Záruky zákonnosti l - systém l 1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů l 2. kontrola veřejné správy l 3. právo na informace ve veřejné správě l 4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností l 5. přímé donucení ke splnění povinnosti Záruky zákonnosti ve veřejné správě l Vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější. Zrušení, změna a sistace vadných PA l Při činnost orgánů VS může docházet k chybám l - náprava vad – presumpce správnost l NPA l IPA NPA l Zrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud l Změna- orgán, který jej vydal l Sistace – NPA orgánů územní samosprávy IPA l Vady skutkové a vady právní l Systém opravných prostředků l Řádné – odvolání a rozklad l Mimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí Nicotné právní akty l PA není v důsledku určité závažné vady právním aktem, tj. není způsobilý vyvolat právní účinky l Důvody: l 1. věcná nepříslušnost - § 77 s.ř. l - prohlašuje nadřízený správní orgán l Př. SJS 461/1999 nicotnost l 2. absolutní nedostatek formy – SJS 631/2000 (uložení povinnosti dopisem či ústně) l 3. neexistující subjekt – povinnost uložena obchodnímu jménu – SJS 49/1994 l 4. neurčitost, nesmyslnost či vydání rozhodnutí na základě NPA, který ještě není účinný nicotnost l Vyslovuje soud - § 65 odst. 1 s.ř.s. l - § 68 písm. c) l „žaloba je nepřípustná tehdy, je-li jediným důvodem tvrzená nicotnost, nedomáhal-li se žalobce vyslovení nicotnosti v řízení před SO“ (odvolací řízení či přezkumné řízení) KONTROLA l Druh společenského řízení l Složka jednotlivých činností l Předmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost l Dělení: l A) správní l - kontrolují subjekty VS l 1. nadřízenost a podřízenost l 2. mimo hierarchické vazby KONTROLA l B) vnější kontrola l Kontroluje jiný subjekt než orgán VS l 1) zákonodárné a zastupitelské sbory l 2) soudy (správní soudnictví, ústavní soudnictví, část V. o.s.ř, Evropský soud pro lidská práva) l 3) NKÚ l 4)Správní orgány (státní kontrola) l 5) veřejný ochránce práv l 6) občané (petice, stížnosti) Petice l Z latinského petitio – žádost l Vymezení: l Kvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru Ústavněprávní zakotvení l Čl. 18 LZPS l Kategorie práv politických l „ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. Omezení petičního práva l - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. l l - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. Právní úprava l Zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním l Oprávněná osoba: FO a PO, pokud je to v souladu s cíli jejich činnosti l Adresát: státní orgány a orgány územní samosprávy Vyřízení l Písemná forma l Jde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) l Shromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) l - uvádí se jméno, příjmení a bydliště l - k podpisu nesmí být nikdo nucen l - nutno se seznámit s textem petice l - z petice musí být zřejmé, kdo ji podává Vyřízení l Povinnost petici přijmout l Povinnost ji vyřídit do 30 dnů l Posuzuje obsah a zda není nepřípustná l Nelze podat odvolání! Stížnost l Podání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele l § 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád l Stížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu l Forma: písemná nebo ústní l Lhůta k vyřízení: 60 dnů l Možnost obrany u nadřízeného správního orgánu Veřejný ochránce práv l Zák. č. 349/1999 Sb l Iniciativní kontrolní orgán l Monokratický a volený l PROCES volby l 1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) l 2. Volba PS l 3 VO – 6 let Nezávislost a nestrannost l 1. Ne PS ani PH l 2. neslučitelnost funkcí l 3. trestně právní imunita l 4. mlčenlivost l 5 obrana Vazby na PS l 1. volba a odpovědnost l 2. informace l 3. záruky nezávisloti l 4. účast na jednání l 5. podněty k legisl. Procesu l 6. ekonomický faktor Činnost l Hlídá korektnost veřejné správy l Měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy l Zahajuje šetření na podnět l Vydává doporučení k nápravě Dotazy: 1. pokuste se vymezit postavení Veřejného ochránce práv v systému kontroly 2. Vymezte základní rozdíly mezi peticí a stížností 3. Vymezte základní formy kontroly 4. Jak je Veřejný ochránce práv ustanovován do své funkce?