Trestně politické aspekty SÚE (východiska a perspektivy evropské a vnitrostátní trestní politiky) Vladimír Kratochvíl Právnická fakulta MU 13. 2. 2007 • Úvodem • Pojmové a metodologické otázky • SÚE jako východisko evropské trestní politiky a jejích perspektiv • Východiska české trestní politiky optikou SÚE • Perspektivy české trestní politiky optikou SÚE • Shrnutí a závěry Základní pojmy kriminální politika – trestní politika – sankční politika • Kallab, J. (1935) • „Kriminální politika se zabývá zločinem jako politickým problémem, t. j. snaží se podati obraz toho, co by v tom ohledu mělo býti pokládáno za zločin, jak by měl býti uspořádán proces, jak by mělo býti upraveno trestání, … jak právní řád by měl býti změněn, aby vyhověl předpokládaným politickým cílům.“ • Musil, J. (1998) • „Trestní politika jako součást obecné politiky formuluje cíle a prostředky společenské kontroly kriminality pomocí trestního práva.“ • Podstata trestní politiky počátku a konce XX. st. se zásadně nemění … • Jako taková může být východiskem trestní politiky XXI. st. … Kriminální politika, trestní politika, sankční politika • Vztahy mezi pojmy Trestně politické aspekty SÚE Východiska evropské trestní politiky jsou ve SÚE dána hodnotami, které chce chránit a jejím fungováním v tomto směru: Hodnoty: lidská důstojnost, svobody, rovnost, dodržování lidských práv, atributy právního státu = chráněné před mimořádně závažnou trestnou činností mezinárodního rozměru … organizovaný zločin, terorismus, obchodování s lidmi, drogová kriminalita … Fungování: výkon pravomocí EU při vytváření prostoru svobody, bezpečnosti a práva podle zásad svěření, subsidiarity a proporcionality = limity strukturálně odůvodněné nedůvěry v národní trestní justici ... Perspektivy evropské trestní politiky ve SÚE: komunitární způsob výkonu svěřených pravomocí ... konzistentnost chráněných hodnot a metod fungování v tomto směru … Východiska a perspektivy české trestní politiky optikou SÚE Východiska daná platným trestním zákonem: z jeho srovnání se SÚE nevyplynul zásadní deficit tr. zák. … nekonzistentnost tr. zák. a tr. politiky vzhledem ke stejnému průběhu trestněprávní reformy, zejm. její novelizační fáze … náchylnost trestní politiky k pragmatismu … Perspektivy dané osnovou trestního zákoníku 2006: z jejího srovnání se SÚE nevyplynul zásadní deficit osnovy … konzistentnost osnovy jako nástroje trestní politiky … Zamítnutí osnovy a propad SÚE při ratifikaci by neměly zůstat jediným společným jmenovatelem obou dokumentů … Shrnutí a závěry • Platné české trestní právo a trestní zákonodárství, jako nástroje trestní politiky, zřetelně vykazují celkem odpovídající úroveň ve srovnání se SÚE. • Harmonizace české s nynější a budoucí evropskou trestní politikou by neměla znamenat neřešitelné problémy. • Trestně politická konzistentnost SÚE a osnovy českého trestního zákoníku 2006 nevylučuje něco jako princip oboustranné inspirace mezi evropskou a českou trestní politikou do budoucna. • Děkuji za Váš čas, který jste věnovali tomuto příspěvku.