Právo mezinárodního obchodu – 4. seminář JUDr. Klára Svobodová Vady zboží o Vada = nesoulad mezi dohodnutým (jinak určeným) plněním a plněním dodaným o Zboží bez vad -> článek 35 -> články 41, 42 Dělení vad o Faktické x právní o Kvalitativní x kvantitativní o Zjevné x skryté o Časové rozlišení vad Faktické vady o Článek 35/1, 2 -> znění smlouvy -> praktiky, zvyklosti -> VÚ X vady, o kterých kupující v době uzavření smlouvy věděl nebo nemohl nevědět (stačí vědomost) Právní vady o Článek 41 -> právo třetí osoby (rozhodující je účinek na vlastnické právo) X kupující souhlasil s převzetím zboží s takovou vadou Právní vady o Článek 42 -> právo třetí osoby spočívající v právu duševního vlastnictví -> vědomost prodávajícího v době uzavření smlouvy -> existence v době dodání -> teritoriální omezenost (země určení, země místa podnikání kupujícího) X vědomost kupujícího v době uzavření smlouvy X prodávající postupoval podle podkladů kupujícího Časové rozlišení vad o Rozhodná doba – okamžik přechodu nebezpečí o Vady existující v rozhodné době -> zjevné -> projevují se později o Vady vzniklé po rozhodné době Odpovědnost prodávajícího o Prodávající odpovídá za vady: • Existující v době přechodu nebezpečí • Vzniklé po přechodu nebezpečí porušením povinnosti prodávajícího včetně nedodržení záruky Reklamační proces – vady faktické o Kdo má zkontrolovat zboží? o Kdy má být vada zjištěna? o Kdy má být vada oznámena? o Jak má být vada oznámena? Vady zjevné x vady skryté Reklamační proces – vady faktické o Články 38, 39 o Podmínka uplatnění nároků kupujícího o Interpretační nejednoznačnost Kontrola o Článek 38 o Žádná sankce za nesplnění (x vazba na oznámení vady) -> kupující může zjistit vadu bez prohlídky (dokumenty) ->pokud neprohlédne nebo prohlédne nedbale, ale dodrží požadavky článku 39 – práva z vad nezanikají Kontrola o Kdo provádí prohlídku zboží? • Kupující odpovídá za zajištění a provedení prohlídky -> osobně (zaměstnanec, třetí osoba) -> dohoda stran o společné prohlídce -> dohoda stran o realizaci prohlídky třetí osobou (specializované společnosti) -> zákazník kupujícího • Za špatně provedenou prohlídku odpovídá kupující, i když je provedena jinou osobou (x strany se dohodly, že prohlídku provede nezávislý subjekt, prohlídka byla ovlivněna třetí osobou na výslovnou žádost prodávajícího, prohlídka byla provedena státním kontrolním orgánem) Kontrola o Způsob prohlídky • Dohoda stran • Praxe, zvyklosti • Žádná výslovná úprava ve VÚ => obecné zásady – prohlídka přiměřená okolnostem (řádná prohlídka) – v mezinárodním obchodě neexistuje shoda -> významné okolnosti – místo dodání zboží, druh zboží, způsob zabalení, zda je kupující konečným odběratelem Kontrola o Místo a čas prohlídky • Úzce propojeny • V době podle okolností co nejkratší -> počátek lhůty, délka lhůty -> místo dodání zboží, druh zboží, způsob zabalení, kulturní odlišnosti, profesionalita a zkušenost kupujícího, způsob a náročnost kontroly Kontrola • Počátek běhu lhůty -> od dodání zboží – předání kupujícímu -> dojití zboží do místa určení (smlouva zahrnuje přepravu) -> dojití zboží do nového místa určení ü Zboží je během přepravy směrováno do jiného místa určení nebo je kupujícím znovu odesláno ü Kupující neměl možnost je prohlédnout ü Prodávající v době uzavření smlouvy