Osnova k PMO - cvičení - Valdhans

6. seminář: Řešení příkladů

 

1.

Dne 25.1.2006 zaslala společnost Průwind spol.s.r. objednávku společnosti Good vaud s místem podnikání a sídlem na území Švédska. Obsahem objednávky (k níž byly přiloženy obchodní podmínky společnosti Průwind a v níž bylo uvedeno, že společnost obchoduje jen na základě svých obchodních podmínek) byla dodávka tiskařského stroje dle specifikace uvedené v katalogu společnosti Good vaud pro rok 2006. Součástí katalogu byly obchodní podmínky společnosti Good vaud, v nichž bylo uvedeno, že společnost obchoduje jen na základě svých obchodních podmínek. Z dalších ujednání pro nás bylo zajímavé:
 
a)       v části objednávka u společnosti Průwind:
    • Předmět a další otázky neuvedené výslovně v této smlouvě jsou dány Katalogem společnosti Good vaud pro rok 2006.
    • Doložka „Tato smlouva se řídí českým právem“.
  •  
  • Doložka „Veškeré spory budou řešeny smírně u Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR“.
  • Dodací podmínka: červen 2006 DDP INCOTERMS 2000 s montáží.
 
b)       v části obchodní podmínky společnosti Good vaud:
  • Doložka „Tato smlouva se řídí švédským právem s vyloučením Úmluvy OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží“.
  • Doložka „Veškeré spory budou řešeny u Rozhodčího soudu při Švédské obchodní komoře ve Stockholmu“.
  • Dodací podmínka: bude dohodnuta ve zvláštní dohodě.
  • Záruka na výkonnostní paramenty dle Přílohy č. 3: tři roky od faktického předání zboží.
 
Společnost Good vaud bez dalšího potvrdila objednávku společnosti Průwind bez jakéhokoli odkazu na své podmínky.
 
Posuď a argumentuj smlouvou či ustanoveními Vídeňské úmluvy. 
  1. Právní režim smlouvy s vyhodnocením vztahu jednotlivých doložek k Úmluvě OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží, tj. i k průběhu kontraktace.
  2. Místo řešení sporu v případě, kdy chce žalovat:
  • prodávající na nezaplacení kupní ceny a úroky z prodlení
  • kupující na náhradu škody
  1. Situaci, kdy nebyla dodána montáž. Společnost Good vaud plnila 15.6.2006, avšak bez montáže. Jaké možnosti dává stranám Vídeňská úmluva?
  2. Situaci, kdy v lednu 2009 zjistí společnost Průwind, že stroj dlouhodobě nevykazuje výkonnostní parametry dle technické specifikace. Právník společnosti tvrdí, že není možné již reklamovat, neboť lhůta pro reklamaci vad skrytých dle článku 39 Vídeňské úmluvy již uplynula. Vzhledem k její prekluzivní povaze je spor beznadějný.
  3. Situaci, kdy stroj v důsledku vady, která byla identifikována až po pěti měsících (a byla řádně reklamována) byl do tzv. plného provozu uveden až v prosinci 2006. Průwind chce žalovat na náhradu škody. Uveď možná omezení výše a naopak, co může strana požadovat.
  4. Situaci, kdy strana řádně reklamovala a Good vaud uznala reklamaci s tím, že bude dovezen nový stroj. Průwind původní stroj uskladnil bez dozoru na dvoře. Stroj byl poškozen v důsledku špatného skladování i působení lidského prvku. Průwind uvedl, že jej to nezajímá, protože stroj byl řádně reklamován a Good vaud si jej měl řádně zabezpečit. 

 

 

 

2.

Český prodávající, zapsaný v obchodním rejstříku pod firmou David Novák – výroba cihel a německý kupující Schweizerische Kosmetik GmbH uzavřeli smlouvu na dodávku 120 palet obvodových izolačních cihel. Zboží mělo být dodáno ze skladiště prodávajícího ve Znojmě (byla použita doložka EXW). Zboží bylo dopraveno do místa sídla kupujícího v Basileji, přičemž bylo konstatováno, že zásilka je plnopočetná a cihly na pohled nevykazují žádné vady. Tak bylo zboží uskladněno po dobu 3 týdnů. Po této době kupující počal realizovat stavbu nové výrobní haly své továrny na výrobu mýdla, k čemuž chtěl použít nově zakoupené cihly. Během stavby však zjistil, že průměrně každá druhá paleta obsahuje více než 10% cihel, které se při zdění (při obvyklé manipulaci) rozpadnou na kusy. Kupující okamžitě přerušil práce na stavbě, zjistil celkový rozsah vadných cihel a bezprostředně poté prodávajícímu vadu dodaných cihel oznámil. Podle expertízy vypracované nezávislým odborníkem na zakázku kupujícího bylo zjištěno, že vada je zapříčiněna nedostatečným vypálením cihel. Ve smlouvě nebyla sjednána záruka ani jiná garance kvality.

