Prameny právní úpravy z.č. 356/2003 Sb., zákon o chemických látkách a chemických přípravcích, ve znění č. 186/2004, .... 371/2008 Sb. z.č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky, ve znění č. 362/2007 Sb. z.č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví z.č. 140/1961 Sb., trestní zákon z.č. 200/1990 Sb., přestupkový zákon vše v platném znění Prováděcí předpisy Nař.vl.č. 114/1999 Sb., kterým se pro účely trestního zákona stanoví, co se považuje za jedy, nakažlivé choroby a škůdce, ve znění č. 40/2002, 444/2003 Sb Vyhl.č. 256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií a další. související předpisy z.č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní z.č. 378/2007 Sb., o léčivech z.č. 156/1998 Sb., o hnojivech, z.č. 167/1998 Sb., o návykových látkách z.č. 166/1999 Sb., o veterinární péči vše v platném znění související předpisy 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči 185/2001 Sb., o odpadech, 455/1991 Sb., živnostenský zákon, 500/2004 Sb., o správním řízení 111/1994 Sb., o silniční dopravě 266/1994 Sb., o drahách Prameny mezinárodního práva Stockholmská úmluva o persistentních organických znečišťujících látkách (Stockholm 2001) Rotterdamská úmluva o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné látky a pesticidy v mezinárodním obchodu (Rotterdam 1998) Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za škody vznikající v důsledku aktivit pro životní prostředí nebezpečných (Lugano 1993) (nenaby a účinnosti) Úmluva o prevenci závažných průmyslových nehod (Ženeva 1993) Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států (Helsinky 1992) - Protokol o občanskoprávní odpovědnosti za škody způsobené přeshraničními vlivy průmyslových havárií na přeshraničních vodách Prameny evropského práva Nařízení č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky (od 1.6.2007 postupné nabytí účinnosti) (REACH) Nařízení č. 340/2008/EC o poplatcích a platbách Evropské agentuře pro chemické látky Směrnice Rady 67/548/EHS o sbližování právních a správních předpisů týkajících se klasifikace, balení a označování nebezpečných látek, ve znění změn (2006/121/ES) Směrnice Rady 76/769/EHS o sbližování právních a správních předpisů členských státu týkajících se omezení uvádění na trh a používání některých nebezpečných látek a přípravků (zrušena od 1.6.2009) Směrnice 1999/45/ES o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se klasifikace, balení a označování nebezpečných přípravků Prameny evropského práva Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 304/2003 týkající se dovozu a vývozu nebezpečných chemických látek, ve znění novel. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004 o detergentech. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických polutantech a o změně směrnice 79/117/EHS , ve znění č. 172/2007 a 323/2007 a další. CÍL PRÁVNÍ ÚPRAVY Zajištění volného pohybu chemických produktů Zvýšení kompetitivnosti chemického průmyslu EU Zajištění ochrany životního prostředí a zdraví člověka REACH - vývoj ES - koordinace a harmonizace pravidel pro klasifikaci, balení, označování a informování o chemických látkách již více než 40 let EINECS a NLP - seznamy, v nichž jsou vedeny látky, které se vyskytovaly na trhu ES před 18. zářím 1981 -tzv. staré látky Staré látky bylo možno uvádět na trh bez jejich notifikace a bez hodnocení jejich rizik REACH v EU budou vyráběny a používány pouze látky se známými vlastnostmi bezpečnost způsobu využití bude prověřena X '\ zjišťování ahodnocení / vlastností Ly osoby, které tyto látky vyrobí, dovezou nebo je budou používat při podnikání REACH Rozšiřuje systém notifikace (registrace) na všechny chemické látky Zřizuje Evropskou agenturu pro chemické látky Odstraňuje bariéry inovace Píl ÜDllÜSi pozitivní REACH negativní omezena Základní pojmy Látka - chemický prvek a jeho sloučeniny v přírodním stavu nebo získané výrobním procesem, včetně všech pridatných látek nutných k uchování jeho stability a všech nečistot vznikajících v použitém procesu, avšak s vyloučením všech rozpouštědel, která lze oddělit bez ovlivnění stability látky nebo změny jejího složení; Základní pojmy íprsivsk - směs nebo roztok složený ze dvou nebo více látek; Před m ši- předmět, který během výroby získává určitý tvar, povrch nebo vzhled určující jeho funkci ve větší míře než je jeho chemické složení (počítač, tužka) Základní pojmy nebezpečné látky-(nebo nebezpečné přípravky) jsou