2. seminář: Vídeňská úmluva – mezery, vztah k mezinárodním obchodním zvyklostem; nestátní prostředky úpravy vztahů mezi mezinárodními obchodníky
Několik otázek, které byste si měli připravit na druhý seminář z PMO:
- Co je to „mezera“ přímé úpravy?
- Jaké typy mezer znáte?
- V čem spočívá rozdíl mezi nimi?
- Jakým způsobem se VÚ staví ke svým mezerám?
- Co je to mezinárodní obchodní zvyklost?
- Jaké typy zvyklostí rozlišuje VÚ?
- Jaký je vztah VÚ a mezinárodních obchodních zvyklostí?
- Co to jsou „standardizované způsoby uzavírání smluv?
- Charakterizuj obchodní podmínky.
- Jakým způsobem dojde k včlenění obchodních podmínek do smlouvy?
- Co je tzv. „bitva forem“?
- Jaké jsou způsoby řešení bitvy forem?
V úvodu druhého semináře budou probírány standardizované způsoby uzavírání smluv, přičemž o něco větší pozornost bude věnována obchodním podmínkám a jejich vztahu k VÚ, mimo jiné budou zmíněny i v souvislosti s čl. 9 odst. 1 VÚ.
Obchodní podmínky jednou z forem standardizovaného způsobu uzavírání smluv. Je možné je definovat např. jako předem připravený, typizovaný soubor pravidel chování mezi stranami určité smlouvy. Typizace naznačuje, že nejsou zamýšleny k použití pro jednu konkrétní smlouvu, ale jejich autor je hodlá použít u většíno počtu podobných smluv/obchodních transakcí.
Obchodní podmínky je možné členit podle různých kritérií :
adhézní = jedna ze stran těží z výhody svého podstatně silnějšího ekonomického postavení a nedává tak druhé straně možnost vyjednávat o úpravě vzájemných práv a povinností, ale nutí ji do přijetí svých obchodních podmínek
vzorové = předpokládá se další jednání o výsledné podobě obchodních podmínek
nebo
individuální
vytvořené svazem / asociací / mezinárodní organizací
nebo
začleněné do smlouvy pomocí včleňovací doložky
upravující smluvní vztah na základě obchodní zvyklosti v daném odvětví--
Aby pravidla v obchodních podmínkách upravovala vzájemná práva a povinnosti stran konkrétní smlouvy, je pravidelně nezbytné začlenění těchto obchodních podmínek do smlouvy. K tomuto účelu slouží tzv. včleňovací doložka. Její znění může mít různou podobu, zde je jedna z možných variant :
Nedílnou součástí této smlouvy jsou i obchodní podmínky ... je nutná přesná charakterizace obchodních podmínek ... které jsou otištěny na zadní straně tohoto formuláře / které tvoří přílohu č.I této smlouvy / Všeobecné podmínky finančního leasingu movitých předmětů vytvořených Českou leasingovou a finanční asociací.
Více k obchodním podmínkám, k jejich vztahu k VÚ a také ke včleňovací doložce viz následující odkaz, který je dostupný také z interaktivní osnovy Rozbor a návod k tvorbě smluvních doložek.
-
Zde ještě několik dalších variant všeobecných obchodních podmínek :
Dále je uvedeno několik příkladů s řešením, které se týkají nejenom obchodních podmínek, ale také způsobu uzavírání smluv podle Vídeňské úmluvy obecně a dále i některých povinností prodávajícího.
Př 1. :
Prodávající, společnost zřízená dle maďarského práva (místo a sídlo podnikání na území Nizozemí) a kupující, společnost zřízená dle českého práva (místo, sídlo podnikání na území ČR) uzavřeli smlouvu o postupných dodávkách zboží (ošacení). Při kontraktaci (mezi nepřítomnými) se objevily vedle základní nabídky i obchodní podmínky prodávajícího. V základní smlouvě na ně sice nebyl odkaz, nicméně byly přiloženy k nabídce. V těchto podmínkách byla mimo jiné následující ustanovení:
V základní smlouvě bylo obsaženo ustanovení o řešení sporů (Veškeré spory z této smlouvy budou řešeny u RS při HK a AK ČR). Rovněž zde byla doložka o volbě českého práva.
Př 2. - obchodní podmínky :
Společnost Seneko ve lhůtě tří dnů potvrdila objednávku doporučeným dopisem potvrzujícím množství, typ a cenu pil. Dále v dopise byla před podpisem věta: „Společnost Seneko obchoduje jen na základě svých obchodních podmínek. Tyto jsou nedílnou součástí smlouvy“. Podmínky byly rovněž ke smlouvě přiloženy.
Př 3. - písemná forma smlouvy, dohoda o písemné formě změn, pokus o změnu na základě praxe mezi stranami :