věděl nebo měl vědět o této možnosti Oznámení vad o Vyjasnění, zda nastalo porušení povinnosti prodávajícím dodáním vadného zboží o Forma oznámení o Komu se oznamuje o Obsah oznámení o Lhůta pro oznámení Oznámení vad o Forma • Smlouva, zvyklosti, praktiky • VÚ nemá výslovnou úpravu => jakákoli forma (problém s dokazováním) • Konkludentní oznámení (např. nezaplacení kupní ceny) - NE Oznámení vad o Komu se oznamuje? • Prodávající osobně se musí dozvědět o oznámení vad Oznámení vad o Obsah oznámení • VÚ – povaha vad • Oznámení typu „dodané zboží je vadné“ není dostačující • Rozhodné okolnosti – druh zboží, druh vady, profesionalita kupujícího • Nutnost uvést některé nároky Oznámení vad o Lhůta pro oznámení vad – v přiměřené době poté, co prodávající zjistil nebo měl zjistit povahu vad • Počátek běhu lhůty -> ukončení prohlídky -> okamžik skutečného zjištění vad -> okamžik předání stížností od klientů (pokud nezačal běžet dříve) Oznámení vad • Přiměřená doba -> rozhodné okolnosti – druh zboží, druh nároků, zkušenost a profesionalita kupujícího, rychlost komunikačních prostředků -> různé přístupy národních soudů – ve prospěch prodávajícího nebo kupujícího Reklamační proces – vady skryté o Vady, které kupující nemohl zjistit při řádné prohlídce o Oznámení vad -> v době přiměřené od zjištění vad (od doby, kdy se vada projevila) -> nejpozději do 2 let od předání zboží Povaha lhůty podle článku 39 o Prekluzivní!!!! o Pokud kupující neoznámí včas, zanikají jeho nároky z vadného plnění Článek 40 o Zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu o Prodávající věděl nebo nemohl nevědět o skutečnostech, které jsou příčinou vad a nesdělil je kupujícímu • Míra vědomosti prodávajícího • Okolnosti ovlivňující znalost vad – množstevní vady, plnění aliud, úmysl prodávajícího (prodávající musel vědět o vadách), zda je prodávající výrobcem, obchodní vztah mezi prodávajícím a kupujícím Článek 40 • Kdy má prodávající vědět o vadách – v době předání zboží • Kupujícímu jsou zachovány nároky • Důkazní břemeno – nese kupující Článek 44 o Omluvitelné důvody neoznámení vad o Kupujícímu je zachován nárok na snížení kupní ceny a náhradu škody o Nemá vliv na lhůtu podle článku 39/2 o Co jsou omluvitelné důvody? • Okolnosti podobné okolnostem vyšší moci • Některé důvody na straně kupujícího (nemoc, ….) Reklamace právních vad o Článek 43/1 -> lhůta pro oznámení – přiměřená doba poté, kdy se kupující dozvěděl nebo měl dozvědět o vadě -> obsah oznámení – vada, povaha vady -> neexistuje maximální lhůta Reklamace právních vad o Zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu • Článek 43/2 • Článek 44 ??? Příklad Společnost SPEOD, s.r.o s místem podnikání v ČR a společnost KNOPF GmbH s místem podnikání v Německu uzavřely smlouvu o dodávce 300 kusů speciálních oděvů pro záchranáře. Tyto oděvy mimo jiné neměly mít žádné knoflíky, ale podle zvláštních požadavků kupujícího pouze tzv. suché zipy. Zboží bylo dodáno do skladu kupujícího v Německu. Po 20 dnech kupující uplatnil reklamaci. Vadu nezjistil sám, protože zboží vůbec neprohlédl, ale teprve na základě reklamace svého odběratele. ??? Příklad o Zhodnoť postup kupujícího ve světle VÚ. Jaké jsou důsledky porušení jeho povinnosti? o Jak by se mohl kupující bránit? ??? Příklad o Specifická vlastnost