látky nebo přípravky, které za podmínek stanovených tímto zákonem mají jednu nebo více nebezpečných vlastností, pro které jsou klasifikovány jako: a) výbušné c) extrémně hořlavé e) hořlavé g) toxické i) z i rave k) senzibilizující m) mutagenní b) oxidující d) vysoce hořlavé f) vysoce toxické h) zdraví škodlivé j) dráždivé I) karcinogenní n) toxické pro reprodukci o) nebezpečné pro životní prostředí výrobce dovozce distributor následný uživatel - FO nebo PO usazená v ES, která používá látku samotnou nebo obsaženou v přípravku při své průmyslové nebo profesionální činnosti (nikoliv spotřebitel ani distributor) (REACH) na nepodnikající fyzické osoby se zákon nevztahuje Nástroje právní regulace prlprsjvkiJ postup zjišťování nebezpečných vlastností látky nebo přípravku, hodnocení zjištěných vlastností a následné zařazení takové látky nebo přípravku do jednotlivých skupin nebezpečnosti Nástroje právní regulace 2. Zprávy o chemické bezpečnosti - nástroj na prokázání, že chemická látka může být používána bezpečně - indikuje bezpečné způsoby použití Nástroje právní regula e d, Ziiziicbj spľsjv/JB kibonúumi pnixe Správnou laboratorní praxí se rozumí zabezpečování systému jakosti týkající se organizačního procesu a podmínek, za kterých se plánují, provádějí, sledují, zaznamenávají, archivují a oznamují neklinické studie bezpečnosti pro zdraví a životní prostředí. Nástroje právní regula e pr ■ -. a. a) chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství 1000 kg za rok a větším b) výjimky z registrace c) bez registrace pouze chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství menším než 1000 kg za rok Nástroje právní regula e seznamy latex: EINECS (European Inventory of Existing Commercial Chemical Substances) NLP (No-Longer Polymer List) ELINCS (European List of Notified Chemical Substances) Nástroje právní regula e *.__ r ■■_ m peznosíni jjs-j; - souhrn identifikačních údajů o výrobci nebo dovozci (jméno, příjmení, obchodní firma, místo k podnikání u FO oprávněných k podnikání, název a sídlo u PO) - souhrn údajů o nebezpečné látce nebo přípravku - souhrn údajů potřebných pro ochranu zdraví a životního prostředí - v příloze musí být uvedeny příslušné scénáře expozice (tj. soubor podmínek k řízení rizik) (REACH) Nástroje právní regulace 6. Povolování látek (autorizace) Mimořádně rizikové látky budou zapsány do zvláštního seznamu (seznam kandidátů na povolení), ze kterého budou některé látky vybrány a zařazeny do seznamu látek, který bude tvořit přílohu XIV nařízení REACH. Látky zapsané na tomto seznamu lze uvádět na trh a používat jen na základě povolení Evropské komise. Nástroje právní regulace 7, Požáidsiyky im bsjJsrjj si c^rničovímí Specifické požadavky na obaly, uzávěry, materiály Požadavky na údaje, které musí být uvedeny na obalu MŽP může udělit výjimku z požadavků na označování Nástroje právní regula e 'ô, 'Aíúurzy, pnkirzy i\ ckiJäí povinnost) a) Při uvádění nebezpečných látek a přípravků na trh b) Při dovozu a vývozu c) Další povinnosti Nástroje právní regula e 'JO, Kň'íBňsi pro 3£3j;jovb;jj pňuáhnďn líťtsk Hodnocení látek uvedených v akčním plánu Nástroje právní regula e 11, EyJdsnca, ühhieüviiin.j uchovíivíiuj Jirfor/micj Výrobci a dovozci registrovaných látek a všech ostatních látek považovaných za nebezpečné musí oznamovat Agentuře informace o identifikaci látek, o jejich klasifikaci a označení. Povinnost uchovávat informace po dobu 10 let poté, co látka byla naposledy vyrobena, dovezena, dodána nebo použita (REACH) Vzájemná výměna informací v rámci fór Evropský informační systém o chemických látkách (ESIS) Sankční nástroje a vztahy odpovédnosti i) äpľíivué príi vuj o íl p o v é d i j osí- sankční nástroje: opatření k nápravě (§ 38) nařízení zneškodnění nebezpečné látky nebo přípravku rozhodnutí o stažení látky nebo přípravku z trhu (§ 38) pokuty do výše 5 000 000 Kč (dvojnásobná sazba v případě opětovného porušení stejné povinnosti během 2 et) při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti porušení povinnosti, ke škodlivým následkům pro zdraví a životní prostředí a k okolnostem, za nichž byl správní delikt spáchán liberační důvody subjektivní lhůta 2 roky, objektivní lhůta 5 let Sankční nástroje a vztahy Ipovědnosti b) Trssírjapríjv/jj odpoyšdrjos'i § 179, 180 - Obecné ohrožení § 186, 187 a násl. - Nedovolená výroba a držení vysoce nebezpečné látky a omamných a psychotropnich látek a jedů Výkon státní