IV. ÚS 412/04
Těžištěm ústavního pořádku České republiky je jednotlivec
a jeho práva garantovaná ústavním pořádkem ČR. Jednotlivec je východiskem státu.
Stát a všechny jeho orgány jsou ústavně zavázány k ochraně a šetření práv
jednotlivce. Pojetí naší ústavnosti se přitom neomezuje na ochranu základních
práv jednotlivců (kupř. právo na život, zaručení právní subjektivity), ale v
souladu s poválečnou změnou v chápání lidských práv (jež nalezla vyjádření např.
v Chartě OSN či ve Všeobecné deklaraci lidských práv) se stala základní bází, z
níž vychází interpretace všech základních práv, lidská důstojnost, která mj.
vylučuje, aby s člověkem bylo zacházeno jako s předmětem. Otázky lidské
důstojnosti jsou v tomto pojetí chápány jako součást kvality člověka, součást
jeho lidství. Garantování nedotknutelnosti lidské důstojnosti člověku umožňuje
plně užívat své osobnosti. Tyto úvahy stvrzuje preambule Ústavy ČR, která
deklaruje lidskou důstojnost za nedotknutelnou hodnotu, stojící v základu
ústavního pořádku ČR. Stejně tak Listina základních práv a svobod garantuje
rovnost lidí v důstojnosti (čl. 1) a garantuje subjektivní právo na zachování
lidské důstojnosti (čl. 10 odst. 1).
Působení ústavních garancí je mnohem intenzivnější ve
vztazích vertikálních, tj. ve vztazích stát – jednotlivec. Za vertikální vztah
je přitom třeba považovat i ty věci, které soud projednává v tzv. řízeních
nesporných, tj. v řízeních, která může zahájit i bez návrhu. Jinak řečeno, jde o
věci, v nichž převažuje veřejný zájem nad zájmem jednotlivce. V těchto
vertikálních vztazích se uplatňují všechna základní práva jako přímo
aplikovatelná práva, která státní moc přímo zavazují. Jejich výklad musí být,
jak svrchu uvedeno, prováděn v hranicích vymezených lidskou důstojností.
Omezení způsobilosti k právním úkonům je vždy závažným
zásahem do osobnostní integrity omezovaného. Takový zásah je třeba zkoumat z
pohledu potenciálních zásahů do základních práv omezovaného, garantovaných
především článkem 5 a článkem 10 odst. 1, 2 Listiny, vyložených v rozsahu, který
omezuje lidská důstojnost. Protože tato práva Listina garantuje jako tzv.
základní práva absolutní, lze k jejich omezení přikročit jen za účelem ochrany
základních práv jiných osob anebo za účelem ochrany veřejného zájmu, který je v
podobě principu či hodnoty obsažen v ústavním pořádku.
Napadené rozhodnutí nelze aprobovat v tom smyslu, že by
sledovalo legitimní účel, resp. nejde o rozhodnutí sledující prosazení cíle,
který je nezbytný pro svobodnou demokratickou společnost. To proto, že
„obtěžování“ soudu, popř. dalších orgánů veřejné moci (správních orgánů), byť i
množstvím ne vždy logických podání, nelze řešit popřením subjektivity
jednotlivce v její dynamické podobě. Právní subjektivita totiž musí pokrývat i
právo jednotlivce na rozvoj jeho osobnosti v podobě interakce s okolím, včetně
interakce s veřejnou mocí. Osoba definovaná právní subjektivitou má totiž právo
na svobodné jednání. Brání-li se veřejná moc, v daném případě patrně obtížné,
komunikaci se stěžovatelem tak, že zkrátí jeho subjektivitu způsobem, že svou
komunikaci se stěžovatelem ukončí svým autoritativním výrokem, jímž stěžovateli
odejme část jeho právní osobnosti, nelze takový postup shledat souladným s
cílem, který je nezbytný ve svobodné a demokratické společnosti, a již proto je
třeba její postup považovat za excesivní aplikaci obyčejného práva, v daném
případě § 10 odst. 2 OZ, a tedy i za zásah do základního práva stěžovatele
garantovaného čl. 5 Listiny.
Čl. 5 Listiny stanoví, že každý je způsobilý mít práva,
což zavazuje obecné soudy, aby v opatrovnickém řízení nevydaly rozhodnutí o
omezení způsobilosti k právním úkonům dříve, než určí osobu, jejímž
prostřednictvím bude omezovaný nadále vykonávat svá práva. Pokud tak soud
neučiní, nemůže jeho rozhodnutí, s ohledem na působení čl. 5 Listiny, bránit
omezovanému přímo se domáhat ochrany svých práv.
Ústavní soud nemohl přehlédnout, že izolování
subjektivního práva od možnosti toto právo vykonávat je oblíbeným trikem
totalitních státu, který používají při schovávání zvůle a bezpráví za formální
fasádu práva. V právním státě tyto praktiky tolerovat nelze.
I. Rozsudkem Okresního soudu v Ostravě ze dne 30. 8. 2004, č.
j. 41 P a Nc 152/2002, 0 Nc 1722/2002-127, byla porušena základní práva
stěžovatele garantovaná čl. 5 a čl. 10 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod.
II. Proto se tento rozsudek ruší.
Odůvodnění
I.
A) Dne 29. 11. 2004 předal stěžovatel k poštovní přepravě podání, v
němž uvedl, že byl rozsudkem Okresního soudu v Ostravě ze dne 30. 9. 2004, sp.
zn. 41 P a Nc 152/2002, 0 Nc 1722/2002-127 (dále jen „0 Nc 1722/2002-127“),
omezen ve způsobilosti k právním úkonům tak, že je „oprávněn pouze nakládat s
finančními prostředky, movitým a nemovitým majetkem“. Jednání soudu nebyl
přítomen procesní opatrovník a stěžovateli nebyl rozsudek doručen. Stěžovatel
upozornil, že rozsudek nemohl napadnout opravným prostředkem a žádal, aby
Ústavní soud rozsudek zrušil, neboť: „je internován bez opatrovníka…a internace
bez opatrovníka byla nelidským a ponižujícím zacházením“, což je v rozporu s čl.
3 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále „Úmluva“). Zde však
stěžovatel argumentoval svým umístěním v ústavním psychiatrickém zařízení v
letech 1996-1998. Rozsudek podle stěžovatele porušil i čl. 5, 6, 8, 14, 17 a 18
Úmluvy.
Ústavní soud si u Okresního soudu v Ostravě vyžádal kopii
napadeného rozsudku a zjistil, že stěžovatel byl omezen ve způsobilosti právním
úkonům tak, že je oprávněn pouze nakládat s finančními prostředky, movitým a
nemovitým majetkem. Soud upustil od doručení tohoto rozhodnutí stěžovateli (§
189 odst. 2 o. s. ř.). V řízení před okresním soudem bylo opatrovníkem
stěžovatele Statutární město Ostrava – úřad obvodu Moravská Ostrava a Přívoz,
avšak ustanovení opatrovníka pro řízení (§ 187 odst. 1 o. s. ř. v tehdy účinném
znění) skončilo dnem, kdy napadený rozsudek nabyl právní moci.
B) Stěžovatel se na Ústavní soud obrátil nezastoupen, avšak soudce
zpravodaj měl na základě textu stížnosti a napadeného rozhodnutí pochybnost, zda
lze bez dalšího vyzvat stěžovatele k odstranění této vady návrhu, resp. zda lze
přistoupit k posouzení bezvadnosti návrhu z hlediska § 43 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o
Ústavním soudu"). Nebylo postaveno najisto, zda lze např. stížnost odmítnout bez
nutnosti odstraňovat vady nebo podání odložit (§ 41 zákona o Ústavním soudu).
Existovala totiž důvodná pochybnost, že by tím došlo k pokračování v porušování
stěžovatelových práv či k odepření soudní ochrany. Proto bylo třeba nejprve
získat kvalifikovaný návrh.
K dotazu bylo Ústavnímu soudu dne 14. 12. 2004 Okresním soudem v
Ostravě sděleno, že stálý opatrovník nebyl stěžovateli dosud ustanoven. Ústavní
soud rozhodl, že v dalším řízení nelze pokračovat bez toho, aniž by zájmy
stěžovatele nestranně a kvalifikovaně hájil opatrovník, jehož úkolem by bylo v
řízení o ústavní stížnosti hájit zájmy stěžovatele, mj. s přihlédnutím k obsahu
jeho podání a s přihlédnutím k obsahu příslušných spisů obecných soudů vedených
ve věcech, na něž poukazuje napadené rozhodnutí. Úlohou opatrovníka je důsledně
hájit zájmy opatrovaného a soud, který opatrovníka ustavuje, musí postupovat
tak, aby nevznikly pochybnosti, že opatrovník je objektivně způsobilý hájit
zájmy opatrovaného třeba i proti vůli ustanovujícího soudu. (Z tohoto hlediska
je problematická praxe ustanovování opatrovníků z řad zaměstnanců soudů.)
Ústavní soud proto s přihlédnutím k účelu řízení o ústavní
stížnosti, jímž je ochrana základních práv a svobod, a s přihlédnutím k zákonné
úloze veřejného ochránce práv, jehož povinností je přispívat k ochraně
základních práv a svobod (§ 1 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb.), ustanovil
usnesením ze dne 15. 12. 2004 (IV. ÚS 412/04-3) opatrovnicí stěžovatele Mgr. A.
Š., zástupkyni veřejného ochránce práv, kterou vyzval k doplnění ústavní
stížnosti. Tento postup se jevil příhodný zejména proto, že kancelář veřejného
ochránce práv disponuje odborným právním aparátem a je tak schopná naplnit jeden
u účelů ust. § 30 zákona o Ústavním soudu, jímž je zabezpečení podávání
kvalifikovaných podání (včetně úvahy, zda vůbec má být ústavní stížnost podána,
resp. zda jím sledovaného účelu nelze dosáhnout jinak).
C) Dne 8. 3. 2005 byla ústavní stížnost opatrovnicí doplněna s tím,
že rozhodnutí okresního soudu představuje zásah do stěžovatelových základních
práv a svobod zakotvených v čl. 5, čl. 10 odst. 2 a v čl. 36 odst. 1 Listiny.
Pro případ, že by Ústavní soud měl pochybnosti o přípustnosti ústavní stížnosti,
navrhla opatrovnice připuštění ústavní stížnosti podle ust. § 75 odst. 2 písm.
a) zákona o Ústavním soudu, a to poukazem na povahu namítaného zásahu a na
skutečnost, že Ústavní soud se ještě k obsahu čl. 5 nevyjádřil. Stěžovatel díky
svrchu uvedenému postupu soudu neměl objektivně možnost využít opravných
prostředků. Opatrovnice na základě své zkušenosti zmínila i předpoklad, že k
zásahům obdobného charakteru může dojít i v jiných řízeních týkajících se
omezení způsobilosti k právním úkonům.
