MEZINÁRODNÍ PRÁVO PROCESNÍ PŘEDNÁŠKA I OSNOVA • DEFINICE • VYMEZENÍ MEZINÁRODNÍHO PRVKU • ZÁSADY MPP • PRAMENY • ŘEŠENÉ PROBLÉMY • ZÁKLADNÍ POJMY A INSTITUTY DEFINICE SOUBOR PRÁVNÍCH NOREM V DANÉM PRÁVNÍM ŘÁDU, KTERÉ UPRAVUJÍ POSTUP SOUDŮ A JINÝCH ORGÁNŮ A ÚČASTNÍKŮ, POPŘ. I JINÝCH OSOB A VZTAHY MEZI NIMI VZNIKAJÍCÍ V ŘÍZENÍ O OBČANSKOPRÁVNÍCH VĚCECH, V NĚMŽ SE VYSKYTUJE MEZINÁRODNÍ PRVEK ZKOUMANÉ NORMY • UPRAVUJÍCÍ PRAVOMOC/PŘÍSLUŠNOST • UPRAVUJÍCÍ POSTAVENÍ CIZINCŮ V ŘÍZENÍ • UPRAVUJÍCÍ ZJIŠŤOVÁNÍ CIZÍHO PRÁVA, VZÁJEMNOSTI, DŮKAZNÍ MOC CIZÍCH VEŘEJNÝCH LISTIN • UPRAVUJÍCÍ UZNÁNÍ,UZNÁNÍ A PROHLÁŠENÍ VYKONATELNOSTI A VÝKON ROZHODNUTÍ CIZÍCH SOUDŮ A CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ MEZINÁRODNÍ PRVEK • V OBČANSKOPRÁVNÍCH POMĚRECH, KTERÉ JSOU PŘEDMĚTEM ŘÍZENÍ • ÚČASTNÍK ŘÍZENÍ JE CIZINEC NEBO CIZÍ PRÁVNICKÁ OSOBA • URČITÝ PROCESNÍ ÚKON MÁ BÝT VYKONÁN V CIZINĚ • JE TŘEBA POSOUDIT DŮKAZNÍ MOC CIZÍ VEŘEJNÉ LISTINY • JE TŘEBA UČINIT OPATŘENÍ NA ZJIŠTĚNÍ CIZÍHO PRÁVA • MÁ BÝT VYKONÁNO ROZHODNUTÍ CIZÍHO ORGÁNU ZÁVĚR • MEZINÁRODNÍ PRVEK JE V ŘÍZENÍ I V SOUKROMOPRÁVNÍM POMĚRU PŘÍKLAD – PRAVIDELNÝ PŘÍPAD MEZINÁRODNÍ PRVEK JE V ŘÍZENÍ A NENÍ V SOUKROMOPRÁVNÍM POMĚRU PŘÍKLAD – NEPRAVIDELNÝ PŘÍPAD MEZINÁRODNÍ PRVEK NENÍ V ŘÍZENÍ A JE V SOUKROMOPRÁVNÍM POMĚRU PŘÍKLAD – NEPRAVIDELNÝ PŘÍPAD POVAHA NOREM MEZINÁRODNÍHO PRÁVA PROCESNÍHO • VZNIKÁ OTÁZKA KOLIZÍ? NIKOLI. • PROČ? JEDNÁ SE O PŘEDPISY, KTERÉ STANOVÍ POSTUP ORGÁNŮ STÁTU. LZE POSTUPOVAT JEN DLE NOREM FÓRA, POKUD JDE O ŘÍZENÍ PŘED SOUDY. MAJÍ TERITORIÁLNĚ OMEZENÉ ÚČINKY. DLE ZAHRANIČNÍCH NOREM LZE POSTUPOVAT JEN VÝJIMEČNĚ TAM, KDE JE TO STANOVENO. • JINÁ OTÁZKA SOUDY ROZHODČÍ – ODPOVĚĎ ZÁVISÍ NA DOKTRÍNĚ, Z NÍŽ ŘÍZENÍ V DANÉM STÁTĚ VYCHÁZÍ. JINÉ ZÁVĚRY POKUD SE PŘIKLONÍME K DOTRÍNĚ SMLUVNÍ, JINÉ U DOKTRÍNY JURISDIKČNÍ ÚPRAVA • § 48 ZMPS „ČESKÉ SOUDY POSTUPUJÍ V ŘÍZENÍ PODLE ČESKÝCH PROCESNÍCH PŘEDPISŮ, PŘIČEMŽ VŠICHNI ÚČASTNÍCI MAJÍ ROVNÉ POSTAVENÍ PŘI UPLATŇOVÁNÍ SVÝCH PRÁV“ ZÁSADA LEX FORI • DŮSLEDEK TOHO, ŽE