1 Finanční management Mojmír Sabolovič mojmir.sabolovic@law.muni.cz 26.10.2007 2 Literatura BREALEY, R.A. - MYERS, S.C.: Teorie a praxe firemních financí REŽŇÁKOVÁ, M.: Finanční management SYNEK, M.: Podniková ekonomika VALACH, J.: Finanční řízení podniku 26.10.2007 3 Finanční management Finanční management chápeme především jako řízení na úrovni organizací, institucí, zájmových skupin a jednotlivců ­ FM osobní ­ FM OJ 26.10.2007 4 Obecné cíle FM Obecným cílem FM je vytváření nadhodnoty FM obsahuje především ,,tvrdé" prvky managementu ­ Plánování (variantnost, permanentnost, tvůrčí přístup) ­ Organizování ­ Kontrolování 26.10.2007 5 Taxonomie pohledů na FM Přístupy Metody Techniky 26.10.2007 6 Základní přístupy Procesní (Proces Approaches) Psychologicko sociální (Psychological and Social Approaches) Systémové (Systems Approaches) Kvantitativní (Quantitative Approaches) Empirické (Empirical Approaches) Atomistické (Atomistic Approahces) Holistické (Holostic Approaches) .......................................... 2 26.10.2007 7 Vztah prvků systému FM Subjektem FM jsou OJ, jako samostatné entity ekonomického prostoru Objektem jsou procesy 26.10.2007 8 Současné chápání FM Vykonavateli jsou lidé (manažeři) Obecná disciplína se širokým aplikačním záběrem (různé druhy OJ ze všech myslitelných oborů) Různé stupně organizačních úrovní (subsystémy OJ ­ střediska, provozy, oddělení apod.) Obecné poslání je dosažení úspěšnosti (vyjádřeno kvalitativními a kvantitativními charakteristikami) 26.10.2007 9 Základní premisy FM Holistický pohled na OJ Management se nerovná Ekonomie finanční management = subekonomická disciplína 26.10.2007 10 Role finančního manažera Neobsahuje pouze finanční řízení v užším smyslu Administrativní agendy, informační technologie, někdy i lidské zdroje Role manažera v oblasti financí 26.10.2007 11 Nové role Finanční ředitelé přebírají role ,,Strategického poradce" v rámci vrcholového vedení Stanovování a vyhodnocování měřítek výkonnosti a následně i snižování nákladů bude ustupovat z žebříčku priorit 26.10.2007 12 Současný stav amerických korporací Snaha odhalit vliv globalizace, vládní regulace a technologického pokroku na FM Pozitivní a negativní dopady 3 26.10.2007 13 The Corporate Policeman Model (Model firemní policista) jedná se o kombinaci orientací Command and Control a Conformance Práce finančních útvarů spočívá především: Prosazování směrnic Administraci pravidel Omezování přístupu pouze k informacím, které do tyčný nezbytně potřebuje Sledování sběru a zveřejňování informací Uvažování ve smyslu dozoru a kontroly 26.10.2007 14 The Business Advocate Model (Model stoupenec obchodu) jedná se o kombinaci orientací Command and Control a Competitive Team Práce finančních útvarů spočívá především: Integrace obchodních aktivit do struktur společnosti Využívání svých znalostí podstaty podnikání společnosti Podpora k širokému využívání informací Uvažování ve smyslu služby a zapojení se Zavádění finanční ukázněnosti do obchodních aktivit 26.10.2007 15 Diferenciace modelů Oba modely se liší především svou filosofií řízení * Business Advocate model: finanční manažeři se soustředí na integraci podnikatelských aktivit prostřednictvím finančního systému v rámci společnosti * Corporate Policeman model: klíčové je prosadit dodržování pravidel 26.10.2007 16 Corporate Governance Výzkum provedený v roce 2003 byl vyvolán změnami zejména v oblasti CG Primárně hledal novou roli finančních ředitelů po finančních skandálech