V ústavní stížnosti bylo k věci samé uvedeno, že podle čl. 5
Listinyje každý způsobilý mít práva a obdobnou garanci poskytují i čl. 6
Všeobecné deklarace lidských práv OSN (dále „Deklarace“) nebo čl. 16
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (dále „Pakt“). Ačkoli
soukromé právo rozlišuje mezi způsobilostí mít práva (právní subjektivita) a
mezi způsobilostí vlastním jednáním měnit svá práva (způsobilost k právním
úkonům), nemělo by toto dělení vést k restriktivnímu výkladu čl. 5 Listiny a
omezovat jeho garanční záběr jen na zákaz deminutio capitis – absolutní výluku
zbavení právní subjektivity. Článek 5 Listiny nejen bezvýhradně uznává a
garantuje postavení člověka jako právní osobnosti, ale garantuje i aktivní,
dynamický a nutný důsledek takového uznání (srov. i čl. 18 Všeobecného zákoníku
občanského z roku 1811). Vlastnost právní osobnosti nelze zužovat na neživotnou
konstrukci individua, jež není schopno vlastním přičiněním či výronem vlastní
individuality své postavení měnit. Praktický význam čl. 5 Listiny je ten, že
nikdo nemůže být zcela zbaven svého charakteru právní osobnosti. Proto
vymezují-li podústavní právní předpisy podmínky, za nichž osoba může vystupovat
jako nositel práv a povinností a jako taková vlastními úkony tato práva a
povinnosti nabývat, děje se tak v návaznosti na čl. 5 Listiny. Ze systematického
výkladu ust. § 10 odst. 2 občanského zákoníku, který umožňuje omezení
způsobilosti k právním úkonům, vyplývá, že motivem pro rozhodnutí soudu může být
výhradně závěr, že dotčená osoba není (zcela či zčásti) schopna činit úkony,
které vedou ke vzniku, změně či zániku občanskoprávního vztahu. Na tom nic
nemění, že jiné zákony vyvozují z omezení způsobilosti k právním úkonům vážné
právní důsledky. Typicky jde o omezení procesní způsobilosti, ale i např. o
omezení aktivního a pasivního volebního práva, což relativizuje možnost přísného
oddělování způsobilosti k právním úkonům od právní subjektivity. Omezil-li by
soud způsobilost k právním úkonům z důvodu stojícího mimo věcnou působnost
občanského zákoníku (např. protože omezovaný není v důsledku duševní poruchy
schopen zastávat veřejnou funkci, nebo že „obtěžuje“ státní orgány nejrůznějšími
podáními), šlo by o nepřípustný exces, neboť takový motiv rozhodnutí nepřichází
v úvahu. V případě stěžovatele soud vykročil z limitů ust. § 10 odst. 2
občanského zákoníku, neboť nevysvětlil, že by duševní stav stěžovateli bránil
vystupovat v občanskoprávních vztazích, což se plně odráží ve výroku, který
navíc může mít dvojí výklad: buď stěžovateli brání vystupovat ve všech
občanskoprávních vztazích, vyjma práva na ochranu osob, nebo měl stěžovateli
bránit ve využívání procesních prostředků. Tento důvod omezení způsobilosti k
právním úkonům odmítla i judikatura (srov. rozhodnutí 12/1999 SbRc). Okresní
soud neopřel své rozhodnutí o dostatečný základ a nevymezil řádně úkony, k nimž
není stěžovatel způsobilý, což vzhledem k důsledku tohoto rozhodnutí na
způsobilost být nositelem práv a povinností podle jiných právních předpisů vedlo
k porušení práva garantovaného čl. 5 Listiny, neboť překročení limitů, kterými
podústavní předpisy podmiňují omezení způsobilosti k právním úkonům, je
porušením i čl. 5 Listiny.
Podle opatrovnice byl stěžovatel dotčen i na svém právu na ochranu
před neoprávněným zasahováním do jeho soukromého a rodinného života (čl. 10
odst. 2 Listiny, čl. 8 odst. 1 Úmluvy), kdy obsah tohoto pojmu je jasně vymezen
judikaturou Ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva (dále „ESLP“),
která chrání i právo vytvořit a udržovat vztahy s jinými lidskými bytostmi (zde
opatrovnice odkázala na rozhodnutí Niemietz proti Německu, Beldjoudi proti
Francii, či nález sp. zn. II. ÚS 517/99). Rozsudek okresního soudu nepochybně
zasahuje do soukromého života, neboť se dotýká nejběžnějších situací lidského
života, a citelnost tohoto zásahu je zvyšována tím, že stěžovateli znemožňuje
svobodně využít mechanismů soudní a jiné ochrany soukromé sféry a má dopady i do
oblasti rodinného práva (případná rodičovská zodpovědnost či sňateční
způsobilost). Zásah do práva na soukromý a rodinný život, učiněný na základě
zákona, je Listinou umožněn, avšak musí šetřit podstatu a smysl tohoto práva
(čl. 4 odst. 2 a 4 Listiny), avšak rozhodnutí okresního soudu podmínkám
stanoveným občanským zákoníkem nedostálo.
Porušení čl. 36 odst. 1 Listiny pak opatrovnice shledala v aplikaci
ust. § 189 odst. 2 o. s. ř., které umožňuje nedoručovat rozhodnutí o omezení
způsobilosti omezované osobě, o jehož ústavní konformitě vyslovila opatrovnice
pochybnosti, neboť snižuje standard ochrany základních práv (srov. Zprávu o
stavu lidských práv v ČR v roce 2000 zpracovanou vládním zmocněncem pro lidská
práva). Soud aplikaci tohoto ustanovení opřel o nejednoznačný závěr znalkyně,
kdy zdaleka neměl jistotu, zda ustanovený opatrovník bude skutečně zajišťovat
efektivní ochranu stěžovatele (obsah spisu svědčí o tom, že vztahy zde byly
napjaté). Navíc kverulační aktivity stěžovatele směřovaly vůči soudu, jenž o
způsobilosti rozhodoval, což rozhodně nemělo soud vést k tomu, aby stěžovatele v
jeho procesních právech omezoval, jakkoli by tak činil ve formální shodě se
zákonem. Proto opatrovnice označila postup okresního soudu za ústavně
nekonformní, navíc ani neodpovídající prosté dikci ust. § 189 odst. 2 o. s. ř. ,
neboť znalkyně konstatovala, že nedoručení rozsudku může na stěžovatele působit
stejně nepříznivě jako doručení. Okresní soud tak svým postupem znemožnil
stěžovateli napadnout vydané rozhodnutí opravným prostředkem.