CIVILNÍ PROCES PŘEDPOKLÁDÁ AKTIVNÍ ÚČAST JUSTIČNÍHO ORGÁNU ZPŮSOBILÉHO TUTO FUNKCI REALIZOVAT JEN NA ÚZEMÍ URČITÉHO STÁTU, NIKOLI MIMO NĚ • JUSTIČNÍ ORGÁN MUSÍ VYSTUPOVAT DLE STEJNÝCH ZÁSAD VŮČI VŠEM ÚČASTNÍKŮM, COŽ UMOŽŇUJE JEN PRINCIP LEX FORI • PRINCIP PERSONALITY ZCELA NEVHODNÝ, NUTNÝ PRINCIP TERITORIALITY (A ZÁSADA LEX FORI) PRAMENY VNITROSTÁTNÍHO PŮVODU • SOUDNÍ ŘÍZENÍ • 97/1963 Sb. – ZMPS • 99/1963 Sb. - OSŘ • ROZHODČÍ ŘÍZENÍ • 216/1994 Sb. - ZRŘ NORMY MEZINÁRODNÍHO PŮVODU • DVOUSTRANNÉ • O PRÁVNÍ POMOCI • O ZACHÁZENÍ S INVESTICEMI A OCHRANĚ INVESTIC • MNOHOSTRANNÉ • CELÁ ŘADA JAK PRO ŘÍZENÍ PŘED SOUDY, TAK PRO ROZHODČÍ NORMY EVROPSKÉHO PŮVODU • nařízení Rady (ES) č. 44/2001/ES, o příslušnosti a uznání a výkonu rozhodnutí občanských a obchodních věcech (Brusel I) • nařízení Rady (ES) č. 2201/2003/ES, o příslušnosti a uznání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti obou manželů k dětem a o zrušení nařízení (ES) č. 1347/2000 (Brusel II) • nařízení Rady (ES) č. 1348/2000/ES, o doručování soudních a mimosoudních písemností ve věcech občanských a obchodních v členských státech • nařízení Rady(ES) č. 1206/2001/ES, o spolupráci soudů členských států při dokazování v občanských nebo obchodních věcech • nařízení Rady(ES) č. 1346/2000/ES, o úpadkových řízeních • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 805/2004, o evropském exekučním titulu pro nesporné pohledávky VZTAHY MEZI JEDNOTLIVÝMI PRAMENY • ZDE VIZ PŘEDNÁŠKA TÝKAJÍCÍ SE PRAMENŮ MEZINÁRODNÍHO PRÁVA SOUKROMÉHO OBECNĚ. PROBLEMATIKA PRAMENŮ MEZINÁRODNÍHO PRÁVA PROCESNÍNHO SE ZDE NIKTERAK NELIŠÍ. ŘEŠENÉ PROBLÉMY - PRAVOMOC SOUDŮ DANÉHO STÁTU (VÝLUČNÁ, FAKULTATIVNÍ, DOHODNUTÁ) - POSTAVENÍ CIZINCŮ V ŘÍZENÍ - ZJIŠŤOVÁNÍ CIZÍHO PRÁVA - PRÁVNÍ POMOC VE STYKU S CIZINOU - UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODNUTÍ - NĚKTERÉ VYBRANÉ OTÁZKY ŘÍZENÍ – LITISPENDENCE, PŘEDBĚŽNÉ OTÁZKY ZÁKLADNÍ INSTITUTY • PRAVOMOC V MEZINÁRODNÍM PRÁVU PROCESNÍM • „VYMEZENÍ PRAVOMOCI ORGÁNŮ STÁTU JAKO