Právnická fakulta Masarykovy univerzity Veveří 70, 611 80 Brno, Česká republika ð Bakalářský studijní program „Hospodářská politika a správa“ – obor „Evropská hospodářská, správní a kulturní studia“, podzim 2008 (3. semestr) ï BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Garant: JUDr. Stanislav KADEČKA, Ph.D. TEZE PŘEDNÁŠEK (č. 2 a č. 3) Přednášející: JUDr. Stanislav Kadečka, Ph.D. 2. přednáška – 1. října 2008 Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy. Evropské správní právo. 3. přednáška – 8. října 2008 Vývoj veřejné správy v Evropě (hlavní systémy) a na území ČR. 1. Správní právo – pojem a předmět * právní odvětví, a to jedno z nejvýznamnějších v systému českého právního řádu * posláním je upravovat postavení a chování subjektů práva ve vztazích, které vznikají a uskutečňují se v souvislosti s realizací veřejné správy * soubor obecně závazných pravidel chování, který se vyznačuje státem stanovenou formou, možností autoritativního vynucení a vlastní specifickou vnitřní strukturou * soudobé české správní právo nese obdobné rysy jak správní právo jiných evropských zemí a zároveň koresponduje správnímu právu Evropské unie. 2. Správní právo – zařazení * správní právo = právo veřejné * jako právo veřejné chrání veřejný zájem, upravuje vztahy mezi nerovnými subjekty, konkrétní obsah jeho realizace je určován úřední mocí, umožňuje správní donucení. 3. Správní právo – úloha * mocensko-regulační charakter správního práva * správní právo jako objektivizované vyjádření veřejných zájmů 4. Správní právo – systém * správní právo objektivní a subjektivní * součást (odvětví) právního řádu, vědní disciplína pedagogická disciplína 5. Správní právo – prameny * prameny správního práva ve formálním slova smyslu (formy, v nichž správní právo nalézáme) a prameny správního práva v materiálním slova smyslu (to, co je příčinou, že obsah práva je právě takový, jaký je) * systém (formálních) pramenů správního práva * právní předpisy (normativní právní akty) – odvozené a neodvozené, zákonné a podzákonné, platnost a účinnost právních předpisů * mezinárodní smlouvy (viz čl. 10 Ústavy ČR) * rozhodnutí Ústavního soudu v postavení negativního zákonodárce * obecné zásady právní 6. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy. * organizace veřejné správy – organizování veřejné správy (stanovení její struktury a systému) je odvislé od toho, komu je svěřena tzv. organizační moc, tedy moc vlastními akty organizaci veřejné správy tvořit a přetvářet * v ČR náleží organizační moc v prvé řadě ústavodárci a zákonodárci (podle čl. 79 odst. 1 Ústavy ČR totiž ministerstva a jiné správní úřady lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem; ustanovení čl. 99 a násl. Ústavy ČR pak stanoví, že ČR se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky; vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem) * ústavně právní základy organizace veřejné správy nalezneme v ústavním pořádku České republiky, zejména pak v Ústavě ČR a Listině základních práv a svobod; ústavní úprava organizace veřejné správy je přitom obsažena jednak v hlavě třetí Ústavy ČR označené Moc výkonná, jednak v její hlavě sedmé pod rubrikou Územní samospráva * ústavním limitem pro činnost veřejné správy je v prvé řadě ustanovení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, podle kterého státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon (veřejná správa musí současně respektovat, že pro její adresáty je ustanovením čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod zakotven princip opačný, totiž že každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nemůže být nucen činit, co zákon neukládá) * dále dle ustanovení čl. 4 Listiny základních práv a svobod povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou základních práv a svobod upraveny pouze zákonem. Zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky. Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena. * veškerá činnost veřejné správy musí tak mít svůj právní základ – obecným podkladem činnosti veřejné správy jsou v prvé řady normy zákonného a nadzákonného charakteru; jako konkrétní podklad jednotlivých veřejnoprávních činností pak vystupují i normy podzákonné, jakož i individuální akty nadřízených orgánů veřejné správy * činnost veřejné správy tak vyplývá z obsahu norem správního práva, slouží k jeho provedení a naplnění 7. Evropské správní právo * Evropské správní právo jako správní právo Evropské unie (komunitární právo/acquis communautaire a unijní právo) * Evropské správní právo jako právo administrativní spolupráce a společného správního prostoru * Evropské správní právo jako společné (obecné) správní právo 8. Vývoj veřejné správy v Evropě (hlavní systémy) a na území ČR. * veřejná správa jako správa veřejných záležitostí ve veřejném zájmu, realizovaná jako projev výkonné moci ve státě * veřejná správa x soukromá správa * veřejná správa x soudnictví, zákonodárství * státní správa a samospráva * veřejná správa v demokratickém právním státu, veřejná správa v anglosaském modelu * modely organizace územní veřejné správy: anglo-americký, francouzský, smíšený (německý, rakouský) * organizační principy * subjekty a vykonavatelé veřejné správy * smíšený model územní veřejné správy v ČR, samostatná a přenesená působnost obcí a krajů Prameny ke studiu · Kadečka, S. – Průcha, P.: Správní právo – obecná část. Multimediální učební text. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2004. · Hendrych, D. a kol.: Správní právo. Obecná část. 6. vydání. Praha : C. H. Beck, 2006. · Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 1. vydání. Praha : ASPI, 2003. · Chandler, J. A. (ed.): Místní správa v liberálních demokraciích. Brno : Doplněk, 1998. · Kadečka, S.: Právo obcí a krajů v České republice. Praha : C. H. Beck, 2003. · Mates, P.(ed.): Reforma veřejné správy. Praha : ASPI, 2007. · Průcha, P.: Správní právo – obecná část. 7. vydání. Brno : Masarykova univerzita a Doplněk, 2007. · Škultéty, P.: Základy miestnej správy. 1. vydanie. Bratislava : Právnická fakulta Univerzity Komenského, 1999.