Ze všech těchto důvodů navrhla opatrovnice zrušení napadeného
rozsudku. Opatrovnice v průvodním dopise tvrdila, že v řízení o ústavní
stížnosti nepodléhá povinnosti zastoupení advokátem, což podpořila odkazem na
ust. § 30 odst. 3 zákona o Ústavním soudu.
D) Ze zákona o veřejném ochránci práv plyne, že ochránce může
pověřit jednotlivé zaměstnance své kanceláře, aby jednali jeho jménem v určitém
řízení před Ústavním soudem (§ 25 odst. 3 in fine zákona o veřejném ochránci
práv). Ze zákona a zavedené praxe vyplývá, že veřejný ochránce práv působí jako
advokát svého druhu (§ 1, § 4 odst. 2, cit zákona) a jeho kancelář zaměstnává
personál s právnickým vzděláním. Doplnění ústavní stížnosti bylo provedeno
právně kvalifikovaným způsobem. Proto Ústavní soud shledal nadbytečným požadovat
formální zastoupení opatrovnice advokátem.
E) K výzvě se k ústavní stížnosti vyjádřil Okresní soud v Ostravě
prostřednictvím předsedkyně senátu Mgr. I. R., která konstatovala, že napadený
pravomocný rozsudek neporušuje základní práva stěžovatele a nevykračuje ani ze
zákonných mezí. Navíc vyslovila pochybnost o přípustnosti ústavní stížnosti,
neboť stěžovatel před jejím podáním nevyčerpal všechny procesní prostředky,
které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje. Věc přitom nepřekračuje, natož
podstatně, zájmy stěžovatele. Nad rámec argumentů obsažených v odůvodnění
napadeného rozsudku Mgr. R. upozornila na specifičnost řízení o omezení
způsobilosti k právním úkonům, při němž dochází k průlomu do základních práv a
svobod garantovaných čl. 1 a 10 Listiny. K průlomu do způsobilosti mít práva zde
nedochází. Omezení způsobilosti k právním úkonům však není v rozporu s čl. 5 ani
s čl. 4 Listiny, pokud je opřeno o konkrétní zjištění skutkového stavu v míře
nezbytně potřebné k posouzení, zda lze či nelze aplikovat ust. § 10 odst. 2
občanského zákoníku. „V řízení byla prokázána neschopnost stěžovatele v důsledku
jeho trvalé duševní poruchy s bludy, projevující se zcela zřetelně jeho
praemorbidně hystrionskou osobností.“ Nutnost omezení způsobilosti k právním
úkonům byla prokázána znaleckým posudkem, avšak stěžovatel nebude na svých
právech zkrácen, neboť mu bude ustanoven stálý opatrovník, k čemuž zatím
nedošlo, neboť nebyla zjištěna žádná vhodná osoba. Dále předsedkyně senátu
uvedla, že díky mnohotvárnosti životních situací nemůže výrok předpokládaný ust.
§ 10 odst. 2 občanského zákoníku obsahovat taxativní výčet právních úkonů. Proto
„s důrazem na citované ustanovení o.z a čl. 1 a 10 Listiny“ lze subjekty omezit
jen co do typově určených právních úkonů, a to buď negativně nebo pozitivně.
Dále Mgr. R. ve vyjádření uvedla, že upuštění od doručení rozsudku bylo
provedeno plně v souladu se závěry znaleckého posudku a s ust. § 189 odst. 2 o.
s. ř. Při omezení základních práv stěžovatele nedošlo k zneužití ustanovení
připouštějících takové omezení k jinému než zákonem stanovenému účelu. Meze
stanovené § 10 odst. 2 občanského zákoníku a kompenzované ust. § 27 občanského
zákoníku nebyly v daném případě překročeny.
Statutární město Ostrava mohlo být považováno za vedlejšího
účastníka řízení (§ 76 zákona o Ústavním soudu), neboť v řízení před obecnými
soudy zastupovalo zájmy stěžovatele. Proto bylo rovněž požádáno o vyjádření,
avšak vyjádřilo vůli se svého postavení vzdát (§ 28 odst. 2 cit. z.).
II.
Ústavní soud si vyžádal opatrovnický spis Okresního soudu v Ostravě
P 1321/2004, z něhož zjistil následující skutečnosti.
Okresní soud v Ostravě rozsudkem ze dne 30. 8. 2004, č. j. 0 Nc
1722/2002-127, rozhodl, že: „I. Soud omezuje J. K.…ve způsobilosti k právním
úkonům tak, že J. K. je oprávněn pouze nakládat s finančními prostředky, movitým
a nemovitým majetkem. II. Od doručení tohoto rozsudku J. K. se upouští.“ Z
dodejky založené na č.l. 134 vyplývá, že rozsudek byl procesnímu opatrovníkovi
stěžovatele Statutárnímu městu Ostrava – úřad městského obvodu Moravská Ostrava
a Přívoz (ustanovenému dne 19. 4. 2002, č.l. 3) doručen dne 14. 9. 2004 a podle
vyznačené doložky právní moci (č.l. 127) rozsudek nabyl právní moci dne 30. 9.