správy Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo obrany Česká inspekce životního prostředí krajské hygienické stanice celní úřady Evropská agentura pro chemické látky II. Zákon č. 258/2900 Sb., o ochraně veřejného zdraví ztahuje se na: - fyzické osoby - právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání akiádánírn b nebezpečnými chemickými látkami a chemickými prípravky je jejich výroba, dovoz, vývoz, prodej, používání, skladování, balení, označování a vnitropodniková doprava. Nástroje právní regula e povinnosti subjektů vedení evidence požadavky na odbornou způsobilost sankce Nástroje právní regula e 'J, Povmnuďů subjskiLJ povinnosti každého povinnosti fyzických osob povinnosti právnických a fyzických osob povinnosti právnických osob a osob oprávněných k podnikání Nástroje právní regulace 3sirj.kc3.rjj níiďtľujB ii vAiihy odpovadrjosiJ Správně právní odpovědnost: a) odpovědnost za jiné správní delikty b) odpovědnost za přestupky Odpovědnost za škodu Odpovědnost trestně právní Organizační zabezpečení a) Ministerstvo zdravotnictví, b) krajské hygienické stanice, c) Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra d) Ministerstvo dopravy, e) Ministerstvo pro místní rozvoj, f) Ministerstvo životního prostředí, g) krajské úřady. . Zíikon č. 59/2 Üü5 Sb., o prevenci závažných havárií Soijyj33Jj£íJ príivíjj pŕsdpjsy (vše v platném znění): - zákon č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích - zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech - zákon č. 500/ 2004 Sb., správní řád - zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon - zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení - zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému - zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru CR - zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí . Zíikon č. 59/2 Üü5 Sb., o prevenci závažných havárií vjsJosí s niB-zmíifuílin pľíivuj úpravou: Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států přijata Helsinkách 1992. Úmluva vstoupila v platnost dne 19. dubna 2000. - Vyhláška č. 64/1987 Sb., o Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR), ve znění pozdějších předpisů, - Vyhláška č. 8/1985 Sb., o Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), v posledním znění Evropská právní úprava Směrnice Seveso II č. 96/82/ES o kontrole nebezpečí vzniku závažných havárií zahrnujících nebezpečné látky (Seveso II) Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/105/ES, kterou se mění směrnice 96/82/ES. Zákon o prevenci závažných havárií stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek v množství stejném nebo větším, nezje množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu Objekty a zařízení, na které se zákon vztahuje a) podle toho, zel si jíž jsou nebo teprve budou užívány: stávající budoucí b) podle množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení: - množství nebezpečné látky je stejné nebo větší než je množství stanovené zákonem podle přílohy č. 1 (objekty zařazené do skupiny A nebo B na základě návrhu na zařazení) - množství nebezpečné látky nedosahuje množství stanovené zákonem, aleje zde pravděpodobnost, že vznik nebo následky závažné havárie se mohou zvýšit v důsledku tzv. domino efektu (objekty zařazené do skupiny A nebo B, které určí krajský úřad na základě protokolu o nezařazení) Právní níistroje regulace '\l XJálíiJ-fjksir^ ohl^kru --> i/ (A risbo 3) ovinnosu suDjeKiu ji ?\í\ny vj-zWáb oďnn\ny pscnosi/jj programy si zprávy Právní níistroje regulace 7 J-Jíiyíiľjjjľjj pJíjjjDVÍj/jj Havarijní plán - dokument, v němž jsou stanoveny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí k minimalizaci jejích následků a dopadů vnitřní (uvnitř objektu) Havarijní plán vnější (v okolí objektu) Právní níistroje regulace - při schvalování bezpečnostní dokumentace - pravidla pro informování 77 Puskytovíitň mlommďi o vzniku i\ dJ PüjWtsn'i udpuvětÁnuďú zi\ ákodu Právní níistroje regulace ĹJJ Bankern níiďtrujB i\ v^ísjhy Jpovád/JDSíJ a) Odpovědnost správněprávní b) Odpovědnost za škodu d) Trestněprávní odpovědnost Organizační zabezpečení Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo vnitra Česká inspekce životního prostredí krajské úřady Český báňský úřad Státní úřad inspekce práce správní úřady na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva a integrovaného záchranného systému orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice)