II. PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA Hlavním záměrem předloženého návrhu novely ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (dále jen „Ústava“), je zavedení institutu přímé volby prezidenta občany České republiky do ústavního pořádku České republiky. Tento úkol je součástí Programového prohlášení vlády. Ministru spravedlnosti bylo vypracování návrhu uloženo usnesením vlády č. 831 ze dne 2. července 2008 k poslaneckému návrhu ústavního zákona o referendu o přímé volbě prezidenta republiky a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (sněmovní tisk č. 524). Přijetím novely ústavního zákona dojde k prohloubení účasti občanů na správě věcí veřejných jejich přímým rozhodováním o obsazení úřadu prezidenta republiky. Přímou volbu prezidenta si dlouhodobě přeje podle výsledků průzkumů veřejného mínění většina občanů České republiky. Zavedení přímé volby prezidenta představuje zásah do tradičního pojetí volby prezidenta a posílení prvků přímé demokracie na úkor demokracie zastupitelské. Vyžaduje i změnu souvisejících úprav obsažených v zákoně č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, v zákoně č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu, ve znění pozdějších předpisů, v zákoně č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů a v zákoně č. 150/2002 Sb., soudním řádu správním, ve znění pozdějších předpisů. Současně bude nutné přijmout samostatný zákon o způsobu přímé volby prezidenta, který bude podrobně upravovat průběh a organizačně technické zajištění volby prezidenta. Volební procedura pro zvolení hlavy státu, prezidenta České republiky, je navržena ve třech variantách, a to jako jednokolový systém (varianta I), dvoukolový systém (varianta II) a tříkolový systém (varianta III). Společné mají všechny tři varianty zejména to, že navrhovateli kandidáta jsou vždy občané podpoření peticí podepsanou nejméně 20 000 občany České republiky oprávněnými volit prezidenta. Varianta třetí pak právo navrhovat kandidáty navíc přiznává skupině 20 poslanců a 10 senátorů. Shodně je ve všech variantách řešena situace, kdy se kandidát své kandidatury vzdá, zemře, nebo u něj dojde ke ztrátě volitelnosti. Snaze zvolit výraznou a kvalitní osobnost odpovídá jednokolový většinový volební systém, neboť při jeho realizaci je mnohem méně uplatněno tzv. negativní hlasování. Legitimita kandidáta zvoleného v jednokolovém systému je dána též stanovením minimálního počtu platných odevzdaných hlasů ve výši 12,5 %. Vzhledem k této skutečnosti se však zvyšuje riziko nezvolení prezidenta a opakování voleb. Toto riziko je minimalizováno ve vícekolových systémech navržených ve variantách II a III. Právo navrhovat kandidáty na prezidenta republiky je svěřeno 20 poslancům, 10 senátorům (varianta III), ale zejména přímo občanům, u nichž byla zvolena hranice jako nejmenšího počtu navrhovatelů 20 000 oprávněných voličů, která nepředstavuje překážku pro realizaci tohoto práva a zároveň zamezuje nadměrnému užívání tohoto práva. V řadě demokratických států Evropy a světa je prezident volen přímo občany, a to i v zemích, jejichž ústavní zřízení je uspořádáno ve formě parlamentní republiky. K takovým státům patří např. Rakousko, Irsko, Island, Finsko a Portugalsko. Ve střední a východní Evropě došlo od počátku 90. let 20. století k zavedení přímé volby prezidenta v naprosté většině států, např. na Slovensku, v Polsku, v Litvě, ve Slovinsku, v Chorvatsku, v Rumunsku a v Bulharsku. Předkládaný návrh nemění rozsah pravomocí prezidenta republiky a zachovává model zavedený Ústavou. V sousedních státech (Slovensko, Rakousko a Polsko) má prezident obdobný rozsah pravomocí jako hlava státu podle české Ústavy. Vypořádání připomínek k návrhu nové právní úpravy se uskutečnilo dne 27. srpna 2008. Při hodnocení výsledků připomínkového řízení bylo zjištěno, že připomínkovými místy je preferována varianta III (celkem 9 připomínkových míst), dále varianta II (celkem 5 připomínkových míst), nejmenší počet zastánců má varianta I (celkem 3 připomínková místa). Většině zásadních připomínek bylo vyhověno, případně byly vysvětleny důvody úpravy. Legislativně technické připomínky byly vesměs akceptovány a zapracovány. Nevypořádaná zůstala pouze zásadní připomínka Kanceláře prezidenta republiky, která v případě zavedení přímé volby prezidenta republiky trvá na změně jeho kompetencí, tudíž i celé Ústavy. Tyto požadavky se však vymykají zadání, které bylo uloženo ministru spravedlnosti shora uvedeným usnesením vlády České republiky č. 831 ze dne 2. července 2008. Návrh je proto vládě České republiky předkládán, vyjma rozporu s Kanceláří prezidenta republiky, jejíž připomínka jde nad rámec úkolu uloženého usnesením vlády, bez rozporu.