2004. V odůvodnění se uvádí, že stěžovatel omezení způsobilosti navrhl podáním
ze dne 13. 11. 2000 sám, aby se mohl „bránit nařízené 14-ti hodinové pracovní
době“. Soud na základě závěrů znaleckého posudku vypracovaného MUDr. J. M.,
která u stěžovatele na základě zdravotnické a spisové dokumentace a na základě
jeho jednání při opakovaných pokusech (?!) o psychiatrické vyšetření zjistila
„trvalou, obtížně léčitelnou duševní chorobu – poruchu s bludy u preamorbidně
histrionské osobnosti.“ Stěžovatel má sníženou schopnost sociální adaptace a v
důsledku paranoidního bludu – pocitu diskriminace a poškození ze strany bývalého
zaměstnavatele, posudkových lékařů, znalců a soudů – zaměřuje své jednání na
rozvíjení soudních sporů, které stále více postrádají logický smysl. Hlavní
životní náplní se stěžovateli stávají kverulace. V rozsudku se dále uvádí, že
posudek nezjistil, že by stěžovatel nebyl schopen racionálně hospodařit s
finančními prostředky v plném rozsahu. V důsledku své choroby však není schopen
racionálně řešit právní spory, jeho snaha dosáhnout uznání, že mu byla způsobena
křivda postrádá logickou formu. Znalkyně konstatovala, že stěžovatel bude své
předvolání k soudu a doručení rozsudku kverulačně zpracovávat, avšak stejně bude
zpracovávat, i když předvoláván nebude (č.l. 128 a stejně i znalecký závěr na
str. 111). Na základě těchto závěrů okresní soud podle ust. § 10 odst. 2
občanského zákoníku a § 189 odst. 2 občanského soudního řádu omezil
stěžovatelovu způsobilost k právním úkonům a upustil od doručení rozsudku, neboť
stěžovatel není schopen v důsledku duševní poruchy s bludy činit jiné právní
úkony než úkony vymezené ve výroku.
III.
Ústavní stížnost byla posouzena jako přípustná (§ 75 odst. 2 písm.
a) zákona o Ústavním soudu), neboť při dodržení jednoroční lhůty od vydání
rozsudku okresního soudu byly splněny i další podmínky uvedené v tomto
ustanovení. Stěžovatel se dostal do situace, kdy mohl být jakýkoli jeho úkon ve
vztahu k soudu považován za irelevantní (včetně event. opravného prostředku) a
opatrovník ustanoven nebyl. Ve vztahu ke stěžovateli tak byl rozsudek okresního
soudu skutečností, jež založila tvrzený zásah do základních práv. Při posuzování
kritéria, podle něhož otázka, jež má být na podkladě ústavní stížnosti řešena,
musí podstatně přesahovat zájmy stěžovatele, Ústavní soud dále zohlednil, že
podstatný přesah zájmů shledala i opatrovnice, která zastupuje instituci, jež
systematicky sleduje podobné případy a je tedy schopna kvalifikovaně namítnout,
že věc má obecnější rozměr. Nadto Ústavní soud považuje právní subjektivitu
svobodného jednotlivce a garanci jejího faktického výkonu za vysoce důležité
ústavní hodnoty mající ústřední postavení v ústavním pořádku (čl. 1, čl. 9 odst.
2 Ústavy ČR a čl. 5 Listiny). K ochraně těchto složek komplexně pojímané
důstojnosti jednotlivce (preambule Ústavy, čl. 1 a čl. 10 odst. 2 Listiny) je
Ústavní soud zavázán (čl. 83 Ústavy).
Podle ust. § 44 odst. 2 zákona může Ústavní soud se souhlasem
účastníků upustit od ústního jednání, nelze-li od tohoto jednání očekávat další
objasnění věci. Účastníci souhlas poskytli, a proto mohlo být od ústního jednání
upuštěno.
IV.
Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Předmětem ústavní stížnosti je protest stěžovatele proti postupu
soudu, který s ním jednal ponižujícím způsobem a dospěl k rozhodnutí, které ve
svém důsledku stěžovateli zamezilo účinně se vůči takovému zacházení
bránit.
V právním státě (čl. 1 Ústavy ČR) platí, že jak akty veřejné moci
(normativní i individuální), tak konkrétní aplikační postupy veřejné moci nesmí
porušovat základní práva jednotlivců. V opačném případě jde o výkon veřejné
moci, který je v rozporu s ústavním pořádkem (čl. 2 odst. 2 Listiny a čl. 2
odst. 3 Ústavy ČR). V případech excesivního výkonu veřejné moci je pak dán důvod
k zásahu Ústavního soudu tehdy, když intenzita zásahu dosáhne ústavní roviny,
neboť Ústavní soud ustáleně judikuje, že jeho úkolem je jen ochrana ústavnosti a
nikoliv „běžné“ zákonnosti (čl. 83 Ústavy ČR). Ústavní soud není povolán k
přezkumu aplikace „jednoduchého“ práva a může tak činit jen tehdy, jestliže
současně shledá porušení základního práva či svobody, protože základní práva a
svobody vymezují nejen rámec normativního obsahu aplikovaných právních norem,
nýbrž také rámec jejich ústavně konformní interpretace a aplikace.
Těžištěm ústavního pořádku České republiky je jednotlivec a jeho
práva garantovaná ústavním pořádkem ČR. Jednotlivec je východiskem státu. Stát a
všechny jeho orgány jsou ústavně zavázány k ochraně a šetření práv jednotlivce.
Pojetí naší ústavnosti se přitom neomezuje na ochranu základních práv
jednotlivců (kupř. právo na život, zaručení právní subjektivity), ale v souladu
s poválečnou změnou v chápání lidských práv (jež nalezla vyjádření např. v
Chartě OSN či ve Všeobecné deklaraci lidských práv) se stala základní bází, z
níž vychází interpretace všech základních práv, lidská důstojnost, která mj.
vylučuje, aby s člověkem bylo zacházeno jako s předmětem. Otázky lidské
důstojnosti jsou v tomto pojetí chápány jako součást kvality člověka, součást
jeho lidství. Garantování nedotknutelnosti lidské důstojnosti člověku umožňuje
plně užívat své osobnosti. Tyto úvahy stvrzuje preambule Ústavy ČR, která
deklaruje lidskou důstojnost za nedotknutelnou hodnotu, stojící v základu
ústavního pořádku ČR. Stejně tak Listina základních práv a svobod garantuje
rovnost lidí v důstojnosti (čl. 1) a garantuje subjektivní právo na zachování
lidské důstojnosti (čl. 10 odst. 1).
