Osnova k PMO - cvičení - Valdhans

2. seminář: Vídeňská úmluva – mezery, vztah k mezinárodním obchodním zvyklostem; nestátní prostředky úpravy vztahů mezi mezinárodními obchodníky

Několik otázek, které byste si měli připravit na druhý seminář z PMO:

  1. Co je to „mezera“ přímé úpravy?
  2. Jaké typy mezer znáte?
  3. V čem spočívá rozdíl mezi nimi?
  4. Jakým způsobem se VÚ staví ke svým mezerám?
  5. Co je to mezinárodní obchodní zvyklost?
  6. Jaké typy zvyklostí rozlišuje VÚ?
  7. Jaký je vztah VÚ a mezinárodních obchodních zvyklostí?
  8. Co to jsou „standardizované způsoby uzavírání smluv?
  9. Charakterizuj obchodní podmínky.
  10. Jakým způsobem dojde k včlenění obchodních podmínek do smlouvy?
  11. Co je tzv. „bitva forem“?
  12. Jaké jsou způsoby řešení bitvy forem?

V úvodu druhého semináře budou probírány standardizované způsoby uzavírání smluv, přičemž o něco větší pozornost bude věnována obchodním podmínkám a jejich vztahu k VÚ, mimo jiné budou zmíněny i v souvislosti s čl. 9 odst. 1 VÚ.

Obchodní podmínky jednou z forem standardizovaného způsobu uzavírání smluv. Je možné je definovat např. jako předem připravený, typizovaný soubor pravidel chování mezi stranami určité smlouvy. Typizace naznačuje, že nejsou zamýšleny k použití pro jednu konkrétní smlouvu, ale jejich autor je hodlá použít u většíno počtu podobných smluv/obchodních transakcí.

Obchodní podmínky je možné členit podle různých kritérií :

adhézní = jedna ze stran těží z výhody svého podstatně silnějšího ekonomického postavení a nedává tak druhé straně možnost vyjednávat o úpravě vzájemných práv a povinností, ale nutí ji do přijetí svých obchodních podmínek

vzorové = předpokládá se další jednání o výsledné podobě obchodních podmínek

nebo

individuální

vytvořené svazem / asociací / mezinárodní organizací

nebo

začleněné do smlouvy pomocí včleňovací doložky

upravující smluvní vztah na základě obchodní zvyklosti v daném odvětví--

Aby pravidla v obchodních podmínkách upravovala vzájemná práva a povinnosti stran konkrétní smlouvy, je pravidelně nezbytné začlenění těchto obchodních podmínek do smlouvy. K tomuto účelu slouží tzv. včleňovací doložka. Její znění může mít různou podobu, zde je jedna z možných variant :

Nedílnou součástí této smlouvy jsou i obchodní podmínky ... je nutná přesná charakterizace obchodních podmínek ... které jsou otištěny na zadní straně tohoto formuláře / které tvoří přílohu č.I této smlouvy / Všeobecné podmínky finančního leasingu movitých předmětů vytvořených Českou leasingovou a finanční asociací.

Více k obchodním podmínkám, k jejich vztahu k VÚ a také ke včleňovací doložce viz následující odkaz, který je dostupný také z interaktivní osnovy Rozbor a návod k tvorbě smluvních doložek.

Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
poslat e-mail: Bc. Matěj Čuhel
Obchodní podmínky, jejich vztah k VÚ, včleňovací doložka
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
poslat e-mail: Bc. Matěj Čuhel

-

Zde ještě několik dalších variant všeobecných obchodních podmínek :

Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
poslat e-mail: Bc. Matěj Čuhel
Všeobecné obchodní podmínky společnosti Papirius, s.r.o.
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
poslat e-mail: Bc. Matěj Čuhel
Všeobecné obchodní podmínky společnosti Microrisc, s.r.o.
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
poslat e-mail: Bc. Matěj Čuhel

Všeobecné obchodní podmínky společnosti DigiZone.cz

 

Dále je uvedeno několik příkladů s řešením, které se týkají nejenom obchodních podmínek, ale také způsobu uzavírání smluv podle Vídeňské úmluvy obecně a dále i některých povinností prodávajícího.

Př 1. :

Prodávající, společnost zřízená dle maďarského práva (místo a sídlo podnikání na území Nizozemí) a kupující, společnost zřízená dle českého práva (místo, sídlo podnikání na území ČR) uzavřeli smlouvu o postupných dodávkách zboží (ošacení). Při kontraktaci (mezi nepřítomnými) se objevily vedle základní nabídky i obchodní podmínky prodávajícího. V základní smlouvě na ně sice nebyl odkaz, nicméně byly přiloženy k nabídce. V těchto podmínkách byla mimo jiné následující ustanovení:

Tato smlouva se řídí nizozemským právem v platném znění. Příslušným pro řešení sporů je nizozemský soud určený dle místa sídla prodávajícího.
Zboží musí být prohlédnuto okamžitě po dodání. Oznámení vad musí být zasláno prodávajícímu do dvou dnů poté, co zboží převzal v místě svého sídla.

