Organizace veřejné správy- teze Organizace veřejné správy, vztah ústřední, regionální a místní správy. Organizace veřejné správy v České republice. Charakteristika organizace veřejné správy a organizační principy veřejné správy. - organizace VS - celá organizační soustava a struktura subjektů veř. správy, - celý systém musí být vybudován tak, aby každý orgán měl přesně vymezenou pravomoc a působnost a vnitřní uspořádání jednotlivých orgánů je potom obvykle upraveno v návaznosti na jim příslušející funkce. Veřejná správa náleží do pilíře moci výkonné. - základ je v Ústavě a zák. o zřízení ministerstev 2/1969 Sb. (kompetenční zákon) - vláda = vrcholný ústřední orgán, má postavení orgánu stát. správy s všeobecnou působností, vrcholný orgán výkonné moci, v čele předseda, místopředseda a jednotliví ministři vlády (inkompatibilita) - ministerstva = ústřední orgány stát. správy, 14 ministerstev – došlo ke sloučení MV ČR a MI ČR V České republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž čele je člen vlády: 1. Ministerstvo financí, 2. Ministerstvo zahraničních věcí, 3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 4. Ministerstvo kultury, 5. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 6. Ministerstvo zdravotnictví, 7. Ministerstvo spravedlnosti, 8. Ministerstvo vnitra, 9. Ministerstvo průmyslu a obchodu, 10. Ministerstvo pro místní rozvoj, 11. Ministerstvo zemědělství, 12. Ministerstvo obrany, 13. Ministerstvo dopravy, 14. Ministerstvo životního prostředí. - další ústřední orgány státní správy = V České republice působí tyto další ústřední orgány státní správy: 1. Český statistický úřad, 2. Český úřad zeměměřický a katastrální, 3. Český báňský úřad, 4. Úřad průmyslového vlastnictví, 5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 6. Správa státních hmotných rezerv, 7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost, 8. Národní bezpečnostní úřad, 9. Energetický regulační úřad, 10. Úřad vlády České republiky, 11. Český telekomunikační úřad. - podílí se na tvorbě jednotné státní politiky - připravují návrhy zákonů - řízení, kontrola a sjednocování činností přísluší vládě Územně dekoncentrované (specializované) orgány státní správy - působí v jednotlivých územních jednotkách územní organizace státu na zákl. zvláštních zákonů - kupř. SZPI, ČOI, celní ředitelství, krajské hygienické stanice - specializované orgány, přímo odvozené od některých ústředních orgánů státní správy - specializují se jen na některý úsek, činnosti či funkci výkonu stát. správy (inspekce) - zřizují se tehdy, kdy by vzhledem k jejich specializaci nebylo možno dost dobře vykonávat samotnými ústředními orgány stát. správy ani krajskými či obecními úřady - vždy se jejich územní působnost nemusí krýt s územním členěním státu Vztahy krajů a obcí. - nutno respektovat autonomii obce, kraje mají „vyšší územní“ postavení, nikoli nadřízené - orgány kraje jsou povinny konzultovat záměry rozvoje kraje s orgány dotčených obcí - správce obce viz §98 zák. 128/2000 ! - §24 zák. 129/2000 Literatura: z.č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky (kompetenční zákon) z.č.128/2000 Sb., zákon o obcích z.č.129/2000 Sb., zákon o krajích Průcha, P.: Správní právo, obecná část: MU v Brně, kap. 4 , 7. vydání, 2007 Hendrych, D. a kol.: Správní věda, ASPI, Praha 2003 Hendrych, D. a kol.: Správní právo, obecná část, 6. vydání, C.H.Beck, Praha, 2006 Otázky: Jaké znáte ústřední orgány státní správy? Jaké jsou základní kompetence Úřadu průmyslového vlastnictví ? Jaké jsou základní kompetence Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže? Jaké právní předpisy mohou vydávat kraje ? Jaké jsou orgány obce? Popište vztah obec kraj