Z ústavního pořádku proto plyne, že pojem lidské důstojnosti je co
do rozsahu mnohem širší, než je rozsah tohoto pojmu v občanském zákoníku (zejm.
§ 11 násl.). Strohá a nedostatečná úprava obsažená v civilním kodexu, se
soustřeďuje jen na otázky ochrany osobnosti a ex definitione poskytuje ochranu v
horizontálních vztazích v situacích, kdy dochází k interferencím při výkonu práv
jinými osobami (např. při výkonu svobody projevu.). Působení ústavních garancí
je však mnohem intenzivnější ve vztazích vertikálních, tj. ve vztazích stát –
jednotlivec. Za vertikální vztah je přitom třeba považovat i ty věci, které soud
projednává v tzv. řízeních nesporných, tj. v řízeních, která může zahájit i bez
návrhu. Jinak řečeno, jde o věci, v nichž převažuje veřejný zájem nad zájmem
jednotlivce. V těchto vertikálních vztazích se uplatňují všechna základní práva
jako přímo aplikovatelná práva, která státní moc přímo zavazují. Jejich výklad
musí být, jak svrchu uvedeno, prováděn v hranicích vymezených lidskou
důstojností. S člověkem nelze manipulovat jako s věcí. Jinými slovy, v žádném
aplikačním postupu, ani v žádném individuálním či v normativním aktu veřejné
moci, nesmí být obsaženo nic, co by porušovalo základní práva vyložená v
hranicích lidské důstojnosti.
Výše vymezené pojetí lidské důstojnosti nutno promítnout i do sféry
právní způsobilosti a má silné implikace i v oblasti způsobilosti k právním
úkonům, neboť prostřednictvím způsobilosti k právním úkonům (jednáním) a
procesní způsobilosti se uvádí v život ústavní garance právní subjektivity
jednotlivce (čl. 5). Práva či nároky, které by postrádaly prostředek k ochraně
jejich zachování, by byly jen prázdnými proklamacemi. Jen takto chápaná práva
musí brát v potaz veřejná moc při interpretaci jednoduchého práva. Jak Ústavní
soud již v minulosti uvedl: „Ústava ČR akceptuje a respektuje princip legality
jako součást celkové koncepce právního státu, neváže však pozitivní právo jen na
formální legalitu, ale výklad a použití právních norem podřizuje jejich obsahově
materiálnímu smyslu.“ (srov. např. nález ze dne 4. 7. 2000, sp. zn. Pl ÚS 7/2000
in Sb. n. u., sv. 19, str. 45 nebo 261/2000 Sb. zákonů).
V.
Při posouzení věci z ústavního podhledu vycházel Ústavní soud z
toho, že omezení způsobilosti k právním úkonům je vždy závažným zásahem do
osobnostní integrity omezovaného. Takový zásah je třeba zkoumat z pohledu
potenciálních zásahů do základních práv omezovaného, garantovaných především
článkem 5 a článkem 10 odst. 1, 2 Listiny, vyložených v rozsahu, který omezuje
lidská důstojnost. Protože tato práva Listina garantuje jako tzv. základní práva
absolutní, lze k jejich omezení přikročit jen za účelem ochrany základních práv
jiných osob anebo za účelem ochrany veřejného zájmu, který je v podobě principu
či hodnoty obsažen v ústavním pořádku (tzv. imanentní omezení základních práv,
viz nález ze dne 11. 11. 2005, ve věci sp. zn. I. ÚS 453/03, publikován na
www.judikatura.cz nebo nález ze dne 26. 3. 2003 ve věci sp. zn. Pl. ÚS 42/02
publikováno tamtéž nebo in Sb. n. u., sv. 29, str. 389 nebo č. 106/2003 Sbírky
zákonů). Potenciální omezení těchto základních práv za tímto účelem však vždy
musí být provedeno proporcionálně. Test principu proporcionality se odvíjí ve
třech následujících krocích, které je třeba vztáhnout jak na zákon, který
omezuje tato základní práva, tak na jeho interpretaci a aplikaci nacházející
odraz ve vydání individuálního rozhodnutí:
1) Je sledovaný cíl legitimní? Je sledován a prosazován cíl
nezbytný ve svobodné demokratické společnosti?
2) Je dáno racionální spojení mezi cílem a prostředky vybranými k
jeho prosazení?
3) Existují alternativní způsoby dosažení cíle, jejichž využití by
učinilo zásah do základního práva méně intenzivní, popř. jej zcela vyloučilo?
A) Hmotněprávním základem napadeného rozhodnutí bylo ustanovení §
10 odst. 2 o.z., podle kterého, jestliže fyzická osoba pro duševní poruchu,
který není jen přechodná anebo pro nadměrné požívání alkoholických nápojů nebo
omamných prostředků či jedů je schopna činit jen některé právní úkony, soud její
způsobilost k právním úkonům omezí a rozsah omezení v rozhodnutí určí.
Toto ustanovení Ústavní soud shledává ústavně konformním, neboť
jeho cíl je legitimní, lze nalézt i racionální spojení mezi cílem a prostředky,
kterými má být cíl dosažen a za dále stanovených podmínek jej nelze nahradit
alternativními způsoby, které by byly méně zasahující do základních práv
garantovaných čl. 5 a čl. 10 odst. 1, 2 Listiny. Tento závěr ovšem platí pouze
potud, pokud je toto ustanovení interpretováno a aplikováno při přísném
sledování účelu či cíle, který je imanentní ústavnímu pořádku, jak je vyloženo
shora.