V základní smlouvě bylo obsaženo ustanovení o řešení sporů (Veškeré spory z této smlouvy budou řešeny u RS při HK a AK ČR). Rovněž zde byla doložka o volbě českého práva.

Kde má být podán návrh na zahájení řízení? Podle jakého práva bude rozhodující orgán postupovat?

Obchodní podmínky nebyly správným způsobem začleněny do smlouvy, nejsou tudíž vůbec relevantní. Spory proto jsou podřízeny rozhodčímu řízení před Rozhodčím soudem při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Tento soud bude postupovat podle Vídeňské úmluvy (tato není doložkou o volbě českého práva vyloučena) a případné mezery vyplní českým právem.

Jak se změní situace, když obchodní podmínky BUDOU začleněny do smlouvy a dojte k rozporu mezi ustanovením obchodních podmínek a základní smlouvy?

Př 2. - obchodní podmínky :

Společnost Alex GmbH. (Německo) zaslala společnosti Seneko a.s. s (ČR), nabídku na uzavření smlouvy. Předmětem smlouvy byla objednávka 50 kusů motorových pil s přídavnými zařízeními tak, jak je spolu s cenou uváděl katalog společnosti Seneko.
Na formuláři objednávky, ještě před podpisem, byla následující doložka: „Nedílnou součástí této objednávky jsou obchodní podmínky společnosti Alex. Společnost Alex obchoduje jen na základě svých obchodních podmínek“. Podmínky byly ke smlouvě přiloženy.

Společnost Seneko ve lhůtě tří dnů potvrdila objednávku doporučeným dopisem potvrzujícím množství, typ a cenu pil. Dále v dopise byla před podpisem věta: „Společnost Seneko obchoduje jen na základě svých obchodních podmínek. Tyto jsou nedílnou součástí smlouvy“. Podmínky byly rovněž ke smlouvě přiloženy.

Společnost Seneko zboží v termínu připravila, společnost Alex převzala bez výhrad. Kupní cena byla zaplacena.

Jedná se o tzv. bitvu forem, jejíž vznik umožňuje znění čl. 19 odst. 2 VÚ, podle něhož akceptace s nepodstatnými změnami oproti návrhu, je stále akceptací a vzniká smlouva mezi stranami. Variant řešení je více - viz prezentace k seminářům a semináře.


Př 3. - písemná forma smlouvy, dohoda o písemné formě změn, pokus o změnu na základě praxe mezi stranami :

Společnost ABC Compact (It) a Společnost Murphy, s.r.o. (ČR) uzavřely rámcovou smlouvu. Zejména od ní měla na svůj účet a svým jménem odebírat prostřednictvím dílčích kupních smluv různé průmyslové zboží vymezené v příloze rámcové smlouvy. Smlouva obsahovala následující relevantní doložky :
Kupující je povinen zboží ihned, nejpozději však do tří pracovních dnů po dojití do jeho skladu v Padově, prohlédnout. Vady kvantitativní budou sepsány za přítomnosti notáře. Tento zápis bude nejpozději do pěti dnů po prohlídce zaslán doporučeně prodávajícímu. Další vady, které nelze zjistit při běžné kontrole, je možné reklamovat do jednoho roku od převzetí.
Jakákoli odchylka od této smlouvy, sjednané písemně, je možná jen písemnou formou.
--
Zboží bylo pravidelně dodáváno po dobu cca 3 let. Vždy, kdy se objevil problém s množstvím či kvalitou, byla reklamace vyřízena kladně, a to i když došlo k prodlevě s prohlídkou či zasláním zápisu, navíc nikdy nedošlo ani k sepsání notářského zápisu. Vždy byl zaslán dokument sepsaný kupujícím.
--
Po uvedených třech letech : kupující převzal zboží a ponechal jej ve skladu. Po cca dvou týdnech provedl množstevní kontrolu a zjistil, že množství neodpovídá. Reklamoval doporučeným dopisem, kdy opět vady sepsal sám. Současně snížil kupní cenu.
Na uvedené reklamace prodávající sdělil následující: Pokud jde o vady množstevní, reklamace je v rozporu se smlouvou, neboť ta předvídá postup a lhůty, které nebyly dodrženy. Smlouva nebyla změněna, protože může být měněna jen písemně.

Řešení tohoto problému poskytuje čl. 29 odst. 2 - prodávající tím, že proti vadným reklamacím nic nenamítal, ztratil možnost dovolávat se nutnosti písemné formy změny smlouvy. Ke změně smlouvy proto došlo na základě praxe mezi stranami.


PREZENTACE K SEMINÁŘI K DOPLNĚNÍ DALŠÍCH INFORMACÍ:

Poslední změna: 4. 9. 2007 12:10.10
Sem. II - obchodní podmínky, povinnosti prodávajícího, reklamace /auth/el/1422/podzim2006/MP724Z/um/2583753/PMO_-_2_-_Obch.podminky.pdf