4.přednáška – 15. října 2008
(JUDr. Kolman, Ph.D.)
Principy organizace veřejné správy. Členění systému veřejné správy, státní správa a samospráva.
Veřejná správa náleží do pilíře moci výkonné.
Základ jejího postavení, pravomoci a působnosti je vymezen akty moci zákonodárné.
Charakteristika organizace veřejné správy a organizační principy veřejné správy.
- organizace veř. správy = celá organizační soustava a struktura subjektů veř. správy,
- celý systém musí být vybudován tak, aby každý orgán měl přesně vymezenou pravomoc a
působnost a vnitřní uspořádání jednotlivých orgánů je potom obvykle upraveno v návaznosti na jim příslušející funkce
- organizační principy: na nich je vybudováno uspořádání a fungování veř. správy
- centralizace a decentralizace: v oblasti řízení a delegování (proces rozdělování úkolů) pravomocí či činností
centralizace kumuluje výkon veř. správy u ústředních orgánů, decentralizace směřuje
k samosprávnému výkonu
- koncentrace a dekoncentrace: rozdělení kompetence mezi jednotlivé stupně stejné organizační
soustavy; vertikální koncentrace (soustředění pravomocí na nejvyšší úroveň), vertikál.
dekoncentrace (na nejnižší stupeň), horizontál. koncentrace (funkce se soustředí na téže úrovni do
jednoho orgánu), horizont. dekoncentrace (rozdělení fcí mezi více orgánů)
- územní princip a věcný princip: věcný ( např. - ministerstva), územní (vymezeno územím – obec. úřad)
- služební podřízenost (vyšší orgán ovlivňuje nižší), instanční podřízenost (vyšší orgán může
přezkoumávat nižší)70
- kolegiální princip (více osob - zastupitelstvo), monokratický princip (za činnost orgánu odpovídá 1 osoba - ministerstvo)
- princip volební, princip jmenovací
- organizační subsystémy veř. správy:
- ústřední orgány (vláda, ministerstva, specializov. orgány – ČOI, SZPI, )
- územní org. veř. správy se všeobecnou působností
- územně dekoncentrované org. stát. správy (úřady práce, oddělení PČR, ...)
- orgány zájmové samosprávy (ČAK, )
Charakteristika organizace územní správy.
- územní správa = všechny nižší úrovně správy než úroveň ústřední
- místní úroveň organizace veř. správy – obce
- územní správa na krajské úrovni – kraje (ve smyslu vyšších územních samospr. celků)
- územ. správa je doplňována územně dekoncentrovanými orgány státní správy (výkon správy jen
v určitých územních obvodech, odvozeny od příslušných ústředních org. stát. správy), mají úzce specializovanou působnost
- orgány profesní a zájmové samosprávy
Právní postavení obcí. Statutární města (města se zvl. postavením, mohou se např.dále členit .
- právní úprava viz zák. 128/2000, o obcích, - obec je základní územní samosprávná společenství občanů s povahou veřejnoprávní korporace s
vlastním majetkem a finančními zdroji, vystupuje vlastním jménem
- osobní základ samosprávy obcí (osoby s trv. pobytem v obci, aktivní a pasivní voleb. právo), územní
základ (režim KÚ, slučování, rozdělování), ekonomický základ (hospodaří samostatně s vlastním
majetkem a zdroji, rozpočet obce)
- působnost obce: vymezený okruh vztahů, v němž obec realizuje svoji pravomoc (přenesená,
samostatná)
- pravomoc obce: souhrn práv a povinností , jimiž je obec ex lege „vybavena“
(vydávání obecně závazných vyhlášek
zastupitelstvem v samostatné působnosti; vydávání nařízení radou v přenesené působnosti)
Slučování a rozdělování obcí.
- slučování a rozdělování obcí viz §§19-26 zák. 128/2000, o obcích
Literatura:
z.č.128/2000 Sb., zákon o obcích
z.č.129/2000 Sb., zákon o krajích
Průcha, P.: Správní právo, obecná část: MU v Brně, kap. 4 , 7. vydání, 2007
Hendrych, D. a kol.: Správní věda, ASPI, Praha 2003
Hendrych, D. a kol.: Správní právo, obecná část, 6. vydání, C.H.Beck, Praha, 2006
Otázky:
Jaké znáte organizační principy veřejné správy ?
Jaký je rozdíl mezi decentralizací a dekoncentrací?
Definujte pojmy samostatná a přenesená působnost obce. A jak se postupuje v případě sporu, pokud není jasné do které z citovaných působností spadá ta která konkrétní věc?
Jaké právní předpisy mohou vydávat obce?
Jaké jsou orgány obce?
Co znamená pojem statutární město?