Okresní soud omezil stěžovatele ve způsobilosti k právním úkonům
tak, že „je oprávněn pouze [sic!] nakládat s finančními prostředky, movitým a
nemovitým majetkem.“ Okresní osud tento postup zdůvodnil tím, že posudek
nezjistil, že by stěžovatel nebyl schopen racionálně hospodařit s finančními
prostředky v plném rozsahu. V důsledku své choroby však není schopen racionálně
řešit právní spory, jeho snaha dosáhnout uznání, že mu byla způsobena křivda
postrádá logickou formu. Ústavní soud, podobně jako stěžovatel, nenalezl jiný
reálný účel takového výroku, než je zamezení stěžovateli v „obtěžování“ soudu,
popř. dalších státních orgánů (např. SSZ).
Proto je třeba nejprve zodpovědět otázku, zda rozhodnutím sledovaný
cíl je legitimní a nezbytný ve svobodné demokratické společnosti. Po konfrontaci
nalézacím soudem vymezeného účelu jeho rozhodnutí s ústavním pořádkem dospěl
Ústavní soud k závěru, že napadené rozhodnutí nelze aprobovat v tom smyslu, že
by sledovalo legitimní účel, resp. nejde o rozhodnutí sledující prosazení cíle,
který je nezbytný pro svobodnou demokratickou společnost. To proto, že
„obtěžování soudu, popř. dalších orgánů veřejné moci (správních orgánů), byť i
množstvím ne vždy logických podání, nelze řešit popřením subjektivity
jednotlivce v její dynamické podobě. Právní subjektivita totiž musí pokrývat i
právo jednotlivce na rozvoj jeho osobnosti v podobě interakce s okolím, včetně
interakce s veřejnou mocí. Osoba definovaná právní subjektivitou má totiž právo
na svobodné jednání (viz nález ze dne 28. 1. 2004, sp. zn. I. ÚS 546/03 in Sb.
n. u., sv. 32, str. 107). Brání-li se veřejná moc, v daném případě patrně
obtížné, komunikaci se stěžovatelem tak, že zkrátí jeho subjektivitu tak, že
svou komunikaci se stěžovatelem ukončí svým autoritativním výrokem, jímž
stěžovateli odejme část jeho právní osobnosti, nelze takový postup shledat
souladným s cílem, který je nezbytný ve svobodné a demokratické společnosti a
již proto je třeba její postup považovat za excesivní aplikaci obyčejného práva,
v daném případě § 10 odst. 2 OZ, a tedy i za zásah do základního práva
stěžovatele garantovaného čl. 5 Listiny. Ostatně nelegitimnost takového cíle
nalezla i judikatura obecných soudů (srovnej rozsudek Krajského soudu v Ostravě
ze dne 8. 1. 1998, sp. zn. 7 Co 538/97, publikovaný in Sbírka soudních
rozhodnutí a stanovisek pod označením 12/1999 SbRc: „Soud může výrokem rozsudku
zbavit fyzickou osobu způsobilosti k právním úkonům nebo ji v této způsobilosti
omezit. Výrok rozsudku o omezení způsobilosti fyzické osoby jen ohledně
samostatného jednání před soudy a úřady je v rozporu se zákonem.“).
V daném případě však okresní soud svým výrokem zašel ještě dál,
neboť širokou konstrukcí, která postrádá oporu v o.z., jak správně uvedla
opatrovnice stěžovatele, se dotýká nejběžnějších situací lidského života, a
citelnost tohoto zásahu je zvyšována tím, že stěžovateli znemožňuje svobodně
využít mechanismů soudní a jiné ochrany soukromé sféry a má dopady i do oblasti
rodinného práva (případná rodičovská zodpovědnost či sňateční způsobilost).
B) Ve svém souhrnu již tyto zásahy soudu útočí na samotnou
důstojnost stěžovatele, neboť obecný soud svým rozhodnutím ze stěžovatele
vytvořil předmět, který je vyjma majetkových dispozic bezprávný, neboť
neustanovil, a to k údivu Ústavního soudu a dle jeho zjištění, stěžovateli ani
opatrovníka, který by za něj mohl jednat, a tato situace trvala, jak vyplývá z
vyjádření předsedkyně senátu, ještě v polovině roku 2005. Takový postup
okresního soudu je Ústavnímu soudu zcela nepochopitelný, neboť doslova útočí na
základy ústavní státnosti tak, jak bylo vyloženo vpředu. Formálně tak nastolil
právní situaci, v níž bylo stěžovateli zcela zabráněno vykonávat svá práva
nemajetkové povahy. Avšak čl. 5 Listiny stanoví, že každý je způsobilý mít
práva, což zavazuje obecné soudy, aby v opatrovnickém řízení nevydaly rozhodnutí
o omezení způsobilosti k právním úkonům dříve, než určí osobu, jejímž
prostřednictvím bude omezovaný nadále vykonávat svá práva. Pokud tak soud
neučiní, nemůže jeho rozhodnutí, s ohledem na působení čl. 5 Listiny, bránit
omezovanému přímo se domáhat ochrany svých práv. (Srov. rozsudek Nejvyššího
soudu ČR ze dne 13. 3. 2003, sp. zn. 22 Cdo 2014/2001, publikovaný in Soubor
rozhodnutí Nejvyššího soudu nebo v databázi LexData, vždy po označením RNs C
1770/2003: „1. Soudy ve výroku rozsudku, kterým omezují… fyzickou osobu ve
způsobilosti k právním úkonům, mohou určit rozsah tohoto omezení jen se zřetelem
k právním úkonům, z nichž vznikají, mění se či zanikají právní vztahy podle
ustanovení občanskoprávních (včetně vztahů obchodních) a pracovněprávních, pro
jejichž řešení je v případě sporu dána pravomoc soudu. 2. Pokud způsobilosti k
právním úkonům zbavené fyzické osobě byla později tato způsobilost měnícím
rozhodnutím soudu pouze omezena, a to (nesprávně) jen tak, že nebyla oprávněna
jednat s úřady, mělo takové rozhodnutí za následek nabytí plné způsobilosti k
právním úkonům.“).
