Celní správa v ČR plánované změny de lege ferenda Připravovaná reforma - Materiál MF, proběhlo vnější připomínkování, reakce Světové banky - Původní záměr návrhu zákona: sloučení celní a daňové správy - Upravený návrh: Sloučení daní, cel, soc.zab. současně (2010) Činnosti de lege lata společné (resp. sdílené) celní správě a ÚFO l dělená správa (vybírání a vymáhání peněžitých plnění uložených jinými orgány), l vymáhání nedoplatků cel a daní, l potvrzování bezdlužnosti, l správa DPH, l kontrolní působnost podle zvláštních zákonů, a to zejména: l zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních (kontrola barvení a značkování vybraných minerálních olejů, kontrola zákazu prodeje, kontrola značení tabákových výrobků), l zákon č. 676/2004 Sb., o povinném značení lihu, l zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). Slabiny současné úpravy l Počet úřadů: l 8 FŘ + 199 FÚ l GŘC + 8 CŘ + 54 CÚ l Výdaje na daňovou správu patří k nejvyšším v Evropě, stejně tak jako výdaje poplatníků na splnění daňové povinnosti (viz programové prohlášení vlády z r. 2006) l Množství samostatných účetních jednotek (1 GŘC + 8 FŘ) l Neefektivnost u některých duplicitních činností l Omezení trestněprávních oprávnění celních orgánů (postavení policejního orgánu jako orgánu činného v trestním řízení) pouze na ty daňové trestné činy, které souvisí s daněmi spravovanými celními orgány (spotřeb. daně, částečně DPH, nově tzv. ekologické daně) l Neexistence specializovaného FÚ pro výkon specializované daňové kontroly (dnes pouze OSK). Cíle navrhované úpravy l Vyčlenění daňové správy vně MF, a to jako další logický krok v návaznosti na již uskutečněné vyčlenění celní správy. l Sjednocení správy všech daní do jediné soustavy orgánů při současném rozšíření trestněprávní kompetence těchto orgánů na trestné činy týkající se všech těchto daní. l Sloučení výběru a vymáhání daní a cel do jediného místa (při zachování odděleného vyměření cel – koncept dělené správy cel) v zájmu snížení administrativní zátěže poplatníků. l Celkové snížení počtu zaměstnanců v rámci integrované soustavy ke dni účinnosti zákona o 16 % (z 22 926 na 19 250), spojené s výraznou redukcí počtu příslušníků bezpečnostního sboru. l Odstranění duplicitního výkonu kompetencí, které dnes provádí FÚ a CÚ v těch případech, kdy tyto duplicity nejsou jednoznačně odůvodnitelné. l Nahrazení současných 8 samostatných účetních jednotek (FŘ) v rámci daňové správy jedinou účetní jednotkou pro celou integrovanou soustavu daňové a celní správy. l Vytvoření Specializovaného finančního úřadu. Plánovaná organizace Finanční a celní správy ČR l Měla být zřízena Finanční a celní správa České republiky (FCS) jako soustava správních úřadů podřízená MF. l FCS tvořená: l Generální finanční a celní ředitelství (GFCŘ), l územní finanční orgány (ÚFO), tvořené l finančními ředitelstvími (FŘ), l finančními úřady (FÚ) a l Specializovaným finančním úřadem (SFÚ), l přičemž FŘ budou podřízena GFCŘ, FÚ budou podřízeny FŘ a SFÚ bude podřízen přímo GFCŘ (není-li stanoveno jinak, platí pro SFÚ totéž, co pro FÚ). l Celní stráž (CS), tvořená l Ředitelstvím CS a l inspektoráty CS, l přičemž Ředitelství CS bude podřízeno GFCŘ a inspektoráty CS budou podřízeny Ředitelství CS. Plánovaná organizace Finanční a celní správy ČR GFCŘ l GFCŘ bude správním úřadem s celostátní působností podřízeným MF a zabezpečujícím jednotné řízení FCS a další úkoly stanovené zákonem o FCS nebo dalšími zákony. l GFCŘ bude řídit a za jeho činnost odpovídat ministru financí generální ředitel. l Generálního ředitele bude jmenovat a odvolávat vláda na návrh ministra financí. Generální ředitel bude pro celou FCS služebním orgánem ve smyslu § 9 odst. 10 služebního zákona. l GFCŘ bude organizační složkou státu a účetní jednotkou. l Základem pro vytvoření GFCŘ bude současné ÚFDŘ a současné GŘC. Sídlem GFCŘ bude Praha. Děkuji za pozornost.