Turbodmychadla Trema Ltd se sídlem v Londýně uzavřela s Motorturbo, a. s. se sídlem v Jičíně smlouvu o spolupráci, podle které měla Motorturbo dodat celkem pět zásilek turbodmychadel do lodních turbín vyráběných v závodě Tremy v Marseille a následně zajišťovat servis turbodmychadel a poskytovat informace o nových technologiích v této oblasti. Ve smlouvě bylo současně ujednání: „Za porušení kterékoliv povinnosti týkající se plnění podle této smlouvy vzniká druhé straně nárok na smluvní pokutu ve výši 5.000 EUR za každé jednotlivé porušení; tím nejsou dotčeny ostatní nároky podle této smlouvy nebo podle práva rozhodného“. Zboží mělo být dodáno v dřevených bednách s označením odběratele, s úchyty pro jeřábovou manipulaci a se zabezpečením zásilky proti nárazu; zboží mělo být přepraveno po železnici. Dodávky se měly uskutečnit v termínech 10. 2., 10. 4., 10. 6., 10. 8. a 10. 10. Zboží mělo být dodáno v množství, které uvede Trema v objednávce na formuláři Motorturba za cenu podle ceníku aktuálního v době odeslání objednávky, placení mělo proběhnout hladkým platem do 14 dnů od každé z dodávek, žádná záloha neměla být skládána. Informace o technologiích a servis v záruční době měl být poskytován bezplatně. Dne 10. 2. došlo k převzetí první zásilky Tremou od SNCF (francouzská národní železniční společnost) a obratem k jejímu zaplacení, Trema současně zaslala objednávku na další zboží. Při montáži turbodmychadel koncem března technici Tremy zjistili, že turbodmychadla mají velmi špatnou povrchovou úpravu (vady laku, barva na závitech aj.) a že opracování vnějšího pláště je nekvalitní (stopy po odlévání nebyly vybroušeny do hladka), tyto vady odstranili montéři Tremy. Současně Trema zaslala Motorturbu e-mail, ve kterém oznámila všechny nedostatky zboží s tím, že u všech kusů první dodávky uplatňuje nárok na slevu 10% z ceny a že tato částka bude odečtena od platby za příští dodávku. Motorturbo nikterak nereagovala. Dne 10. 4. došlo k převzetí druhé zásilky. Trema zaplatila částku nižší o slevu a současně objednala další turbodmychadla. Když došlo na konci května k montáži druhé série turbodmychadel, zjistila Trema shodné vady, jako v březnu. Nedostatky opět odstranila na vlastní náklady; následkem toho však došlo ke zpoždění kompletace lodních turbín, které dodávala svému odběrateli do Španělska. Dne 4. 6. odeslala Trema e-mailem a současně faxem dopis, ve kterém uvedla, že uplatňuje nárok: a) na slevu 10% z důvodu nutnosti opravy nedostatků zboží, b) na smluvní pokutu 5.000 EUR za porušení smlouvy, spočívající v nedostatcích turbodmychadel, c) na náhradu škody, která jí vznikla zpožděním dodávky španělskému partnerovi v důsledku odstraňování nedostatků turbodmychadel, Motorturbo e-mailem ze dne 7. 6. navrhuje společné jednání o dalším plnění smlouvy s tím, že s uplatněnými nároky nesouhlasí a upozornila, že již od 2. 6. je na cestě třetí zásilka. Dne 10. 6. měla být odebrána další dodávka, Trema ji však od SNCF odmítla převzít a 11. 6. oznámila Motorturbu, že od smlouvy, pokud jde o doposud nesplněné dodávky, odstupuje, a že zboží nepřevezme, neboť Motorturbo neskýtá záruku seriózní spolupráce. Zásilka zůstala na manipulační koleji SNCF. Vzhledem k extrémně deštivému počasí do beden, uložených na plošinových vozech, zateklo a došlo vlivem působení koroze k neopravitelnému poškození vnitřních částí turbodmychadel. Úkoly: 1. Popište stručně (ale přesně a úplně) právní režim popsaných závazků a proveďte aplikační test právní úpravy. 2. Posuďte nároky na slevu z ceny uplatněný v březnu a v červnu. 3. Posuďte nárok na smluvní pokutu uplatněný v červnu a vyjádřete se k právnímu režimu smluvní pokuty z pohledu Vídeňské úmluvy. 4. Posuďte nárok na náhradu škody uplatněný v červnu. 5. Posuďte odstoupení od smlouvy, jak je učinila Trema v červnu. 6. Posuďte jednání Tremy od 10. 6. včetně a uveďte, jaké povinnosti měla a jaké následky z toho eventuálně vyplývají.