zboží vymezená ve smlouvě o Zboží nedodáno v provedení, která odpovídá smlouvě => vada zboží o Vada existovala v době přechodu nebezpečí – jedná se o zjevnou vadu o Kupující měl dodržet postup podle článků 38 a 39/1 -> prohlédnout zboží v době co nejkratší – po dojití do skladu -> oznámit v přiměřené době – 20 dní je moc ??? Příklad o Kupující by se mohl dovolat článku 40 -> prodávající nemohl nevědět o tom, že oděvy mají knoflíky ??? Příklad Společnost Firenze s místem podnikání v Itálii (kupující) a společnost Sportovec, s.r.o. s místem podnikání v ČR uzavřely smlouvu o dodávce sportovních bund. Předmět smlouvy byl vymezen dle katalogu obsahujícího barevnou stupnici a údaje o kvalitě látek. Zboží bylo dodáno za podmínky FCA Brno hlavní nádraží INCOTERMS 2000. Při přejímce bylo zjištěno, že zboží nedopovídá množstvím a barevnou škálou smlouvě. Vzhledem k tomu, že právě nastaly velikonoční prázdniny, bylo dokončení prohlídky odsunuto na dobu po prázdninách, tj. za 10 dnů. Prohlídka byla dokončena a kupující onemocněl. Vady oznámil ústně ihned, písemně za dalších 14 dní. ??? Příklad o Posuďte existenci vad zboží. o Posuďte postup prodávajícího. ??? Příklad o Zboží neodpovídá smlouvě (množství, provedení) o Vady existovaly v době přechodu nebezpečí o Zjevné vady ??? Příklad o Prohlídka -> vady zjistil ihned -> prohlídku dokončil za 10 dnů o Oznámení vad -> oznámeno ústně ihned po prohlídce (ve VÚ není povinná písemná forma) -> přiměřená doba? Příklad Společnost Vandkunsten se sídlem v Roskilde (Dánsko) je výrobcem nábytku. Společnost Skandinávksý nábytek, s.r.o. se sídlem v Brně dodává nábytek od různých výrobců do několika prodejen v České republice a na Slovensku. Dne 15.1.2007 strany uzavřely smlouvu o dodání celkem 100 ks nábytku (jednalo se o vybavení ložnic - postele, noční stolky, komody). Vzor, typ dřeva a barva nábytku byly stanoveny na základě katalogu prodávajícího. Celková cena byla sjednána ve výši 39 462 EUR. Zboží mělo být dodáno 15.3.2007. Smlouva obsahovala mimo jiné tyto doložky: o CPT Brno INCOTERMS 2000, 15.3.2007 o Maximální výše náhrady škody – 20 000 EUR o Tato smlouva a veškeré otázky s ní související se řídí dánským právem. Příklad Přepravu zboží zajišťovala dánská společnost Eurotransport. V důsledku neohlášené stávky zaměstnanců společnosti, která provozuje pravidelnou lodní linku (trajekt) na trase Gedser (Dánsko) – Warneműnde (Německo), došlo ke zpoždění dodávky nábytku o tři dny. Prodávající kupujícího o zpoždění předem neinformoval. Kupující ihned zboží prodal svým odběratelům. V průběhu dubna dostal kupující od svých odběratelů několik reklamací ohledně nábytku, který byl součástí dodávky od dánského výrobce. Ze stížností vyplývalo, že postele a komody jsou vyrobeny z dubového dřeva a ne z bukového, jak bylo dohodnuto. Na základě těchto reklamací kupující dne 15.4.2007 poslal dánskému výrobci toto oznámení: „Zboží (postele, komody), které jsme od vás obdrželi dne 18.3.2007, neodpovídá smlouvě.