Smlouva mimo jiné obsahovala ustanovení: „Veškeré majetkové i nemajetkové spory mezi stranami budou řešeny na neutrální půdě před obecnými soudy v Rakousku“.
 
Kupující požadoval po prodávajícím dodání 30 palet cihel náhradou za poškozené a zároveň náhradu škody, spočívající v dodatečných nákladech a dále náhradu zisku ušlého opožděním zahájení činnosti výrobní linky, jež měla v nové budově stát.
 
Prodávající požadavky vznesené švýcarskou stranou zamítl jako neoprávněné a odmítl dodat náhradní plnění. Kupující proto zažaloval prodávajícího v České republice. Prodávající v prvé řadě namítl, že je český soud kvůli smluvnímu ujednání nepříslušný a spor by měl být řešen v Rakousku.
 
  1. Rozeberte právní režim uvedené smlouvy a uveď, jakým způsobem budou vyplněny mezery ve Vídeňské úmluvě, pokud bude aplikována.
  2. Posuďte procesní doložku, rozeberte její obsah a vypořádejte se s námitkou žalovaného prodávajícího.
  3. Rozeberte stručně celou situaci a posuďte oprávněnost požadavků kupujícího.
  4. Vzhledem k tomu, že se posléze rozhodla německá společnost uplatnit také sjednanou smluvní pokutu ve výši 10% ceny celého plnění, posuďte právní režim smluvní pokuty a otázku její platnosti.
  5. Jak byste změnil(a) hodnocení v případě, že by při přejímání zboží odpovědný zaměstnanec kupujícího zjistil popraskání cihel na každé druhé paletě, avšak cihly by byly vypáleny z hlíny, kterou dodala Deutsche Kosmetik GmbH?

 

 

3.

Společnost Gedeon Ltd. (výrobce) se sídlem a místem podnikání v Nizozemí a společnost Alfa spol. s r.o. se sídlem na území ČR a s pobočkami (pravidelně uváděnými na všech firemních materiálech, www stránkách, dopisních papírech) na území SR, Polska a Ukrajiny uzavřely níže uvedenou smlouvu.

Tato smlouva byla uzavřena dne 25.4.2004 a jejím předmětem byla dodávka 10 000 kusů triček s potiskem dle Katalogu prodávajícího. Mimo běžných náležitostí strany dohodly rovněž dodací podmínku: DDP INCOTERMS 2000 10.6.2004. Součástí smlouvy byly další doložky, konkrétně:
a) „Veškeré spory budou řešeny v rozhodčím řízení.“
b) „Balení: Zboží bude baleno v jednotlivých sáčcích s potiskem v jazyce anglickém, českém, polském, slovenském a ukrajinském. Tyto sáčky budou po 100 kusech zabaleny v krabících s popisem ve výše uvedených jazycích. Text potisku je uveden v příloze smlouvy.“
c) „Smlouva se řídí nizozemským právem.“
 
Zboží bylo dodáno v určený den. Ihned bylo distribuováno do poboček. 15.8.2004 se vrátila část dodávky z Ukrajiny s následujícím vysvětlením:
„Zboží nelze zařadit do prodeje, neboť na Ukrajině platí zákon, dle něhož musí být zboží označeno v ukrajinském jazyce. To u této části dodávky nebylo dodrženo“.
Za další měsíc z Ukrajiny došla zpráva, že společnost Sovjetfilm prostřednictvím Advokátní kanceláře upozornila na porušení autorských práv (využití motivu z filmu „Jen počkej zajíci“). Proto byla všechna trička stažena z prodeje a uskladněna. V průběhu skladování došlo k jejich krádeži.
Česká strana ihned po skončení závodní dovolené (30.8.2004) reklamovala nedostatek značení. Nizozemská strana zamítla s tím, že nejde o vadu zboží.
Po polovině září reklamovala rovněž motiv potisku. Nizozemská strana jí sdělila, že opět nenese za problém odpovědnost, neboť dle nizozemského práva je celá záležitost zcela v pořádku a disponuje pro území EU souhlasem k užití od autora. Není jejím problémem, že česká společnost distribuovala zboží na Ukrajinu. 
 
 
Urči:
1.    Právní režim předložené smlouvy (1 bod). Vypořádej se zvláště s doložkou o volbě nizozemského práva.
2.    kde a jak bude řešen spor. Uveď slabiny či silné stránky příslušné doložky.
3.    Zhodnoť otázku postupu kupujícího v případě reklamace potisku sáčků. Zhodnoť argumentaci prodávajícího (1 bod). Uveď další možnosti argumentace kupujícího.
4.    Kvalifikuj případ týkající se potisku triček (motivu). Vyhodnoť situaci stran.
5.    Uveď, jaké nároky může využít kupující v případě vadného potisku sáčků.
6.    Je možné uplatnit tytéž nároky i u potisku - motivu triček.
Následující