firem Enron, WorldCom, Tyco a dalších způsobených nedostatečnou kontrolou a následné vydání Sarbanes Oxley Act 26.10.2007 17 ,,Ekonomický" pohled na podnik Podnik lze definovat jako jedinečné, méně likvidní aktivum, pro které existují málo účinné trhy Podnik je plánovitě organizovanou hospodářskou jednotkou, v níž se zhotovují věcné statky a služby Podnikem je účelná kombinace materiálních a nemateriálních hodnot, jejichž smyslem je nahospodařit zisk (Německé oceňovací zásady) 26.10.2007 18 Obvyklé chápání FM v ČR FM je subjektivní ekonomická činnost, zabývající se získáváním potřebného množství peněz a kapitálu z různých zdrojů (financování), alokací peněz do různých forem nepeněžního majetku (investování) a rozdělováním zisku (dividendová politika) s cílem maximalizace tržní hodnoty majetku firmy (Valach) Ve vyspělých ek. je činnost mnohem širší 4 26.10.2007 19 Vývoj přístupů k činnosti OJ Strategické cíle Odvíjí se od nich veškeré dění (růst tržního podílu, rozvoj nových výrobků a technologií, zvyšování výkonové velikosti podniku) Subsystém finanční Finanční cíle podnikání 26.10.2007 20 Klasické přístupy Monistické chápání cílů FM Dosažení maximalizace zisku Pluralistické pojetí cílů FM Řada ekonomických a mimoekonomických cílů ­ Za hlavní cíl podnikání se považuje tzv. omezený zisk 26.10.2007 21 Klasické přístupy Cíle FM Založené na intenzivním využívání výrobních faktorů Za cíl je považováno relativní vyjádření zisku Nejčastěji pomocí ukazatelů rentability ­ ROI (Return on Investment) ­ ROE (Return on Equity) ­ ROA (Return on Assets) ­ EBIT (Earnings Before Interes and Taxes) ­ Atd. 26.10.2007 22 Nedostatky ziskových kritérií Účetní zisk je ovlivněn pojetím výnosů a nákladů , metodou odpisů, metodou oceňování apod. Ziskové kritérium nebere v úvahu časovou hodnotu peněz Kritérium maximalizace zisku nebere v úvahu stupeň rizika alternativ 26.10.2007 23 Teorie hodnotového managementu 80. léta, cílem je maximalizace tržní hodnoty podniku Pro výpočet používá Discounted Cash Flow Stejné problémy jako u zisku větší korelace mezi oceněním podniku a tržní hodnotou akcie Zahrnuje principy tvorby hodnoty pro vlastníky ­ Shareholder Value 26.10.2007 24 Teorie účasti Management musí respektovat zájmy všech spoluúčastníků tvorby hodnoty ­ Stakeholder Value (zaměstnaci, manažeři, vláda, věřitelé, odběratelé atd.) Evropský způsob myšlení 5 26.10.2007 25 Ekonomická přidaná hodnota Tzv. ekonomický zisk, první zmínky hluboko v historii, patentováno 1991 Úzká vazba na hodnotu akcií, řada možností využití 26.10.2007 26 EVA (Economic Value Aded) Přidaná hodnota pro vlastníky Tvoří ji podniky, jejichž čistý provozní zisk po zdanění je vyšší než cena akcionářského vypůjčeného kapitálu EVA= EBIT (1-t) ­ C WACC EVA > 0, podnik tvoří hodnotu EVA = 0, efektivnost je rovna průměrným nákladům na kapitál EVA < 0, majetek je zmenšován 26.10.2007 27 MVA (Market Value Aded) Přírůstek tržní hodnoty podniku Tedy kolik se kumulativně zvýšila hodnota vloženého kapitálu, který lze odebrat Pro výpočet MVA musíme sečíst veškeré výnosy za dobu existence podniku MVA = tržní hodnota akcie ­ účetní hodnota vlastního kapitálu na akcii Obdoba goodwill 26.10.2007 28 Dílčí finanční cíle Lze sledovat udržování určité výše specifických ukazatelů: Tržní hodnota akcie Rentabilita kapitálu Zisk na akcii Dividendy na akcii Objem investic Maximalizace interních zdrojů financování apod. 26.10.2007 29 Děkuji za pozornost! Mojmír Sabolovič mojmir.sabolovic@law.muni.cz