“ Kupující nezaplatil kupní cenu. Příklad Posuďte, zda kupujícímu vznikly nároky z vad zboží. Příklad o Zboží neodpovídá smlouvě (bukové x dubové dřevo) o Prohlídka zboží – zákazník kupujícího o Oznámení vad Ø Řádnost? Ø Včasnost? o Možnost uplatnění článku 40? Nároky stran z porušení smlouvy o Kupující • Práva uvedená v článcích 46 – 52 • Náhrada škody o Prodávající • Práva uvedená v článcích 62 – 65 • Náhrada škody Podstatné x nepodstatné porušení smlouvy o Vliv na volbu nároku o Podstatné porušení -> stanoveno ve smlouvě -> článek 25 ü Újma druhé strany, která ji v podstatné míře zbavuje toho, co je oprávněna očekávat od smlouvy ü Strana porušující smlouvu, příp. rozumná osoba předvídá důsledky porušení ü Př. nedodání zboží, neudržitelné průtahy při dodání, zásadní nedostatky v množství, velmi špatná kvalita zboží Institut dodatečné lhůty o Články 47, 63 o Ke splnění jakékoli povinnosti o Na úvaze strany, která neporušila smlouvu o Přiměřená o V jejím průběhu nelze uplatnit jiné nároky (mimo náhradu škody) o Nesplnění povinnosti samo o sobě nezakládá zánik smlouvy Nároky kupujícího o Porušení týkající se dodání zboží • Nedodání zboží • Plnění in natura (dodání) • Odstoupení od smlouvy • Dodání vadného zboží • Plnění in natura (výměna, oprava) • Odstoupení od smlouvy • Sleva z kupní ceny o Porušení ostatních povinností • Plnění in natura • Odstoupení od smlouvy Nedodání zboží o Kupující může požadovat splnění povinnosti (článek 46/1) – přiměřená lhůta (článek 47) – pokud prodávající nedodá nebo prohlásí, že nedodá => odstoupení od smlouvy (článek 49/1 pís b) o Pokud nedodání zakládá podstatné porušení smlouvy – může odstoupit ihned (článek 49/1 pís a) Dodání vadného zboží • Dodání vadného zboží zakládá podstatné porušení smlouvy • Odstoupení od smlouvy (článek 49/1) • Dodání náhradního zboží (výměna) – článek 46/2 -> jen byl-li nárok učiněn současně s oznámením vad nebo v přiměřené době poté -> článek 82 – vrácení původně dodaného zboží -> lze stanovit přiměřenou lhůtu – po marném uplynutí lze odstoupit od smlouvy (článek 49/2 pís b bod ii) Dodání vadného zboží • Odstranění vad (oprava) – článek 46/3 -> opravitelnost -> přiměřenost okolnostem -> uplatnění nároku v oznámení vad nebo v přeměřené době poté -> lze stanovit přiměřenou lhůtu – po marném uplynutí lze odstoupit od smlouvy (článek 49/2 pís b bod ii) • Sleva z kupní ceny – článek 50 -> jednostranný nárok kupujícího -> poměr mezi hodnotou, kterou mělo dodané zboží v době dodání, a hodnotou, kterou by mělo zboží bez vad (x články37, 48) Dodání vadného zboží • Dodání vadného zboží nezakládá podstatné porušení smlouvy • Odstranění vad • Sleva z kupní ceny Porušení jiné povinnosti o Podstatné • Odstoupení od smlouvy (článek 49/1 pís a) • Požadavek splnění povinnosti – možno stanovit přiměřenou lhůtu – pokud prodávající nesplní => odstoupení od smlouvy o Nepodstatné • Požadavek splnění povinnosti Právo druhého plnění o Článek 37 -> prodávající dodal předčasně -> do doby dodání může odstranit vady na zboží -> kupujícímu nesmí vzniknout nepřiměřené potíže či výdaje -> kupujícímu je zachován nárok na náhradu škody Právo druhého plnění o Článek 48 -> prodávající dodá včas -> má právo odstranit jakékoli nesplnění svých povinností -> bez nepřiměřeného odkladu -> kupujícímu nevzniknou nepřiměřené potíže -> prodávající o druhé plnění požádá (oznámí je) -> nárok kupujícího na náhradu škody je zachován Nároky prodávajícího o Porušení povinnosti zaplatit kupní cenu o Porušení povinnosti převzít zboží o Porušení ostatních povinností -> odstoupení od smlouvy -> splnění povinnosti