerovnováze – zvyšováním podílu dluhu na HDP – zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky n Změna struktury portfolia n z portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva n Inflace n Přestoupení konvergenčního kritéria n podíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Řešení dluhového problému n využít vlivu pozitivních exogenních faktorů n vyšší tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu n inflace n zahraniční pomoci n využít vlivu aktivních vládních opatření n přebytek státního rozpočtu n mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu n monetárním řešením n odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku Veřejný dluh v ČR n V roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: n Vnitřní státní dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodní banky) n Vnější dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. n 90. léta - nízký podíl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státními cennými papíry). Dnes je plně sekuritizován vnitřní dluh. n Emitování střednědobých státních dluhopisů s dobou splatnosti od 2 do 5 let a výnosem cca 8 % n Většinu státních dluhopisů skupuje bankovní sektor a pojišťovací společnosti. n Podíl veřejného dluhu na HDP se v posledních letech výrazně zvyšuje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližších letech ještě zhorší. Účinné řešení dluhového problému zamezují n nepopulárnost většiny opatření n omezený časový horizont vlády n politické tlaky Fiskální iluze obyvatelstva Struktura a vývoj státního dluhu Struktura a vývoj státního dluhu Státní dluhopisy podle typu instrumentu Úrokové náklady státního dluhu Dluh (% HDP) 2004 Vládní dluh zemí EU v % HDP Tempo růstu veřejného dluhu n „Dluh vlády se loni zvýšil téměř o sto miliard korun na 691,2 miliardy Kč. V posledním čtvrtletí se stát zadlužil téměř o 29 miliard korun.“ Odstrčilík, M. Vládní dluh vzrostl o 100. [citováno 16. října 2007]. Dostupný z: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-ekonomika/clanek.phtml?id=104145 n Každý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně 84 000 Kč! n Orientační částka nárůstu dluhu v současné době činí zhruba 360 Kč za sekundu! Zdroj: Ministerstvo financí