CELKU VŮČI PRAVOMOCI ORGÁNŮ JINÉHO STÁTU“ • SMĚŘUJE VNĚ STÁTU – TO NA ROZDÍL OD PRAVOMOCI V OBČANSKÉM PRÁVU PROCESNÍM (SOUHRN OPRÁVNĚNÍ, KTERÁ ZÁKON PŘIZNÁVÁ SOUDŮM JAKO CELKU) OMEZENÍ STÁTU PŘI VYDÁVÁNÍ NOREM • MEZINÁRODNÍ PRÁVO VEŘEJNÉ: - NELZE PODŘIZOVAT PRAVOMOCI NĚKTERÉ SUBJEKTY - NELZE KONAT ŘÍZENÍ VE VĚCECH, KTERÉ SPADAJÍ DO VNITŘNÍCH OTÁZEK CIZÍCH STÁTŮ - STÁT BY SI NEMĚL OSOBOVAT ROZHODOVAT O VĚCECH, KTERÉ NEMAJÍ K NĚMU ŽÁDNOU VAZBU PRVKY VÝZNAMNÉ PRO POSOUZENÍ VAZBY • VZTAH K ÚZEMÍ STÁTU – TERITORIÁLNÍ VAZBA – BYDLIŠTĚ, SÍDLO, UDÁLOST – TERITORIÁLNÍ PRAVOMOC • VZTAH K OSOBÁM BEZ OHLEDU NA AKTUÁLNÍ POBYT – OBVYKLE STÁTNÍ PŘÍSLUŠNOST TYPY PRAVOMOCÍ • VÝLUČNÁ • FAKULTATIVNÍ • ZÁKLADNÍ V. ALTERNATIVNÍ V. SPECIÁLNÍ • DOHODNUTÁ V. VYPLÝVAJÍCÍ Z PRÁVNÍ NORMY PRAVOMOC VÝLUČNÁ • STÁT STANOVÍ PRAVOMOC SVÝCH ORGÁNŮ JAKO VÝLUČNOU. • NEPŘÍLIŠ ČASTÝ PŘÍPAD - § 43 ZMPS, ČLÁNEK 22 BRUSEL I • DŮSLEDEK: NEEXISTENCE PŘEKÁŽKY ZAHÁJENÉHO ŘÍZENÍ, NEEXISTENCE VĚCI ROZSOUZENÉ, NELZE UZNAT CIZÍ ROZHODNUTÍ PRAVOMOC FAKULTATIVNÍ • STÁT TOLERUJE SKUTEČNOST, ŽE SOUDY JINÉHO STÁTU MAJÍ PRO PŘEDMĚTNÝ VZTAH DÁNU PRAVOMOC • DŮSLEDKY: NA ZVÁŽENÍ PŘEKÁŽKA ZAHÁJENÉHO ŘÍZENÍ, DO JISTÉ MÍRY NA ZVÁŽENÍ PŘEKÁŽKA VĚCI ROZHODNUTÉ DALŠÍ TYPY • ZÁKLADNÍ V. ALTERNATIVNÍ • ZÁKLADNÍ V. SPECIÁLNÍ • VIZ PŘÍKLADY V BRUSEL I DOHODNUTÁ PRAVOMOC • PROROGAČNÍ V. DEROGAČNÍ DOHODA • ZNĚNÍ: STRANY SE ZAVAZUJÍ, ŽE VEŠKERÉ SPORY BUDOU ŘEŠENY U SOUDŮ: • V ČR • V MÍSTĚ SÍDLA PRODÁVAJÍCÍHO • V BRNĚ POKRAČOVÁNÍ • PROROGACE V. DEROGACE • PODOBA DOHODY: SAMOSTATNÁ SMLOUVA NEBO DOLOŽKA • ZVLÁŠTNOSTI DOLOŽKY: SAMOSTATNÁ SOUČÁST SMLOUVY HLAVNÍ • FORMA – ZAJÍMAVÉ POSUNY FORUM SHOPPING • FORUM DANÉ NA VÝBĚR • VZNIK JEVU – DŮSLEDEK FAKULTATIVNÍ PRAVOMOCI • RŮZNÉ NÁZORY NA TENTO JEV VÝZNAM FÓRA • PODMÍNĚNOST APLIKACE NOREM PROCESNÍCH, KOLIZNÍCH, VEŘEJNOPRÁVNÍCH • NÁZOR NA APLIKACI UNIFIKOVANÝCH NOREM • PODMÍNĚNOST VE VAZBĚ NA VÝKON RESP. UZNÁNÍ SOUDNÍHO ROZHODNUTÍ NA SHLEDANOU PŘÍŠTÍ PŘEDNÁŠKA NAŘÍZENÍ 44/2001 – PROSÍM PŘINÉST TEXT