ZÁKLADY EKONOMIE II Důchodový systém 13. přednáška Svěřenecké fondy l Sociální pojištění l Zdravotní pojištění l povinné příspěvky – započítávají se do souhrnné daňové kvóty Sociální zabezpečení l řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot l Sociální událost – vede k tíživé sociální situaci l Sociální riziko - „sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo řadí vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí.“ (Krebs, 1997) l Sociální jistota - např. právo na vzdělání, právo na ošetření v nemoci l paradox sociálního zabezpečení Prvky sociálního zabezpečení l Péče o zdraví l Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě l Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství l Zabezpečení ve stáří l Zabezpečení v nezaměstnanosti l Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků l Pomoc rodinám s dětmi Principy sociálního zabezpečení l univerzalita l uniformita l komplexnost l adekvátnost l sociální garance l sociální solidarita l sociální spravedlnost l participace Metody sociálního zabezpečení I. l Sociální pojištění l povinné příspěvky l princip ekvivalence (zásluhové dávky), princip všeobecnosti a univerzálnosti l soukromé pojištění, někdy se státní podporou l Státní sociální podpora l adresné částky l hrazeny z daní (není stanovena konkrétní částka, kterou jedinec přispívá) l např. přídavky na děti l Podnikové zaopatření Metody sociálního zabezpečení II. l Sociální pomoc l hrazeno ze státního rozpočtu a z různých neziskových organizací l ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat, např. nezaměstnanost, úraz l princip solidarity, adresné dávky l Sociální péče l realizaci těchto služeb provádí regionální veřejný sektor či soukromé neziskové organizace l Spoření l v rámci dobrovolného smluvního důchodového pojištění Dávky sociálního zabezpečení I. l Dávky zásluhové l závisí na výši předchozího příjmu l princip ekvivalence a princip solidarity l pouze peněžní forma (např. náhrady při pracovních úrazech) l Dávky univerzální (tzv. plošné dávky) l nezávisí na předchozím příjmu (porodné) l mohou mít formu peněžní i naturální (např. ve zdravotnictví) Dávky sociálního zabezpečení II. l Dávky individualizované (tzv. adresné dávky) l poskytovány dle určitého kritéria potřebným občanům v individuální výši l Dávky kombinované l kombinace zásluhových a univerzálních dávek, např. starobní důchody l posilovat zásluhovou složku Financování sociálního zabezpečení l Přímé l povinné příspěvky + část daňového výnosu l dávky sociálního zabezpečení l Nepřímé l daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací l daňové výdaje l Prostředky na financování sociální zabezpečení l v parafiskálním mimorozpočtovém fondu sociálního zabezpečení l ve veřejných rozpočtech l Sociální kvóta Systémy financování sociálního zabezpečení I. l Průběžné financování l Příčiny deficitnosti tohoto systému: l Demografické příčiny (stárnutí obyvatel, nízká porodnost) l Rozsáhlý sociální program (široká „nabídka“ dávek sociálního zabezpečení) l Potřeba valorizace dávek l Růst nákladů institucí poskytujících služby sociálního zabezpečení l Růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, což má za důsledek: l Snižování čisté mzdy zaměstnanců l Zvyšování nezaměstnanosti l Nízká tvorba nových pracovních míst l Malé domácí úspory l Vládní populismus Systémy financování sociálního zabezpečení II. l Kapitálové financování l kapitalizovaný fond sociálního zabezpečení na pojišťovacím principu l respektuje princip ekvivalence a zásluhovosti l stát dohlíží nad hospodařením těchto pojišťoven a vymezuje způsoby zhodnocení l posiluje odpovědnost jednotlivce a stimuluje jej ke spoření na stáří (příspěvky ze státního rozpočtu, daňové výhody) Vícepilířový systém financování sociálního zabezpečení l Veřejný pilíř l minimální prostředky na stáří a případná rizika l všeobecný program zdravotní péče, l všeobecný program sociální pomoci, l univerzální dávky soc. zabezpečení, l státem garantovaná min. výše starobního důchodu, l povinné pojištění l princip neekvivalence a solidarity l průběžný systém financování (povinné příspěvky, dávky) l Povinný soukromý pilíř l povinné spoření občanů v kapitalizovaném fondu pojišťovny l odluka sociálního zabezpečení od státu a zrušení mezigeneračního přerozdělování l princip ekvivalence (zásluhové dávky) l Dobrovolný soukromý pilíř l dobrovolné soukromé pojištění l princip ekvivalence a jsou používány zásluhové dávky Situace v ČR v oblasti SZ l Sociální zabezpečení je příjmem SR (Ministerstvo práce a sociálních věcí) odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. l Metody sociálního zabezpečení: l sociální pojištění l sociální péče l sociální pomoc l Oblasti sociálního zabezpečení: l Důchodové pojištění l Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) l Pojištění v nezaměstnanosti l Péče o rodinu l Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) l Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) l Princip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity Dvoupilířový systém financování sociálního zabezpečení l Veřejný pilíř l průběžné financování l Dobrovolný soukromý pilíř l starobní pojištění l Sociální zabezpečení je financováno: l povinným příspěvkem na sociální zabezpečení a povinným příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti l povinným veřejným zdravotním pojištěním Pramen: www.econ.muni.cz/~mech/vefi/docs/prednasky/2005_04.pdf Sazby pojistného v ČR l u organizace a malé organizace 26 % l 3,3 % na nemocenské pojištění, l 21,5 % na důchodové pojištění a l 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti, l u zaměstnanců 8 % l 1,1 % na nemocenské pojištění, l 6,5 % na důchodové pojištění a l 0,4 % na státní politiku zaměstnanosti l u osob samostatně výdělečně činných 29,6 % l 28 % na důchodové pojištění a l 1,6 % na státní politiku zaměstnanosti + 4,4 % na nemocenské pojištění l u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění (např. vedení v evidenci úřadu práce, studenti apod.) 28 % (na důchodové pojištění). Sazby sociálního pojištění v zemích EU Výše soc. pojištění hrazeného zaměstnancem v roce 2008 (v %) Věk odchodu do důchodu v ČR Věk odchodu do důchodu Starobní důchod l Je složen ze dvou částí: l základní výměr l jedná se o pevnou částku ve výši 1 700 Kč měsíčně (1. 1. 2008) l procentní výměra l částka je vypočtena jako 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok pojištění, minimálně však 770 Kč měsíčně. l Starobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. l Poslední valorizace 1. 8. 2008 l Průměrný důchod v ČR dosahuje necelých 9 650 Kč (září 2008), průměrná čistá mzda činí cca 15 300, tj. 58 % (září 2008). l Průměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. l Občan, který měl hrubý měsíční příjem přes 50 000 dostane penzi ve výši 12 000. l velmi výrazný nepoměr mezi penzí a původní mzdou u občanů různých příjmových skupin (občané s podprůměrnou mzdou dostávají starobní důchod ve výši 90 % původního výdělku, naopak důchod občanů s nadprůměrnými příjmy je v ČR jedna z nejnižších ze zemí OECD) Výše důchodu vůči předchozí mzdě v ČR Relace důchodu k předchozí mzdě v ČR Výše státní penze v zemích OECD Výdaje SR na oblast soc. účely Výdaje SR na oblast soc. účely 2008 l Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení l dosáhly 350,2 mld. Kč, l což představuje 90,5 % rozpočtu l (loni to bylo 93,2 %) l meziroční růst o 19,4 mld. Kč, tj. o 5,9 %. l Výdaje na sociální zabezpečení l z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 288,4 mld. Kč, l tj. 89,8 % rozpočtu l (loni to bylo 92,5 %), l při meziročním růstu o 16,0 mld. Kč, tj. o 5,9 % l Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení (růst o 19,4 mld. Kč, tj. o 5,9 %) l l K 30.11.2008 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 366,4 mld. Kč, tj. 93,2 % rozpočtu (loni to bylo 91,7 %), při meziročním růstu o 11,8 mld. Kč, tj. o 3,3 %. Z toho na důchody připadlo 285,3 mld. Kč, tj. 93,4 % rozpočtu (loni to bylo 92,7 %), při meziročním růstu o 19,0 mld. Kč, tj. o 7,1 % Zdroj: http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/7226/_s.155/10202?docid=118559 Hlavní problémy sociálního pojištění l vysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě l vysoká míra příjmové solidarity l nedostatečná připravenost systému na stárnutí populace l nárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu l nepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění l nedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků (http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove_systemy/situace_v_cr/) Děkuji za Vaši pozornost. J