Volný pohyb osob HISTORICKÝ VÝVOJ VOLNÝ POHYB PRACOVNÍKŮ SVOBODA USAZOVÁNÍ ­ příště (pozn. s touto svobodou rovněž souvisí volný pohyb služeb) Volný pohyb osob - vývoj 1. Prvotně ­ jen ekonomicky činné osoby (pracovníci, OSVČ, podnikatelé) 1. svoboda usazování 2. volný pohyb pracovníků 2. Následně i další kategorie osob: ­ osoby žijící z nezávislých příjmů (rentiéři resp. ,,playboyové" ) ­ důchodci ­ studenti 3. 1993 - Občanství EU ­ všichni občané EU (za podmínek stanovených sek. právem viz. směrnice 2004/38/ES) + Schengenské úmluvy - další odstranění překážek, zejména hraničních kontrol (paralelní vývoj) * obecná zásada - zákaz diskriminace na základě státní příslušnosti (čl. 12 SES) Občanství EU 1. Svoboda pohybu a pobytu kdekoli v EU 2. Právo volit a být volen do obecní samosprávy a do EP v místě svého bydliště 3. Diplomatická ochrana pokud členský stát nemá ve 3.zemi zastoupení 4. Petiční právo k EP 5. Právo obracet se na evropského ombudsmana Režimy pobytu * krátkodobý pobyt: < 3M ­ žádné požadavky (doklad totožnosti) * dlouhodobý pobyt: > 3M, < 5L ­ doklad totožnosti ­ veř. zdravotní pojištění ­ finanční zajištění * trvalý pobyt: >5 L ­ nemusí být splněny shora uvedené podmínky... Omezení volného pohybu osob 1. Omezení pohybu osob všeobecného dopadu 2. Nesplnění předpokladů vztahujících se k dlouhodobému pobytu na území 3. Specifická omezení týkající se výkonu ekonomických aktivit * ochranná reakce státu: ­ odepření vstupu ­ vyhoštění Omezení PO všeobecného dopadu * Základem sekundární úpravy je směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států * Omezení dopadají na migraci krátkodobou i dlouhodobou: ­ ochrany veřejného pořádku; ­ ochrany veřejné bezpečnosti; ­ ochrany zdraví obyvatelstva Judikatura ESD * Registrace cizince: 48/75 Royer: ,,Pouhé zanedbání příslušníka členského státu vyhovět formalitám týkajícím se vstupu, pohybu a pobytu cizinců není takové povahy, aby samo o sobě zakládalo ohrožení veřejného pořádku a bezpečnosti, a tudíž nemůže být, samo o sobě, pro tento účel ospravedlněním opatření nařizujícího vyhoštění nebo dočasné uvěznění. * Odepření vstupu: Van Duyn: důvody musí spočívat v osobním jednání jednotlivce; ,,pojetí veř. pořádku v kontextu ES ... se musí vykládat tak, aby jeho rozsah nemohl být každým čl. st. stanoven 1stranně, aniž by podléhal kontrole institucí ES. ­ praktické např. při fotbale... * Odepření vstupu: Adovi a Comuaille vs. Belgie: odepření vstupu 2 prostitutkám ... ­ vymezení veřejného pořádku Judikatura ESD * Vyhoštění za TČ: BONSIGNORE: vyhoštění nemůže sloužit výhradně jako prostředek všeobecné prevence (odstrašení) * Vyhoštění za TČ: CALFA: Trest vyhoštění nelze uložit automaticky s odsuzujícím tr. rozsudkem. Takový trest lze uložit jen, jsou-li splněny násl. podmínky: ­ dotyčný se dopustil závažné trestné činnosti ­ a existuje reálná obava, že páchání této nebezpečné činnosti bude pokračovat. ­ Pouze tehdy lze trest vyhoštění uložit, ale v žádném případě ne doživotní. Judikatura ESD ­ dlouhodobý pobyt * Sociální potřebnost - Grzelczyk: automatické vyhoštění pouze z toho důvodu, že se jednotlivec dostal do tíživé sociální situace není možné * Dítě - občan EU a rodiče cizinci ­ Chen: Dítě občan EU má právo pobytu, pokud je finančně zaopatřené a spolu s ním též jeho rodiče, byť by byli cizinci Specifické režimy pobytu pohyb pracovníků svoboda usazování Volný pohyb pracovníků 1. úprava: čl.39-42 SES ­ zákaz diskriminace! 2. limity ­ ochrana VP, VB, VZ 3. omezení ­ práce ve veřejné správě 4. přechodné výjimky vůči novým čl. státům (2+3+2) Judikatura ESD * Zaměstnání ve veřejné správě: Komise vs. Belgie: ustanovení čl.39 SES se nevztahují na zaměstnání ve státní službě, tj. tam, kde jde o přímou účast na výkonu veř. moci * Diskriminace zaměstnanců státní správy Sotgiu: čl. 39 odst. 4 SES musí být vykládán v tom smyslu, že výjimka uvedená v tomto ustanovení se týká výhradně přístupu k zaměstnáním ve veřejné správě. Definice pracovníka * občan EU, který: ­ vykonává činnost hospodářského charakteru ­ za odměnu ­ podle závazných pokynů svého zaměstnavatele či nadřízeného. * Za pracovníka jsou dále považovány i osoby, které sice práci aktuálně nemají, avšak aktivně si ji snaží nalézt. * požadavek státní příslušnosti - NE * požadavek jazykového vybavení ­ ANO, ALE... Práva pracovníků * Primární oprávnění: ­ uzavírat pracovní poměr ­ vykonávat práci za * Sekundární oprávnění - umožňují výkon primárních: ­ volný vstup do jiného členského státu a ­ právo pobytu kdekoli v EU * Komplementární oprávnění: ­ Právo na vzdělání, bydlení, sociální zabezpečení, kolektivní vyjednávání. * + beneficienty též rodinní příslušníci Sociální zabezpečení migrantů * nutný doplněk ke svobodě pohybu osob, pouze koordinace; * cílem: ­ zabránit diskriminaci v jiných čl.st. při pobírání dávek; ­ zachování nároků; ­ sčítání dob pojištění * zejména: ­ penze ­ zdravotní péče ­ vzdělávání * aktuálně problémy ­ viz. Polsko a britské dávky v nezaměstnanosti Exkurz - Schengenský prostor * vznik jednotného prostoru bez vnitřních hranic = odstranění fyzických peřkážek pohybu zboží a osob; * zpřísněna vnější kontrola; * zboží: ­ kontrola v místě určení, ­ daňová evidence, prohlášení podává odesílatel i příjemce, ­ možnost zvláštní kontrol ­ řádné vnější kontroly * osoby: ­ zpřísnění kontrol vnějších hranic, jen přechody ­ vnitřní hranice, kdekoliv ­ evidence cizinců ­ víza platná do všech států * policejní spolupráce ­ možnost sledování a pronásledování (vražda, znásilnění, loupež, žhářství, braní rukojmí...)