Ústavní soud nemohl přehlédnout, že izolování subjektivního práva
od možnosti toto právo vykonávat je oblíbeným trikem totalitních státu, který
používají při schovávání zvůle a bezpráví za formální fasádu práva. V právním
státě tyto praktiky tolerovat nelze, a i proto musel Ústavní soud razantně
odmítnout námitku okresního soudu, že nedošlo k průlomu do způsobilosti
stěžovatele mít práva, neboť v materiálním právním státě nelze připustit, aby
práva byla pouze deklarována bez možnosti domoci se jejich účinné ochrany.
C) Je třeba zabývat se i procesním postupem okresního soudu
opírajícím se o ustanovení § 189 odst. 2 o.s.ř., podle kterého soud může
rozhodnout, že upustí od doručení rozhodnutí o způsobilosti k právním úkonům,
jestliže doručení by na adresáta mohlo pro jeho duševní poruchu působit
nepříznivě, nebo jestliže adresát není s to význam rozhodnutí pochopit.
Při posuzování ústavní konformity tohoto ustanovení lze souhlasit s
opatrovnicí, že jde o mezní případ. Tím spíš, je proto třeba trvat na jeho
zužující interpretaci, která bude přísně sledovat jen ústavně aprobovaný účel
tak, jak je vymezen shora, což se však v daném případě nestalo.
Výrokem II. napadeného rozsudku okresní soud upustil od jeho
doručování údajně s ohledem na zájem stěžovatele, aby jej nerozrušoval, přestože
znalecký posudek výslovně konstatoval, že stěžovatel bude kverulačně zpracovávat
jak samotný kontakt soudu s ním, tak i jeho absenci.
Z procesního postupu soudu, který je v rozhodnutí samém odůvodněn
toliko poukazem na znalecký posudek, je seznatelný nedostatek respektu soudu k
osobnosti stěžovatele, je z něj patrná snaha ulehčit věc „pro dobro soudu
samotného“, s nímž je zmíněný respekt k osobě stěžovatele v kolizi. Tento
Ústavním soudem nalezený cíl sledovaný obecným soudem při použití popsaného
procesního postupu však nelze označit za legitimní, a tím méně šlo o sledování
cíle, který by byl nezbytný pro svobodnou a demokratickou společnost. Ústavní
soud je naopak přesvědčen, že postup soudu je v příkrém rozporu s ideami
demokratické a svobodné společnosti, která je založena na respektu státní moci k
základním právům jednotlivých osob. I v tomto ohledu okresní soud porušil
základní právo stěžovatele na jeho osobnost garantované čl. 5 Listiny, neboť
jeho osobnost zvoleným procesním postupem doslova ignoroval.
D) Všechna zmíněná pochybení soudu shledává ústavní soud natolik
intenzivní a dotýkající se samé podstaty lidské osobnosti stěžovatele, že ve
svém souhrnu představují netolerovatelný útok i na jeho lidskou důstojnost tak,
jak její chápání bylo vyloženo shora. V souhrnu je třeba postup soudu a jeho
rozhodnutí proto hodnotit jako zásah do základního práva stěžovatele na lidskou
důstojnost garantovanou čl. 10 odst. 1 Listiny. Zároveň obecný soud porušil
lidskou důstojnost chápanou v podobě objektivního práva vyjadřujícího její
hodnotu, tj. veřejný statek, který je třeba ze strany soudu respektovat a
chránit vůči všem členům společenství, neboť jen stát, jehož veškeré úkony jsou
činěny s uznáním lidské důstojnosti, lze označit za stát demokratický a právní
jak předepisuje čl. 1 odst. 1 Ústavy. Zájem na zachování takové kvality státu je
nepochybně zájmem veřejným.
Podle Ústavního soudu případ stěžovatele zapadá do kontextu
zjištění Rady pro lidská práva, která dlouhodobě upozorňuje na deficity ochrany
práv osob zbavených či omezených ve způsobilosti k právním úkonům (srov. na
oficiálním serveru http://www.vlada.cz, např. „Zpráva o činnosti Rady vlády pro
lidská práva v roce 2002“, str. 8, 39 an., jakož i následující zprávy tohoto
orgánu): „Podle dosavadního stavu poznání v této oblasti nejsou základním
problémem…dílčí nedostatky práva procesního, ale prakticky úplná absence
hmotněprávních ustanovení týkajících se práv duševně nemocných, nedobrovolně i
dobrovolně hospitalizovaných a osob zbavených způsobilosti k právním úkonům či v
této způsobilost omezených. Ve vyspělých evropských zemích jsou tato práva
většinou upravena velmi podrobně, ať už ve speciálním předpisu o duševním
zdraví, anebo v základním předpisu občanského práva hmotného. Podrobnější a z
dnešního hlediska „pokrokovější“ hmotněprávní úprava, zejména ve věcech
opatrovnických, existovala již v právu rakouském, odkud ji roku 1918 převzala
Československá republika“.
Dalšími namítanými porušeními základních práv a svobod se Ústavní
soud nezabýval, neboť výše prezentovaná zjištění plně postačovala ke zrušení
napadeného rozhodnutí.
Ústavní soud proto ústavní stížnosti vyhověl. Podle ustanovení § 82
odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, ve výroku označil, která základní práva a svobody byla napadeným
rozhodnutím a řízeními jemu předcházejícími porušena, a rozhodnutí Okresního
soudu v Ostravě podle ust. § 82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona
zrušil.
V Brně dne 7. prosince 2005